Sv: Alla vi med Marsvin
Min dator skickade innan jag var klar
Jag har fött upp satiner innan, fick min sista bärarkull 090610 och min sista (planerade) satinkull i slutet av 2008, tyvärr fick jag en satinunge förra sommaren och han är redan död pga sjukdomen
Jag tar emot omplaceringssatiner för jag vet att jag kan ge dem ett bra liv och ett snabbt slut när sjukdomen bryter ut.
Det är även extremt vanligt att sjukdomen bryter ut av stress. Jag håller på med sanering och flytt så det har varit väldigt mycket stress här och jag är väldigt orolig att även Nellie och Lovika blir sjuka
En annan sak som är jobbigt är att strävhårssatiner kan vara extremt svåra att upptäcka! Xander, han som föddes här förra året, var strävhårig och trots att jag visste att det fanns en viss risk för satin i kullen och har stor satinvana kunde jag inte se att han var satin! Det vär även två andra uppfödare som kollade på honom när han var leveransklar men inte heller de kunde se något. Satinet upptäcktes när han var ca 3 månader, ungefär samma som med Lovika.
Jag har även haft en svart strävhårscuma som visade alla symtom på satinsjukan men eftersom han var strävhårig
och svart är det omöjligt att veta om han var satin. Var han det var han i så fall den första (kända) satincuman/cuyen i Sverige.
Som sagt är satin recessivt och kan gömma sig HUR länge som helst
I vintras skulle jag lånat en hane av en kompis, inget satin någonstans i stamtavlan (han är pe, ett stort varningstecken för satin på långhår!) men efter lite efterforskningar visade det sig att hans pappa gett satinunge. Förbannade oturen att missa en sådan hane men tänkte inte så mycket mer på det. Lite senare när jag städade hittade jag lite gamla stamtavlor från avlidna djur, reagerade på Wojvojs (satincoronetlakeland) stamtavla där inget satin fanns på mammans sida, av någon anledning hade jag fått med mig Wojvojs mormors stamtavla och där, allra längst bak, fanns satinen, 5 generationer bak. Sonen till den satinen, 4 generationer bak hos Wojvoj, hade ett namn som jag kände igen och jag rotade fram stamtavlan till hanen ovan och visst sjutton var det samma djur som låg längst bak i hans stam!
En av mina ungar med helt satinfri stam på både mammas och pappas sida har gett satin med helt fri hona, det är ett helsike att bli av med
Förhoppningsvis är ett totalförbud på väg även i Sverige, reg.förbudet för satiner efter satinförälder är bara en början.
Lite filmer på sjuka satiner
Hugo, 51 månader
http://www.youtube.com/watch?v=RV2sSV23An8
Fiffe, 26 månader
http://www.youtube.com/watch?v=JiGYA5gwqmc
Jag har märkt att man (oftast) märker symtomen snabbast om man försiktigt stretchar benen som jag gjorde på Fiffe i filmen. Det ser även ut som om han hoppar en bra bit ner men det är för att jag filmar uppifrån. Har fler filmer som jämförelse också