Allergifodret slutsålt och restnoterat på många ställen, letar alternativ

Picky

Trådstartare
Hittar fasen inte allergifodrens molekylvikt. Specifics verkar ligga ganska högt? Någon som vet molekylvikten hos Purinas allergifoder?
:banghead:

Sv: Allergifodret slutsålt och restnoterat på många ställen, letar alternativ

Hill's z/d är nog den med lägst molekylvikt, 3000 Dalton. Jag gav den till min ena tik när hon misstänktes vara allergisk. Däremot är det dumt nog bara det animaliska proteinet som är hydrolyserat i z/d.

Det var svårt men jag hittade nyss samma info på annat ställe. Låter skitdåligt högt. Suck what to do..
Hill´s funkade magen inte alls på, trots 3000 Dalton.

Och ena Specific fodret har farliga konserveringsmedel i, blir orolig för att även de andra sorterna har det liksom.

Du kan inte ge en ovanlig protein källa tills du hittar det fodret du vill ha? T.ex. Kanin, ren, häst? Men att kolla upp korsallergier innan då självklart.

Det du kan annars göra med konserveringsmedlet är att lusläsa innehållsförteckningar, om du vet vad det farliga "heter"

Men jag är INGEN allergiexpert, finns bukefolk som är 100ggr kunnigare än mig, jag undrar mest vad molekylvikt har att göra i sammanhanget men jag läser kemi så :p

Det ENDA jag vet i dagsläget som min vovves mage funkar på är allergifodret som är slutsålt sedan en månad tillbaka. Hemlagat inte så bra för magen. En vetklinik har det, fick jag höra i kväll, men har inte råd med en 100 spänn dyrare påse, 200 spänn om man jämför med vart jag brukar köpa och har rabatt till.Alltså är lite rådlös, har lustläst andra allergifoderförpackningar men känner mig osäker.

Det var några konserveringsmedel som började på B, står att de är cancerframkallande mm på nätet.
Uppenbarligen blir jag tvungen att beställa nåt på nätet imorgon bitti, men det måste finnas en smakgaranti om det inte skulle funka. Hög fettandel oroar jag mig också för då ena veterinären tyckte min hund hade pankreatit.

Senast ändrad:

Usch vad jobbigt:(
Får hoppas att det löser sig

Har gjort ett val, köper hem en påse 1,5 kg idag. 145 kr/kg, yay.

... jag undrar mest vad molekylvikt har att göra i sammanhanget men jag läser kemi så :p

I allergifoder bryts allergenerna, i det här fallet proteinmolekylerna, ner i mindre molekyler för att inte immunförsvaret ska kunna känna igen dem och reagera på dem. Ju lägre molekylvikt desto mindre risk för en allergisk reaktion.

Kan det stämma att anallergenic RC har molekylvikten 1 Dalton, det är ju sjukt lågt.

Nu bär det iväg till veterinärbutiken då jag ändå måste hämta upp mitt djurs aska/urna. Så slipper Albin vänta tills måndag med nätbutiksleverans, hoppas hans tummy blir bra igen på ett snarliknande allergifoder.

Senast ändrad:

Kan det stämma att anallergenic RC har molekylvikten 1 Dalton, det är ju sjukt lågt.

Det lät omöjligt lågt så jag blev tvungen att googla på det. Det är på 1 kilodalton, alltså 1000 dalton - men även det är ju enormt lågt. Tydligen görs fodret av fjädrar.

Ja görs tyvärr på fjädrar, och majsstärkelse, men fjädrar är värst. Hittills har min pälsklings mage bara funkat bra på fjädrar. :( Det senaste året typ. 1000 Dalton låter mer korrekt.
Snubblade över en del rapporter och undersökningar angående foderallergiska hundar på engelska.. Inatt, när man inte kunde sova.

Usch då nu får man en till fundering, hur lång tid ska man ge ett (skonsamt) allergifoder om magen är dålig i början? Dagar, veckor?
Var längesedan nu som vi introducerade Anallergenic till hunden, men har för mig att hans mage inte blev bra på en gång där heller. Utan vi fick vänta ut och tillsätta physalliumfrön.

RC anallargenic har lägst molekylvikt av alla hydrolyserade foder! Kolla även Animail, de säljer dietfoder på nätet.

Animail är mitt förstahandsval, har försökt beställa det hos dem sedan en månad tillbaka, RC levererar inte som de lovat. Endast en till nätbutik har samma foder, även där var det slutsålt för några dagar sedan. Bara som ett svar till ovanstående.
Samtidigt bestämde jag mig trots allt prova ett annat allergifoder då jag fått sitta och jämföra alla, som jag köpt hos vet igår, RC hypoallergenic moderate calorie, ca 9000 Dalton bör det ligga på. Det stod mellan den och Purina HA, ångrar mitt val nu.
Mejlat RC med frågor om fodren, men svaren jag fått var dåliga ovh ofullständiga. Eller så vet de inte mer.:meh:
Förhoppningen vore ett nyt allergifoder som han tål och magen tål och som även gör hans ögon mindre problematiska, då anallergenic inte är helt problemfritt för min hund. Lite bättre innehåll än fjädrar skadar inte heller, Albin har jättedålig päls, men absolut går jag över till Anallergenic om Hypoallergenic nu inte funkar.

Senast ändrad:

Vilket mirakel, ögonen är bättre på det nya. Magen dock lös, än så länge.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 906
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023