Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Söta! Var kommer de ifrån?

Jag hade inte släppt iväg en ensam gris just för att de ofta börjar äta sämre. Håll ordentlig koll på honom så han inte deppar ihop eller tappa vikt.

Lycka till :)

Jag har varit rejält deppig sista tiden och igår gjorde Nellie allt för att muntra upp mig! Hon skuttade upp i knäet och kelade och sedan knyckte hon mitt finger som luktade godis och tänkte kuta iväg med det :p När jag skulle gå hoppade hon upp på huset bredvid gallret och stod där tills hon fick uppmärksamhet :love: Vilken skillnad det är på henne och syrran!

Hm nu har jag dåligt samvete! Han hade ju redan bott ensam och det var uppfödaren som föreslog det. Men hon är väldigt duktig med marsvin och hennes små djur vinner massor.
Jag väger Puff varje dag nu. Men han är mest nöjd när han får vara med mig. Det bästa han vet är när jag halvligger ner och han kan ligga med sitt huvud i min halsgrop! Han äter också mycket när han får vara med mig och dricker ur en liten doseings droppgrej. Vi får iaf en bra kontakt! Nästa helg kommer den andra så då är de ju två.
Känns lite som att jag har skaffat en bebis :)

kl

Överväger att omplacera några par med vuxna(re) marsvin. Tycker det är lite tungt att ta hand om så många :P
Fast de grupper jag satt ihop blir nog svåra att hitta hem åt :angel: 2 buffagouti hanar som ser identiska ut och 3 hanar varav en self black (6-7år gammal), nonself black/golden (ser helt svart ut) och en crested black/cream. Sen kanske några honor också men just de två "grupperna" är "klara". Trost att de nog aldrig kommer flytta :p

Men på samma gång var jag ute nu precis och ..... WOSH! Jag har fått spädisar :love: Eller rättare sagt, min favorithona har fött trillingar. Trodde inte det var dags än på länge, städade buren i går (som tur är) och kände givetvis på magen. Kände ingen aktivitet alls och antog att det var några veckor kvar. Men idag satt det en liten plutt i buren, plockade upp den och mitt hjärta smälte - den var rödögd :love: Sammanlagt är det som sagt tre stycken. Har inte kollat färg och kön så noga än. Men jag misstänker att de är crestade, lunkaryor/curlys och virvliga. Riktiga pettar. Men precis vad jag gillar :love: Ska fota de sen givetvis :p

Åh vad roligt med bebisar! Marsvin är ju så söta när de är nyfödda.

Min Puff går upp i vikt nu hela tiden! Det känns väldigt skönt. Men han är verkligen en liten mysfarbror så helst vill vara med mig hela tiden. Jag tror att vi snittar ca 5 timmar mys om dagen nu :D
Himla skönt att jag har haft hemstudier och inte börjar på mitt nya jobb förens om två veckor :angel:
Hans kompis ska hämtas i helgen så då blir det nog mer mys med kompisen och mindre med matte. Men vi har iaf fått ett nära band nu vilket känns väldigt kul.

Vad betyder "pet"? :angel::o
Jag hör det då och då när det handlar om marsvin men jag har aldrig förstått vad som menas.

Nu är jag ny i marsvinsvärlden men som jag är uppfattat det så är det i petklassen man kan ställa ut de marsvin som kanske inte riktigt är rasmaterial. De som inte är renrasiga osv.
I perklassen bedöms de på temperament och hur välvårdade dom är.
Nu får gärna någon marsvinsexpert rätta mig eller fylla ut det här svaret!

Vad betyder "pet"? :angel::o
Jag hör det då och då när det handlar om marsvin men jag har aldrig förstått vad som menas.
Pet = blandras. Dvs antingen ett marsvin som inte uppfyller standarden. Typ som en Self Black med massa cream strån som är beyond bortryckning. Eller blandraser typ långhårig abessinier med crest.

Nu är jag ny i marsvinsvärlden men som jag är uppfattat det så är det i petklassen man kan ställa ut de marsvin som kanske inte riktigt är rasmaterial. De som inte är renrasiga osv.
I perklassen bedöms de på temperament och hur välvårdade dom är.
Nu får gärna någon marsvinsexpert rätta mig eller fylla ut det här svaret!
Det är korrekt med lätt modifikation. Alla marsvin får tävla i petclass. Även rasdjur med champion titlar från rasren utställningar :p Men bara rasdjur får ställas ut i rasklass. Pettarna är förvisade till petclass.

Om det inte ändrats sen jag höll på med utställning :p

*kl*

Nu har Pip kommit! De verkar komma riktigt bra överens!

bd0201192242Pb94f.jpg
[/URL][/IMG]

kl

Alltså err...
Lunkarya genen är den dominant (har fått för mig det)... Min senaste kull har en lunkis förälder. Är grymt osäker på vad man kan kategorisera bebisarna som?! De är liksom lockiga, lite långhåriga (tror jag) så det lutar väl åt lunkisar? (den andra föräldern är lhr bärare). Alla tre är dessutom crestade :love:

Tack! Uppfödaren hade egentligen tänkt behålla honom som utställnings- och avelshanne men hans ena öra är lite vikt tyvärr.
Det var väldigt gulligt när de skulle träffa varandra för första gången. De stack in i varsitt hus i olika delar av buren. Sedan började de prata med varandra på håll och tillslut gick Puff över till Pips hus. Nu är de oskiljaktiga. :love:

kl

Alltså err...
Lunkarya genen är den dominant (har fått för mig det)... Min senaste kull har en lunkis förälder. Är grymt osäker på vad man kan kategorisera bebisarna som?! De är liksom lockiga, lite långhåriga (tror jag) så det lutar väl åt lunkisar? (den andra föräldern är lhr bärare). Alla tre är dessutom crestade :love:

Lunka är dominant ja. De räknas bara som lunka om de blir långhåriga, annars blir det lunkapet :)

KL

Härifrån har det varit väldigt tyst senaste tiden. Har haft fullt upp med sjuka hundar.

Wonder fick en hjärnblödning för ett tag sedan som hon verkade hämta sig ifrån, tyvärr blev hon sämre igen förra veckan och jag valde att låta henne få somna in :cry: Vi saknar dig gumman:cry:

Det är rätt dött här på bästa tråden! Därför lägger jag upp lite bilder på Melker när matte bjuder på vårens första grässtrån.

img_4166_143036535.jpg

"Vad är detta?"
img_4182_143231499.jpg

"Naaaam!"

Hane - golden argente/white/golden
ipbbwm.jpg

30icpvs.jpg

Han kommer till 100% att få stanna här <333

Hane - golden/white
11uyvj4.jpg

Lutar åt att han också får stanna xD så jävla söt!

Hona - black/white/golden
10x7bjn.jpg

v6rerk.jpg

Okänt om hur det blir med henne :p får se

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?