Allergisk reaktion av sadelgjord?

sassiball

Trådstartare
Kan en häst få det? I våras använde jag en gjord av ett material jag inte vet vad det heter, ganska bred gjord - inga problem.

Nu efter betet när hästen sätts igång med en ny anatomiskt utformad lädergjord fick hon både svullnad och blåsor. Hon reds inte på 10 dagar och jag skaffade en ny sadelgjord i nästan samma material som den jag använde i våras, allt verkade fungera tills häromdagen då jag upptäckte att hon blivit svullen och varm igen i området!

Problemet verkar ligga under huden, hon är rejält svullen precis där sadelgjorden går, men ännu inga blåsor eftersom jag upptäckte det tidigare denna gången. Hon är väldigt öm naturligtvis.

Min vet var ute för 1 1/2 vecka sedan och gjorde vid tänderna på hästen, men då hade jag ju inga problem så då diskuterade vi inte saken eftersom jag trodde det var löst. Fick inte fatt på honom idag utan ringde kliniken istället som menar att jag kan avvakta för att sen prova med fårskinn. Så det blir väl det jag gör antar jag.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Allergisk reaktion av sadelgjord?

Hur hårt spänner du gjorden? Prova ha den lite lösare/hårdare? Ifall det är friktions/tryckskador.

Vad har du smort/inte smort den med, kan det finnas någon ledtråd där, där borde det dock mer ge kontakteksem iofs..

Tror du jag kan ha spänt den för hårt? Hon har bra sadelläge så jag kanske ska prova att ha den lite lösare. Känner mig lite uppgiven, vill så gärna komma igång med ridningen ordentligt... Är inte så sugen på att rida henne barbacka.

Lädergjorden smorde jag med läderbalsam ganska ofta så jag tänkte först att det kunde vara problemet, men den nya sadelgjorden har jag inte smort alls och den har hon också fått problem av.

Bara den gamla, bredare (och numera för korta) gjorden har hon varit problemfri med. Hittade ingen likadan fast större.

Kan ju vara just att den är bred. Du kanske skulle prova en tryckfördelargjord?

Och ja, du kan ha råkat spänna för hårt. Det är lätt, och många av oss spänner regelmässigt för hårt utan att 'märka det'.

På känsliga hästar, och hästar som går länge med sadeln (distanshästar t ex) släpper man ofta gjorden hål för hål och låter dte gå en stund emellan. Detta för om man bara spänner upp dem kan man få som ödem ('svullnader') där gjorden suttit.

Men prova spänna ett par hål lösare och se, annars som sagt prova en tryckfördelargjord kanske, iom att det gick bättre med den bredare? Det fördelar ju trycket över en större yta.

Åh, jag ser ett ljus i tunneln :)

jag har säkert dragit den för hårt och svullnaderna är precis som du säger ödem (är väl samma sak?) precis där sadelgjorden suttit.

Tryckfördelargjord har jag aldrig hört talas om, du har ingen länk ? Jag ska genast googla på det. Tack för tipset!

Ödem och svullnad är inte riktigt samma sak. Men nästa gång de kommer (fast vi hoppas de inte gör det =)) så tryckt fingret 'i' svullnaden, och se om det blir en grop efter fingret eller ej, och om det känns mjukt och vätskefyllt eller mer 'hårt svullet'.

Tryckfördelargjordar finns i massa märken och varianter. Jag har alla gjordar sådana nu (av samma märke), helt outstanding och även om de inte haft problem med vanligt brukar de gilla tf-gjorden. Men den är alltså rejält bredare på mitten, som en platta.

Enda bild jag hittade nu tyvärr (finns i typ alla prisklasser), och gillar inte riiiktigt designen på den, men du får ett hum.

http://segcompanyab.e-butiken.se/?artnr=00036

Kan ta bild på någon av mina om du inte riktigt förstår hur de ser ut, det viktiga är att plattan är korrekt utformad och tillräckligt stor, och hur resåren är fäst (går resåren i två strängar mitt över gjorden t ex blir det sämre.

Hojta om du vill ha kort som sagt. Och det ska alltså inte vara en gjord med hopplatta bara.

Hittade en bild på en av mina där man ser lite iaf:

thumbnail.aspx

Ok. Men jag förstod inte hur du menade med resåren?
tack för att du tar dig tid.

Kan ju säg att min häst blir även svullen där din sadelgjord på bilden är "normalsmal", alltså även precis under resåren.

SOm sagt, börja med att spänna lösare och kolla. Är det lika svullet 'hela vägen' där sadelgjorden varit? Hur fort lägger sig svullnaden? (Fårskinn btw är inte alls fel att prova som du var inne på)

Har ingen bild, men om det går rem/remmar från 'spänne till spänne' längs med sadelgjorden och rakt över plattan, då blir högsta trycket där (gäller smal gjord med iofs, min sadelmakare är inte glad på sådana gjordar alls). Däremot om det är 'slätt' hela vägen, och resåren sitter ordentligt i bara ändarna (kolla på min bild ser du var sömmen som fäster resåren tar slut, sen är det ingen resår) så fördelas trycker över hela gjorden (smal som bred).

Ok, jag förstår hur du menar med resåren.

Det tar flera dagar innan svullnaden lägger sig, det kom igår efter att jag ridit och hon är fortfarande bubblig och mycket öm på sadelgjordsområdet, så just nu rider jag såklart inte. Tänkte longera henne på tisdag och om det går rida på torsdag, får se hur det hela artar sig först. Jag rider endast 3 dagar i veckan i normalfallet, då hästen bara är 3 år.

Men hon är ju lika svullen nu med den nya sadelgjorden och den är aldrig putsad då den inte är av läder. Så det kan det ju tyvärr inte vara.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka