Allergitråden

Sv: Allergitråden

Skönt att det blir bättre!

Ja det är tyvärr inte så bra med mjukost. Får han i sig mat överhuvudtaget? För han måste ju äta! I värst fall år man prova ett annat foder om det är smaken han inte gillar.

kl
Tänkte uppdatera lite :)
Rocco mår rätt bra, kliar inte men får ont i öronen av örontvätten och är fortfarande illröd nere i örongången, det ser ju inte jag, men när vi varit hos vet så syns det.
Han får kortison i öronen fortfarande men inga tabletter längre. Det funkar bra, men en vecka efter vi slutat med kortison så slutade han äta. Antar att tabletterna ökat aptiten. Så det välbehövliga kilo han lagt på sig lär försvinna och lite till. Kan ju inte lägga på något på maten heller efter som han inte får äta något :( Nu väntar jag bara på att magen ska braka ihop för honom, men då har jag losec, men hur kul känns det :crazy:

skulle verkligen vilja kunna ge mjukost eller så på maten och ur tub när vi tränar, men antar att det är big no no? Eller?

Det är bl a detta som är så mycket enklare då man ger hamlagad diet.
Då finns det ganska mycket variation att erbjuda både vid träning, och som aptithöjare.
Resultatet brukar även bli mycket bättre.

Hoppas ni lyckas ta er igenom detta, trots att ni fått starta om vid förbjudna intag.

Skönt att det blir bättre!

Ja det är tyvärr inte så bra med mjukost. Får han i sig mat överhuvudtaget? För han måste ju äta! I värst fall år man prova ett annat foder om det är smaken han inte gillar.

vis av erfarenhet så hjälper inte foder byte, han har alltid hållt på så här. förut har man ju kunnat muta med köttben eller något annat smaskigt. göra egen diet blir samma sak också, han kommer börja matvägra och man kan ju inte byta protein hur som helst heller.
han åt i morse iaf och han har ätit några gånger om jag lagt i aktivitets bollen. han tar det på träning så får försöka mata i ännu mer där.

Skulle man kunna använda sig av tomma rena märgben? såfall skulle idag kunna göra gröt av torrfoder och frysa in i ben och ge honom.

Magen håller ihop fortfarande iaf!
Börjar dock fundera på om det är pollen allergin som gjorde att han blev så mycket värre i somras, inte foder bytet!

Du kan ge torrfoderröra i tomma märgben. (Finns kokta tomma märgben i djurbutiken som inte verkar fälla ur protein från nöt.)
Eller fylla en kong eller liknande.

Med färsk mat kan man variera genom att ibland lättkokt en liten del, ge hjärta, lever, njure, lunga, vom förutom köttet.
Det finns ju även mycket torkad godis av flera köttslag som man kan locka med.

Då verkar han ju iaf få i sig något :) Ja det kanske blir bättre om du sprider ut dagsransonen över hela dagen. Ger lite när du tränar, en kong, aktiveringsbollen, ett godisspår med torrfodret och vips så har han ätit upp det han ska ;)
Jag skulle satsa på en kong istället för ett tomt märgben för att vara på den säkra sidan!

Du kan ge torrfoderröra i tomma märgben. (Finns kokta tomma märgben i djurbutiken som inte verkar fälla ur protein från nöt.)
Eller fylla en kong eller liknande.

Med färsk mat kan man variera genom att ibland lättkokt en liten del, ge hjärta, lever, njure, lunga, vom förutom köttet.
Det finns ju även mycket torkad godis av flera köttslag som man kan locka med.
Problemet är ju att jag måste välja ett protein han inte ätit förut och han har ätit det mesta. Det jag vet jag inte ätit är ren och häst och jag har svårt att få tag i det. Det enda som finnsi min butik är renskav. Häst biff finns i närmsta staden. Inte mycket till variation och väldigt dyrt :-/
Djur butikerna har inget godis som han kan äta :-(

Då verkar han ju iaf få i sig något :) Ja det kanske blir bättre om du sprider ut dagsransonen över hela dagen. Ger lite när du tränar, en kong, aktiveringsbollen, ett godisspår med torrfodret och vips så har han ätit upp det han ska ;)
Jag skulle satsa på en kong istället för ett tomt märgben för att vara på den säkra sidan!

kan man ha torrfoder röra i kongen? Då ska jag köpa en!

Ja absolut! Det räcker med att blöta upp torrfodret med vatten i några timmar, blanda och sen trycka i kongen. Bäst är om du sedan fryser kongen med fyllning så tar det ännu längre tid för honom att äta upp :)

Blir samma sak, äter någon dag, sen vägrar. Sen går det ju inte att spara maten då heller.
Men ska försöka lura i honom några gånger varje dag som belöning, tur att vi tränar mycket ;) Då går det nog.

KL

Jag passar på att hoppa med här :)

Efter allergichocken i somras så var vi till Falun som vi blev rekommenderade av er och jag blev förvånad över vilken bra hjälp vi fick! Helt tvärtemot vad både jag och min syster var van vid. Hon finkammade verkligen igenom hunden och tog diverse prover på olika ställen och det klämdes och kändes överallt = nöjd matte som äntligen kommer få svar. Eftersom det var så pass akut togs det väl prover som jag inte har så stor koll på (eller vet hur tillförlitliga de är) men hon konstaterade att lilla tjejen hade atopi och hon tog prickprover och fixade fram ett vaccin. (Jag vet att prick testet inte är så tillförlitligt men matte hade panik och det blev som det blev)

Efter en kur på medicinen såg hon inte längre ut som ett monster och med helt huset tvättat så märkte jag att hon inte kliade sig lika mycket men hon fick fortfarande skitiga öron och kliade sig fortfarande mycket så åkte vi in till vet när hon slog av en klo. Vi ska nu börja med eliminationsdieten! Eftersom jag var lite osäker till att börja med torrfoder efter vom og hundemat blev rekommenderad att chansa med bravo vilt och skulle inte de fungera så skulle vi ta ordentligt med Hills. Jag valde att chansa och nu i veckan har vi fått hem fodret så det ska bli spännande att se hur det går!

Tack så himla mycket för hjälpen jag fick tidigare i sommras! Guldvärt! :D

Du bor ju nästgårds med Jipotimas, dom har ren/älg kött o även get, sistnämnda säljs bara till allergiska hundar.
Jill är borta just nu, men det finns andra där som sköter butiken. Jag kan PMa dig öppettider o ett telefonnummer om du vill.
Finns även ben av dessa, kotorna/lårknölarna är mycket uppskattade.

Senast ändrad:

Du bor ju nästgårds med Jipotimas, dom har ren/älg kött o även get, sistnämnda säljs bara till allergiska hundar.
Jill är borta just nu, men det finns andra där som sköter butiken. Jag kan PMa dig öppettider o ett telefonnummer om du vill.
Finns även ben av dessa, kotorna/lårknölarna är mycket uppskattade.

dom har hjort inte ren. Iallafall när jag var där, men jag kan ju ringa och fråga iofs. Sen är det så svårt att barfa en hund som matvägrar. Jag kan ju inte bara låta det ligga framme. Skitsvårt. Torrfoder är på så vis smidigare, kan locka ihonom när jag tränar med.

Behöver ju bara ge det här fodret medans utredningen är, bara det är över så kan jag ju börja lägga till annat. Förhoppningsvis så får han äta kyckling, halsar och klubbor gillade han för det mesta.

Men om det är som du säger, att dom har ben av ren, då blir jag väldigt glad!

Rättar: kollade och du har rätt. Fan undrar om han inte ätit ren förut då? Jag har ju köpt från jipotimas förut, men hade för mig att det var älg och hjort. Så därför ger jag en del renskav som godis eftersom han inte ätit det förr, men hade jag fel kanske??
Suck!!!

Senast ändrad:

Vad skönt att det börjar ordna upp sig!
Kör helt strikt på Bravo vilt då i minst 8 veckor så hoppas vi att det försvinner helt :)

Har ett par till frågor. Kan det vara så att Rocco reagerar på RC hypoallergic? Kan man byta till annan eliminationsdiet utan att få börja om? Skulle jag kunna ge egen eliminationsdiet och hypoallergic? (mer som tränings godis tänker jag, fast har jag ngt protein så kan jag ju göra godis av det med iofs)

Tänkte om jag skulle ge ren + potatis typ, men jag är lite osäker om han fått ren vid ett till fälle för ca 8 månader sen, skulle det ha någon betydelse såfall?
Kanske är dumt att krångla nu när vi är på gång iofs. Men saknar så att kunna ge han ben att tugga på. Har sett en enorm ökning på tandsten och beläggningar sen han fick torrfoder, han har aldrig haft förut. Eller om det beror på kortisonet iofs.

KL

jag tänkte här om dagen att jag är väldigt besviken på min uppfödare i och med allergin. Eftersom det här är min första hund så ringde jag väldigt mycket i början och ställde mer eller mindre konstiga frågor men jag tycker alltid att hen har varit ett bra stöd och att vi har haft en bra relation fram tills nu.

Hen visste att hunden blivit allerisk men inte sagt så mycket. Får någon månad sen när vi debuterade första tävlingen så åkte alla ut och åt efteråt. Medans vi väntade vid bordet bara jag och uppfödaren så frågade jag hur hon tyckte att vi skulle göra med allergin och om hon hade några tips.. hon hychade mig direkt, det var alltså inget vi fick prata om där. Jag försökte igen och sa att jag tycker inte att hon har haft så mycket energi som hon brukar, varav uppfödaren svarar att hon är ingen valp längre. Det är kanske sant, men jag svarar ändå att jag tror att det beror på allergin och uppfödaren svarar att hon har ju tillräckligt för att vara alert på en tävling, hon behöver väl ingen mer energi? :confused: Det var slutdiskuterat och inget mer att prata om.

Hur har era uppfödare varit? Tycker att det är väldigt konstigt att jag inte ens kan prata med hen om det utan att det ska vara massa hysch hysch

Hittade den här tråden genom google. Jag har också en hund med misstänkt allergi, en cavalier på 1 år. Som kliat sig i ett halvår och just nu provar vi en eliminationsdiet. Det blir några bakslag :(, senast idag var han på bordet och slickade av margarin...
Är det någon annan än mig som håller en dagbok över klådan? Om 10 dagar blir det besök hos ny veterinär för att ta pricktest. Provbehandlade med kortison tabletter i 2 veckor, och det hjälpte inte mot klådan. Vet inte hur vanligt det är..?

Jag försöker fundera ut om det är atopi eller foderallergi min hund har, det är svårt att klura ut innan testerna är gjorda.... Men jag har några teorier:
En teori är att när en hund är kvalsterallergisk, så vore det ju troligt att den bara kliar sig inomhus eller? Utomhus finns väl inga dammkvalster eller förrådskvalster? Så...om en hund kliar sig bara inomhus är sannolikheten då att det är allergi mot kvalster, jämfört mot foderallergi?

Och, när en hund är foderallergiker, där vore det ju troligt att hunden kliar sig var den än är, inom-eller utomhus, eftersom den får i sig allergenen invändigt? Eller?

Läste på ett ställe detta om allergier:

De skriver att vid foderallergi svarar inte djuret på kortison.
Vid atopi svarar djuret oftast på kortison.

Kan det ligga en sanning i det?

Lillen kliar ihjäl sig när han blir blöt i kroppen efter bad eller regn, han rullar sig där han kan för att klia ansiktet och kroppen. Någon annans hund som gör så?

Har ett par till frågor. Kan det vara så att Rocco reagerar på RC hypoallergic? Kan man byta till annan eliminationsdiet utan att få börja om? Skulle jag kunna ge egen eliminationsdiet och hypoallergic? (mer som tränings godis tänker jag, fast har jag ngt protein så kan jag ju göra godis av det med iofs)

Tänkte om jag skulle ge ren + potatis typ, men jag är lite osäker om han fått ren vid ett till fälle för ca 8 månader sen, skulle det ha någon betydelse såfall?
Kanske är dumt att krångla nu när vi är på gång iofs. Men saknar så att kunna ge han ben att tugga på. Har sett en enorm ökning på tandsten och beläggningar sen han fick torrfoder, han har aldrig haft förut. Eller om det beror på kortisonet iofs.
RC har även Annallergic, tror inte ni måste börja om dieten om ni skulle byta till det, men jag vet inte.
Fick han ren en eller två gånger tror jag inte han hunnit utveckla allergi mot det, vore jag du skulle jag köra på det.
Vet hur det känns, jag önskar även jag att man fick ge ben att gnaga på, inte minst då andedräkten har blivit fruktansvärd, och då använder jag ändå plaque-off i maten.

Det kan finnas hundar som reagerar trots hydrolyserad diet. Det är därför som hemlagat är det bästa ur den synpunkten. Men jag tycker inte att du ska avbryta dieten nu eller byta, utan göra klart den och sen provocera och se vad som händer. Helst ska du undvika att ge ren om han fått det förut.

Det är jobbigt att inte kunna ge de ben men det handlar ju bara om en liten tid och jag är övertygat om att både du och hunden kommer klara det ;). Jag vet hur det är, jag tyckte att det var otroligt jobbigt att inte kunna ge min hund vanliga ben. Men eftersom jag gjorde en hemlagad diet med hästkött så kunde han få hästmuskel och hästhud att tugga på!
Glöm inte att borsta tänderna för att minska uppkomsten av tandsten om du märker att han får mer nu under dieten!

Senast ändrad:

Kl

Vet inte om jag ska skratta, gråta eller slita mitt hår. Kanske lika bra att göra allt på en gång. Hunden har nu ätit RC Anallergenic i 1 vecka och klådan är värre än den någonsin varit. I morse låg han dessutom och pep för full hals i soffan vilket han aldrig gör annars. När jag gick upp så slängde han sig på dörren och ville ut. Sen kissade han nog i 2 minuter. Han dricker väldigt mycket mer nu på det fodret än han gjort innan. Är det vanligt? Vet inte om jag ska fortsätta med dieten eller inte...

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben