Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Usch! Efter mycket övervägande har jag nu bestämt mig för att göra mig av med grisarna :( Hur vet jag dock inte ännu.... Har ju en grupp med fyra honor i min nybyggda bokhyllebur, en hane som var tänkt att kastreras så att han skulle få flytta in till dem och två hanar som bor i en egen bur. Jag älskar mina små grisar men har så många andra djur som kväver sitt....2 hästar, 1 hund, 5katter, 2 kaniner(som oxå ska bort) och snart ett par höns. Är ensamstående så tiden räcker inte till :( Har grymm ångest över detta..... vill inte sätta ut dem på typ blocket, faan då blir de väll ormmat.......ååååååhhhhh :( jag fäster mig så lätt vid djur....hade tre katter och skulle INTE ha fler.... nu har jag fem....SUCK!!!

var bara tvungen att skriva av mig lite ångest :S

Svinto har röda ögon oavsett kamerans blixt eller ej :D.
Att hon är teddy har ni nog sett redan. Hon är även sotad på nos, öron och tassar. Någon slags himalaya med andra ord.

Bild240.jpg

Svinto har röda ögon oavsett kamerans blixt eller ej :D.
Att hon är teddy har ni nog sett redan. Hon är även sotad på nos, öron och tassar. Någon slags himalaya med andra ord.

Bild240.jpg

Himmi var det första jag tänkte, men tyckte hon såg så gul ut i framkärran så jag var tvungen att fråga :D Har själv haft en beige zobel dalmation och på första bilden var hon rätt lik honom

Usch! Efter mycket övervägande har jag nu bestämt mig för att göra mig av med grisarna :( Hur vet jag dock inte ännu.... Har ju en grupp med fyra honor i min nybyggda bokhyllebur, en hane som var tänkt att kastreras så att han skulle få flytta in till dem och två hanar som bor i en egen bur. Jag älskar mina små grisar men har så många andra djur som kväver sitt....2 hästar, 1 hund, 5katter, 2 kaniner(som oxå ska bort) och snart ett par höns. Är ensamstående så tiden räcker inte till :( Har grymm ångest över detta..... vill inte sätta ut dem på typ blocket, faan då blir de väll ormmat.......ååååååhhhhh :( jag fäster mig så lätt vid djur....hade tre katter och skulle INTE ha fler.... nu har jag fem....SUCK!!!

var bara tvungen att skriva av mig lite ångest :S

Låter inte alls roligt :( Men kan du inte avvakta ett tag om du inte vill sälja dem? De har ju en rejäl bur och gott om sällskap så de kommer inte må dåligt om du inte umgås lika mycket med dem. Att de blir ormmat är ingen risk, ormmänniskorna köper sällan foderdjur som kostar över 50kr (min erfarenhet) och har lika mycket känskor som en pälsdjursmänniska så jag tror att kategorin som skulle kunna vara så kalla att de ljuger om att djuren ska bli mat är ytterst begränsad.

Hoppas det löser sig!

Vad hände???

Lilla Wilsa dog igår.. Den bebisen som jag skulle behålla..

Hon va frisk o pigg o som vanl när jag kom hem, men 1 timme senare när jag gick förbi så låg hon på sidan o krampade.
Jag satt o masserade hennes mage, som var väldigt spänd, o efter en stund kom d en hel del bajs..
men sen dog hon..

Jag fattar ingenting! Min sötaste lilla Wilsa.

Nej :cry: Vila i Frid Wilsa :cry:

Låter inte alls roligt :( Men kan du inte avvakta ett tag om du inte vill sälja dem? De har ju en rejäl bur och gott om sällskap så de kommer inte må dåligt om du inte umgås lika mycket med dem. Att de blir ormmat är ingen risk, ormmänniskorna köper sällan foderdjur som kostar över 50kr (min erfarenhet) och har lika mycket känskor som en pälsdjursmänniska så jag tror att kategorin som skulle kunna vara så kalla att de ljuger om att djuren ska bli mat är ytterst begränsad.

Hoppas det löser sig!

Jag har alltid tagit imot djur som andra inte vill ha, det har resulterat i att jag helt enkelt har alldeles för många inneboende....Jag står just nu mellan två jobb så min ekonomi är i botten :( Min far har alltid varit imot alla mina djur men har funnit sig i att det är som det är :) Dock kan jag inte motivera att det är han som måste hjälpa mig varje månad när räkningarna ska betalas...:(
Så för att visa att jag uppskattar den hjälp jag får måste jag dra ner på antalet djur....

Hästarna har jag haft i 15år och den gamla är 27år gammal, att göra sig av med dem är uteslutet...
Hunden är mitt allt, han blir kvar...
Katterna är för många men bidrar till att jag inte får råttinvasion i stall och hus, de blir kvar...

Alltså återstår bara kaniner och marsvin.... tidigare har jag fött upp raskaniner och hade 47st som mest, bestämde mig för att lägga ner uppfödningen och drog ner till 3 individer... En dag var jag på djuraffären där de prånglade på mig 5 marsvin och 3 kaniner (de skulle avlivas inom ett par dagar, då försäljningen skulle upphöra). Så var jag med massa djur igen.....

En del av kaninerna har flyttat och de med stora hälsoproblem har avlivats, ett antal marsvin har fått nya ägare, men en del nya har även tillkommit....

Just nu har jag 2 kaniner varav en ska få ett nytt hem och den andra ska få somna in efter sommaren, han är 8 år gammal och lite skruttig..
De 7 marsvinen behöver alla komma till nya hem då jag insett mina begränsningar.....Alltså att jag inte bör ha någon bur inne för då har jag snart massor med djur igen;)

Så jag tror jag säljer de fyra honorna och en hane + golvburen för materialkostnaden..... när de är väck, återstår det bara två hanar + bur som ska ha nya hem....

Det jobbiga är att nu när jag bestämmt mig vill jag att det ska ske.....helst igår (känner ingen lust att ens städa åt dem länge, man är ju så fäst vid dem så all hantering är smärtsam)..... :(

"ormmatsmänniskor kan visst luras råkade ut för det när jag sålde kaninungar, en annons som jag la ut på 1 marsvin (observera 1) besvarades med att " Jag vill köpa alla dina marsvin" ???

Helst vill jag att någon som tidigare haft marsvin och nu vill ha nya ska höra av sig, allt för att det ska kännas så bra som möjligt.

Oj vad detta blev långt :grin:

Jag sålde mina svin, via en annons på blocket när jag flyttade ihop med allergiska sambon. Gav även bort katten (dock till mor, så det var inte så svårt) och de har det jättebra! Var inte dyr på dem, men det var en pappa som köpte dem till sina två döttrar och dom var supergulliga allihopa :love: Så det kan absolut gå bra, jag trodde dessutom inte att jag skulle få dem sålda, men det var många seriösa som hörde av sig, och inte en enda oseriös. Den som köpte dom for 14 mil enkel väg för att hämta grisarna.

Hej alla(igen:p)

Jag har två marsvinskillar, de fyller snart 1år och har börjat bråka med varandra. Ibland är de hur goa som helst och ligger vid varandra och äter hö tillsammans men sen kan det vända och tänder smattrar och hårtussar flyger(!) En liten del av ena killens öra är bortbiten och han har ett ärr i ansiktet.

Jag har läst att kastrering inte förändrar deras beteende(+att det är riskfyllt). Men det känns ändå som något jag skulle vela ge en chans...
Vad säger ni? Vad skulle ni ha gjort?

Berätta gärna om hur det gick för era kastrater...eftervård osv.

Tack på förhand! :laugh:

*KL*
Hade planera på att skapa en sådan här tråd för ett par dagar sen ju:D

Skaffade tillsammans med sambon i höstas 2 små egna marsvinpojkar:love:
Ska bara få min dator att samarbeta med mig så åker bilder in sen:)

Ok, vet hur lätt det är att ta på sig för mycket.

Jag tror inte det är någon reptilmänniska som hör av sig om du skriver i annonsen att du inte vill ha med dem att göra och sätter ett relativt högt pris, under 150kr/marsvin bör man aldrig ta. Tråkigt att du blivit lurad innan :( Skriv kontrakt också så backar de flesta som är oseriösa.

Stora flockar är ofta svårt att sälja och just nu är det tyvärr rätt svårt att sälja marsvin, jag fick inte ens min kastrat såld förrän för ett par veckor sedan. Vad är det för marsvin? Har du någon satin finns här plats, har ett pensionärshem för satiner men kan inte ta emot fertila hanar.

Förstår att du vill ha dem sålda så fort som möjligt också. Annars finns det ju en del omplaceringshem runt om i landet. Lycka till!

På marsvin kommer de flesta könshormonerna från hjärnan och inte testiklarna, därför är de fortfarande haniga efteråt. Dina killar är precis i trotsåldern och tjafsar om vem som ska bestämma. Så länge det inte blir allvarliga skador eller den ena blir utstött är det bäst att ha is i magen trots att det är svårt. Hur stor bur har de? Finns det möjlighet att ge dem en större? Har de varsitt hus och hö och vatten på flera ställen i buren? Det är även bättre med hus som är ordentligt öppna så de inte kan tränga varandra.

Jag har kastrerat några hanar. Narkosen är riskfylld men det som är viktigast är att se till att de äter ordentligt på en gång, slutar de äta är det allvarligt och man måste sätta in stödmatning på en gång, den enda hanen jag haft som dött var för att jag missade att han slutade äta. Marsvin är också väldigt känsliga för bölder och bölder i pungen verkar vara mer regel än undantag tyvärr så se till att de syr med katguttråd och sätter in antibiotika (Bactrim) redan från början. Det är bra att stödmata med Critical Care första dagen så man är säker på att de får i sig fibrer. Proviva är bra när de får antibiotika. Jag vet en hane som fick penisframfall efter kastrering men han klarade sig bra, ibland behöver dock framfall opereras, men som sagt, vet bara en som fått det.

Ok, vet hur lätt det är att ta på sig för mycket.

Jag tror inte det är någon reptilmänniska som hör av sig om du skriver i annonsen att du inte vill ha med dem att göra och sätter ett relativt högt pris, under 150kr/marsvin bör man aldrig ta. Tråkigt att du blivit lurad innan :( Skriv kontrakt också så backar de flesta som är oseriösa.

Stora flockar är ofta svårt att sälja och just nu är det tyvärr rätt svårt att sälja marsvin, jag fick inte ens min kastrat såld förrän för ett par veckor sedan. Vad är det för marsvin? Har du någon satin finns här plats, har ett pensionärshem för satiner men kan inte ta emot fertila hanar.

Förstår att du vill ha dem sålda så fort som möjligt också. Annars finns det ju en del omplaceringshem runt om i landet. Lycka till!

=) Ja det verkar svårt att bli av med en hel flock så jag har bestämt mig för att sälja dem i par om två om inte andra marsvin finns. Nej inga satin....
Flocken består av
Harry Crested Golden/Golden Augoti. -08
Trullsa Alpaca Black/White/Golden. -09
Beata (PE) Crested Golden/White/Lilac. -09
Flinga (PE) Non-Self White/Lilac. -10(osäker på färgen då hon föddes nästan vi men nu är halva kroppen färgad).
Chili (PE) Non-Self Creme/Lilac. -10

Flinga och Chili är döttrar till Beata och Charlie(ser ut som en coronet).

Alla mina grisar kommer från en djuraffär som slutade sälja gnagare så jag är inte säker på raserna utan det är vad de ser ut som =) Bilder på dem kan ses här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=34183&id=100000699967784&l=1beb06f5d9

Men det jobbigaste är de som svarar på annonsen och är jätteintresserade.....men sen svarar de inte på mina mail???

Jaja hönsen kommer när de kommer och dessutom måste jag fixa en box till i mitt stall till en kompis häst.....så jag tar bara på mig mer =/

=) Ja det verkar svårt att bli av med en hel flock så jag har bestämt mig för att sälja dem i par om två om inte andra marsvin finns. Nej inga satin....
Flocken består av
Harry Crested Golden/Golden Augoti. -08
Harry ser ut att vara goldenagouti/golden/white
Trullsa Alpaca Black/White/Golden. -09
Beata (PE) Crested Golden/White/Lilac. -09
Flinga (PE) Non-Self White/Lilac. -10(osäker på färgen då hon föddes nästan vi men nu är halva kroppen färgad).
Väldigt udda färg på henne, säkert att ingen av föräldrarna är roan? Jag kan inte se på Charlie om han har vitt nämligen
Chili (PE) Non-Self Creme/Lilac. -10
Är han rödögd? Han ser ut att vara rubinögd?
Yassi ser ut att vara cream/lemonagouti

Flinga och Chili är döttrar till Beata och Charlie(ser ut som en coronet).

Alla mina grisar kommer från en djuraffär som slutade sälja gnagare så jag är inte säker på raserna utan det är vad de ser ut som =) Bilder på dem kan ses här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=34183&id=100000699967784&l=1beb06f5d9

Men det jobbigaste är de som svarar på annonsen och är jätteintresserade.....men sen svarar de inte på mina mail???

Jaja hönsen kommer när de kommer och dessutom måste jag fixa en box till i mitt stall till en kompis häst.....så jag tar bara på mig mer =/

Gud, vad jag hade velat ha Charlie! Han ser grymt snygg ut på bilden och dessutom pe-bärare! Skit att jag inte har plats :(

Var finns de någonstans? Pe är rätt populärt här där jag bor

Här har hänt en del på marsvinsfronten så jag tänkte uppdatera mina bilder :)

Rufsi
Rexpet
Saffronagouti/buff/white
Egen uppfödning
i40249767._szw530h275_.jpg

Elsa
Virveltroll
Goldenagouti/golden
Omplacering
i40585386._szw530h275_.jpg

Essie
Virveltroll
Black/golden/(white)
Omplacering
i41347239._szw530h275_.jpg

Lilly
Virveltroll
Zobel magpie
Egen uppfödning
i40249953._szw530h275_.jpg

Maily
Coronet
Brindle/white
Egen uppfödning
i40250078._szw530h275_.jpg

Senast ändrad:

Betty
Texel
Zobeagouti/white
Egen uppfödning
i40250796._szw530h275_.jpg

Guldpet Birk
Skinny
Cream/white
Inköpt av uppfödare som bebbe
i40251024._szw530h275_.jpg

Pruð
Sheltie
Lilac/white
Egen uppfödning
i40255143._szw530h275_.jpg

Vivi
Sheltie
Grey/white
Egen uppfödning
i40255951._szw530h275_.jpg

Vida
Sheltie
Grey/white
Egen uppfödning
i40256405._szw530h275_.jpg

Nellie
Satinsheltie
Black/white/buff
Egen uppfödning
i40666550._szw530h275_.jpg

Ursäkta kladdet, det var enda sättet att få fram huvudet från bakgrunden, ska fixa nya bilder när kameran samarbetar

Fífill
Satinsheltie
Orangeagouti/golden/(white)
Omplacering, tillverkad här men född hos en annan uppfödare
i40410579._szw530h275_.jpg

Annabelle
Satinsheltie
White/cream/black
Omplacering, pappan är född här
i40259566._szw530h275_.jpg

Lovika
Strävhårig satinpet
Lemon/white/lemonargente
Grossistgris
i40406489._szw530h275_.jpg

Lisen
Merino
Black/white
Egen uppfödning
i41306084._szw530h275_.jpg

Senast ändrad:

Kitty
Sheltie
Lemonagouti/white/cream
Egen uppfödning
i41340715._szw530h275_.jpg

Ellen
Sheltie
Black/golden/white
Egen uppfödning
i41340783._szw530h275_.jpg

Rema
Coronet
Black/white/golden
Egen uppfödning
i41346527._szw530h275_.jpg

Rosa
Coronet
Goldenagouti/white/golden
Egen uppfödning
i41340985._szw530h275_.jpg

Wonder
Crested
Cinnamonagouti
Import från Danmark
i41344777._szw530h275_.jpg

Honey
Rexpet
White/zobelagouti
Egen uppfödning
i41346803._szw530h275_.jpg

Dovv
Crested, semilånghår
Golden/white/chocolate
Egen uppfödning
i41346925._szw530h275_.jpg

Bus
Pet, semilånghår
Lemonagouti (två nyanser)/white/cream
Egen uppfödning
i41346874._szw530h275_.jpg

Aitlin
Pet, semilånghår
Golden/orangeagouti/white
Egen uppfödning
i41346957._szw530h275_.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka