Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Okej! Jag kommer ju ha två så det får bli försäkring. Det får bli samma bolag som hästen och hamstern har. Blir enklast så :laugh:

Läste Lola's frågor och kom och tänka på pellets till marsvin. Jag ger själv mina VL Complete Marsvin, vad tror ni om det fodret? Vad ger ni era marsvin för pellets?
00005874.jpg

En till fråga, vad anser ni om C-vitamindroppar i vattnet? Vissa säger att man måste ha det, och vissa säger att C-vitamin försvinner ur vattnet hur som helst...

Jag kan inte se bilden tyvärr. Jag har inte så jättekoll på märken förutom Oxbow och Lottie (som tydligen inte säljs längre :() Mina marsvin får mest kligröt och sedan lite pellets som godis, har något från Beaphar som de får någon bit per marsvin i veckan.

C-vitamindroppar är helt onödigt om marsvinen får varierat med grönsaker. Är de däremot sjuka kan det vara bra att ge dem extra askorbinsyra under sjukdomen

Ja, hon såg förjäklig ut när hon kom också (det var med henne jag fick in ringormen :mad:) Nu är hon är hur kul som helst, hittar på bus hela tiden! Humör har hon också så det räcker och blir över och lite till :devil:

Vilken var det som var pappa till dina? Big Noise from Speonk?

Artimis Acre (eng crest lemon ag)

Okej, om du bara Googlar på VL Complete Marsvin så ser du bilder(det var bara en bild på fodret jag ger)
Vad är kligröt? Och hur mycket får de av det?
Mina får grönsaker varje dag och jag har aldrig gett de vitamindroppar :)
Tack för ditt svar!

*kl*

Åh, vilka fina djur alla har!
Framför allt alla teddysar :love:

Jag har två stycken abessinier som snart fyller 2 år. Två små hanar som strövar fritt här hemma dygnet runt.

Kakan och Konjak
32237095.jpg

Kakan
29067630.jpg

Konjak
32237098.jpg

Här ges det c-vitamintablett nån gång ibland (en eller ett par gånger i månaden), såna där för smådjur. Ibland glömmer jag det helt och mina djur har hittills inte haft några känningar av c-vitaminbrist.

Marsvinen är inte försäkrade, har pengar undanlagda om det skulle bli nödvändigt.

Pellets och frön ges inte över huvudtaget här, då ena damen på äldre dagar fått en tendens att bilda urinsten. Fri tillgång på hö, som alltid, hårt bröd, nån gurkbit och ibland någon äppelbit är vad som delas ut här.

Att dina grisar går runt lösa dygnet runt(låter underbart!:laugh:)...
Gör det ifrån sig överallt?
Råkar du inte trampa på dem..:angel:?
Är de helt orädda för stora klampande människor?:D Eller springer de och gömmer sig mycket.

Vilka nackdelar finns det med det? (Om det finns några)

Mina damer går bara fritt dagtid, nattetid är de instängda i sin bur.
De kissar i stort sett bara i buren, däremot kan det bli små "lakritspinnar" här och där.

De håller sig bara i vardagsrummet, där buren står. Ibland drar de sig dock ut mot hallen, för att komma närmare köket (hungriga!).

Ibland snubblar man nästan över dem, om man kommer med mat, men jag tycker det fungerar bra ändå.

Det är underbart!
Alla mina marsvin har faktiskt alltid varit rumsrena. Ibland kan de lämna någon plutt efter sig men det är väldigt sällan. De gnager inte på någonting heller och håller sig enbart i hallen och i köket trots att det är öppet in till vardagsrummet.

Tyvärr är de lite för skygga för att man ska kunna trampa på dem :D

Men det är riktigt roligt att se vilka rutiner de har varje dag! Obligatorisk morgonpromenad och tigger i köket, får man inte frukost då blir det ett himla liv.

*kl*

Åh jag ska hämta mitt första marsvin på söndag! Oroa er icke - han kommer bara vara ensam i ca två veckor innan hans kompis har växt färdigt.
Han har hos uppfödaren en bur för sig själv - då de andra hanarna är utställningsmarsvin med låååååånga pälsar. Så då sa vi att han lika gärna kunde komma hem till mig innan den andra är redo så att vi fick lära känna varandra lite!
Det är en alpacka som kommer att kallas för Carl Gustav Jung - fast mest Jung :P Han är dock reggad på ett annat namn.
Så om två veckor till ska min peuran Sigmund Freud hämtas. (Märks kanske att jag är intresserad av psykologi. Hoppas bara att de inte kommer bråka om oidpuskomplexet :angel:)
Jag är så glad! Orkar knappt vänta tills på söndag. :rofl:

Så, nu har jag fått hem min lilla Puff. Om en eller två veckor får han sällskap av Pip. Uppfödaren tyckte att jag kunde ta hem Puff så länge eftersom han inte kan gå med honor och inte med hanarna eftersom de ska ställas ut nu och är långhåriga allihopa. Så han har redan gått ensam en tid.
Igår när jag satt hos uppfödaren och fikade låg Puff i mitt knä hela tiden (han är redan handtam) och bara mös i mitt knä i säkert en timme. Hans uppfödare berättade att han är en riktigt mysis precis som hans mamma. Han älskade att bli klappad över huvudet och runt öronen och tryckte upp sitt lilla huvud mot min hand när jag inte klappade!
Igår kväll när han fick gå in i sitt nya hem gömde han sig under en hög hö. Jag har lagt fram några riktigt smaskiga grönsaker nu i förmiddags i hans skål för att se om nyfikenheten tar överhand. Jag läste i en bok att de brukar gömma sig i början för att kunna se ut i buren utan att själv bli sedda.
Jag håller inte på att springa där hela tiden - utan låter honom ta det i sitt tempo.
Men - hur lång tid är det "normalt" att de gömmer sig i början?

Jag slänger in en mobilbild jag tog hos uppfödaren! Sitter lite spån i pälsen - men det får ni ha överseende med så länge. Han var iaf nyborstad (men sen hade han gått in i sin bur igen) och hade nyklippta klor. Känns väldigt skönt att köpa ett marsvin som är van vid hantering. Och att kunna köpa det via en uppfödare! Fick både reggbevis och stamtavla.

¨

Här kommer en bebis bild på Pip också! Han är peuran så han kommer ju får massa mer päls. Likadant som med Puff som är alpacka! Jag ville ha marsvin som man får sitta och borsta, det tycker jag är mysigt!

Äh jag slänger in en bebisbild på Puff också!

Vet inte riktigt hur jag skall göra med namnen..Var helt säker på att jag ville att de skulle heta Freud och Jung men nu har jag blivit förtjust i deras reggnamn som passar dom så bra; Herr Puff och Herr Pip. Plus uppfödarens namn också - men det kallar man dom ju inte för, blir så långa namn då.

Nu skriver jag igen!
Han har nu vågat sticka ut huvudet ur hö högen för att dra in lite äppelklyftor, och jag kan se på vattennivån att han har druckit så det känns skönt.
Berätta gärna om era erfarenheter av nyinflyttade marsvin!

Jättesöta!! :laugh:

Med mina så blev det bättre dag två. Jag tror de passade på att undersöka bur och omgivning i skyddet av nattens lugn. Så vänta till i morgon och sen kör du bara på som "vanligt". Ju mer du hanterar dem desto tamare och tryggare blir de.

*kl*

Jag börjar bli lite orolig för min nya kompis. Han är gömd mest hela tiden (jag har gjort massor av gömställen åt honom) och jag tycker inte att han äter så bra. Brukar de tappa lite i aptit när de precis flyttat?
Jag har dock haft honom i knäet ett par gåner och klappat och gosat. De tycker han är toppen och "lever upp" och klappar jag inte hela tiden så buffar han på min hand med sitt lilla huvud. När han är i mitt knä så tar han sig gärna en äppelklyfta eler någon annan godsak och tuggar i sig.
Han är ju van vid att bli hanterad frånm uppfödaren.

Gjorde jag fel som tog hem honom ensam? Hans kompis Pip kommer ju om ca en och en halv vecka. Puff gick ju ensam i en bur hos uppfödaren (pga utsällningspälsar) och hon tyckte att jag kunde ta med honom 2 veckor innan den andra. Han är 14-15 veckor gammal.

Jag blir blir så orolig när han bara gömmer sig och inte vill äta. Ska ringa hans uppfödare ikväll (hon kan inte svara dagtid) men skulle vekligen vilja ha lite tips och råd under tiden!

Nu skriver jag igen med en liten uppdatering :angel: känns lite som att jag spammar tråden.
Puff har myst i mitt knä idag och ätit från min hand. Han har även fått i sig vätska från en liten plast "doseringsspruta". Fick ett tips om barn-fruktpuré och blandade lite sådan med vatten och då gick det minsann ner! Dessutom är det mycket mysigare att bli matad av matte =)
Ringde uppfödaren som sa att jag inte skulle oroa mig allt för mycket. Hon berättade också att hans kullsyster är ett riktigt "knä-marsvin"!

*KL*
Har äntligen fått in lite bilder på våra pojkar:D
Turbo, en brun virvel som springer i 140 hela tiden. Väldigt svårt att sitta still. Tycker mer om sambon än mig, Mig biter han bara:d

87459_1301569686.jpg

69890_1301569717.jpg

Abbe, svarta lilla saken. Den försiktiga av de 2. trivs bäst med mig. Helt underbra och mysig, den mer stillsamma. Inte lika äventyrslusten som bror Turbo är.

95470_1301569667.jpg

54325_1301569682.jpg

Dom är alltså snart 2 år, i mitten av maj ungefär. Helt underbara:)

Citat:
Ursprungligen postat av Emma
=) Ja det verkar svårt att bli av med en hel flock så jag har bestämt mig för att sälja dem i par om två om inte andra marsvin finns. Nej inga satin....
Flocken består av
Harry Crested Golden/Golden Augoti. -08
Harry ser ut att vara goldenagouti/golden/white
Trullsa Alpaca Black/White/Golden. -09
Beata (PE) Crested Golden/White/Lilac. -09
Flinga (PE) Non-Self White/Lilac. -10(osäker på färgen då hon föddes nästan vit men nu är halva kroppen färgad).
Väldigt udda färg på henne, säkert att ingen av föräldrarna är roan? Jag kan inte se på Charlie om han har vitt nämligen
Chili (PE) Non-Self Creme/Lilac. -10
Är han rödögd? Han ser ut att vara rubinögd?
Yassi ser ut att vara cream/lemonagouti

Flinga och Chili är döttrar till Beata och Charlie(ser ut som en coronet).

Alla mina grisar kommer från en djuraffär som slutade sälja gnagare så jag är inte säker på raserna utan det är vad de ser ut som =) Bilder på dem kan ses här:
http://www.facebook.com/album.php?ai...4&l=1beb06f5d9

Men det jobbigaste är de som svarar på annonsen och är jätteintresserade.....men sen svarar de inte på mina mail???

Jaja hönsen kommer när de kommer och dessutom måste jag fixa en box till i mitt stall till en kompis häst.....så jag tar bara på mig mer =/

Gud, vad jag hade velat ha Charlie! Han ser grymt snygg ut på bilden och dessutom pe-bärare! Skit att jag inte har plats
Var finns de någonstans? Pe är rätt populärt här där jag bor

Ja det stämmer att Harry, Charlie, Yazzi alla har vita strån i cresten. Men vad är roan?? Beata och Charlie är föräldrar till Flinga, Chili och Yazzi. =) Tror inte att Charlie är PE-bärare? Beata är ju PE så det är väll hon som gett det vidare till döttrarna. (ögonfärgen för mig är rött som rött, ingen koll på olika nyanser :P) Vi finns i närheten av Örebro.

Ja min Charlie.....tyvärr har jag inga bra bilder på honom, men det var han som gjorde att jag skaffade marsvin..... Jag kom in i smådjursrummet på djuraffären och där satt han!!! En peruk med slingor ;) jag föll som en fura och tog med han hem till min kanin.... Nästa gång jag var i butiken kom jag hem med Harry....han fick oxå sällskap med en kanin.....sen har ett antal olika marsvin kommit och gått (tagit emot och omplacerat). Nu bor ju Charlie med sin son och kommer att vara kvar livet ut hos mig:love:... huvudsaken är att jag inte har några honor....då kan de ju inte bli fler =)

Roan är när de är melerade med vitt, vissa marsvin föds väldigt ljusa och får mer och mer färgade strån. Tänkte eftersom Flinga föddes vit.

Pe är recessivt så det måste komma från bägge föräldrarna :)

Ok, det var ju en bit bort tyvärr :( Ska hålla öronen öppna

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka