Allergivänligt?

Sv: Allergivänligt?

Jojjo811 skrev:

sphynx
Sphynx%20Cat.jpg

Jag kommer skaffa katt igen, men då utekatt när jag bor på landet, då blir det ju inte lika mkt å sitta på varann hela dagarna...
Nakenkatter är svindyra och dom ser utsom råttor så nej tack, men tack ändå :smirk:

Vad fösökte du lägga in för bild *nyfiken*

Om du läser mitt senare svar där står det

akvarium är en fuktkälla och man kan bli allergisk av växterna, fiskmaten.. Enligt astma och allergiförbundet är bra allergidjur sköldpaddor, reptiler, ormar och ödlor...

Därför är det inte bra med akvarium om man är allergisk!!!!!! Och det finns de som inte tål pudlar även om det sägs att en pudel är allergivänlig...

Enligt min erfarenhet (hållt på med djur i hela mitt liv, dvs mycket över 30 år, blivit allergisk för 3½ år sedan, haft allergisk sambo, har genom mitt djurintresse samt mitt jobb som sjuksköterska träffat många djurintresserade allergiker som drömmer om att kunna ha djur) så finns det inga allergivänliga djur. Med reservation för gecko, leguan och sånt men just dessa har jag inte erfarenhet av, är inte så vanligt där jag bor.
"Allergivänliga" hundar, hästar, katter, minigrisar etc...är du allergisk, så är det inte alls säkert att du tål det. Visst, det finns folk som tål det, men inga garantier.
Själv är jag "bara" katt-, häst- och höallergiker (samt matallergier och pollen) men jag skulle aldrig våga skaffa hund igen, usch vad trist att göra sig av med den om man inte tål den. Jag har tre utekaniner, två marsvin och tre hamstrar numera (efter att ha haft MASSOR av djur) och de är kvar bara för att jag inte lyckats omplacera dem och jag vill inte avliva dem. Så jag får muta barnen att städa burar (djuren bor ej inne, de bor ute i ett uppvärmt förråd) tills djuren har dött av ålder eller hittat nya hem.
Mitt ex fick inte astma av pudlar, dock så fick han ilskna eksem över hela kroppen av dem. Av alla andra hundraser fick han astma. Han älskar djur och har verkligen försökt hitta sätt att umgås med djur men det går bara inte.

Fy vad tråkigt... jagkommer nog hålla mig till hästen till att börja med, men akvarium vill jag prova! Sen sköldpadda vill jag oxå prova på! Vi får se vad framtiden utvisar =)

Modig_Korn skrev:
Sibirisk katt lär ska vara allergi vänlig :angel:

Japp, det sägs så, men är man allergisk så är man. Allergi är så individuellt och även katterna är individuella så en allergiker kanske klarar den ena sibirien men inte den andra. En annan allergiker klarar inte av någon alls, medan en tredje klarar alla. Men som sagt, är man allergisk så är man allergisk även mot sibbar, men man kanske ändå klarar av att leva med sin allergi bara för att kunna ha en katt. Det beror på hur man allergisk man är, hur sjuk man är beredd att vara, och vad man är allergisk mot. Är det pälsen man inte tål är det kört med en sibir, men är det saliven man inte tål KAN det fungera för en del, eftersom sibben sägs sakna just det enzym i saliven som allergiker brukar reagera mot (finns dock inget forskat om det). Det finns testhem om man vill prova och snusa i en sibbepäls, men jag skulle rekomendera många fler besök än ett enda eftersom det kanske går bra ett tag, men inte för någon längre tid. Synd att skaffa en katt som man bara tål en månad eller ett halvår innan allergin bryter ut på allvar. Man fäster sig ju trots allt vid de små liven, plus att en sibir kostar en hel del. Som svar på Soffiz fråga kan jag säga att de kostar kring 8000 kr och uppåt. Men jämfört med en nakenkatt är de ju billiga... :crazy:

kattraserna Cornish Rex och Devon Rex sägs vara allergivänliga. min farbror är allergisk och har en sån och han känner inte av något:p

soffiz skrev:
Vi är inte jätteallergiska, men innekatterna fungerade inte!
Men ingen av oss har känt av något tidigare!
Har funderat på en sköldpadda eller en ödla, men är inte dom väldigt svåra och hålla? vill ha akvarium oxå :idea: Mkt allergivänligt

Sköldpaddor är INTE allergi vänliga, tyvärr är de något folk fått om bakfoten....
De är väldigt allergiframkallande, även om de inte har päls men dera sin och skal drar till så himla mkt kvalster och massa annat så ni borde nog testa er först mot de (om man kan göra de) för de är inte speciellt allergivänligt.....inte fågel och marsvin heller ifall ni funderat på de!!! ;)

Chinchillor eller degus är ju i regel allergivänliga. Fast det finns ju förstås undantag med dem också.

Jag skulle nog leta efter långhåriga hundraser och se om något passar. Alltså undvika sådana som har fett i pälsen (vattenapporterande hundar såsom Reitrivers och spaniels samt ex vis Rottweiler), jakthundsraserna (som ofta luktar starkare) och hundar med mycket underull (som exempelvis spetshundar).

Kolla exempelvis på vallhundar eller Soft Coated Weaten Terrier (som jag hört kan funka för allergiker). Alternativt (om ni tycker om mindre djur) de mindre terrierraserna, exempelvis Norfolk Terrier, Sealham Terrier eller Cairnterrier. Eller varför inte en Shetland Sheepdog? En långhårstax skulle kanske också kunna funka.

Jag är allergisk mot vissa hundraser (även om min allergi har blivit bättre med åren) men har sedan 8 år tillbaka levt med flera hovawart i mitt hem och det har gått alldeles utmärkt. Så det behöver inte vara kört med pälsdjur. Men se till att testa först genom besök på exempelvis hundutställningar där de har rasmontrar och där ni kan fråga om ni får klappa och hälsa på hundarna.

Hälsningar
Marianne

här är min sphynxkise. han är helt underbar och vacker. har aldrig haft en trevligare katt.
många allergiker tål bengalkatter. jag sätter in en bild på en av mina bengaler med.
hurricane_2007_02_15.png

luckytiger_bild_04.png

:love:

Om du läser mitt senare svar där står det

Därför är det inte bra med akvarium om man är allergisk!!!!!! Och det finns de som inte tål pudlar även om det sägs att en pudel är allergivänlig...

Fast det är ju fiskmaten man oftast blir allergisk mot pga. att där är röda mygglarver. Bara att undvika de röda mygglarverna så vet jag bara EN endaste person som INTE tål att ha akvarium. Så risken för allergier mot akvarium är pytteliten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 800
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama