allergivänlig brukshund

Rouise

Trådstartare
Jag har inom några års framtid planer på en till hund frågan är bara vilken ras.

Jag är lätt pälsdjursallergiker men är uppvuxen med hund och det har funkat bra så jag har trott att allergin inte inkluderar hundar på samma sätt som ex katter och hästar, men sedan min bror och min mamma skaffade vita hederhundar jag märkt att allergin mot hund faktiskt finns där till en grad jag innan inte märkt av, och tyvärr sätter sig något på luftvägarna.
Och jag har sedan dess utvärderat min allergi och kommit fram till att hundar som fäller funkar inte, vilket ju krossar drömmen om en schäfer. Jag märker alltså inte av allergin om jag klappar eller spenderar några timmar med ex en vit herde eller en schäfer, däremot märker jag av det om jag spenderar flera dagar tillsammans med hundarna. När jag besöker brorsan och sover över ett par dagar så märkte jag av allergin så att säga, värst är det ju när hundarna är inne i fällningsperiod såklart.

Så jag behöver lite hjälp. Eftersom jag har min allergi att ta hänsyn till vill jag redan nu börja fundera på olika raser som kan funka, läsa på massor och framförallt försöka träffa hundar av olika raser för att se vad som kan funka. Hundar som funkar för mig som jag vet säkert är trimraser som inte fäller, schnauzer, amerikansk cocker spaniel, pudel. schäfer funkar alltså inte, inte heller päls som en ex labbe. Men jag har inte träffat alla raser som finns på det sättet så jag har kunnat utvärdera allergin vidare och här behöver jag er hjälp för att kunna fortsätta mitt letande

Jag är ute efter en brukshund, eller så nära en brukshund jag kan komma då om allergin sätter stopp. Så har ni några förslag på raser som skulle kunna funka och som jag kan undersöka vidare (Förutom den mest uppenbara riesenschnauzer) ? Tänk brukshund, tänk schäfer, i dom banorna.

Sv: allergivänlig brukshund

Belgarna och holländarna finns i olika hårlag. Kan inte svara på hur mentaliteten är där tyvärr, men det kanske kan vara något att titta på?

Kanske inte riktigt vad du är ute efter men jag tänker på soft coated weaten terrier. Ser man bara till pälsen (Vet inte hur bra dom är mentalt) finns ju holländsk herdehund i strävhårig variant, men jag vet inte i vilken utsträckning i Sverige. Även laekenois, belgisk vallhund.

Hör hemma fungerar beardis bättre än Pudel till maken som är allergisk. Dock fäller ju dom lite. Briard har vi även tittat på.

Varken min pälsdjursallergiska sambo eller kompisen reagerar särskilt mycket på mina kelpies. Båda reagerade däremot kraftigt på labben som jag hade innan. Vilken typ av temprament är du ute efter? Vill du ha en snabb hund eller en som tänker efter före? Vill du ha en som är hyfsat social med omgivningen eller en som inte är särskilt intresserad?

Briard har jag inte ens tänkt på för jag kan nog inte minnas att jag träffat någon men ska absolut kolla upp rasen mer!

Belgarna och holländarna finns i olika hårlag. Kan inte svara på hur mentaliteten är där tyvärr, men det kanske kan vara något att titta på?

Ser man bara till pälsen (Vet inte hur bra dom är mentalt) finns ju holländsk herdehund i strävhårig variant, men jag vet inte i vilken utsträckning i Sverige. Även laekenois, belgisk vallhund.

Belgare och holländare är absolut intressanta! Det finns ju en pälstyp hos vardera som jag funderar på om de kan funka men jag har aldrig träffat hundar med den typen av päls så jag vet inte riktigt hur det ser ut med fällning där.

Kanske inte riktigt vad du är ute efter men jag tänker på soft coated weaten terrier

Dom hundar jag har träffat har inte tilltalat mig så mycket faktiskt, trevliga visserligen men inte riktigt det där drivet i sig som jag skulle vilja ha, dom jag har träffat har tyckt att träning är roligt men har lätt för att bli ointresserade, och lite nonchalanta. Sen har jag ingen aning om vad dom hundarna kommer från för linjer etc.

Senast ändrad:

Jag gillar ju framförallt kvicktänka hundar som är med på noterna och som gärna provar sig fram om det råkade bli en miss i kommunikationen snarare än blir passiv. Sen får det ju gärna finnas en gräns där med, det får inte bli för snabbt heller för det kan ju bli onödigt svårstyrt då kanske. Men gärna lite för snabb snarare än för fundersamt.

Lite lagom mått av socialt intresse för omvärlden, behöver inte vara den yttersta på skala åt något håll men det mesta där i mitten funkar för mig. Men föredrar nog kanske de som ligger åt det lite mer sociala hållet.

En klubbkompis till mig har en barbet som hon tränar och tävlar med, hon valde rasen just med tanke på allergi i familjen. Trevlig hund. En annan klubbkompis har två Perro de agua español, båda är mysiga men i synnerhet en av dem imponerar både i lydnaden och i bruksspåret. Så jag kan rekommendera en titt på båda raserna och särskilt perron har jag fått ett gott öga till.

Briard säger jag med, har liknande allergi som din och de är de enda som fungerat hittills.
Kommer flytta in en ny briard hit när jag återfått tiden och orken för en sådan hund!

Har du inte kvar Lego?

Schnauzer funkar bra i bruks ju :)

Äh läste lite för snabbt...såg ju att du skrev "en till" nu.
Vad har du för ambitioner inom bruks och vill du satsa extra på några grenar? Många hundar lämpar sig ju för de olika grenarna på olika sätt och vissa raser har man det mycket lättare med än andra att klättra upp i klasserna med.

Senast ändrad:

Min tränare tävlar lydnad och rallylydnad på sm nivå med sina pumisar, så det ser jag absolut dom en aktiv hund man kan jobba mycket med. Dom är ju allergivänliga och suuuuuupercharmiga :love:

Spaniel funkar hos min allergiska väninna. Vanlig schnauzer finns också. Mudi som är besläktad med pumi.

En klubbkompis till mig har en barbet som hon tränar och tävlar med, hon valde rasen just med tanke på allergi i familjen. Trevlig hund. En annan klubbkompis har två Perro de agua español, båda är mysiga men i synnerhet en av dem imponerar både i lydnaden och i bruksspåret. Så jag kan rekommendera en titt på båda raserna och särskilt perron har jag fått ett gott öga till.

Barbet har jag inte haft en tanke på, vilket iof hör i hop med att jag knappt känner till dem alls.

Perro känner jag till lite bättre och dem skulle eventuellt kunna vara ett alternativ, dom jag känner är dock rena familjehundar och har inte sett dem i träningssamanhang alls och har ingen uppfattning om dem alls på så sätt. Men absolut värt att komma upp mera.

Lego är såklart kvar :)

Lydnad tycker jag är riktigt roligt och sedan är det framförallt olika typer av spår och sök som jag är mest intresserad av.

Spaniel funkar hos min allergiska väninna. Vanlig schnauzer finns också. Mudi som är besläktad med pumi.

Spaniel funkar även för mig, dock är det den grupp av hundar jag har mest erfarenhet av via egna hundar och nära vänner samt träningskompisar. Och dom står inte högt på min önskelista i dagsläget.

Vanlig schnauzer har jag nu så både schnauzer och riesenschnauzer är fullt tänkbara kandidater.

Pumi är väl i minsta laget för min smak men efter en snabb sökning på google så kanske den inte är helt otänkbar ändå men inget dom direkt känns klockrent.

Både holländare och belgare så skulle jag tippa på att om nån av de alls funkar så är det de strävhåriga, och det finns väldigt få i Sverige. Särskilt holländaren. De andra kan du nog räkna in under "schäferpäls".

Hur är det med picard tex? Är inte det trimras? Finns en till som ser typ lila ut men nu har jag tappat namnet..?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 274
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka