Allergifria hundar...

Sv: Allergifria hundar...

Jag är allergisk och har problem med hundar som fäller päls.
Vältrimmade Schnauzer mm går rätt bra.

Mina egna 2 hundar klarar jag jättebra, men skulle jag klappa en Golden eller liknande så beckar mina ögon ihop.Näsan rinner.

Ett litet tips.......Titta och läs om eventuella raser, besök uppfödare eller ibland kan man få låna hem en hund någon/några dagar.

Finns en stor hundutställning i Sthlm "Älvsjö" i mitten av december.
Åk dit och titta på hundar som ni kan tänka er.

Allergi är lite olika från person till person. Förra veckan hade jag min ena hund hos en familj ett par timmar varje dag. De ville se om mamman i familjen reagerade på henne.

Helt klart för henne gick det bra, och skall nu besöka en uppfödare som har valpar och kela lite med dem.

Lycka till!

Flertalet allergiska har tålt mina Papillons. Trots att de inte klarat pudel, bishong etc.
Har ni möjlighet skulle jag hälsa på hos någon som har någon av den ovan nämda rasen och umgåtts med hunden ett tag.

du kanske menar curly coated retriver, men tyvärr så är dom inte helt allergi fria, vissa kan regera mindre eller inget alls, min sambo regera inget på våran..

kl.

allt beror ju på HUR allergisk man är, hur många antikroppar man har. bästa "testet" är att låta ta ett blodprov. pricktesterna talar inte om hur kraftig allergin är. min dotter är svårt allergisk/astmatisk mot hund. när hon va liten så förstod vi aldrig vad det va hon fick sina astmaanfall av, inte heller läkarna. vi fick ringa ambulans 1-3 ggr/mån. pga. att anfallen kom så kraftigt och hon blev blå och näst intill medvetslös, vid varje inläggning så fick hon stanna 2-3 dagar hårt medicinerad av div. preparat.

läkaren trodde inte det berodde på våra hundar eftersom hon va helt bra imellan och hon inte fick utslag av pricktestet. (vi hade shi-tzuer som anses "allergivänliga" pga. att dom är låg allergena och inte fäller samt badas ofta. våra va i full päls och badades minst 1 gång/v.) när jag besökte min syster som hade stora korthåriga hundar så fick hon kraftig astma attack redan inom en timma, efter ett par "test besök" så kom jag fram till att det ända som skillde hos oss va rasen på hund och bad då läkaren ta ett blodprov mot just hund (varje blodrör kan testa 3 saker)

hon hade då över 100 i anti kroppar :eek: allergisk/astmatisk är man redan när det passerat 10...läkaren förklarade att "allergi vänliga" raser finns inte oavsett djurslag. skillnaden är att vissa utsöndrar mindre mängd allergen och då "tål" man just den hunden under längre period. min dotter kan idag inte vara inne där det finns hund alls, trots daglig medicinering av 3 olika preparat/2 ggr. dag. men en tex.schäfer eller rottis tar det 5-10 min innan reaktionen kommer, med en shi-tzu eller annan lågallergen ras kan det ta några timmar eller någon dag. men kommer gör det...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 219
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka