Allergitråden

Sv: Allergitråden

kl

Ringde och kollade om Roccos blodprov hade kommit tillbaka, vilket det har gjort.
Provet visar allergi mot husdammkvalster, förrådskvalster och al-pollen.
Sen indikationer på flera liknande saker.

Ska dit om en vecka så får veta mer då, nu var det bara över telefon med en sköterska.

Bestämde mig iaf för att byta ut vår gamla dammsugare, så har beställt en bättre som ska hålla inne dom små satarna :devil: Men det gör väl kanske ingen större skillnad.

Jag tror dock ändå att det är foder allergin som fått honom att 'tippa över' sas, så får man ordning på den så tror inte jag han kommer lida av sin allergi, men det här är ju bara en gissning! Veterinären sa ju förra gången att han kommer få det här vaccinet om han visar kvalsterallergi, så förhoppningsvis blir han bra hur som helst.

Längtar som tusan tills eliminationsdieten är klar så man kan börja utreda det! Men tyvärr en bit kvar då vi knappt klarat en månad, men tiden går fort och det går jättebra. Är mest orolig över att andra ger honom av misstag så man måste börja om hela proceduren igen.

Han går fortfarande på kortison och dom där jäkla baden. Men vad gör man inte. Han äter väldigt bra iaf fortfarande och det är första gången i hela hans liv som han ätit morgon och kväll, samma foder så här länge, så det är ju bra iaf :)

Jaha skit också.Nu säger sonen att han råkade ge Rocco en liten bit av pålägg i går. Baserat på nötkött :(
Är det bara att börja räkna från i dag nu, dietten? Jag vill inget annat än ta mig igenom det här så man får reda på vad det är men just nu känns det lite hopplöst! :cry:

Jag antar att du får börja om. Trist :-(

Skälv var jag och köpte bravo lamm här om dagen. Hunden ratar det! Kan smaka lite men ser lidande ut. Tänkte försöka vänja några dagar till, men någon som vet om bravo har smakgaranti?

kl.
Idag var vi på Djurakuten, ångrar verkligen inte att jag åkte dit! Dom var jättebra! Ska börja om dieten men den här gången med en hemlagad diet bestående av älg/hjort eller bravo vilt. Känner att den här gången blir det en bättre utredning, märks att hud är deras grej så att säga :)

Veterinären där trodde att det eventuellt kunde vara foderallergi eftersom att Aska visade de första symptomen när hon fortfarande var valp, tydligen är det vanligast att atopi/omvigningsallergi kommer vid 1-3 års ålder. Så vi får väl se efter dieten den här gången.

Besöket kostade 1525:- inte 15250:- som jag först trodde, hade hört fel haha ;)

Skönt att det kändes bra och värt det!

Besöket kostade 1525:- inte 15250:- som jag först trodde, hade hört fel haha ;)

Haha, påminnner mig om när startmotorn dog i min förra bil, och verkstadskillen sa att en "ny" skulle kosta runt tolv.. "*gulp* TUSEN?!" undrade jag :angel: ..Som tur var inte :)

Vad skönt! :) lycka till nu!

Kl
Mattis är fortfarande skeptisk till bravo lamm, men har idag petat i sig nästan tre burgare, plus några dl hypoallergenickulor :)

Har också fått hjälp med en "foderstat" till hundarna som består av bravo lamm och rent lammkött. Och lite tillskott. Känns bra eftersom bravo innehåller för lite animalier enligt mitt tycke.

Mattis har åven fått smaka rådjur ett par gånger. Jag fick en massa köttiga ben av stallägaren och det verkar också funka :) tyvärr fick han i sig vanligt hundgodis och några dagar senare kattmat hos hundvakten så han har kliat sig lite så jag avvaktar lite med att testa nya grejer. Men planrrar att testa nöt, gris eller kyckling denna gången. Det är det enda han ätit innan allergin bröt ut så något av det tål han ju inte.

Hypoallergenic innehåller ju både animaliskt fett och fiskolja. Kannjag då utgå från att Mattis tål ister och fiskolja? Vill gärna ge lite extra fett till nya fodret eftersom lamm är så magert och Mattis är ingen tjockis precis ...

Använder du RC allerifoder? Vi använde hills z/D men hunden blev fruktansvärt dålig i magen och tappade fem kg på tre veckor. Han har inte lika mycket klåda längre. Blev enorm skillnad när han bott in sig och vi bytte till färskfoder. Blir det inte ännu bättre så funderar jag på att testa RC. Har hört att det är det bästa på marknaden just nu. Tror dock att det är atopi alt stressklåda.

Ja, hypoallergenic. Men håller på att vänja vid färskfoder och hemlagat nu. Var jättenöjd med hypoallergenic. Hunden var jättefin i magen, tyckte om det och blev klådfri snabbt :)

RC Anallergenic heter det foder med högst hydrolyseringsgrad som finns på marknaden just nu (inte deras hypoallergenic).

ibland behöver man testa lite olika foder om hunden inte mår bra på det ena :)

Egentligen skulle du kunna utgå ifrån det ja, men jag skulle testa båda råvarorna enskilt i alla fall. Just ister kommer ju från gris och det tål han ju kanske inte.
Med fiskoljan skulle jag också vara försiktig med och testa först då olika friskolor innehåller olika fisksorter. Ibland kan den ena gå bra medan den andra inte.
Så testa varje råvara i taget så att du får bra överblick över vad han reagerar på, om han nu skulle reagera :)

Bra att du väljer att avvakta med nya råvaror tills klådan försvinner nu när han lyckats få i sig lite annat! Det är precis så man ska göra :)

Ja, jag tänkte börja lite försiktigt med fiskoljan hur som helst eftrrsom jag har erfarenhet av hur dålig min förra hund blev av det. Har beställt 1 liter så hoppas han tål det, haha ;)

Fast jag var på föreläsning om just klåda på hundar, och där rekommenderades det att minst 8 veckor och gärna 12 veckor med diet till alla kliande hundar. Och man skulle göra om det 2 gånger eftersom första gången faktiskt bara kunde vara en slump. Dvs ge allergifoder 8-12, introducera det gamla...hunden bör inom 1-2 veckor börja klia sig...eller inte, därefter kör man om allergimatskuren 8-12 veckor igen. I vart fall påpekades det att 1 gång med mat inte var tillräckligt för slumpen är avgörande...men 2 ggr är ingen slump.

Fast man tar ju bort slumpen genom att provocera med den gamla maten igen. Får man då ett tydligt svar (om hunden varit helt symtomfri under dieten) så har man sin diagnos. Då behöver man inte göra om dieten.

Ibland kan man dock få otydliga svar, då kan det ibland vara läge att göra om dieten eller så är det så att hunden även har en omvärldsallergi som också måste behandlas och kontrolleras för att få hunden klådfri.

Tyvärr måste man börja från dag 1 om hunden fått i sig något olämpligt under dieten...

Fast jag var på föreläsning om just klåda på hundar, och där rekommenderades det att minst 8 veckor och gärna 12 veckor med diet till alla kliande hundar. Och man skulle göra om det 2 gånger eftersom första gången faktiskt bara kunde vara en slump. Dvs ge allergifoder 8-12, introducera det gamla...hunden bör inom 1-2 veckor börja klia sig...eller inte, därefter kör man om allergimatskuren 8-12 veckor igen. I vart fall påpekades det att 1 gång med mat inte var tillräckligt för slumpen är avgörande...men 2 ggr är ingen slump.

Vet inte riktigt vad du svarar på i mitt inlägg. Min veterinär sa också 12 veckor, har för mig att det var så att dom flesta blir ju klådfria på 8 veckor men att det var ca 10 % som behövde 12 v.
Så där håller jag med.

Han har ju kommit åt mat två ggr under dieten, båda gångerna har resulterat i ökad klåda trots kortison och bad. Där försvann slumpen för mig :)

Okey! Ska testa detta. Just nu funkar han dock bra på färskfoder, tycker han är så fruktansvärt hungrig bara. Klådan har helt slutat sen han opererade bort tonsillerna i Tisdags. Hans klåda har varit mest öron/hals. Så kan ju varit så att han haft problem med tonsillerna länge.

Har dock läst att allergi kan utlösa kronisk tonsillit, men måste det vara så? Om alla symtom försvinner nu kan han ändå va allergisk men tåla färskfodret? Testade nämligen taste of the Wild för några veckor sen och han fick fula sår i ljumskarna några veckor på detta. Bytte tillbaka och huden är fin igen.

Fäller som en tok nu med, vilket irriterar honom (inte lite schäferhår som ska dammsugas upp dagligen) finns det något snällt man kan ge för att underlätta?

Senast ändrad:

"Min" nya veterinär sa att de flesta blev klådfria efter 6 veckor men att typ 10% (kommer inte ihåg hur många procent det var) blev klådfria efter åtta veckor.

kl.
Imorgon ska vi påbörja dieten, känns lättare att börja på en måndag av någon anledning. Hon ska få cortison varannan dag i sex veckor också, ska bli skönt faktiskt för hon kliar sig så himla mycket just nu :(

Okey. Går hunden ner mycket i vikt på det? Innehållsförteckningen är inte den roligaste, men har beställt en säck så får vi se!

Det är naturligtvis olika från hund till hund! Går den ner i vikt får man ge mer, går den upp i vikt får man ge mindre. Det som står på påsen är bara riktlinjer :) Man kan börja därifrån och se hur hundens hull förändras (om det ens gör det).

Jag vet flertalet som gått upp i vikt av hills z/domen även hundar som inte velat äta tillräckligt mycket och därför gått ner i vikt. Vet inte hur det är med RCs varianter men antar att det är väldigt individuellt.
Rent allmänt smakar hydrolyserad mat lite beskt och inte alls likadant som samma protein i icke-hydrolyserat tillstånd (enligt människor som behövt äta hydrolyserad mat).
Hur hundmaten smakar kan jag inte svara på, känner mig inte så sugen på att teste ;) :p

kl
Tänkte uppdatera lite :)
Rocco mår rätt bra, kliar inte men får ont i öronen av örontvätten och är fortfarande illröd nere i örongången, det ser ju inte jag, men när vi varit hos vet så syns det.
Han får kortison i öronen fortfarande men inga tabletter längre. Det funkar bra, men en vecka efter vi slutat med kortison så slutade han äta. Antar att tabletterna ökat aptiten. Så det välbehövliga kilo han lagt på sig lär försvinna och lite till. Kan ju inte lägga på något på maten heller efter som han inte får äta något :( Nu väntar jag bara på att magen ska braka ihop för honom, men då har jag losec, men hur kul känns det :crazy:

skulle verkligen vilja kunna ge mjukost eller så på maten och ur tub när vi tränar, men antar att det är big no no? Eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 081
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar