Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Vilka underbara färger du har på dina grisar! Kitty, Rufs och Bus blev jag lite kär i tror jag. :o

Jag håller också på att försöka dra ner på antalet grisar och har satt ut mina två hanar på annons. De kom ihop sig och kunde inte bo ihop längre och jag har varken tid eller plats för ytterligare två. Den ena hittade jag ett bra hem åt, tro det eller ej men han flyttade från Stockholm till Norrland (!) och hamnade hos en uppfödare som är jättetrevlig. Han var renrasig med stamtavla så jag förstod att han iaf skulle hitta ett nytt hem. Den andra med okänd bakgrund har jag haft ute ett tag nu och en del är intresserade men de slutar höra av sig efter att de svarat på annonsen... Jag fattar inte varför. Är det impulsköpare som fastnat för en gullig bild eller vad?

Nu överväger jag på allvar att kastrera honom ändå och låta honom bo med mina två flickor. :) Är det bara en bur (eller hage som jag vill ha det) så blir det så mycket enklare att sköta.

Här är ett färskt kort på flickorna, Fryla till vänster och Snusan till höger.

Och här är hanen, Pralin.

Ursprungligen hade jag velat para Pralin med Fryla, men som sagt: inte fler marsvin. Fast jag ångrar mig lite idag... Men nu är det för sent. Hon är 1 år.

Tack :D Fast de du räknade upp tycker jag har bland de tråkigaste färgerna :p
Älskar mina gråingar och är jätteledsen för att Vida inte går att avla på. Från början satsade jag på beige satin men eftersom det då dök upp info om satinsjukan (alla uppfödare jag pratade med sa att långhårssatiner inte drabbades) tog jag de flesta djuren ur avel så nu sitter jag med ett helt gäng förstklassiga pe-bärare men alla är satin :(
Tänkte satsa på grey och carob istället då jag är mer kär i deras ögon men kommer fortfarande hålla på med pe, just nu ser det mörkt ut på avelsfronten men det kommer sinom tid

Söta grisar du har! Pettar brukar vara svårare att sälja, speciellt hanarna. Jag har haft flera kastrater och visst är det en risk att kastrera dem men sedan har de levt som kungar med sitt harem :laugh:

Om de inte hör av sig mer är de inget att satsa på men jag förstår att det är irriterande! Har fått de allra underligaste mail och telefonsamtal men det som var allra värst var en tjej som ringde och sa att hon ville koka soppa på Birk :crazy:

Både Vivi och Rema var över 1,5år när de fick sina första bebisar, så länge honan är i bra kondition brukar det inte vara något problem, men är man osäker är det bäst att avstå

Både Vivi och Rema var över 1,5år när de fick sina första bebisar, så länge honan är i bra kondition brukar det inte vara något problem, men är man osäker är det bäst att avstå

Jaså?? Jag har läst överallt att honan inte ska vara äldre än vad är det 5-6 mån (?) eftersom bäckenet därefter stabiliseras och ungarna riskerar fastna. Är det en myt?

*KL*
Hoppar in i tråden eftersom jag tagit återfall på marsvin :D

Födde upp marsvin (främst Rex) i ett antal år men har nu haft marsvinsfritt i 3år.. då barnens hamstrar dog i en kattfadäs så kom tanken på marsvin upp igen..
Så idag hämtades två grisar hos Colinas omplaceringshem. En teddypojke & en Skinnypojke. Sååååå mysiga.
Så nu ska byggas nya burar & gosas med grisar igen! Blev smått lycklig när jag hörde det välbekanta visslandet.
Bilder kommer!

Jaså?? Jag har läst överallt att honan inte ska vara äldre än vad är det 5-6 mån (?) eftersom bäckenet därefter stabiliseras och ungarna riskerar fastna. Är det en myt?

Hon får inte sättas till hane före hon fyller 5 månader och bör inte sättas förrän hon väger 700-800g, de flesta brukar vara lagom att sätta vid 8-9månaders ålder. Om det är en myt att bäckenet stelnar diskuteras ofta, jag skulle kunna tro att det blir något mindre "elastiskt" men de får ju foglossningar precis som människor. Vivi var 18,5 månader när hon fick sin kull men då hade hon suttit med hane sedan hon var ca 9-10 månader hos sin fodervärd. Rema var 21 månader och henne satte jag till hane bara för att inte mista mina linjer. Jag hade dock inte vågat att sätta en hona äldre än Rema var när hon parades till hane.

Vad kul! Marsvin är bäst :D Colinas är ett trevligt omplaceringshem! Hennes söta skinny har jag hjälpt till att omplacera genom En Andra Chans (marsvinet kommer inte från mig utan jag var jourhem), sedan var hon jättesnäll och hjälpte mig med Klarabella och Skipper när jag blev sjuk

*kl*

Nu skall jag skaffa marsvin för första gången! Har dock passat några innan. Jag har läst massa böcker.
Kan ni bara säga om jag har glömt något? :bow:
*Stor bur
*Rejäla trähus, 1 per marsvin
*Stabila matskålar
*Spån
*Hö
*Marsvinsblandning
*Droppflaska
*Höhäck? Vissa böcker säger ja, andra nej.
*Saltsten? Vissa säger ja, andra nej.
*Transportbur - vad har man för material i den?
*Leksaker
*Lite olika "tuggpinnar" sådana med frön.

Klarar de sig med det här till att börja med? Jag åker ju självklart och köper mer saker efter ett tag :angel:

Ja som du hör så har jag inte sysslat med avel på marsvin själv. :D

Jäklar nu blev jag ju frestad, men jag ska inte ha fler marsvin......

Annabelle
Satinsheltie
White/cream/black
Omplacering, pappan är född här
i40259566._szw530h275_.jpg

Är/har hon bott i Skåne? För två av mina honor har en satinsheltie mamma med de färgerna som hette just Annabelle.

Ja, det är samma Anna. Jag fick hit henne när hon var 14,5 månader (då hade hon haft 3 kullar :crazy:), hennes pappa är född här (sheltien som fick avlivas för satinsjukan :cry:) och hon är släkt med 16 av mina grisar :laugh:

*kl*

Nu skall jag skaffa marsvin för första gången! Har dock passat några innan. Jag har läst massa böcker.
Kan ni bara säga om jag har glömt något? :bow:
*Stor bur
*Rejäla trähus, 1 per marsvin
*Stabila matskålar
*Spån
*Hö
*Marsvinsblandning
Blandningen bör bara ges som godis, det bästa som kraftfoder är antingen speciell marsvinspellets (tex Oxbow), spannmålskross eller kligröt
*Droppflaska
*Höhäck? Vissa böcker säger ja, andra nej.
Nej, eftersom marsvin äter nästan hela sin vakna tid blir det jobbigt för nacken att äta ur höhäck
*Saltsten? Vissa säger ja, andra nej.
Nej, marsvin har väldigt lätt att utveckla urinsten
*Transportbur - vad har man för material i den?
Som bottenmaterial menar du? Jag brukar ta en filt, lakan eller spån
*Leksaker
*Lite olika "tuggpinnar" sådana med frön.
Gnagarstänger är väldigt feta och bör bara ges som godis högst 1-2g stänger i månaden, bättre är fruktgrenar i så fall
*Nu kom jag på en sak till. Borstar till pälsvård.
Det beror på vad du har för päls på dem, min favorit är en liten karda för katt (sliter dock om man vill ha långhår i päls) och en bredtandad kam

Klarar de sig med det här till att börja med? Jag åker ju självklart och köper mer saker efter ett tag :angel:

Tycker det låter bra :)

Ja som du hör så har jag inte sysslat med avel på marsvin själv. :D

Jäklar nu blev jag ju frestad, men jag ska inte ha fler marsvin......

Haha, vet hur det är att inte skulla ha fler :p Jag har några platser över för ev. satiner som letar nytt hem och för 1-2kullar men det dyker upp så många fina och frestar hela tiden som jag vill ha men inte "behöver"

Tack så mycket för dina kloka råd! Det känns som om alla marsvinsböcker pratar emot varanda så det var nyttigt med lite synpunkter!

En fråga till bara! Vad har ni för försäkring på era små partypuffar (mitt ord för marsvin :p)?

Senast ändrad:

I knew it :3 Lite kul hur det kan bli ibland. Tyckte dock hon såg ganska sjuklig ut sist jag såg henne, när jag hämtade hennes döttrar. Fast det var ju länge sen nu.

Läste Lola's frågor och kom och tänka på pellets till marsvin. Jag ger själv mina VL Complete Marsvin, vad tror ni om det fodret? Vad ger ni era marsvin för pellets?
00005874.jpg

En till fråga, vad anser ni om C-vitamindroppar i vattnet? Vissa säger att man måste ha det, och vissa säger att C-vitamin försvinner ur vattnet hur som helst...

I knew it :3 Lite kul hur det kan bli ibland. Tyckte dock hon såg ganska sjuklig ut sist jag såg henne, när jag hämtade hennes döttrar. Fast det var ju länge sen nu.

Ja, hon såg förjäklig ut när hon kom också (det var med henne jag fick in ringormen :mad:) Nu är hon är hur kul som helst, hittar på bus hela tiden! Humör har hon också så det räcker och blir över och lite till :devil:

Vilken var det som var pappa till dina? Big Noise from Speonk?

En fråga till bara! Vad har ni för försäkring på era små partypuffar (mitt ord för marsvin :p)?

Mina är inte försäkrade. Eftersom jag har så många blir det billigare att lägga undan en summa varje månad. Jag kallar mina för tottar eller tottungar :D

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka