Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Tyvärr tror jag att du får börja ställa dig in på att han snart kommer somna in :cry: Jag hoppas verkligen att han repar sig så du får några månader till med honom, ibland är det precis som de ger sig fanken på att de Ska leva och hämtar sig och mår bra ett tag till :laugh: Min gammelman tacklade av rätt rejält men jag testade att ge honom blåbär eftersom det innehåller så mycket nyttigt och det märktes skillnad efter bara ett litet tag. Han hängde kvar och var glad nästan ett år till :laugh:

Jo att det sker snart är jag väldigt inställd på, han är ju ändå 6 år gammal (snart). Men då behöver det inte bli på måndag iaf!

Han har gått upp i vikt sen imorse, efter två matningar och det han tuggat i sig själv + droppet. Ska bli intressant att se vad han väger ikväll.. Han är fortfarande ganska pigg (piggare än innan vetbesöket i alla fall). Han bråkar lite vid matningen och är ganska så nyfiken när han sitter i knät. Typiskt dock att han inte häver i sig maten som han gjorde några år sen när han haft förstoppning och fick Critical Care... Nu började han så men efter 2½ ml tyckte han att det räckte med mat... :D Bestämda åsikter har han i alla fall!

Vad tråkigt :cry: Hoppas den andra plutten fixar det!

Om det är curly kan du se rätt omgående eftersom de är helt korthåriga, att se lunka tar några månader eftersom man måste kolla så de inte fäller av

I förra lunkablandis kullen är det ganska garanterat två stycken curlys i alla fall. Även om de är typ ch-teddy i pälsen (pälslängd) fast übermjuka och pälsen ligger ner. Det är en långhårig också men bara semi, så han fäller kanske ner sin päls helt :eek: Men aja, det är den rödögda så det gör ändå inte jättemycket :love:

Bebisen lever ännu, blir matad med proviva nån gång i timmen... Oh, oh. Kom på (i detta nu) att jag måste ta in mina marsvin som är ute på grönbete xD

Dagsskörden av bilder, den minsta ungen i kullen lever men hamnade inte på bild. (Har mjölkat honan och gett ungen åtminstone två droppar mjölk, lite proviva och tidigare provia blandat med vatten). Hela buren har fått massor av gräs och annat gottigt. Men bilder var det ja:

Golden_white_hona.jpg

Golden/white hona

91109_1307807319.jpg

White/golden hane

81396_1307807320.jpg

Goldenagouti/white hona

33610_1307807322.jpg

Buff/white hane (eller är det mörk cream? ljus golden? xD)

73731_1307807323.jpg

White/lilac/saffron hane

99672_1307807491.jpg

56740_1307807493.jpg

Crested curly, storasyster till kullen och bor även med i buren. Hon har inte hamnat på bild typ sen hon var nyfödd xD

Är de semi är de inte curly utan pet :) En curly ska man kunna missta för rex eller teddy. Jag hade skrivit lunkapet på alla eftersom de inte följer någon rasstandard

Om du kan få tag på det så brukar fortimel vara bra till småbebbar, det är mer näring än proviva. Eller blanda i lite kli i provivan så det blir lite mer matigt :)

Systern var jättesöt! Har hon inget namn?

Det är verkligen mysigt att ha marsvinen precis bredvid och alla tuggar förnöjt :laugh: Så fort jag är färdig med allt ska jag fixa lite bilder på nya buren

Jag räknade med att en av mina tanter, fyller 5 i september, inte skulle överleva påsken. Hon återhämtade sig inte som hon skulle efter sövning (urinsten) och tappade i vikt.
Mycket mat där vi såg till att hon fick äta ifred gjorde att hon numera väger som hon ska och för tillfället sitter i uteburen med sina kompisar och smaskar gräs, såhär 2 månader senare :D

Hoppas din grabb piggar på sig som han ska!

Åh vad skönt att höra om din dam så man vet att det kan gå! :)

Det verkade stå ganska still i hans återhämtning, kanske lite till det bättre, något piggare och åt mer... Under dagen idag blev det lite bättre helt klart.

Sen nu när jag skulle mata honom ikväll så såg jag en röd fläck i huset, o när jag matat honom kom det blod från urinmynningen. :cry: Inte mycket men nån droppe, och utspätt med urin antar jag... Var lite osäker först om det var därifrån eller från analöppningen (han har även lite problem med impacted rectum eller vad det heter). Tänkte direkt att nu är det kört på riktigt. Men vägde honom ändå, och då hade han gått upp lite igen.

Ringde till vet såklart och vet tyckte att så länge allmäntillståndet är fortsatt bra som det är så kunde vi avvakta till våran tid imorn, att det kan vara just urinsten som spökar.

Jag matar ju ändå varannan timme fram till min läggdags så jag har ju koll... Städade rent i huset så man ser om han kissar något eller blöder mer... Får gå upp nångång under natten också o kika till honom. Men jag räknar inte med att ta med honom hem imorn, så kan allt annat vara en bonus. Han är sådär personlig som bara ett marsvin kan vara så man märker så väl att han inte är 100%. Och jag vet inte om jag tycker det är värt att ha kvar honom i liv bara för att. Men får se vad vet säger såklart.

Vore helt klart bättre att ha kvar honom för hans kompis skull, men vill inte ha ett till marsvin som är mitt för de här dagarna har varit alldeles för jobbiga för att jag ska vilja gå igenom det fler gånger än med de jag har nu. Så många hästar man sagt farväl till, inte ens om man plussar alla dom blir det lika jobbigt som detta... Men förhoppningsvis kan jag låna en kompis till honom, eller så får jag helt enkelt göra allt för att hitta ett vettigt hem till honom som redan har kompisar... Men det vill jag såklart inte heller...

Han fick tyvärr somna in hos veterinären idag... :cry:

Han hade inte bara urinsten utan även några njurstenar i urinledaren så då fanns det inget att göra... Tänk att det kan göra så ont att bli av med ett så litet djur! Fast samtidigt känns det skönt, i och med hur det såg ut i honom hade en op av urinsten om man hittat den tidigare troligtvis inte hjälpt särskilt länge ändå om han klarat den open... Och nu slipper man fundera eller oroa sig. Han har levt ett väldigt gott liv och alltid varit herre på täppan!

Nu ska jag bara lösa dilemmat med kompisen hans...

Vad trist.
Stor tröstkram till dig. Det GÖR ont att förlora en familjemedlem, hur små de än är i storlek. De tar stor plats i hjärtat ändå.

Hur gammal är hans kompis som är kvar?
Jag var tvungen att skaffa en ny kompis till ett marsvin för några år sedan, då hennes kompis akut fick avlivas.
Med en liten ny finner de oftast varandra ganska så fort.

Om kompisen är äldre och du känner att du inte vill ha fler marsvin så tror jag faktiskt att de kan klara sig utan en kompis.
När jag var liten och vi skaffade marsvin för första gången så var det ingen som sa att man skulle ha minst två, utan vi skaffade bara en och hon blev 7 år, så jag tror inte hon mådde alltför dåligt.

Tack!!! !

Han är 5 inom nån månad så han är ingen ungdom heller. En ny liten vill jag inte för jag har insett att jag inte orkar med det här när det tar slut... Och så vet jag inte hur mitt liv kommer se ut om ett år eller två... Har en fundering på att fråga en av omplaceringarna här om jag kan få "låna" en kompis till min tills det är dags för honom, såklart betala o allt men sen att den andra med största sannolikhet lämnas tillbaka... Men jag ska faktiskt se hur han funkar själv, jag är egentligen rätt så starkt emot ensamma marsvin men det är ändå individuellt hur väl det kan funka... Jag behöver i alla fall några dagar på mig att fundera så...

Modig_korn: Usch... :cry:

Nu när jag har fyra marsvin är jag också emot att de ska vara själv, men man kan inte behöva köpa nya i tid och otid bara för att de blir gamla till slut. Därför tänkte jag att han kanske klarar sig själv.

Förstår att det tar lite tid att fundera på.

Modig_Korn: trist :(

För några år sen behövde han som togs bort nu åka in akut, hade nån förstoppning och låg inne ett par dagar på kliniken, då var min andra så fruktansvärt olycklig! Nu är han faktiskt, hittills, i stort sett precis som vanligt. Han verkar vara väldigt nöjd med att ha fri tillgång till sitt hus... När han är ute o springer så är det mycket popcorn i kroppen på honom... Han skriker varken mer eller mindre efter godis osv... Men åh det tar emot att se honom själv...

Jag märkte direkt på en av mina tidigare marsvin att hon inte klarade av att vara själv. Så som hon "grät" på natten har jag aldrig hört, det var jobbigare att se henne ledsen än att ha förlorat hennes kompis.

Av de jag har nu, så vet jag att båda tanterna (snart 5 år) klarar av att vara själva, om det skulle behövas. De har varit ifrån varandra utan problem.
Nu lär jag dock inte ha det problemet, eftersom vi har två småttingar på bara halvåret och 4 månader också.

Har pratat med flera av mina etologvänner och alla säger samma sak, att jag ska lita på min magkänsla om min lilla. Så det ska jag försöka göra. :)

Tack för dina erfarenheter! :bow:

kl

Fick en till kull i förrgår (15:e). Tre stycken ungar men en var död vid födseln. Det är två små pojkar som är white/goldenagouti och goldenagouti/white :D

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
818
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix