Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

Sv: Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

KL

Jag rider gärna själv på egen vall, den förlusten av det trampet är min egen.

Det gör vi också, allafall efter sista skörden, men för det anser vi inte att andra ska eller får göra det.
eller som en tjej som red över ett kornstycke som var sådär 6-7 cm och gubben sa till henne. Hon svarade: - Men jag såg att du gick däröver och du brukar köra där. Förstör inte det då?

mm

Det gör vi också, allafall efter sista skörden, men för det anser vi inte att andra ska eller får göra det.

Precis, men för mig har detta inneburit att jag själv inte kan rida på egna åkrar.
Då, för en gång skull, blir jag som en söt sockerbit:D som flugor samlas kring, och flugorna, det är andra ryttare.

Ser de mig galoppera på vallen, då kommer snart ett knippe efter och helt plötsligt håller inte marken. Dessutom gör de inte som jag, rider när marken är mer bärig.:mad:

Nej det är inte min åsikt, men eftersom ni redan stämplat mig som någon form av bondehatare så tänker jag inte skriva mer i tråden då det inte ger något mer än tjat om samma sak.

Ingen har väl sagt att du är bondehatare vad jag vet!? Men du bör ju inse att man får svar på tal i en sån här fråga och då bör tänka på formuleringarna!?

Kicki :laugh:

Hon svarade: - Men jag såg att du gick däröver och du brukar köra där. Förstör inte det då?

mm

Ja, vad ska man säga.....SUCK! Tala om insikt! :crazy:

*kl*

Här runt om har bönderna lämnat tror det är ca 4 m in till stora diken och bäckar. Helt ok för alla att gå eller rida där som de vill. Det har gjort att många gånger så slipper man rida på vägen och vara rädd för lastbilar m.m som skrämer hästarna när de dundrar fram.

Har sett att många bönder här nere har gjort samma sak. Dels går det ju inte att köra för nära dikena om de inte vill trilla ner med traktorn och sen har de även eu-stöd för träda tror jag. Så på ett fiffigt sätt har de löst det till fördel för alla :)

...och sen har de även eu-stöd för träda tror jag...

Kravet på träda försvann i år. Bara för att man hört något om regelverken inom EU för jordbrukare så behöver det inte längre vara sant nästa vecka. Det kommer hela tiden nya regler och det sker ofta ganska stora förändringar.

Kravet på träda försvann i år. Bara för att man hört något om regelverken inom EU för jordbrukare så behöver det inte längre vara sant nästa vecka. Det kommer hela tiden nya regler och det sker ofta ganska stora förändringar.

Det har vart så minst 5 år tillbaka och då tror jag att de började med det för att de fick bidrag innan det lämnades inte en millimeter. Men många har nog insett hur praktiskt det är och behållt det ändå.

Observera att jag har skrivet TROR även i det andra inlägget ;)

*kl*

Här runt om har bönderna lämnat tror det är ca 4 m in till stora diken och bäckar.

Har sett att många bönder här nere har gjort samma sak. Dels går det ju inte att köra för nära dikena om de inte vill trilla ner med traktorn och sen har de även eu-stöd för träda tror jag.

Nej, de bönderna har EU-stöd för skyddszon.

Upprepar mig själv, eftersom det vore tråkigt om någon skulle missuppfatta saken:

Oavsett om marken är en träda eller en skyddszon får marken inte vara söndertrampad. Då riskerar lantbrukarens bidrag att ryka.

Upprepar mig själv, eftersom det vore tråkigt om någon skulle missuppfatta saken:

Oavsett om marken är en träda eller en skyddszon får marken inte vara söndertrampad. Då riskerar lantbrukarens bidrag att ryka.

Det är underligt för det är bonden själv som har gett tillstånd till att man rider eller går där. Men jag har aldrig upplevt att marken är söndertrampad. Beror kanske för att det är så väldranerat.

Det är underligt för det är bonden själv som har gett tillstånd till att man rider eller går där. Men jag har aldrig upplevt att marken är söndertrampad. Beror kanske för att det är så väldranerat.

Det beror ju också givetvis på hur många som rider där.

kl

Oj! vad lång tråden blev!

Den aktuella åkern som ligger i träda ligger i ett väldigt häst-tätt område så risken är nog att massor av hästar skulle trampa där varje dag om man fick lov att rida där.
Men om åkern ligger i träda så måste den ju ändå plöjas upp innan det går att använda igen eller? Så egentligen spelar det väl ingen roll om det trampas upp?

kl
Men om åkern ligger i träda så måste den ju ändå plöjas upp innan det går att använda igen eller? Så egentligen spelar det väl ingen roll om det trampas upp?
Det finns så många udda odlingsmetoder (inklusive plöjningsfritt) så du kan inte utgå från sådana antaganden! Det är den typen av resonemang som driver jordbrukare till vansinne. Jag vill själv inte ha in en massa främmande hästar på min mark med tanke på smittspridning och parasitbekämpning.

Den åker som man rider på är mina hästars mat!!!

kl

Så egentligen spelar det väl ingen roll om det trampas upp?

Jo, det spelar jättestor roll! EU-bidragena är en stor del av inkomsten för en åker och trampas marken upp ligger odlaren illa till vid kontroll. Och det kontrolleras så risken är inte alls obefintlig.

Sådana antaganden är inte ok att göra! Stämmer in i tgd´s inlägg där! Och som sagt, min mark är MIN mark och ska inte trampas sönder av utomstående. Samt att rider en rider alla, och det på all sorts mark efter ett tag, helt urskiljningslöst!

Det finns så många udda odlingsmetoder (inklusive plöjningsfritt) så du kan inte utgå från sådana antaganden! Det är den typen av resonemang som driver jordbrukare till vansinne. Jag vill själv inte ha in en massa främmande hästar på min mark med tanke på smittspridning och parasitbekämpning.

Den åker som man rider på är mina hästars mat!!!

Detta var inget antagande eller resonemang, det var helt enkelt bara en fråga ifrån någon som inte vet. -Inget annat.

Sådana antaganden är inte ok att göra! Stämmer in i tgd´s inlägg där! Och som sagt, min mark är MIN mark och ska inte trampas sönder av utomstående. Samt att rider en rider alla, och det på all sorts mark efter ett tag, helt urskiljningslöst!

Svarar dig oxå med samma svar, det var inget antagande, bara en fråga. Ta det lungt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar