Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

och på tal om det... (om det går bildmässigt)

Dalton_1ar.jpg

Dalton (1årig hane - nonself black/golden - står på listan över grisar som ska säljas)

30462_1306111217.jpg

Orfeus (6årig hane - self black)

29232_1306111219.jpg

Namnlös (5-6mån hane - crested black/cream - också med på försäljningslistan)

55212_1306111511.jpg

Norton (3årig hane - black/golden/white) och Trevor (1årig hane - agouti/white/buff - funtar på att sälja de båda :C)

81547_1306111513.jpg

Viska (1årig hona - white/black/golden) jättedräktig (tjuvparad)

95695_1306111514.jpg

Namnlös (5-6mån hona - crested black/golden - borde säljas)

43069_1306111991.jpg

Namnlös (7 veckor hane - goldenargente/white/golden)

54789_1306111994.jpg

Namnlös (7 veckor hane - golden/white)

Jaja just det kanske - men jag är intresserad av att kunna allt om allt. Mitt livsmål. Har läst pluggat filosofi, historia, socialantropologi och en kort vända på juridikprogrammet (DET var däremot inte min grej). Jag vill liksom få hela världen att hänga samman. Koppla ihop allt ;)

Riktigt fina djur du har! :love: Jag skickar ett pm!

Genetik är rätt enkelt (fast ändå jättesvårt xD). Men grunden är enkel i alla fall. Det finns starka gener, som kan bära på svaga gener. Och så är det svaga gener som inte kan bära på svaga. De starka generna är de som oftast är synliga (typ svarta marsvin och agouti marsvin är vanligare än choklader och argentes). Avel är ju på gott och ont, man upptäcker vilka gener som marsvinen har (om man inte är 100 på det sen tidigare - det är ju inte speciellt förvånande om två rödögda bara ger rödögda ungar etc).

Ang. satiner, lite sådär random.. Strävhåren (teddy och rex) borde ha väldigt lågt antal satiner i sig. Det har aldrig rekommenderats att avla in satin i strävhåren för att deras päls bygger på att den är så sträv som möjligt. Satiner är ju kända för att de har barnsligt mjuk päls.

Här finns bra färggenetik och länk till en färgkalkylator som är skitkul att sitta och pilla med http://tip-toes.webs.com/marsvinensfrggenetik.htm

Lite allmänt om pälsgenetik också.

Alla strävhår utom lunkarya är recessiva och måste komma i dubbel upplaga, skinny skiljer sig från vanliga strävhår genom att marsvin med bara en skinnygen blir sträva och man kan på så sätt lista ut vilka som har genen, bärarna kallas lakeland. Ett marsvin kan faktiskt vara rex, teddy, ch-teddy, lunka och skinny samtidigt :p Fast det är verkligen inget att eftersträva och knappast något som existerar ens.

Långhår är lite knepigare, kommer inte ihåg vad termen heter just nu men det är varken dominant eller recessivt, dock närmare recessivt. Långhår+korthår blir ofta lite semilånghåriga även om det finns de som man inte kan se långhårsanlaget alls.

Satin är recessivt.

Crest är dominant över "släta" och peruanvirvlar är dominant över "släta" och döljer ev. crest.

Lockiga långhår är genetiskt långhåriga rexar.

Baldwin är dominant.

Jag vet inte hur genetiken ser ut för abessinier eller ridgeback.

Tror inte någon vet hur den ser ut för ridgeback. Äkta ridgeback är ju virvelfri - bara ett pälsriktningsfel som har fått ett tjusigt namn ungefär :p Fast rådiggar de ändå!

Abysar lär ju vara dominant, fast virvlarna förflyttar sig antagligen felaktigt på blandisar. Även... Om många "virvelmarsvin" verkar vara peruanblandisar framför abykorsningar.

Tror inte någon vet hur den ser ut för ridgeback. Äkta ridgeback är ju virvelfri - bara ett pälsriktningsfel som har fått ett tjusigt namn ungefär :p Fast rådiggar de ändå!

Abysar lär ju vara dominant, fast virvlarna förflyttar sig antagligen felaktigt på blandisar. Även... Om många "virvelmarsvin" verkar vara peruanblandisar framför abykorsningar.

På något sätt ligger ridgeback genetiskt exakt hur det funkar är verkligen en gåta. Min "ridgeback" (pet, ej stam) har gett ridge till ungarna men hon har även fått helt släta ungar och superduper massa virvlar på en unge. Jag har även haft en reggad hona vars ridge la sig ner när hon blev vuxen och en av Sveriges bästa hanar just då, han fick dock inga ungar här eftersom han bara var inne för omplacering. Har även fått en långhårig ridge efter en coronet-peruanparning. På något sätt verkar ridgen ibland höra ihop med rumpvirvar men ändå inte :confused:

Abysarna har jag som sagt inte en susning om :p Häftiga är de iallafall!

Jag fortsätter med mina frågor :angel:

Jag har då ett marsvin vid namn Herr Pip. Han är peuran men han har väldigt mycket virvlar. Är detta normalt? Är det kanske för att pälsen ortfarande är så kort som den lägger sig så? För på alla bilder man ser på peuraner så är pälsen rakt och fin och lägger sig "som en cirkel" runt om marsvinet.

2b4201190418P26a5.jpg
[/URL][/IMG]

d74201190516P1d67.jpg
[/URL][/IMG]

Peruaner får ofta fler virvlar än de två de ska ha. Men dessa djur säljs som sällskapsdjur bara. Det är inte önskvärt för utställning osv.

Min ridgeback hane har satin mamma och 'peruan' pappa.

Ah okej. Inte ens som petdjur då? Jag som tycker han är världens coolast!

Ställer du ut mycket?

Jo som petclass djur är de jättebra. Peruaner brukar vara stora, kraftiga och stabila i kroppsbyggnaden. Just vad man vill ha på petclassdjur.

Ställer inte ut alls längre, men ställde ut massor typ från 99-07

Har kommit fram till ett MKT tråkigt beslut,nämligen att lämna bort mina två marsvinshanar:cry:.Dom är snart 2 år i juli/augusti.Är halvbröder.
Den ena är ett renrasigt teddymarsvin & den andra teddy/släthår.
Dom har samma pappa.Om ngn skulle vara intresserad så PMA mig.
:cry:

Herregud. Jag tänkte försöka göra en beräkning på vad Pralin och Fryla skulle kunna få ungar men gav upp direkt. Jag får helt enkelt vänta och se.... :p Japp, de sitter ihop nu. Räknade på hennes ålder och insåg att hon inte var ett helt år gammal ännu så det blir en kull innan Pralin kastreras. :)

Herregud. Jag tänkte försöka göra en beräkning på vad Pralin och Fryla skulle kunna få ungar men gav upp direkt. Jag får helt enkelt vänta och se.... :p Japp, de sitter ihop nu. Räknade på hennes ålder och insåg att hon inte var ett helt år gammal ännu så det blir en kull innan Pralin kastreras. :)

Om du vill kan jag räkna på det :bump: Mina är så tråkiga att räkna på för det blir bara grey och lilac med vitt eller lite rött, har jag äckeltur kan jag ev. få carob och beige i framtiden (år framåt räknar vi då :()

Spännande att det blir en kull iallafall :laugh:

För övrigt fick jag upp 60(!) möjliga färger och kombinationer när jag räknade på Rema och Honey :eek: Fast då räknade jag Honey som pe-bärare, när jag räknade utan pe försvann ju de alternativen och det blev lite mer "normalt"

Senast ändrad:

Vida byter färg! Hon är egentligen ljust grey men ansiktet och skuldrorna har blivit gula :confused: Både hon och hennes bror gick igenom en gul period som små innan det blev grått igen. Det var särskilt tydligt på brodern som gick från varm grey till gul till silvergrått, väldigt häftigt eftersom alla hårstrån blev trefärgade

Här kommer Vida iallafall

Här är hon som hon "ska"

250063_163908693672381_100001597550688_418071_5178181_n.jpg

Hon är klippt (och blöt på ett par) på bilderna under men det syntes tydligt att hon var gul innan hon klipptes, bara jag som inte tänkte på att fota

248179_163905137006070_100001597550688_418037_6556589_n.jpg

248179_163905140339403_100001597550688_418038_1801810_n.jpg

248179_163905143672736_100001597550688_418039_7443069_n.jpg

Här kan man se hur gul hon är i ansiktet, uppe på huvudet är hon fortfarande grå
248179_163905147006069_100001597550688_418040_4317593_n.jpg

Grey zobel kanske? Huvudfärgen ändras ju på zoblarna :p

Annars tycker jag grey verkar vara rätt udda som färg/gen. Har haft en "fyrfärgad" som var grey (i två olika nyanser)/white/golden. Riktigt märkligt marsvin.

Zobel är väl i princip det enda jag är säker på att hon inte är :p Det är ju så blandad genkompott i mina att det säkert finns en hel hög blekande anlag som inte syns pga pg-blekningen, jag kan tänka mig att hon är creamblekt och pe-bärare (som dock inte borde göra någon färgskillnad)

Jag har träffat ett väldigt mysko marsvin som också har två gråa nyanser, hon är väldigt häftig i två nyanser av lilac och sedan golden/white roan på det. Hennes syster var lika effektfull men jag kommer inte ihåg om hon hade "fyra" färger.

Har du bild på din? Hade varit riktigt kul att se!

Mina marsvin brukar ha väldigt udda färg överlag, flera som jag och färgexperter bara har kunnat gissa på.

En bekant har en grey tan, bara det att generna tillåter endast rött att synas så hon är en helt goldenfärgad grey tan :p

Sedan har vi Zadrakh nedan, extremt sotig de white/white roan, orkar inte räkna ut genkoden just nu
250152_163972310332686_100001597550688_418400_86489_n.jpg

Mer och nya betesbilder från idag ^^ första raddan med bilder är först och främst de som jag planerar sälja

namnloshane_som_ska_saljas_x.jpg

Den namnlöse pojken, crested black/cream
92104_1306612765.jpg

Dalton, nonself black/golden
91561_1306612767.jpg

Alla tre pojkar: namnlöse, Dalton och Orfeus i bakgrunden
30885_1306615502.jpg

Utter, nonself buffagouti (gissar jag på iaf)
Rusty_som_ska_saljas_kommer_aldrig_ga_tillsammans_med_Utter.jpg

Rusty, nonself buffagouti (gissning här med - samma färg even).
De båda är tillsalu men chansen att de skulle hitta ett nytt hem
tillsammans är obefintlig. Orka ha två identiska marsvin liksom? :C
Trevor_och_Norton_funtar_kanske_pa_att_salja_de_med_C.jpg

Trevor, crested buffagouti/buff/white (färg gissning igen)
Norton, pet black/golden/white
51891_1306615507.jpg

Namnlös hona, crested black/golden

Har blivit sämst på att se vad det är för sorts agouti det är numera :C

Rynka_ar_ruggigt_draktig_C_men_ar_nog_kvar_1_vecka_atminstone_tills_hon_ska_foda.jpg

Rynka som är väldigt högdräktig :C
42207_1306615509.jpg

Viska som är ännu mer högdräktig :C
82829_1306615511.jpg

Ännu namnlös, goldenargente/white/golden crested lunka pet hane <3
87408_1306615513.jpg

Också namnlös, golden/white crested curly pet hane <3

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?