Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

Sv: Allemansrätt - Vad gäller på åker som ligger i träda?

OBS igen:
En gräsremsa i kanten av åkern behöver inte betyda att det inte är åker. Det kan vara en anlagd skyddszon på vilken växtligheten måste vara intakt.
Frågar man markägaren kan det vara OK att rida där, under förutsättning att marken inte trampas sönder. Det är alltså inte fritt fram att rida runt i tron att det inte är åkermark.

Allemansrätten gäller inte heller att regelbundet eller i samband med kommersiell verksamhet utnyttja annans mark. Inackorderingsstall, häst för avel, ridskolor, alla bedriver de verksamhet som kan ses som kommersiell och därför inte omfattas av allemansrätten.

Det finns ingen regel som upplöser allemansrätten för att det finns kommersiella intressen bakom. Det är en grav feluppfattning som är alltför vanlig. För enstaka passage, som inte ger markskada och inte stör tomtägare, kan man komma med en högst kommersiell pilgrimsfärd på 1000 personer och passera över. Det går inom allemansrätten.

Det är precis samma regler om enskild eller om enskilda kollektivt vill använda allemansrätten för att passera.

Däremot stämmer din utsaga om regelbundenhet. Regelbunden användning av samma mark faller inte under allemansrätten, oavsett kommersiell status. Ofta kan man med lätthet hävda markskador också, särskilt om det är hästar involverat.

Slutsats: Kommersiell status har ingen inverkan, alls. Ofta måste dock kommersiell verksamhet bedrivas med regelbundenhet (för att kunna ge någon vinst) och då är vi tillbaka på att det betraktas som något man måste avtala med markägaren.

Bäst är givetvis att ha avtal med markägare överallt, men finns det ställen man passerar utan att göra någon som helst skada någon enstaka gång om året, behövs det inte.

(Och att man är installad och då ska betraktas som enskild är inte heller rätt - allemansrätten betraktas då i ett totalperspektiv, hur mycket markägaren påverkas av inackorderingsstallets hela verksamhet).

*knapplån*

Jag tycker en bra tumregel är att om man är osäker på vart det är OK att rida och inte, speciellt gällande åkermark (oavsett om den har tydlig kant eller inte) - FRÅGA FÖRST!!!

Och varför helt enkelt inte bli lite mer påläst? Det finns massor av info att tillgå, bara man söker någon sekund. :confused: Läs tex igenom LRFs broschyrer (som även finns på nätet).

Stubbåkrar är ju fritt fram att rida på - då har man ju redan skördat, liksom! Eller? Tänk om det finns undersådd??? Då rider ni ju sönder den!! :eek: FRÅGA FÖRST!! :idea:

Skogsmark är ju frid och fröjd och rida i. Eller? Aldrig tänkt på att om hästen trampar på trädrötter så kan det trädet få röta och bli odugligt som virke = ekonomisk förlust för markägaren. :(

Att rida på vägarna är ju ingen fara. Eller? Om man regelbundet rider på en väg kan den ta skada av det hårda slitage som blir. Vem är det som får underhålla och återställa denna väg? Inte är det du som ryttare - det är markägaren. Det kostar tid, arbete och pengar att underhålla och reparera vägar. Inte så kul om det inte är man själv som orsakat slitaget... :crazy:

Sen tänker jag upprepa vad jag skrev i en annan tråd:
Allemansrätten uppkom en gång i tiden för att garantera fri passage över annans mark EN GÅNG!! Det fanns ingen avsikt att ge "obehöriga" fri passage en eller flera gånger om dagen på samma yta!! TÄNK PÅ DET!!!

Ha kul med era hästar ute - men inte på markägarnas bekostnad! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

bra skrivet!

Det händer så ofta att man ser folk rida över stubbåkrar, garanterat utan att ha frågat innan. Jag skulle bli vansinnig om någon red över mina marker utan att fråga innan. Bara för att det inte är sått ut i dikeskanten betyder det inte att det är fritt fram att rida där dagligen. Det tar marken stryk av!

Så alla bönder är inte egoistiska heller.

Så du tror att det är för att man är egoistisk!? Hjälp vilken dålig insikt du har om andras levebröd! Vi LEVER på det här, du däremot utövar din HOBBY! Undrar vem som är egoistisk! :crazy:

Kicki :laugh:

*kl*

Allemansrätten gäller för privatpersoner, som så länge de inte skadar marken har rätt att rida genom skog och mark och galoppera på stubbåkrar.
Men rättigheterna respekteras inte av alla markägare. Skyltar med ”ridning förbjuden” och avstängningar av olika slag är vanligt förekommande.
– Vi får ofta samtal från ryttare som berättar att markägare stänger dem ute med hjälp av taggtrådshärvor eller andra avstängningar. Vårt svar är att markägare inte har rätt att hålla ryttare ute med hjälp av sådana. Den som rider har skyldighet att undvika att skada marken, men kan annars rida var som helst utom närmast hus där hemfridszon råder eller på planterad åkermark. Utan tillstånd från kommunen är det förbjudet att sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från områden av betydelse för friluftslivet, säger Anna Eklund jurist på naturvårdsverket.

Hittade detta med hjälp av google. Det står att man inte får rida PÅ åkern men det har ju ingen påstått heller. :) Annars får man rida i stort sett överallt om man bara är försiktig.

Man får inte alls galoppera på stubbåkrar!! Om jag har en insådd tror du då att det är kul att få den söndertrampad!? Och så länge de inte gör skada....vem bedömmer det anser du!? Den som får marken söndertrampad eller den som trampar där!? Vem är mest kvalificerad att avgöra den frågan!?

Ska genast ta kontakt med Anna Eklund och be om en förklaring!

Ska genast ta kontakt med Anna Eklund och be om en förklaring!

Det väntar jag med spänning på.

Jag har nämligen själv haft en hel liten drös med "Mitrolle-ryttare", som ihärdigt påpekade, med hjälp av en KÄRRING :mad: på Länsstyrelsen, att det var minsann deras rätt att rida i kanten av våra åkrar.

Det blev bråk såklart:devil:,Kärringen på Länsstyrelsen fick sig en verbal omgång som hon antagligen fortfarande har mardrömmar om.:angel:, de andra skickade jag skriftliga bevis till om mina åsikter.:grin:

Dit jag ville komma var att hon på LS inte hade full koll på allemansrätten jag fick faktiskt till sist hjälp av kommunen för att hävda min rätt.

Slutsats: Kommersiell status har ingen inverkan, alls. Ofta måste dock kommersiell verksamhet bedrivas med regelbundenhet (för att kunna ge någon vinst) och då är vi tillbaka på att det betraktas som något man måste avtala med markägaren.
Du har helt rätt i det där med kommersiellt. Det var dock några liknande fall som debatterades flitigt för cirka 10 år sedan. Då handlade det om kanot/kajak-leder där belastningen blev stor på de fåtal rast- och lägerplatser som fanns. De "vanliga" besökarna fick fortsätta men arrangerade grupper med betald ledare fick fixa det genom att hyra in sig hos markägare.

Vilket känns naturligt eftersom företaget ifråga utnyttjade samma kanotled för gäster ganska regelbundet (ganska ofta).

Men det är intressant - just när det gäller allemansrätten florerar uppgifter om en massa saker som helt enkelt inte stämmer. Det här vara bara en liten, liten detalj.

Och det är ungefär lika intressanta uppgifter, både från dem som vill utnyttja sin rätt och dem som vill skydda sin mark.

Därför är det guld värt att läsa på, ta diskussionen på förhand med berörda och komma överens på något bra sätt. Ofta går det att hitta lösningar som fungerar för båda parter, ibland med ekonomiskt utbyte, ibland utan.

Jag tror det är viktigt att engagera sig i bygden på ett aktivt, positivt sätt för att "tjäna" pluspoäng. Det gäller att hitta samarbetsformer med grannar som gör att både den egna hästnäringen och andras verksamhet tjänar på det. Oftast handlar det om enkla saker som att samarbeta kring stängsling för att kunna växelbeta med andra djurslag. Vi sparar på diesel till traktorn när grannens får kan växelbeta på vår mark, vi får låna en skogshage. Andra grannar antingen byter vi tjänster med eller hyr in för jobb där inte vi vill investera i maskiner. Att på detta sätt "bli del" av traktens jord- och skogsbruk gör att man också enkelt kan ta upp frågor kring lämpliga ridleder.

Jag tror det är viktigt att engagera sig i bygden på ett aktivt, positivt sätt för att "tjäna" pluspoäng. Det gäller att hitta samarbetsformer med grannar som gör att både den egna hästnäringen och andras verksamhet tjänar på det. Oftast handlar det om enkla saker som att samarbeta kring stängsling för att kunna växelbeta med andra djurslag. Vi sparar på diesel till traktorn när grannens får kan växelbeta på vår mark, vi får låna en skogshage. Andra grannar antingen byter vi tjänster med eller hyr in för jobb där inte vi vill investera i maskiner. Att på detta sätt "bli del" av traktens jord- och skogsbruk gör att man också enkelt kan ta upp frågor kring lämpliga ridleder.

Ja du har en poäng i att man vinner väldigt mycket på att försöka samarbeta med grannar. Att hålla sig väl med traktens bönder är alltid bra. Om man själv har en gård är det givetvis mycket enklaer att bli en i gänget så att säga. Om man går på LRF-möten och lite annat så är man snart en i gänget. Då är det heller ingen som klagar på att man rider på deras skogsvägar eller markvägar.

Vilket känns naturligt eftersom företaget ifråga utnyttjade samma kanotled för gäster ganska regelbundet (ganska ofta).

Men det är intressant - just när det gäller allemansrätten florerar uppgifter om en massa saker som helt enkelt inte stämmer. Det här vara bara en liten, liten detalj.

Och det är ungefär lika intressanta uppgifter, både från dem som vill utnyttja sin rätt och dem som vill skydda sin mark.

Därför är det guld värt att läsa på, ta diskussionen på förhand med berörda och komma överens på något bra sätt. Ofta går det att hitta lösningar som fungerar för båda parter, ibland med ekonomiskt utbyte, ibland utan.

Jag håller med och tycker att man måste vara öppen i sådana här diskussioner. Jag vill inte välja sida och jag är faktiskt både markägaer och hästägare så jag ser båda sidor av problemet.

Det är synd att det positionerna så ofta blir polariserade med en del markägare som tycker att man skall stå och be om lov med mössan i hand på ena sidan och hästägaer som tror de kan göra som de vill på andra sidan.

KL

Jag rider gärna själv på egen vall, den förlusten av det trampet är min egen.

Jag har nu mailat henne och väntar åxå med spänning på vad hon ska svara! :devil: Hon ska banne mig få göra avbön på ett eller annat vis. Hör hon inte av sig så mailar jag en gång till, och är det fortfarande tyst så kontaktar jag media! :devil: :devil: Då får hon det hett om öronen. Vem är hon att sitta och anse saker där hon inte kan ett barr! :eek:

Så du tror att det är för att man är egoistisk!? Hjälp vilken dålig insikt du har om andras levebröd! Vi LEVER på det här, du däremot utövar din HOBBY! Undrar vem som är egoistisk! :crazy:

Jag syftade på någon annans uttalande om 'egoistiska bönder' vilket jag dementerade med den meningen. Jag menar inte att jag tycker så.

Det väntar jag med spänning på.

Jag har nämligen själv haft en hel liten drös med "Mitrolle-ryttare", som ihärdigt påpekade, med hjälp av en KÄRRING :mad: på Länsstyrelsen, att det var minsann deras rätt att rida i kanten av våra åkrar.

Det blev bråk såklart:devil:,Kärringen på Länsstyrelsen fick sig en verbal omgång som hon antagligen fortfarande har mardrömmar om.:angel:, de andra skickade jag skriftliga bevis till om mina åsikter.:grin:

Dit jag ville komma var att hon på LS inte hade full koll på allemansrätten jag fick faktiskt till sist hjälp av kommunen för att hävda min rätt.

Jag vill förtydliga att jag bara skriver det jag själv fått höra, inte vad jag själv utövar. Jag behöver inte rida i kanten på någon sådd åker för att rida ut på tur så det spelar mig ingen roll vad man får eller inte får. Jag har dessutom bra kontakt med de bönder som har marken där vi rider. Men det är ju inte bra om olika instanser talar om olika saker, hur ska man då veta vad som är helt rätt?

En bonde här i närheten har jättebreda remsor runt alla diken, han säger att det är bara ni rider på här - är ju jättebra ridväg för er typ. Så alla bönder är inte egoistiska heller.

Hur ska man annars tolka det här!?

Ja men jag svarade ju på en som hade skrivit något om egoistiska eller allmänt griniga bönder..

Senast ändrad:

Ja men jag svarade ju på en som hade skrivit något om egoistiska eller allmänt griniga bönder..

Du svarade på athenas inlägg, och i det fanns det ju, av logiska förklaringar, ingen snack om "egoistiska och griniga bönder"! :angel: Så vad jag kan utläsa, efter att ha läst inläggen 2 gånger, så är detta din egen åsikt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: kolblakkur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar