Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Åh! Älskar skinnys mest av allt! Själv har jag ett virvelmarsvin och en teddy!
Jag har en fråga!
Hur mycket bör ett 2.årig teddy hona väga?
Doris heter hon,hon väger 1kilo men är det lite? För asså Polly(virvel) är typ as fet!

::);)

Hoppas ni vill svara!

/emma

Det är väldigt individuellt hur mycket de väger. Jag har en hona i perfekt hull som väger 710g och en annan i lika perfekt hull som väger 1300g. Så länge hon är rund, fast och go och inte är fläskig eller kantig spelar det ingen roll vad vågen visar :)

:eek:

Idag föddes den största kullen vi har haft någonsin. Jag som tycker att 5 ungar är mycket nog, men denna kullen hade hela 7 ungar. Men två av de är så små att de nog inte klarar sig. Just nu är könsfördelningen 3 hanar och 4 honor.

73552_1307619057.jpg

22178_1307619059.jpg

10385_1307619060.jpg

10334_1307619061.jpg

25704_1307619063.jpg

54146_1307619064.jpg

23907_1307619066.jpg

Sen kommer honans syster att få ungar inom en vecka med :eek:

Så söta! Hur mycket väger de? En jag känner hade en hona som fick 8st, vad jag förstod klarade hon alla :bow:

KL

Här är det också ungar på G :( Honorna tog sig in till Birk (dum som jag var satte jag gallret hårdare på att ta sig ut än in) Vida är rejält stor om magen och så duktig! Fortsätter hon såhär kommer hon bli en supermamma :laugh: Hon skulle egentligen inte gå i avel eftersom hon är så skygg så på sätt och vis är det bra för då har jag en möjlighet att se om hennes skygghet går i arv. Den andra honan som är dräktig är Essie :cry: Hon är 5år och har aldrig haft ungar, magen är väldigt liten och jag tror inte där är mer än högst 2. Nu står hon still i vikten vilket är betydligt bättre än de första 6 veckorna när hon tappade i vikt :(

Illa, illa :( Du får nog vara beredd på att dra ut döda ungar ur henne när det väl är dags. Har ingen våg tillgänglig vad jag kan hitta men uppskattar de största till en vikt på 70-80g (1-3st), 60-70g på alla utom 2 som nog ligger runt 40-50g :eek:

Men nu har i alla fall de svarta pojkarna;
91561_1306612767.jpg

flyttat till Lola här på buke, känns lite tomt i buren men nu i denna babyboom så kan burar verkligen behövas :eek:

Senast ändrad:

Det brukar gå bra trots att de är gamla men det är ju verkligen inte bra på något sätt :cry: De bor bredvid min säng nu så jag kan lätt hålla koll på dem. Jag hoppas på att Vida ska ta alla till sig, hon är knubbig och fin och har rätt mycket att ta av.

Det var ju rejäla vikter trots stor kull :) Med stödmatning borde du kunna klara de minsta också om de är pigga i övrigt. Tror den minsta jag hört om som klarat sig vägde runt 40g. Det går även att klara prematurer men det är ju en massa jobb med små chanser i det fallet. Är det lunkapettar?

Vida fortsätter att ljusna btw! Till och med ögonen är ljusare, jag har faktiskt aldrig varit med om att ögonen ljusnat, annars brukar de ju mörkna :crazy: Jag börjar faktiskt fundera på om hon inte är en ljus grey utan en mörk pe. Vivi är pe-bärare och pappan har en lemonargente allra längst bak så även där kan det ju finnas pe. Är pappan pgpg kan Vida bara vara grey dock

Senast ändrad:

Finns det inte en färg som är grey men istället för pp som gör ögonen röda så har de pe white ögonfärgningsgenen (för den är väl inte dns som pp). Men har absolut inte genetiken färsk i minnet :rofl:

Ska börja med gröt och sånt, och jo det är lunkapettar :love:

Det har jag aldrig hört om. Pew är antingen crch-ee-pp (rödögd dew) eller chch-ee (himi där ee döljer pointsen)

Fast sedan finns det ju modifierare som man inte kartlagt som ställer till det med ögonfärgen, har tex en rubinögd lilac, moster till Vida

Kan se om jag kan hitta mina papper. Om du inte har det där gröna häftet själv vill säga, finns en greydel i det som kommer lite i skymmundan för alla andra helt awesome färger xD

Kan se om jag kan hitta mina papper. Om du inte har det där gröna häftet själv vill säga, finns en greydel i det som kommer lite i skymmundan för alla andra helt awesome färger xD

Nej, något häfte har jag inte :( Hur menar du med greydel? Flera greygener? Har pratat med Ida Högberg mycket och hon har inte nämnt något. Vi kom fram till att Vivi troligen är grey med allt möjligt i :p ev. carob men eftersom ingen har sett ett långhår i carob är det ju väldigt svårt att jämföra.

Får leta mer efter det då. Det var inte olika greygener utan olika greyfärger. Typ olika genetiska nyanser eller ngt

Får leta mer efter det då. Det var inte olika greygener utan olika greyfärger. Typ olika genetiska nyanser eller ngt

Är det något häfta som SMF har gett ut? Vem har skrivit det? Det kan inte vara cream, zobel mm som menas då? Det kan ju ställa till en hel del med nyanserna

Är det något häfta som SMF har gett ut? Vem har skrivit det? Det kan inte vara cream, zobel mm som menas då? Det kan ju ställa till en hel del med nyanserna

Jag kommer inte ihåg ordagrant då, har nog inte kollat på den sidan på några år nu. Häftet såldes iaf på en SMF utställning men var skriven av nån dåvarande (fortfarande?) medlem. Kommer inte ihåg namnet men kan ha varit en Eva.. Får försöka hitta det där häftet eller nån som har samma häfte :p

Hittills (sist jag kollade) lever alla, till och med den minsta som är typ stor som 4 humlor modell lite större. Alltså riktigt liten. Men redan ett dygn gamla börjar de smaska på 'vuxen mat' (de får gröt). Viska är en kanonmamma. Det är dock rätt troligt att nästminsta stryker med, vill avvakta och se om den repar sig men dör den inte självmant så lutar det väl åt avlivning hos vet. (Den har svårt att gå, men vet att föl kan födas med liknande åkomma men att fölen oftast blir bättre efter några dagar eller så).

Senast ändrad:

Nu är den död, den dog precis för mindre än 20min sen. Gick ut för att ge de gröt, tog upp den lille i handen och tillståndet hade förvärrats under natten :( Så somnade den till sist i handen. Tror nog ungen var cp-skadad eller något liknande, kanske gick det fel med den vid födseln, eller så hade den bara växt fel i magen, missbildad eller liknande. Men kämparandan i den var ju utan dess like. Trodde faktiskt att den skulle överleva efter första dygnet sådär. Nu ligger fokuset på syskonet som är mycket mindre än den som dog. Den äter 'vuxen mat' men hänger inte riktigt med sina syskon i utvecklingen. Men resten av kullen är precis som vilken annan som helst.

Finns det något sätt att se på de om de är curlys eller lunkaryor? Eller ingetdera?

Trist! :cry: Håller tummarna för syskonet.

*knapp*

Ni som har längre/större/mer erfarenhet av marsvin, vad tror ni om min grabbs chanser?
Han fyller 6 om en månad ungefär, för ungefär en månad sen gick han ner drastiskt i vikt, men de som hade hand om honom fick det att vända ganska snart och han gick upp en hel del igen, men inte till sin gamla vikt. Han var förutom vid första viktfallet hela tiden pigg o glad och åt osv. Jag har bott i USA sen i september så de har bott hos vänner. Nu är jag hemma i igen så igår hämtade jag hem de två små grisarna. Såklart var han mycket mindre än när jag såg honom sist men han betedde sig precis som vanligt. När vi kommit hem var han också som vanligt, men sen började de gå utför och han låg mest i huset och vägrade äta något. Under natten när jag kollade till dem låg han kvar i huset varje gång. Imorse tvingade jag ut honom, han åt ett broccoliblad, något strå hö/gräs men drack sedan vatten o gick in o la sig igen. Han gick även ner en hel del i vikt igen. Jag tänkte att nu var det kört för jag kunde inte ens tvinga i honom gräs och åkte till veterinär o var säker på att det skulle bli avlivning. Väl där var det kaos men djursjuksköterskan som jobbade brukade jobba på avdelningen som tar marsvin så hon kikade på honom. Han hade då blivit myyycket piggare o satt o smååt i buren en stor del av tiden vi väntade. Så hon gav honom en spruta dropp och bokade in mig på en vanlig tid på måndag och gav mig en påse Critical Care att mata med under helgen. Och självklart får vi åka in igen om det blir sämre under helgen.

Vad tror ni? Kommer han kunna leva ett tag till? Om de nu inte hittar något uppenbart och lättbehandlat fel utan det helt enkelt bara är ålder? Okej att han aldrig kommer gå upp till som "normalvikt" men ja... Jag vet inte... funderar bara på om jag ska mentalt förbereda mig på att han kanske inte följer med hem på måndag istället för idag typ...

När vi kom hem från vet åt han glupskt i sig de första ml av CCn, sen fick jag tvinga i honom resten, men efter det åt han gräs en stund ändå innan han la sig o vilade...

Vad tråkigt :cry: Hoppas den andra plutten fixar det!

Om det är curly kan du se rätt omgående eftersom de är helt korthåriga, att se lunka tar några månader eftersom man måste kolla så de inte fäller av

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix