Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

skulle behöva lite tips...

Min hona fick ungar i torsdags..:)
Fem stycken flickor. Allt har varit frid o fröjd o alla är pigga o har ökat i vikt.

Nu ikväll upptäckte jag dock att två av dom har fått ögoninflammation..
Den ena har på båda ögonen o den andra på ena.
Jag har tvättat dom o så, så för tillfället ser det bra ut,

MEN..: smittorisken måste väl vara stor..
Inte så bra om dom smittar syskonen o mamma..
Men hur gör jag?

Ska dom bo kvar me dom andra eller hållas isolerade? Hade dom varit lite större hade jag isolerat dom direkt, men dom är ju bara 3 dagar gamla.. Hur fixar dom o vara utan mamma? O isf, vad är bäst att ge som ersättning?

Du ska absolut inte ta bort dem från mamman! Ögoninflammation kan visserligen vara smittsamt men även om hela bunten får det är det ändå bättre för dem än att skiljas från mamma och syskon.

Tvätta ögonen med ljummen koksaltlösning flera gånger om dagen. Är det mycket torrt klet brukar det hjälpa att badda på lösningen och vänta en stund så det hinner bli mjukt igen. Många ungar får mindre hornhinnesår pga att de råkat sticka sig på tex ett höstrå. Då ser det ut som en ögoninflammation men ögat blir även grått tills det har läkt, detta brukar ta en vecka ungefär

Du ska absolut inte ta bort dem från mamman! Ögoninflammation kan visserligen vara smittsamt men även om hela bunten får det är det ändå bättre för dem än att skiljas från mamma och syskon.

Tvätta ögonen med ljummen koksaltlösning flera gånger om dagen. Är det mycket torrt klet brukar det hjälpa att badda på lösningen och vänta en stund så det hinner bli mjukt igen. Många ungar får mindre hornhinnesår pga att de råkat sticka sig på tex ett höstrå. Då ser det ut som en ögoninflammation men ögat blir även grått tills det har läkt, detta brukar ta en vecka ungefär

Japp! Koksalt införskaffas imorgonbitti.
Nej.. kändes inte bra o tänka på o ta bort dom.. Helt fel.. därför ja tänkte, att lia så bra o slänga in en fråga här o se vad ni säger..
Tack!

Japp! Koksalt införskaffas imorgonbitti.
Nej.. kändes inte bra o tänka på o ta bort dom.. Helt fel.. därför ja tänkte, att lia så bra o slänga in en fråga här o se vad ni säger..
Tack!

Man kan aldrig fråga för lite :) Lycka till med bebisarna! Du får visa upp dem här sedan :bump:

Hmm om jag någon gång lär mig hantera en dator........så ska jag lägga upp bilder på min grisar oxå ;)

Mina två ögoninlammations-bebisar blev friska väldigt fort!:):)
Den ena efter 1 dag o den andra på 3 dagar. Så skönt!
O inga av dom andra blev smittade:)

Har bestämt vilken ja ska behålla nu.
Så söta allihop, men den ena krylltotten e väldigt "mattig" o kommer alltid först fram när ja är i buren.
Naturligtvis är hon oxå den mest högljudda:D

Någon som har tips på bra extra mat till mamman?
Tycker hon börjat tappa hull lite..
Dom har såklart fri tillgång till hö. Pellets får dom inte så mycket av, mer grönsaker.
Tar så klart på henne o ha 5 barn som ska ha mat. Det är ju nästan jämt någon där o diar..

Mina två ögoninlammations-bebisar blev friska väldigt fort!:):)
Den ena efter 1 dag o den andra på 3 dagar. Så skönt!
O inga av dom andra blev smittade:)

Har bestämt vilken ja ska behålla nu.
Så söta allihop, men den ena krylltotten e väldigt "mattig" o kommer alltid först fram när ja är i buren.
Naturligtvis är hon oxå den mest högljudda:D

Någon som har tips på bra extra mat till mamman?
Tycker hon börjat tappa hull lite..
Dom har såklart fri tillgång till hö. Pellets får dom inte så mycket av, mer grönsaker.
Tar så klart på henne o ha 5 barn som ska ha mat. Det är ju nästan jämt någon där o diar..

Vad bra :laugh:

Jag har en snackepelle här också, det är så charmigt när de går och pratar med en hela tiden! Fast Bus är precis i könsmognaden så just nu är han inte så pigg på att prata med mig, det är roligare att mucka gräl med farsan :grin:

Kligröt är perfekt när de behöver mera hull! Eller Oxbow Cavy Performance, men det är svårt att få tag på. Vet att det finns på olika webbshoper och vissa veterinärer kan ta hem det men eftersom jag köper de Oxbowgrejor jag behöver hos vet. har jag inte koll på webbshoperna, men det borde gå att googla fram.
Kligröt gör du genom att blanda olika sorters kli med vätska. Jag har kruska- och vetekli men havrekli går också bra. Jag brukar blanda med vatten men Proviva är också populärt så det får de ibland. Sedan blandar jag i lite olika beroende på vad jag har hemma tex groddar, havre eller rivna grönsaker.

Hej nu har jag fått in lite bilder på min nya bur.... kolla in min tråd om burbygge. Hoppas nämligen att länken till fb och bilderna funkar :)

Vad bra :laugh:

Jag har en snackepelle här också, det är så charmigt när de går och pratar med en hela tiden! Fast Bus är precis i könsmognaden så just nu är han inte så pigg på att prata med mig, det är roligare att mucka gräl med farsan :grin:

Kligröt är perfekt när de behöver mera hull! Eller Oxbow Cavy Performance, men det är svårt att få tag på. Vet att det finns på olika webbshoper och vissa veterinärer kan ta hem det men eftersom jag köper de Oxbowgrejor jag behöver hos vet. har jag inte koll på webbshoperna, men det borde gå att googla fram.
Kligröt gör du genom att blanda olika sorters kli med vätska. Jag har kruska- och vetekli men havrekli går också bra. Jag brukar blanda med vatten men Proviva är också populärt så det får de ibland. Sedan blandar jag i lite olika beroende på vad jag har hemma tex groddar, havre eller rivna grönsaker.

Å! Tack för tipset!:):bow: Ska testas genast!

En fråga till er alla marsvinsmänniskor!

Gällande förhårdnader under gristassar, går det att förebygga? Mina grisar är bara ett år snart och det finns alldeles för mycket ovårdade marsvinsfötter där ute i världen. Kan jag förebygga så att mina inte får det? Varför får marsvin det?

Å! Tack för tipset!:):bow: Ska testas genast!

Det brukar vara väldigt populärt :) Dessutom perfekt att gömma äckliga saker i. Jag lurar i mina palsternacka och rotkål genom att riva i gröten, använder den också till att gömma satinernas och tanternas glucosamin i :devil:

En fråga till er alla marsvinsmänniskor!

Gällande förhårdnader under gristassar, går det att förebygga? Mina grisar är bara ett år snart och det finns alldeles för mycket ovårdade marsvinsfötter där ute i världen. Kan jag förebygga så att mina inte får det? Varför får marsvin det?

Det är individuellt hur mycket förhårdnader de får. Jag har en hona som är 5år och har babymjuka tassar (hon fick tom HP för mjukast tassar på hela stämman förra året :D ), sedan har jag en annan hona som får nya förhårdnader på en vecka efter att jag fixat hennes fötter. Putsade dem jättenoga till en utställning och sedan var det NM en vecka efter och då var fötterna lika hemska igen :grin:

Det enda du kan göra är att fila och smörja (försvarets hudsalva är kanon) om du vill ha dem helt valkfria annars räcker det med att klippa av förhårdnaderna samtidigt som klorna, de har ingen känsel där så bara klipp en millimeter utanför själva trampdynan

*lånar*

Här är vårt senaste nytillskott, lilla Bu (Malibu), född december 2010.
32132050.jpg

Och så de medelålders damerna, fyller 5 år i sommar. Tequila till vänster och Svinto till höger.
21269882.jpg

På bilden trötta efter några timmar i uteburen förra sommaren :).

*lånar*

Här är vårt senaste nytillskott, lilla Bu (Malibu), född december 2010.
32132050.jpg

Och så de medelålders damerna, fyller 5 år i sommar. Tequila till vänster och Svinto till höger.
21269882.jpg

På bilden trötta efter några timmar i uteburen förra sommaren :).

Söta :laugh: Fast Svinto var något alldeles extra :love: Vilken färg har hon? Kan inte se på den bilden

Vad hände???

Lilla Wilsa dog igår.. Den bebisen som jag skulle behålla..

Hon va frisk o pigg o som vanl när jag kom hem, men 1 timme senare när jag gick förbi så låg hon på sidan o krampade.
Jag satt o masserade hennes mage, som var väldigt spänd, o efter en stund kom d en hel del bajs..
men sen dog hon..

Jag fattar ingenting! Min sötaste lilla Wilsa.

Det måste ju vara en himalaya av något slag (men inte black himalaya)...

Om det inte är en sotad de white (och ögonen lyser rött pga kameran :D)

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka