Hade gärna haft en riesen men är orolig för att jag helt enkelt inte kan erbjuda den tillräcklig stimulans. Även om jag lägger spår och är ute i naturen länge på helgerna så arbetar jag till vardags och kommer inte hinna gå en mil varje dag efter jobbet eller spåra flera gånger per vecka. Tyvärr
Min nuvarande hundvecka ser ut som följer:
Måndag-fredag: 2 st noseworkpass nån gång under veckodagarna, hemma ca 8-10 sök. Går 3km i skogen 2 ggr under veckodagarna (bor i stan så behöver åka en bit). Övar vardagslydnad (gå fint i koppel, inkallning, hundmöten) och tricks då min kille är 1,5 år.
Lördag: spår just nu bara ett, men hade gärna gått fler/längre spår
Söndag: spår vanligtvis, men just nu istället utbytt mot nosework-kurs, steg 2.
Tror inte att jag skulle klara av att hålla en riesen nöjd med detta men jag kanske har fel? Är rätt orolig för att köpa på mig för mkt hund och tycker det är svårt att veta vad en riesen kräver. Samtidigt så tycker jag många gånger att min dvärg blir trött för fort. Ibland är han trött bara av att vara på dagis och orkar inte med nosework, alt är färdig efter ca 5 inomhussök. Det tycker jag är tråkigt.
Tror absolut att en riesenschnauzer skulle kunna känna sig tillfreds med det du erbjuder. Den behöver röra på sig ordentligt åtminstone 5-6 dagar i veckan för att trivas. Men om du har hunden på dagis ingår väl en rejäl promenad varje arbetsdag? Det är inte så att någon i familjen tränar löpning? Annars kanske det är dags att börja träna kondition två gånger i veckan för att orka hänga med när ni kör elitspår i skogen? Som riesenförare behöver man kondition och styrka för att matcha hunden.
Beträffande hjärnmotionen är det lätt att arbeta en ambitiös, koncentrerad hund nöjd (inte trött!), eftersom den satsar och försöker för fullt. De riesen jag känner som kör NW älskar aktiviteten och är jätteduktiga.