Jaaaa! Lotus hade jag förträngtExcel är en ripoff på Lotus 1-2-3.
WordStar får vi inte glömma då bortglömda ordbehandlare nämns.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaaaa! Lotus hade jag förträngtExcel är en ripoff på Lotus 1-2-3.
WordStar får vi inte glömma då bortglömda ordbehandlare nämns.
Jaaaa! Lotus hade jag förträngt
Alltså, på mitt jobb blir man sedd som IT expert om man kan installera en skrivare.Word!
Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.
Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.
Min kusin (i Stockholm) undrade om Hjo låg nära Västerås? Tja, inte direktI tonåren hade jag en brevvän som bodde i Medelpad. Själv bodde jag i Gällivare. Hon undrade om det låg nära Malå.
Hmm nej.
Det finns nära släktingar till mig som tror att en vegetarian kan äta KÖTTfärs och korv? Jag har fått förklara att det handlar inte enbart om rött, helt kött...Ja, det kan man ju undra...
En nära vän till mig - intelligent och högutbildad - hävdade på fullt allvar att hennes syster, som är vegetarian, borde kunna äta blodpudding, för det är ju inte kött!
När jag var liten fick jag oskalade jordnötter. Jag hade bara sett i Kalle Anka när Stållångben (?) åt oskalade jordnötter så jag kastade också in en oskalad jordnöt i munnen. Gissa om folk skrattade.Jag har träffat på tonåringar som inte visste vad en oskalad räka var. På riktigt
Åh så många gånger jag har fått höra det. -Men det är inte kött! Det är bara korv/kassler/blodpudding/köttfärssås osv.Det finns nära släktingar till mig som tror att en vegetarian kan äta KÖTTfärs och korv? Jag har fått förklara att det handlar inte enbart om rött, helt kött...
Åh så många gånger jag har fått höra det. -Men det är inte kött! Det är bara korv/kassler/blodpudding/köttfärssås osv.
Jag tvättar formateringsförorenade textmassor genom att kopiera textmassan in i notepad, och se’n tebax igen.TeX, TeX, TeX.
Har räddat mången dokumentation från misären med WYSIWIG och helt nedbajsad och oförståelig kod för dokument. Word är värst.
Oki - tack för tips.Jag tvättar formateringsförorenade textmassor genom att kopiera textmassan in i notepad, och se’n tebax igen.
Går fortare än att försöka rätta till eländet inne i Word.
Oki - tack för tips.
Jag har formaterat om. Men kanske går det där fortare.
Notepad är världens billigaste och snabbaste och miljövänligaste tvättmaskin.Oki - tack för tips.
Jag har formaterat om. Men kanske går det där fortare.
Har ni provat att stanna kvar i word och kopiera allt, ta bort originalet, välj redigera, välj klistra in special, välj oformaterad text. Borde funka?Jag tvättar formateringsförorenade textmassor genom att kopiera textmassan in i notepad, och se’n tebax igen.
Går fortare än att försöka rätta till eländet inne i Word.
För mig handlar allmänbildning om det man förväntar sig att alla ska känna till oberoende av ålder och kön.
Så kan man också tolka vad jag skriver, åtminstone med lite fantasi jag har dock mer krav på allmänbildning oavsett ålder och kön.Om alla ska känna till det oavsett ålder så kan nog inte så mycket mer än kunskapen hur man äter, sover och andas räknas dit
Även hur tidvattnet fungera på ett ungefär anser jag vara allmänbildning.Att jorden är rund (nåja) och att vattnet stannar pga något som kallas gravitation känns som något som bör vara allmänbildning.
Hur tidvatten fungerar känns kanske som lite överkurs för en del men det är bra att ha koll på om man vill skratta åt tokkristna programledare i USA
Men ja! Så mpnga fattar inget alls av hur den egna kroppen fungerar. En kollega blev helt chockad häromdagen då en annan kollega berättade att hennes baby sparkade i magen. Kollega 1: "Va?! Kan man KÄNNA barnet? Gud va äckligt!"Det är allmänbildning att veta hur reproduktion hos människor fungerar. Att man kan bli gravid vid avbrutet samlag, att "säkra perioder" inte är så säkra...