Allergisk hamster.

Poxz

Trådstartare
Min kompis dotter har problem med sin hamster. Han tappar päls och veterinären tror att det är allergi mot ströet. Hon hade spån först och har testat papperspellets, men det verkar inte fungera nåt av det... Nu har han tydligen börjat nysa istället. Nån som har nåt tips på burströ som är HELT allergivänligt?

Sv: Allergisk hamster.

Hon kan ju prova med att bara ha tidningar (veckotidningar) i botten eller använda Toalätt- kattströ, det har funkat bra till mina djur som varit lite överkänsliga.

Ja, det var Toa-Lätt jag menade när jag skrev papperspellets.
Men hon har visst inte testat det så länge, det kan ju vara värt att ge det en chans till.

Hur länge har hon provat?
Om det nu är allergi kan det ju ta ett par veckor innan alla kemikalier gått ur kroppen.

Ja, det är nog inte en vecka ens. Hon trodde nog att det skulle bli bättre direkt.

Säg åt henne att vänta åtminstone 14 dagar, om det inte blir bättre då borde hon höra av sig till veterinären igen.

Hamstern kan inte ha hamnat i drag förresten, så att han är förkyld iom att han rosslar?

Ja det ska jag säga.

Jag kan inte tänka mig att han stått i drag, de har en plats till buren (en sån där "plasttank" med gallertak) som står på samma ställe hela tiden och det är inte i närheten av nån dörr eller fönster. Och rosslar gör han inte heller, han bara nyser lite nu och då. Som ett litet "tjiff" liksom.

Tack för hjälpen!

Bara en fråga till;)

Låter han hela tiden eller bara vid vissa tillfällen?

Min hamster "piper" och det låter ungefär som "tjiff" Han kan inte bara "prata" då, och det har uppfattats som en nysning?

R8n skrev:
Bara en fråga till;)

Låter han hela tiden eller bara vid vissa tillfällen?

Min hamster "piper" och det låter ungefär som "tjiff" Han kan inte bara "prata" då, och det har uppfattats som en nysning?

Nä, jag tror jag vet vilket läte du menar - våra dvärgisar brukade "prata" en hel del, men jag har hört honom göra det och det låter som om han liksom blåser ut luft samtidigt. Det låter precis som när chinchillorna nös, fast "mindre". Fast det klart, guldisar kanske låter annorlunda? Fast jag har inte hört pojkvännens guldis säga ett enda ljud.

Hårsäckskvalster och hormonrubbningar är vanligare orsaker till pälstapp hos hamster. Har de tagit skrapprov?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar