Subdebatterar. Att använda dator och att ha dator hemma är ju två vitt skilda saker. Visst köpte jag kanske min första dator när jag var 19/20 eller så (född 75, en Pentium, det var såå fint eller ngt). Men det innebär definitivt inte att jag inte hade kontakt med datorer innan, på mammas jobb, på skolan, hemma hos kusiner. Varje uppsats under högstadiet fick ju renskrivas under viss plåga på mammas dator på jobbet sena kvällar. På gymnasiet fick jag låna pappas jobbs laptop för uppsatsen. (Senare fick jag en de skulle pensionera, en riktigt gammal en med röd plasmaskärm) Men då fanns redan flera i klassen som hade dator hemma, lärarna kunde kräva att det skulle lämnas in arbeten skrivna på dator, eller vet inte om de krävde men det var så man lämnade in i alla fall.
Excel följde med per automatik praktiskt taget om man köpte Word såvitt jag kommer ihåg.
Så jag gissar spontant att de flesta 70 åringar som hade skrivbordsjobb runt 1990-2000 använde en dator nästan varje dag, och många fler använde en ibland i jobbet.
Samtidigt var såklart datorerna på skolan en annan sak, på högstadiet delades en hårddisk mellan tio eller så Apple datorer, dataläraren bar in den i triumf. På gymnasiet var datorerna äldre och vi fick ha floppy disk, vilket var helt urmodigt och ingen hade hemma eller på jobbet(alltså föräldrarnas jobb).
(Mamma är 70+, hon har programmerat med hålkort
)