theJohanna
Trådstartare
Tänkte istället för att starta en ny tråd varje gång man undrar något kanske vi kan ha en tråd med strö frågor. Allt mellan himmel och jord.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hahha.... kanske inte är en regel utan mer en tradition??? ja jag vet inte... trodde det var en regel.. t.ex Empire hette ju Secret Pride förut och han är e: Emillion.... har för mig att det ska vara en regel i vissa tyska förbund. men är som du märker inte hundra :/
Är novis när det gäller häst-avel men undrar om det skiljer mycket o isf hur mellan chans att få sitt sto dräktigt beroende på om man använder sig av färskt, fryst eller betäcker på "riktigt"?
I Trakehner-aveln döps alla hästar efter första bokstaven i moderns namn.
I de flesta övriga tyska förbund döps hingstfölen efter pappans första bokstav. I Holland döps alla föl födda samma år med samma begynnelsebokstav.
I Zangersheide ska alla föl döpas efter pappans första bokstav.
Så den berömda holländska KWPN-hingsten Indoctro efter Capitol I heter i tysk avel C-Indoctro.
Att det görs vet ju alla men frågan är om det verkligen är ett krav eller om det som sagt är en tradition, finns ju fler som avviker från sina pappor i tysk avel.
I Tyskland har många hästar 2 olika namn, ett namn som tävlingshäst och ett som som används i aveln.Många tyska hingstar byter också namn när de säljs utomlands.
Ett par exempel är(Eurocommerce) Berlin som heter Caspar i tysk avel. Washington som hette Clooney i tysk avel innan han flyttade till Holland.
Joost hette Conus innan han exporterades till Holland.
jag har undrat över en sak en tid...
Skimmlar lider ju större risk för att få tumörer, eller "skimmelsjukan".
Men om ett skimmel sto och en skimmel hingst får ett brunt föl, ex, kan då även den drabbas av "skimmelsjuka" fast just den indviden inte är vit?