Allergitråden

Sv: Allergitråden

Hittade den här tråden genom google. Jag har också en hund med misstänkt allergi, en cavalier på 1 år. Som kliat sig i ett halvår och just nu provar vi en eliminationsdiet. Det blir några bakslag :(, senast idag var han på bordet och slickade av margarin...
Är det någon annan än mig som håller en dagbok över klådan? Om 10 dagar blir det besök hos ny veterinär för att ta pricktest. Provbehandlade med kortison tabletter i 2 veckor, och det hjälpte inte mot klådan. Vet inte hur vanligt det är..?

Jag försöker fundera ut om det är atopi eller foderallergi min hund har, det är svårt att klura ut innan testerna är gjorda.... Men jag har några teorier:
En teori är att när en hund är kvalsterallergisk, så vore det ju troligt att den bara kliar sig inomhus eller? Utomhus finns väl inga dammkvalster eller förrådskvalster? Så...om en hund kliar sig bara inomhus är sannolikheten då att det är allergi mot kvalster, jämfört mot foderallergi?

Och, när en hund är foderallergiker, där vore det ju troligt att hunden kliar sig var den än är, inom-eller utomhus, eftersom den får i sig allergenen invändigt? Eller?

Läste på ett ställe detta om allergier:

De skriver att vid foderallergi svarar inte djuret på kortison.
Vid atopi svarar djuret oftast på kortison.

Kan det ligga en sanning i det?

Lillen kliar ihjäl sig när han blir blöt i kroppen efter bad eller regn, han rullar sig där han kan för att klia ansiktet och kroppen. Någon annans hund som gör så?

Jag sänder ett PM...

Kl

Återgått till färskfoder och han har redan slutat klia sig och är mycket piggare / bättre i magen. Glad matte och glad hund:)

Måste bara få skriva av mig lite i min frustration.
Nu har min hund blivit värre igen (mycket värre) med sin klåda och sina utslag på huvudet!:cry:
Utslagen på huvudet var borta ett tag, men nu är de tillbaka med full kraft.
Vad ska man göra???:confused:

Han äter elimineringsdieten fortfarande, kortison, antihistamin och han får sina vaccinationssprutor. Tyckte han blev lite bättre första veckan efter 4:de sprutan och tänkte, wow...det verka fungera.
Men nu har det blivit bakslag, kanske är utav sprutorna som det blir värre men jag vet inte.Ikväll ska han få spruta nummer 5 (första fulldosen), hoppas att klådan inte eskalerar ännu mer.:crazy:

Är så himla jobbigt att se sin hund lida och att man inte kan hjälpa.
Tänk om det bara fanns en super medicin som kunde trolla bort allergieländet!:devil:

Måste bara få skriva av mig lite i min frustration.
Nu har min hund blivit värre igen (mycket värre) med sin klåda och sina utslag på huvudet!:cry:
Utslagen på huvudet var borta ett tag, men nu är de tillbaka med full kraft.
Vad ska man göra???:confused:

Han äter elimineringsdieten fortfarande, kortison, antihistamin och han får sina vaccinationssprutor. Tyckte han blev lite bättre första veckan efter 4:de sprutan och tänkte, wow...det verka fungera.
Men nu har det blivit bakslag, kanske är utav sprutorna som det blir värre men jag vet inte.Ikväll ska han få spruta nummer 5 (första fulldosen), hoppas att klådan inte eskalerar ännu mer.:crazy:

Är så himla jobbigt att se sin hund lida och att man inte kan hjälpa.
Tänk om det bara fanns en super medicin som kunde trolla bort allergieländet!:devil:

Jag har hört att det kan bli värre i början av vaccinationen, men jag har inte pratat med min veterinär om det alls. Vad har din vet sagt? Jag ska också börja med sprutorna om ett par veckor och hoppas verkligen att det kommer blir bra och inte bli mycket värre under tiden... Är så jobbigt.

Min hund mår för närvarande väldigt bra. Slickar lite i ljumskarna efter han varit ute, men det kan ju faktiskt vara helt normalt. Slickar inte annars och ser fin ut i huden och ffa så är öronen symtomfria :bump:

Det låter som om ni behöver justera lite i vaccinschemat. Antingen gå ner till en lägre dos eller ge oftare/mer sällan beroende på när hunden kliar. Diskutera omgående med din veterinär!

I bland undrar jag om jag överdriver hela den här utredningen.
När man läser i tråden så ser jag ju hundar som har utslag och skrubbar sig så det blir märken.
Det har ju aldrig min hund gjort. Han fick ju svamp i öronen, kliade ev ngt mer än normalt på kroppen. Nu är ju öronen supervälskötta efter det och har hållt sig toppenfina. (dock kan ju veterinären kolla långt in och se lite irritation, men som inte märks på hunden). Kanske drar jag det för långt att vaccinera?
Kanske borde göra som jag gör nu, sköta öronen bättre, minska på hans kontakt med kvalster allergener och fortsätta foderutredningen på egen hand.

Fast det finns väl inget direkt negativt med att vaccinera? Eller?

Har pratat med min vet och hen sa att jag skulle fortsätta efter schemat då vi inte kommit upp till fulldos ännu.
Han fick sin första fulldos igår, så jag får se hur han reagerar på detta. Hoppas bara inte det blir värre, nu på morgonen va han som vanligt (kliig).:grin:

När han nu är i fulldos såskulle vi se hur det blir och ev. justera lite efter behov.

Hoppas hoppas vi kan hitta en lösning på hans klåda!

Jodå, vaccinet kan förvärra klådan. Har själv en hund vars klåda blivit värre av vaccinet. Dock tycker jag att den pendlar lite i intensitet så jag vet inte om det endast beror på vaccinet eller inte.

KL
Hur går det för er andra med era elimineringsdieter och annat?

Här har vi det tufft just nu. Vi har utslag på länden och låren samt en hel del klåda. De syns mest som gulaktig skorv på ytor i storlek av myggbett ungefär. Sedan ser huden väldigt torr ut i ljumskarna, men på hela magen egentligen. Vi har använt kortisonsprayet på utslagen och de blir bättre men jag hittar något att spraya på nästan varje kväll, så det verkar komma nya. Magen och ljumskarna ser jag ingen större förändring på, det kliar och viatopen verkar inte räcka till i och med klådan och kortisonet vet jag inte om det istället torkar ut huden? Kortisontabletter vill vi helst undvika då en period av sådana gav tillbaka all övervikt som vi fick jobba bort efter förra kuren. :(

Hur behandlar ni er hunds utslag? Finns det något mer än viatop och kortisonspray (utöver kortisontabletter) som veterinären kan hjälpa oss med? Vi har inte duschat med klådstillande schampo på några veckor p.g.a. att hon först verkade vara lite torr i huden, vilket blivit värre nu sista veckan, samt att vi inte märkt att schampot hjälper till att stilla klådan det minsta. Bör vi kanske bada henne ändå?

Ni som ger kortison i tablettform, hur håller ni nere er hunds vikt? Gör ni något särskilt i förebyggande syfte när ni börjar ge tabletterna? Tänker på mat och motion.

Ni som ger kortison i tablettform, hur håller ni nere er hunds vikt? Gör ni något särskilt i förebyggande syfte när ni börjar ge tabletterna? Tänker på mat och motion.
Med detta har vi ett jätte problem!
Min hund var en tjockis redan innan, och vi har kämpat med vikten sen han kastrerades vid 8 månders ålder. Nu när han äter kortison och elimenringdiet så har han ökat ytterligare i vikt.:( (Vilket absolut inte är bra.)
Lyckades få ned honom under sommaren (hela 2 kg), massor med motion. Men nu när snön har kommit så har gått upp de 2 kilona och lite till.:mad:

Just nu känns allt lite jobbigt, mycket motgångar.

Klådan är värre an vanligt med utslag på huvudet- vilket resulterar med krage annars kliar han sönder sig fullständigt.
Han går upp i vikt av maten och kortisonen, är super hungrig jämt (nu menar jag extremt). Han väger just nu "bara" 4 kg för mycket, hur ska jag någonsin lyckas banta bort det!!??:confused:
(Han har ju dåliga höfter oxå, så övervikten är/har blivit ett stort problem oxå.)

Usch vad allt kändes jobbigt, bara en massa fel.

Men jag får väl försöka stå ut lite till, och om det inte blir bättre så måste vi ändra på något. Min lille älskling som trots alla fel är en glad och sprallig JRT.:love: Kämpa, kämpa och kämpa lite till!

Usch vad tråkigt med höfterna! Har ni gett kortison länge? Håller tummarna för att vaccinet ger goda resultat för er.

Min har knäproblem (ingen diagnos trots många veterinärbesök, men lätt för smärta och inflammationer, särskilt under vinterhalvåret) så övervikt är verkligen inget roligt. Nu har vi bara kört två kurer totalt under inte alltför långa perioder, men min går upp i vikt direkt. Motionen är också svår att öka på utan ordentlig planering och eftertanke, för då får hon ont i knäna, så nu hoppas jag att våra första åtgärder ska ge en hel del hjälp sedan blir det WTM regelbundet för att försöka få extra motion som är skonsam för knäna. Maten är också svår att byta ut då hon behöver mat anpassad för levern och den är tydligen bland de "fetare" sorterna :mad:.

Min har ätiti kortison i ca 1 år, så det är en evig kamp med vikten.

Maten är också svår att byta ut då hon behöver mat anpassad för levern och den är tydligen bland de "fetare" sorterna .
Det är inte lätt, en balansgång mellan pest eller kolera.

Men det är lite skönt att höra att det finns fler som kämpar med sina hundar, ibland känns det lite orättvist att just min hund skulle drabbas av alla fel.:cry:

Skulle vara helt underbart om man kunde få bukt på allt elände och bara kunna njuta och ha roligt tillsammans. Man blir lätt avis på de som har helt friska och smala hundar, som kan få sin tuggis eller en godis lite då och då utan att man behöber bry sig.
Nu är det ett himla bestyr med att fixa träningsgodis (torka kött), se upp så han inte äter något som han inte ska. Och på det sak man behöva höra varje gång man är hos veterinären att han måste banta...jag vet!!!:mad:
Om det bara vore så enkelt som det låter!

Jag tycker inte du överdriver. Min har ju heller aldrig kliat sig speciellt mycket (några gånger i veckan), men får dåligt päls och återkommande svamp- och andra hudinfektioner och lite rinniga ögon.

Vi gick över till barf, vilket gjorde under... ända tills Juli kom med gråbo och gräs.

Vi håller på och vaccinerar, och jag har backat lite med maten under tiden. Har plockat bort fisk, och kör med det som jag garanterat vet att hon tål.

Hon får sprutor var tionde dag nu, och vi har alltså kommit till spruta nr 17! I Mars blir det spruta en gång i månaden, och i mitten av Juli är det dags att beställa nya ampuller med "underhållsvaccin". Jag hoppas verkligen att det ens hjälper lite.

Och jag är så glad över att min hund aldrig har behövt klia sig en massa.

Jag tycker inte du överdriver. Min har ju heller aldrig kliat sig speciellt mycket (några gånger i veckan), men får dåligt päls och återkommande svamp- och andra hudinfektioner och lite rinniga ögon.

Vi gick över till barf, vilket gjorde under... ända tills Juli kom med gråbo och gräs.

Vi håller på och vaccinerar, och jag har backat lite med maten under tiden. Har plockat bort fisk, och kör med det som jag garanterat vet att hon tål.

Hon får sprutor var tionde dag nu, och vi har alltså kommit till spruta nr 17! I Mars blir det spruta en gång i månaden, och i mitten av Juli är det dags att beställa nya ampuller med "underhållsvaccin". Jag hoppas verkligen att det ens hjälper lite.

Och jag är så glad över att min hund aldrig har behövt klia sig en massa.

Nej det ska man ju såklart vara glad för :) Jag kör på, eftersom han inte är jättedålig så kanske prognosen är god att han kan få bli helt symtom fri då :)
Medicinen är beställd och betald. De skulle ringa när den kommit och vi kan börja.

Nej det ska man ju såklart vara glad för :) Jag kör på, eftersom han inte är jättedålig så kanske prognosen är god att han kan få bli helt symtom fri då :)
Medicinen är beställd och betald. De skulle ringa när den kommit och vi kan börja.

Medicinen kostar... hur mycket?

Medicinen kostar... hur mycket?

Det går ju på min försäkring. Men den kostade 3500:- den kommer räcka länge vad jag förstår, men en till kommer man få köpa tror jag. Har inte kollat så noga eftersom min försäkring täcker.

Vårt vaccin (för 10 månader) kostade mig 34 €. Försäkringen tog resten. Det var dock inte så mycket, kanske 130€ för hela paketet utan försäkring.

Försäkringen tog kostanden för mitt vaccin denna gången (va inne i en period), men tror den kostade runt 3000 kr. Detta ska räcka nästan i ett år (tror det är för 10 ggr).

Så det innebär att man får betala denna summa varje gång man behöver ha nytt vaccin.

Nu blir jag intresserad. Hur ser era doseringsscheman ut? Hur ofta och hur mycket injicerar ni?

Det verkar ju helt klart som om vi har helt olika metoder, eftersom jag började med att injicera varannan dag, sedan var tredje, var femte o.s.v. Sen har jag ju tre olika ampuller med samma preparat men med olika styrkor.

Doseringscheman beror på vilket företag man beställer vaccin ifrån. I Sverige används främst Heska Immucept eller Artuvetrin. Företaget skickar med ett doseringsschema som dock bara ska fungera som en riktlinje, nästan alltid behöver man ändra i schemat eftersom alla hundar är individer och reagerar olika.
Det är INTE meningen att hunden ska klia sönder sig under behandlingen, då måste man justera i doseringarna samt behandla symtomen med till exempel kortison, antibiotika, shampo etc.

Börjar hunden klia sig precis innan nästa spruta bör man ge oftare, börjar den klia sig direkt efter sprutan bör man dra ner på doseringen.

Nähä det blev inget pricktest idag, får vänta ett par veckor till. Kändes som det car lite tajt om tid på besöket idag men lite råd gav hon om hur vi ska fortsätta från och med nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025