Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

Låter inte riktigt som min typ av hund ;)

Glim: Haha jo tydligen.

Tips på mer mentalträning?

Min allergi har blivit bättre ju mer jag utsatt mig. Har hästkläderna inne, har legat med dem i sängen och sedan sovit där. Har ridskorna i hallen, en tageltuss från en häst på väggen, ridbyxorna nedanför sängen osv.
Det är bra ventilation i lägenheten samt har jag ofta under dagen något fönster öppet.
Har ofta sovit hos kompis som har hund, inga problem. Inte heller med en kompis som hade fåglar (Som är väldigt allergiovänliga)

Lydnad, spår osv :idea: finns massa duktiga bruksfolk på buke so har massa sånt för sig, fråga dem om d blir aktuellt :)

Jag rekommenderar ändå test, kostar inte mer än vanligt läkarbesök å sen VET du ju! Sen blir en "vanlig" allergi inte bättre ju mer man utsätter sig, men man kan växa ifrån en allergi man haft som barn! jag är fds hysteriskt apelsinallergisk, nemas problemas idag :banana:

Fast jag var "för gammal" när jag fick min allergi. Enl. läkare skulle den inte växa bort. Däremot kunde jag bli mer och mer tolerant.
Vad ska man säga då? Att man vill göra ett allergitest?

Ska kolla upp det! :idea:

jajjemän, jag rimgd å ville kolla allergier (de tar ett prov å sen kör de 8 standardgrejjer som ingår i ett test oftast.. hund, katt, häst, kvalster, gråbo, björk å ett par till). Så tog de ett blodprov å sen fick jag svar på posten, superlätt! å visst kan man öka sin tolerans, men det kan vara svårt att förutspå.. man kan faktiskt vaccinera bort vissa allergier som hundallergi. Men det är enormt dyrt..

Mina ridturer 'r på cirka 2-3 timmar i bra tempo. Träna lite agility = Träna hopp, tunnlar, bryggor, tippbrädor, sitt, ligg, disciplin, och promenadkompis = cirka 7km flertal gånger om dagen.

Vad ska jag mer göra då?

Du erbjuder väldigt mycket fysisk aktivitet. Men en aktiv och hyfsat krävande hund behöver använda huvudet så gott som dagligen (som vuxen). Det betyder träna lydnad, spår (person/vilt), sök eller vad nu hunden kan tänkas passa till. Bara så du är medveten om det.

En hund som är rastlös pga brist på mental aktivering blir inte lugnare i längden av mer motion, den får bara bättre kondis och kan bli ännu jobbigare då den orkar med mer otyg.

Jag har väldigt svårt att rekommendera ras då jag inte har så god kläm på det här med allergier och har förstått att det är väldigt indivduellt.
De raser du sagt själv att du är intresserad av i den här tråden skiljer sig ganska mycket åt så jag vet inte riktigt vad du vill ha heller?

Den ska vara ganska stor och tålig. Men mer då?

Det är bara att testa dig fram vilken ras som du tål.Vissa människor som är allergiker tål vissa raser som en annan allergiker inte tål.
Har för mig att det var ngn som var allergisk som hade en grönlandshund så det är bara att testa...

Upprepar återigen Lagotto, skulle inte det kunna vara något för dig?
Bra päls och medelstor, eftersom du inte bodde så stort..

Jag vill ha en kompis, en allra bästa vän.
En hund som kan följa med mig ut på ridturer, som jag kan träna agility och bruks med.
Någon som håller mig sällskap om nätterna då jag är sjukt mörkrädd och rädd för att någon ska komma in.
Någon att busa med, umgås med.

Ha en kompis i stallet, kunna följa med ut på ridturer, kunna leka med mina syskon (Ganska små) osv.

en bästa vän helt enkelt.
Samtidigt som jag gärna ser att den är lite större och grövre. Gillar inte mindre hundar.

AKB: har aldrig hört talas om, ska kolla upp det! :)

Ja fast det där hjälper ju inte, det passar in på alla hundar. :)

Vill du ha en hund som vaktar om nätterna, dvs säger till och verkligen håller dörren säkrad och är du beredd att ta det extra jobb det innebär och är du införstådd med att en biten inbrottstjuv kan stämma dig för vållande av skada?
Eller räcker det om den är alert och säger till om det kommer någon?

Hundar som är lämpliga att följa häst är framförallt dalmatiner, men även vallhundar har lättare för det då de vill hålla ihop flocken.

Hur mycket tid är du beredd att lägga på pälsvård?

Skulle du föredra en brukshund, vallhund, grythund, apportör (med alla dess specifika egenskaper)?

Mitt tips är nog ändå en storpudel som jag tycker passar in i dina kriterier.

Länkar till lite bilder funna på nätet...
bild 1
bild 2
bild 3

Ja fast det där hjälper ju inte, det passar in på alla hundar. :)

Vill du ha en hund som vaktar om nätterna, dvs säger till och verkligen håller dörren säkrad och är du beredd att ta det extra jobb det innebär och är du införstådd med att en biten inbrottstjuv kan stämma dig för vållande av skada?
Eller räcker det om den är alert och säger till om det kommer någon?

Hundar som är lämpliga att följa häst är framförallt dalmatiner, men även vallhundar har lättare för det då de vill hålla ihop flocken.

Hur mycket tid är du beredd att lägga på pälsvård?

Skulle du föredra en brukshund, vallhund, grythund, apportör (med alla dess specifika egenskaper)?

Mitt tips är nog ändå en storpudel som jag tycker passar in i dina kriterier.

Länkar till lite bilder funna på nätet...
bild 1
bild 2
bild 3

Jag vill ha någon som säger till.
Om det är mycket pälsvård är det inga problem, men däremot vill jag ha en hund som inte fäller så mycket.
En bruks eller en vallhund skulle jag vilja ha.
Vill faktiskt inte ha en pudel, har aldrig varit förtjust i den rasen.

Jag vill ha någon som säger till.
Om det är mycket pälsvård är det inga problem, men däremot vill jag ha en hund som inte fäller så mycket.
En bruks eller en vallhund skulle jag vilja ha.
Vill faktiskt inte ha en pudel, har aldrig varit förtjust i den rasen.

Varför är du inte förtjust i den rasen? Har du träffat många kungspudlar?

Låt inte fördomar bestämma. Jag gillade inte heller rasen innan jag fick en liten inblick och faktiskt umgicks med en pudel ett tag.

Ja, jag har träffat diverse pudlar. Kungspudel, toypudel osv. pga att en vännina är galen i dem. Gillar dem inte helt enkelt.

berner sennen då? den liknar ju en hund som du visade mig som du var intresserad av..

vet inte så mycket om hunden, men det kanse finns någon bukare som vet ^^

och dom är ju så otroligt vackra

Tål du Garnd danois skulle det passa bättre än en rottis i alla fall med det du erbjuder. Även om de kräver mental aktivering så behöver de inte det i den utsträckning som en rottis eller rottiskrosning skulle behöva. Dock vet jag inte hur det skulle vara att träna agillity med en gradis har inte prövat det med min ännu:D

Grandis tycker jag är lite läskiga :crazy: har inga bra erfarenheter av dom.

De är himla trevliga tycker jag då jag har en granne som har en. De köpte den för att mannen i familjen va allergisk, och han klarar av den hunden väldigt bra.

jag har tyvärr ingen så positiv bild av den rasen. De jag träffat på (ca 9-11st) har varit väldigt veka/rädda, kass mentalitet, aggressiva.

Ett bra temperament är jätteviktigt då mitt yngsta syskon (5år) hälsar på rätt ofta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V