Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Meeen, du kan ju inte säga att du fått bebbar utan att lägga upp bilder förstår du väl ;).

KL

Nu är Vida mamma till 3 små (stora) lakelandbebbar! En supersött tecknad golden/white hane, en golden/white (endast tårna bak) hona och en black/white hane.

Jag har ett gäng marsvin :D
Föder upp i lite mindre skala, som sällskapsmarsvin.

32268166.jpg

Almira

32268157.jpg

Polly

32538207.jpg

Lucifer

32538273.jpg

Dimona (Blixten får ögonen att se röda ut) ;)
Polly är mamma & Lucifer är pappa

32538294.jpg

Amaya Polly är mamma & Lucifer är pappa

Bonusbild på Amaya en dag gammal :love:
32538307.jpg

Till_salu_Avkomma_mellan_Rynka_crested_x_Ulltott_lunkarya_Hane_white_golden_agouti_lunkaryapet.jpg

Född 15/6

46296_1309740795.jpg

Född 15/6

49079_1309741189.jpg

Född 23/1

Ho ho nu har jag varit flitig och knåpat ihop en presentationstext för alla marsvin jag vill sälja. Lyckas jag få sålt alla de så kommer jag ha en behaglig summa marsvin på rutn 10st (har inte kontrollräknat hur många det skulle bli kvar). Men det skulle vara trevligt om det blev så få kvar. Speciellt inför denstundande vintern om man behöver evakuera alla marsvin..

Har mer än hälften av marsvinen ute på annons, utan större förhoppning om att finna nya hem till de. Även om så vore det bästa, speciellt inför den kommande vintern (bygger om här hemma, "marsvinsrummet" är fullproppat med bråte, är helt galet trångt när man ska sköta om de). Idag fick jag i alla fall sålt två stycken (den vit/goldenagouti hanen på bilden ovan) samt han som ser ut som svinto i pälsen..

Jaha jag gjorde slag i saken ändå och satte ihop Fryla med Pralin och i natt kom resultatet! :laugh:

Har inte kikat så noga på dem ännu då jag tänkte lämna dem ifred någon dag först, men lite snabba bilder blev det iaf.

En kopia av sin mamma och mycket sprattlig!

Ska bli kul att se vad det blir av dem. De har ju stamtavlor båda föräldrarna så ev. behåller jag en om det finns någon jag gillar. :)

kl

Fick två till sålda igår, börjar bli tomt nu. Känns helt konstigt men ska ändå bli skönt att ha under 10st om de andra som är till salu också får nya hem kommer jag ha 7-8 marsvin allt som allt.

95695_1306111514.jpg

hon och
trillska10.jpg

Trillska flyttade igår.

Jag har lite frågor!

Vad ger ni era grisar för foder? Har hört från många ställen att man inte ska ge dom typ gnagarblandning och sådant så det undviker jag, och nu får dom kornkross som uppfödaren rekommenderade, men vill gärna höra vad andra använder!
Dessutom är mina två tjejor förhoppningsvis dräktiga nu också, ska dom utfodras annorlunda då? Och ska jag sätta dom i varsin bur innan bebisarna kommer (honorna alltså, hanarna är inte kvar)?
Och vad tvättar ni era med? Har bara tvättat med vatten hittills men har ett ekologiskt schampoo från Urtekram som inte innehåller massa skit, kan det funka?

Senast ändrad av en moderator:

Just nu äter mina bara gräs, hö och lite pellets (sport pellets för hästar). Pelletset är egentligen rätt onödigt men vi har haft det när vi har haft sämre kvalité på höet än nu. Torrfoder är egentligen rätt överflödigt om man inte har några tunna marsvin. Får de ett bra hö och grönsaker varje dag så kan man skippa övrigt kraftfoder. Dräktiga honor ska väl mest bara utfodras mer och de bör få mer c-vitaminrikt foder, två-tre gånger så mkt som vanligt har jag för mig att rekomendationen är. Men c-vitaminen ska vara naturlig, alltså komma genom frukt och grönsaker. Syntetisk c-vitamin (i brustablett eller droppar i vattnet har motsatt effekt och är därmed dåligt för marsvinen).

Om de ska bo ihop eller inte beror nog lite på hur pass dräktiga de är. Är de jättelångt gånga är det dumt att flytta på de. Stress är dåligt för dräktiga djur. Är de ungefär lika mycket dräktiga gör det inget att de bor i hop till födseln. Men risken med dräktiga honor är att födseln hos den ena honan triggar igång den andra att föda hon med även om hon inte är full gången. Har de gått med olika hanar men inte är våldsamt högdräktiga skulle jag nog behålla hanarna i med sina honor. Det är ingen fara på taket förrän ungarna är nyfödda (då blir hon brunstig igen nämligen). Brukar låta hanen gå kvar tills det bara är någon vecka kvar till due date eller se till att plocka ut honom direkt när ungarna är födda (men det kräver mkt passning).

Tvätta marsvinen har jag bara gjort enstaka gånger, och då med mjällschampo eftersom min ena grabb varit lite smått mjällig ibland. Så frågan är varför du vill tvätta dem?

Hö och gräs, sen olika varianter på c-vitaminrika grönsaker. Sen ger jag olika varianter på torrfoder som godis. Sprider ut det i buren så det inte bara ligger där lättillgängligt.

Svarar båda, dom har alltid hö och får mycket c-vitaminrika grönsaker (och andra grönsaker med) så dom kanske klarar sig ganska bra då. Gräs är tyvärr ganska svårtillgängligt här, det lilla som finns utanför lägenheterna klipper vaktmästaren..

Kanske bore låta dom gå ihop hela tiden då (fast ungarna borde komma i mitten av november ungefär), hanarna är inte mina så dom kommer inte tillbaka. Den ena honan är dock mycket dominant och "på" så det var mest det jag tänkte på, om det kan bli något krångel när den andra honan ska föda.

Tvättar dom gör jag någon gång ibland för att dom blir kladdiga i rumpan och är långhåriga (lunkaryor) så allt möjligt fastnar. Är också lättare att känna igenom dom ordentligt (efter sår och dyl.) när man tvättar dom tycker jag. Nu har dom ju dessutom gått med en varsin hane ett tag och dom blev ju ganska kladdiga där bak då.. där tvättar jag såklart bara med vatten men jag tänkte på resten av kroppen.
Brukar man inte tvätta marsvin ibland? :confused:

Nä behöver de inte tvättas av någon speciell orsak så behöver de inte tvättas nej.

Okej, då vet jag! :laugh:

Modig_Korn, klipper dom gör jag redan när det blir lite för långt :) Dom var inte klippta på ett tag när dom släpptes ihop med hannarna och då gick det helt enkelt inte, dom kom inte åt för att dom var så håriga så vi fick klippa dom innan vi släppte ihop dom igen :D

13749_1316882736.jpg

Ulltott

66005_1316882756.jpg

Namnlös, hane

67782_1316883131.jpg

Namnlös, hane

74617_1316882808.jpg

Namnlös, hane

66613_1316882886.jpg

Namnlös, hona

Har fått tillbaka den som är golden/white från de som köpte honom... Ungen de köpte med överlevde inte den 3-4 veckor långa vistelsen hos familjen. Och han jag fick tillbaka väger lika mycket (eller mindre) än när han flyttade. Kullbrodern (han på andra bilden) väger 200g mer och har inte flyttat någonstans...

Han är din om du vill ha :D
Om folk bara visste hur svårt det är att hitta hem åt agoutihanar utan stamtavla :eek:

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
816
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka