"Allergi" på hund.

Det känns ju som att allergier på hundar ökar också, skulle det då betyda att fler och fler hundar lider av näringsbrist? Hur skulle det komma sig? Miljö kan såklart påverka men det känns ju ändå som att ärftlighet är en faktor?
Teorin om näringsbrist är ju helknasig. Kopplat till artikeln jag länkade i ett tidigare svar: Varför skulle hundar i storstäder få mer näringsbrist än hundar på landsbygden? Varför skulle hundar i södra Sverige få mer näringsbrist än norrlandshundar? Varför skulle valpar födda i okt - dec på näringsbrist, medan valpar födda under andra tider få mindre näringsbrist? Den knasiga slutsatsen skulle kunna bli att hundägare i storstäder i södra Sverige ger näringsfattig mat till valpar som är födda mellan oktober och december.

Men är det inte så att foderallergi faktiskt inte alls är lika vanligt som allergi mot t ex kvalster, damm osv?

I så fall låter det ju rimligt att hundarnas allergier liknar oss. Barn på landet blir väl mer sällan allergiska osv?

Jag har haft två allergiska hundar. Det var ett jäkla meck med eliminationsdieter men ingen av dom var allergiska mot födoämnen. Det var kvalster, pollen, damm osv.

Men är det inte så att foderallergi faktiskt inte alls är lika vanligt som allergi mot t ex kvalster, damm osv?

I så fall låter det ju rimligt att hundarnas allergier liknar oss. Barn på landet blir väl mer sällan allergiska osv?

Jag har haft två allergiska hundar. Det var ett jäkla meck med eliminationsdieter men ingen av dom var allergiska mot födoämnen. Det var kvalster, pollen, damm osv.
Har för mig att jag hört siffrorna, 50% Omgivningsallergi, 20% Födoämnesallergi och 30% är allergisk mot båda. Hittade dock på Agria: http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/hudproblem-tecken-pa-allergi/ att 80% är allergiska mot dammkvalster och 40% även har födoämnesreaktioner.

Återigen en fråga om hudirritation på hund.

En av personerna som svarar berättar att hens hund hade ingen hud på trampdynor efter allt slickande och irritation mellan tårna (det syns även förtjockningar på trampdynorna). Hen tvättade rent, torkade, hade på salva och förhindrade hunden från att slicka genom att bland annat använda tratt, hade även skor ute. Efter ett år när hunden fick speciell kost har alla problem försvunnit (enligt mig ser hunden fortfarande ut att ha problem kring munnen men, men).

Varför verkar det ligga prestige i att inte ta ens hund till veterinärer? Märker det främst när det gäller just hudbesvär. Återigen, det är ju jätte bra om man kan få hunden bättre utan medicinering som kan ge biverkningar. Men ett år känns ju i mina ögon lite lång tid för att se en förbättring.

Återigen en fråga om hudirritation på hund.

En av personerna som svarar berättar att hens hund hade ingen hud på trampdynor efter allt slickande och irritation mellan tårna (det syns även förtjockningar på trampdynorna). Hen tvättade rent, torkade, hade på salva och förhindrade hunden från att slicka genom att bland annat använda tratt, hade även skor ute. Efter ett år när hunden fick speciell kost har alla problem försvunnit (enligt mig ser hunden fortfarande ut att ha problem kring munnen men, men).

Varför verkar det ligga prestige i att inte ta ens hund till veterinärer? Märker det främst när det gäller just hudbesvär. Återigen, det är ju jätte bra om man kan få hunden bättre utan medicinering som kan ge biverkningar. Men ett år känns ju i mina ögon lite lång tid för att se en förbättring.

Det är dyrt, ställer höga krav på ägaren och medför en officiell diagnos?

Kanske. Jag vet inte. Men jag blev idiotförklarad av många när jag sökte för min och drog igång allergiutredningen. ÄVEN av av vissa veterinärer måste jag tyvärr säga. "Skulle den här vara foderallergisk? Vem har sagt det? Äh!"

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 053
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V