Sv: Allergitråden
Jag sänder ett PM...
Hittade den här tråden genom google. Jag har också en hund med misstänkt allergi, en cavalier på 1 år. Som kliat sig i ett halvår och just nu provar vi en eliminationsdiet. Det blir några bakslag , senast idag var han på bordet och slickade av margarin...
Är det någon annan än mig som håller en dagbok över klådan? Om 10 dagar blir det besök hos ny veterinär för att ta pricktest. Provbehandlade med kortison tabletter i 2 veckor, och det hjälpte inte mot klådan. Vet inte hur vanligt det är..?
Jag försöker fundera ut om det är atopi eller foderallergi min hund har, det är svårt att klura ut innan testerna är gjorda.... Men jag har några teorier:
En teori är att när en hund är kvalsterallergisk, så vore det ju troligt att den bara kliar sig inomhus eller? Utomhus finns väl inga dammkvalster eller förrådskvalster? Så...om en hund kliar sig bara inomhus är sannolikheten då att det är allergi mot kvalster, jämfört mot foderallergi?
Och, när en hund är foderallergiker, där vore det ju troligt att hunden kliar sig var den än är, inom-eller utomhus, eftersom den får i sig allergenen invändigt? Eller?
Läste på ett ställe detta om allergier:
De skriver att vid foderallergi svarar inte djuret på kortison.
Vid atopi svarar djuret oftast på kortison.
Kan det ligga en sanning i det?
Lillen kliar ihjäl sig när han blir blöt i kroppen efter bad eller regn, han rullar sig där han kan för att klia ansiktet och kroppen. Någon annans hund som gör så?
Jag sänder ett PM...