Allergitråden

Sv: Allergitråden

Det blir även frustrerande att få olika råd om kosten frÅn höger o vänster. Jag får ändra till det veterinären sade, så får vi se. Var intressant att höra vad hon tyckte om mina klådteorier. Trodde hon visste vad prob- schampot är men det gjorde hon icke.

Tror det är som em-pirre säger, olika beroende på fabrikat.

Men vad jag förstod så är det olika för olika hundar oxå, eller har jag fel?
Har förstått det som att de tar fram ett vaccin som är anpassat för just min hunds allergi, därav väntetiden. Kanske har fått detta helt om bakfoten.:grin:

Min hund har inte fått så ofta- började med 2 veckors intervall och nu är vi uppe i 3 veckors intervall, har ökat med 0,2 ml/gång. Så nu är vi uppe full dos 1 ml var trejde vecka, men intervallet sak utökas ytterligare lite längre fram.

Nu fick min hund sin spruta härrom dagen och jag tycker att han blir lite bättre efter den. Han har inte kliat sig lika intensivt nu som innan sprutan.
Men som min veterinär sa, att nu när han får full dos så kan man börja justera efter behov. Så jag får kolla noga nu och se hur det utvecklar sig, och sen ta en dialog med vet igen om ev. justering.
Hoppas bara att det blir bättre så man kan sluta med kortisonet nån gång oxå, och kanske börja få bukt på vikten.

Prob-schampo visste inte min veterinär heller om. Men jag har tvättat min hundi detta och visst blir han bättre, men det hjälper ju inte helt.
Nu är ju min husdamskvalster allergiker så att bara bada hjälper nog föga, måste städa städa och städa oxå. Jag tycker jag tvättar och städar jänt numer, så rent som det är hemma nu har det aldrig varit! Har ju sina för och nackdelar det här med allergi.

Vet inte om jag skulle klara av att städa och städa hemma om det skulle behövas. Dagens hudinriktade veterinär sade att vår berättelse om allt som hänt lät som matallergi. Fast jag har även en misstanke om atopi. Då blir allergiutredningen mycket svårare. :(

Naturligtvis är det olika, eftersom alla hundar har olika allergier.

Malibu: Tack.

Vi verkar ha ett rätt passande vaccin, eftersom hon inte har kliat sig alls. Fast det gjorde hon i och för sig inte tidigare heller, utan det var som sagt genom den dåliga pälsen (p.g.a. olika hudinfektioner) som allergin visade sig.

KL

Jag tror faktiskt att det börjar lösa sig här, hon kliar sig inte riktigt lika mycket på kroppen längre utan mer på läpparna nu vilket kan bero på maten (förhoppningsvis) så jag ska försöka komma ihåg att torka av henne efter varje måltid så kanske det löser sig.

Men jag tänkte lite på aktiveringen nu när det är på tok för kallt för att vara ute och när jag inte kan använda godis.. Försöker leka med henne men det är inte tillräckligt och man märker tydligt att hon behöver mer, hur gör ni mer era hundar nu?

Prova att lägga hennes mat i en petflaska. Så får hon jobba lite för att få ut maten. Eller göm maten överallt i huset så att hon får leta upp den.

Använd maten som träningsgodis och kör lite trickträning inomhus :)

Någon som vet om man får använda Plaque-off under en eliminationsdiet?
Och kan hundar bli allergiska mot den?

Nej alla tillskott är förbjudna. INGET annat in i munnen än dieten och vatten att dricka. Ganska lätt att komma ihåg ;)

Där har jag fått olika bud på nätet. Veterinärerna glömde jag berätta för att jag använder plaque off för munhälsan. Men har inte gett den på ett par dar och får fortsätta så då. Men det är ett "tillskott" som jag fått grönt ljus för. Dock inte kalken. O så ville veterinären att man använder vitaminerna En om dagen, men jag hoppar det. Hm solrosolja tyckte hon också var okej att tillsätta.

En viss liten har stulit bröd häromdan så vi är ändå tillbaks på ruta ett. Hade jag lust att grina då? JA. Dieten är hopplös.

Senast ändrad:

Men varför ska du ge vitaminer och kalk om hunden redan får ett fullgott foder? Eller ger du hemlagad diet? Oavsett så behövs det inte under en så kort period som en diet faktiskt är. Så länge det inte handlar om en växande individ.

Ang. oljan så är det bättre att skippa den och ge fettsyror via huden istället under dietperioden. Ju mer du ger extra under dieten desto mindre tillförlitlig blir den!

Det är kämpigt och så tröttsamt när man måste börja om från noll, men det lönar sig! Håll ut :)

Lite uppdatering :)

Det går bra hittills med diet, inga misstag nu på ett ganska långt tag.
planerar till julen, ska till svärmor på jullunch, får nog lämna hundarna hemma (eller stänga in) då, det kommer vara många småbarn och risken att dom sticker till honom något känns extremt stor! På kvällen är vi hos min mamma och där är det större barn och lite lugnare.

Klådan är helt under kontroll. Slickar lite i ljumskar efter man varit ute i snön. Kliar lite på kroppen, kan vara helt normalt och att jag bara glor för mycket. Men jag inbillar mig att det är perfekt att bada med Allermyl en gång i veckan för att hålla honom just klådfri (sen ngt spraybalsam efter) Detta sa veterinären till mig och jag har även läst en massa om det. Det tar bort de allergener som fastnar i pälsen hemmavid, och jag tror nog att jag tror på det :) Det återfuktar ju huden också, hursom, jag upplever att det hjälper.

Öronen kliar lite. Har fått nya droppar att använda, har inte namnet, ger betnovat nu och ska övergå till det här när betnovaten tagit bort all klåda sas. Det är någon mildare för att trappa ner. Hoppas det går. Märker att jag inte kan hålla på för mycket med öronrengöring, då får han ont. Försöker med det en gång i veckan, verkar inte behövas mer, dom ser rena och fina ut ändå.

Matvägringen har gått att motveka över förväntan med lite fantasi. Använder kong, aktivitetsboll, matar på under och efter träning, kastar kulor framför på promenader, så upplever att han får i sig hela dagsbehovet. :banana:

När eliminationsdieten är över ska jag nog (när jag vet vad han tål) försöka ge färskfoder men även ha ett bra torrfoder som 'extra' för det är inte så smidigt att försöka gå att kasta färskfoder framför sig på promenaderna tex :angel:

Medicinen har inte kommit än, så blir väl efter jul kan jag anta.

Hur går det för er?

Har övergett eliminationsdieten ett tag nu efter det sista misslyckandet, och både hunden och jag är lite gladare då han kan aktiveras nu med torrfodret som godis. Han får bara ett visst torrfoder. När det är slut provar vi en eliminationsdiet igen, om man klarar sig igenom den någon gång.
Har provat några utvärtess produkter, som han nästan kliade mer utav. Kör nu med klorhexidin schampo från veterinären och den hjälper nog lite.
Blir pricktest snart.

Förstår inte varför några har skrivt på nätet att man gör en diet först och tar pricktest sen.

Många hundar går ju på kortison i början på dieten och dom måste ha gått 6 veckor sen dom sist fick det innan man gör pricktest, om det kan vara det?

Eller att man inte vill pyssla med något som kan få dom att få symtom igen under dieten, för då kan man ju inte göra en ordentlig provokation.

Själv började vi med ett blodprov. Som visade på allergi mot kvalster o pollen, då blir pricktestet överflödigt.

För att även många friska hundar reagerar positivt på pricktest/blodprov och man inte kan därför inte använda de metoderna för att ställa en diagnos. Diagnosen omvärldsallergi ställs genom uteslutningsmetoden. Det betyder att man utesluter alla andra sjukdomar och allergier (kontaktallergi, foderallergi, loppbettsallergi) INNAN man kan säga att hunden lider av atopi. När man vet det, ja först då kan man göra pricktest/blodprov för att få reda på VAD hunden är allergisk emot i omvärlden.
Tyvärr är det många veterinärer som inte tar hänsyn till den viktiga aspekten.

En eliminationsdiet ska alltså alltid göras innan ett pricktest/blodprov, oavsett om man har misstanke om foderallergi eller inte.

Förstår du nu kanske? :)

Många hundar går ju på kortison i början på dieten och dom måste ha gått 6 veckor sen dom sist fick det innan man gör pricktest, om det kan vara det?

Eller att man inte vill pyssla med något som kan få dom att få symtom igen under dieten, för då kan man ju inte göra en ordentlig provokation.

Själv började vi med ett blodprov. Som visade på allergi mot kvalster o pollen, då blir pricktestet överflödigt.

Mm kanske det. Detta med kortison kunde de frågat innan vi bokade tid för pricktest, nu fick vi boka en ny tid hos dem för testet.

För att även många friska hundar reagerar positivt på pricktest/blodprov och man inte kan därför inte använda de metoderna för att ställa en diagnos. Diagnosen omvärldsallergi ställs genom uteslutningsmetoden. Det betyder att man utesluter alla andra sjukdomar och allergier (kontaktallergi, foderallergi, loppbettsallergi) INNAN man kan säga att hunden lider av atopi. När man vet det, ja först då kan man göra pricktest/blodprov för att få reda på VAD hunden är allergisk emot i omvärlden.
Tyvärr är det många veterinärer som inte tar hänsyn till den viktiga aspekten.

En eliminationsdiet ska alltså alltid göras innan ett pricktest/blodprov, oavsett om man har misstanke om foderallergi eller inte.

Förstår du nu kanske? :)

Okej, uteslutningsmetod i all ära, men jag tänker... det finns ju hundar med både foder-och atopi allergi,.så förstår ändå inte vitsen med att inte utreda dessa parallellt, tänk om hunden har både och, då kan man åtminstone hjälpa den med klådan tidigare (och då menar jag inte hypersensbi-nånting sprutorna) om man får positivt utslag för tex kvalster? Jag har ännu inte tagit upp alla frågor med veterinären, som om man får hjälpa hunden genom att minska klåda på andra sätt? Tex vädra, städa mer (vid misstänkt kvalsterallergi). En tanke är att det blir en negativ aspekt i foderallergiutredningningen att minska ner på dammet, använda klådstillande shampon mm, då man inte vet om det är elimineringsdieten som hjälper eller det andra..

Även andra mediciner som antihistaminer, cortavance-spray, Atopica måste slussas ut innan ett pricktest.

Tänk om de kunde ha informerat om det. Som tur är har vi inte använt något utav ovanstående. Men han är inte så "ren" i systemet nu då han får ett kommersiellt foder och ätit lite bröd, hoppas sånt inte påverkar. Veterinären har inte gått att nå sedan besöket, hon jobbar där bara någon dag i veckan.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar