Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Och här är hanen, Pralin.

Ursprungligen hade jag velat para Pralin med Fryla, men som sagt: inte fler marsvin. Fast jag ångrar mig lite idag... Men nu är det för sent. Hon är 1 år.

Idag har jag genom ren slump fått reda på att Pralin faktiskt är uppfödd hos seriös marsvinsuppfödare och jag har också fått en kopia på hans stamtavla! :bump: Nu blev det ju INTE alls mindre frestande att faktiskt para honom.... Damn. :p

Idag har jag genom ren slump fått reda på att Pralin faktiskt är uppfödd hos seriös marsvinsuppfödare och jag har också fått en kopia på hans stamtavla! :bump: Nu blev det ju INTE alls mindre frestande att faktiskt para honom.... Damn. :p

Vad kul :laugh: Vilken ras räknas han som då? Finns väl ingen nonself med sådan teckning?

Nä han är ju inte registrerad pga teckningen men har fallit ur ett chokladprojekt hos en uppfödare som föder upp trefärgat. :) Men då vet jag iaf att han är nonself och att det inte dyker upp ungar med virvlar eller annat OM jag nu hade parat honom.
Uppfödaren har angett att han är choklad/vitt/buff(?) så tre färger finns där.

KL

Här är senaste tillskottet i familjen, en liten teddytjej som nu är 6 veckor. Trixie heter hon.
32345944.jpg

Nu har vi fyra marsvin och för första gången i mitt liv har jag insett att två egentligen inte är nog, de har visserligen sällskap av varandra men fyra är en flock.

Hittade en marsvin bebis på cirka 3 dagar idag som inte alls mådde bra. Han verkade jätte svag medan hans 2 syskon skuttade omkring. Tydligen så hade helgjouren inte kollat så alla mådde okej på våran skola, så han klarade sig inte :cry: Däremot så funderar jag på att köpa en av hans syskon.. Men ja undrar lite om hur stora dom är när dom kan säljas?

5 veckor som minst skulle jag säga.
Tänk bara på att ha en kompis (om du inte redan har ett/flera marsvin hemma)

KL

Nya bilder på våra killar som har fått börja komma ut lite och äta gräs! Första dagen ute var lite orolig så där, sen hittade de gräset:)

75871_1304504674.jpg

34166_1304504676.jpg

27896_1304504677.jpg

Rusty är så billig som ett marsvin bara kan bli :mad:

Han rymde ut ur sin bur igår, jag orkade inte leta då det är så dåligt ljus därinne på kvällarna. La fram mat på golvet i marsvinsrummet och stängde för natten. Morgonen efter var jag inne igen utan att se skymten av något marsvin men maten var borta. Avvaktade igen, för det behövs två människor för att hitta marsvin på vifft.

Var ute och plockade maskrosblad och då kom mam med Rusty. "Gissa var han hittades?" - I honburen :eek: (Där hans mamma, moster, systrar och kusiner bor). Nästa fråga blev "Vem fan har ätit upp gräset på golvet?!". Efter inspektion visade sig att ett annat svin rymt. Nu är båda funna. Och båda är ganska billiga just nu. Men Rusty hade jag nästan kunnat ge bort idag -.-

Bara att komma hit och lämna av båda 2. Kan nog övertala sambon när dom väl är här;-)

Två av mina har lyckats rymma ute i en trädgården en gång var. :crazy: Väldig lummigt med MYCKET buskar, rabatter, häckar och dyl. Jag vet inte riktigt hur jag lyckades men fick fatt på båda. Den ena gjorde misstaget att hoppa in i humlebusken och fastnade...! :o

*kl*
Jag undrar vad mina kan ha för färger. Jag har letat här bland bilderna men hittar inga som ser ut som mina. Om jag skulle gissa är den ena nonself golden/white, han är alltså en rödskäck på hästspråk :-). Ingen bläs men vitt under hakan. Den andra tortoise/white, alltså svart/brun/vit, det bruna är också lite fux-artat. Kan inte ladda upp bilder från jobbet tyvärr.... De är båda korthåriga utan några virvlar.

Svårt att säga utan bilder :p Men tar man det i hästfärger så är golden = fux, buff = mörkare palomino, cream = ljus palomino. Men sen finns ju agouti som lätt kan misstas för 'brun" - men inga marsvin kan vara både agouti och svart på samma marsvin.

Jag ska fota i nästa vecka tänkte jag. Jag tycker de har helt vanliga marsvinsfärger men när jag söker på bilder på nätet verkar de allt annat än vanliga...

Här är bilder på mitt nyfriserade marsvin Herr Puff! Han älskade verkligen att bli badad öch fönad =) Funderar på att ställa ut honom i framtiden. Vad tror ni? Nu bor han ju med en annan hane så pälsen kanske blir lite tuggad på i kanterna? Jag tror att han är lite för liten för petklasser (har hört att de gärna väljer större marsvin där). Men kanske klippt långhår?

596201124548P0548.jpg
[/URL][/IMG]

116201125532P930e.jpg
[/URL][/IMG]

Beror ju på hur gammal han är, hanar blir ju större och kraftigare ju äldre de blir. Men klipptlånghår är ju ett bra alternativ.

Min förra kull blev utfallet på raserna troligen detta: rödögd hane = lunkarya, den andra hanen = curly, honan = lunkarya. Jag vet inte hur det har gått till, men vi gissar på att deras mamma är dräktig igen?! Kommer inte ihåg om hanen bodde kvar i buren när de föddes eller om han fick flytta ut lite innan? Helt mobbat i alla fall. Och där till då de 5-6honorna som råkade gå med Rusty något dygn eller så :eek: Vill ju inte ha fler marsvin nu! Men på det positiva så har de vuxna hanarna Norton och Trevor flyttat ihop och är numera sambos som inte alls bråkar.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist