Allergisk mot min älskling:(

Eijya

Trådstartare
Hej
Det är så att jag för ett tag sen fick reda på att jag är allergisk mot både katt och hund (inte häst :'D). Tänkte inte så mycket på det då eftersom jag inte har fått så mycket symptomer här hemma även fast jag nu har ägt min phalene pojke i 8år. Men nu när jag vet att jag är allergisk mot honom så känner jag av symptomerna mera ,förut visste jag ju inte varför min näsa jämnt var täppt osv.. Men nu vet jag ju att det e pga min älskade hund.
Värst e det när han e nytvättad, duschade honom igår och har inte kunnat sova ordentligt eftersom nästan har runnit hela natten.
Ett stort problem e att han brukar sova me mig i min säng vid min dyna , och så kan jag inte längre ha det pga allergin. Men han har ju alltid gjort det så de blir jätte svårt att få honom att förstå att han inte får vara i sängen längre.
Det funkar om jag äter allergipiller men känns inte så lockande att äta piller året om. Just nu måste jag äta från April till November eftersom jag är allergisk mot en bunt andra saker (te.x björk , klibbal ,alla grässorter som finns i hö osv...)
Någon snälll buke människa som kan hjälpa mig? Jag kommer INTE att ge bort min älskling!

Sv: Allergisk mot min älskling:(

Det är lite konstigt att du känner av hunden mest när den är nyduschad. Regelbunden badning av hunden brukar annars vara ett sätt för allergiker att hantera hund. Det är ju bland annat i hudflagorna som proteinet/allergenet som ger upphov till allergiska besvär finns.

Jag är själv allergisk mot hund. Hundar utan, eller med väldigt lite, underull fungerar fint. Jag kände aldrig av min italienska vinthund och jag känner inte av min whippet. Kanske lite täppt i näsan då och då, men då beror det oftast på att de har fått pollen i pälsen. Ändå har alltid hundarna sovit i sängen och under täcket. Hundar med mycket päls som sällan badar får jag dock allergiska symptom av.

Allergin behöver inte bli sämre av att du umgås med din hund. Tycker du att lite nästäppa är överkomligt och det är allt du drabbas av om din hund sover i sängen - så låt den göra det. Men fungerar det inte så tror jag att hunden vänjer sig snabbt vid de nya rutinerna.

Eftersom jag själv är allergisk och vet hur lätt det är att bli hypokondrisk så kan jag heller inte låta bli att tänka att du kanske känner efter lite för mycket? Att du känner mer allergi när hunden är badad - trots att du egentligen borde känna MINDRE vid dessa tillfällen - får mig att tänka lite i dessa banor. Det är så lätt att känna symptom bara för att man förväntar sig det. Jag kan ta ett exempel. Jag är enormt allergisk mot nötter och var hemma hos en kompis som hade lagat köttgryta. Någon vid bordet frågar vad det är för kött varpå kompisen svarar: Det är nöt. Jag känner genast att det börjar klia helt hysteriskt i halsen och ser för ett par sekunder ut så här: :eek: ... tills hjärnan hinner koppla att det handlar om nötkött och inte nötter. :o

Nu vet jag inte var du bor, men just nu börjar pollenet komma, bland annat hassel (som är släkt med björk) och fjärrtransporterat alpollen. Kanske är det det som du reagerar på just nu snarare än hunden? För det är lite lustigt att näsan börjar rinna som på beställning bara för att du har fått reda på att du är allergisk. Du har ju ändå haft hunden i åtta år.

Jag äter allergipiller hela året, de är väl inte hela världen?
Jag har massor av saker som jag inte tål, men som jag träffar med olika mellanrum. Så jag tar ett piller på morgonen, och skulle jag sedan träffa tex en katt, ja då vet jag att reaktionen inte blir så kraftig.
Att allergi är psykiskt i många fall håller jag med om, jag har varit i flera hem som haft katt, men inte känt något förrän blicken faller på matskålar, eller att katten själv visar sig...

Jag tål inte heller blöta hundar... Badade vår igår, och blev lite allergisk, men lite pys i näsan, en ögondroppe, och ett piller (i förväg) så är det helt okey.

* Jenny *

Tack för era svar :)
Kan tillägga att jag nog alltid har haft rinnande näsa osv. Har inte fått det nu efter att jag har fått reda på att jag är allergisk. Det enda som har ändrats e att jag nu vet vad det beror på. :)

Nu är iofs inte jag allergisk, men min pojkvän är och jag har dessutom en hund som är allergisk. Men just att inte få sova i sovrummet avhjälps enkelt med grind eller avgränsning och visst kan det ta ett tag, men hundar blir inte ledsna så som vi tror.

Sen finns det allergi-schampon för hundar som jag använder på alla mina hundar varannan vecka för både den allergiska hunden och pojkvännens skull. Jag är egentligen väldigt anti badning, men det hjälper och dessa schampon är ofta så milda att de inte skadar pälsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Senast: Oasis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka