Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Han är 4 månader! Jag ska nog ställa ut honom i slutet av Augusti för jag tycker iaf att han är finast i världen :love:

Förresten - finns här någon i Helsingborgs trakten som ställer ut marsvin ofta? Isåfall kanske ni kan pm:a mig? Har massor av frågor och kan bjuda på fika eller något :)

KL

Här har vi verkligen inta haft det roligt :cry: I lördags dog först Bus och sedan fick Fiffe avlivas pga satinsjukan och igår fick Anna somna in av samma orsak :cry:

Åh nej vad sorgligt :( det är så jobbigt när djur går bort. Jag lever alltid i skräck för att något ska hända med mina pälsklingar (mina djur. Brukar kalla dom pälsklingar eftersom det är mina älsklingar med päls)
Vad är egentligen satinsjukan?

Nu har jag läst en engelsk forskningsrapport. Så som jag har förstått det så drabbas alla satinmarsvin för eller senare av satinsjuka?
Och "vanliga" marsvin kan få ungar med satinsjuka om båda föräldrarna bär på anlaget? Men genom att aldrig para ett satinmarsvin så måste väl anlaget dö ut till sist? För iom att båda föräldrarna måste bära på det så kan det väl Inge vara ett dominant anlag?

Nu har jag läst en engelsk forskningsrapport. Så som jag har förstått det så drabbas alla satinmarsvin för eller senare av satinsjuka?
Och "vanliga" marsvin kan få ungar med satinsjuka om båda föräldrarna bär på anlaget? Men genom att aldrig para ett satinmarsvin så måste väl anlaget dö ut till sist? För iom att båda föräldrarna måste bära på det så kan det väl Inge vara ett dominant anlag?

I det fallet är det mer synd att det inte är dominant anlag eftersom recessiva anlag kan finnas dolt i flera generationer för att sen blomma upp. Hade det varit dominant hade det varit borta på några år. Nu lär det finnas i massa år extra (och det avlas fortfarande på, inte kanske så mkt i sverige men utomlands :crazy: )

Såklart, det tänkte jag inte på. Så om man har två marsvin som långt tillbaka bär på genen och man parar dem då kan deras ungar bli satin?
Jag läste att vissa länder faktiskt helt har förbjudit satinmarsvin.
Jag vill inte trampa någon på tårna här - men om man får en satinunge är det inte bäst att ta med den till vet och avliva den? Om det nu stämmer att alla satin förr eller senare får sjukdomen.

Om det förstås inte är så att man kan upptäcka sjukdomen innan de börjar få ont. En veterinär berättade för mig att marsvin ofta döljer sina sjukdomar in i det sista för att inte bli uteslutna ur flocken.

Satinsjukan är en vidrig sjukdom som. precis som du läst, drabbar alla satiner, det är bara en frågan om när :cry:

Här finns en till forskningsrapport http://www.luneas.se/SatinDisease_svensk.pdf

Jag och många andra uppfödare har diskuterat om satinerna bör avlivas så fort de föds men samtidigt kan de leva ett underbart liv i flera år innan sjukdomen bryter ut.

Jag har gång på gång fått bevisat att jag "känner" när sjukdomen bryter ut, ofta innan blodproven ger högt utslag och kan därför ta bort dem direkt. Anna hade ont i högst 3 dagar och blodprovet hade inte krupit över normalvärdet ännu men hon visade ändå symtom. Fiffes sjukdom bröt också ut lika fort men han visade mycket mer symtom än Anna. Nellie hade rejält ont en dag, sedan gick det över så jag avvaktar med henne. Jag har märkt att det finns en variant som kommer i skov och där kan de må bra rätt länge efter första skovet.

Tror nog de flesta väljer att ha kvar de tills dess att de börjar visa symptom. Gången etc påverkas ju. Får se hur jag ska göra när/om jag får satinungar fram i sommar (tjuvparningar). Men det är nog inget man säljer iväg i första taget. Om det inte är till hem som känner till sjukdomen.

Jo det är klart, det känns ju såklart svårt att avliva ett djur som inte har sjukdomen.
Nu när jag ändå ställer så mycket frågor så har jag några till!
Mina marsvin är registrerade. Kan man ändra deras namn i deras registreringsbevis? Och hur går det till?
Inom det närmsta halvåret kommer jag nog utöka mitt tvåpar till en flock. Har blivi så himla förtjust i nonself dalmatinertecknade. Är de svåra att få tag på?
Är det någon som ska till utställningen i Landskrona? Funderar på att gå som åskådare. Medans vilka tider pågår den?
Puh många frågor!

Min dator skickade innan jag var klar :mad:

Jag har fött upp satiner innan, fick min sista bärarkull 090610 och min sista (planerade) satinkull i slutet av 2008, tyvärr fick jag en satinunge förra sommaren och han är redan död pga sjukdomen :cry:

Jag tar emot omplaceringssatiner för jag vet att jag kan ge dem ett bra liv och ett snabbt slut när sjukdomen bryter ut.

Det är även extremt vanligt att sjukdomen bryter ut av stress. Jag håller på med sanering och flytt så det har varit väldigt mycket stress här och jag är väldigt orolig att även Nellie och Lovika blir sjuka :(

En annan sak som är jobbigt är att strävhårssatiner kan vara extremt svåra att upptäcka! Xander, han som föddes här förra året, var strävhårig och trots att jag visste att det fanns en viss risk för satin i kullen och har stor satinvana kunde jag inte se att han var satin! Det vär även två andra uppfödare som kollade på honom när han var leveransklar men inte heller de kunde se något. Satinet upptäcktes när han var ca 3 månader, ungefär samma som med Lovika.
Jag har även haft en svart strävhårscuma som visade alla symtom på satinsjukan men eftersom han var strävhårig och svart är det omöjligt att veta om han var satin. Var han det var han i så fall den första (kända) satincuman/cuyen i Sverige.

Som sagt är satin recessivt och kan gömma sig HUR länge som helst :( I vintras skulle jag lånat en hane av en kompis, inget satin någonstans i stamtavlan (han är pe, ett stort varningstecken för satin på långhår!) men efter lite efterforskningar visade det sig att hans pappa gett satinunge. Förbannade oturen att missa en sådan hane men tänkte inte så mycket mer på det. Lite senare när jag städade hittade jag lite gamla stamtavlor från avlidna djur, reagerade på Wojvojs (satincoronetlakeland) stamtavla där inget satin fanns på mammans sida, av någon anledning hade jag fått med mig Wojvojs mormors stamtavla och där, allra längst bak, fanns satinen, 5 generationer bak. Sonen till den satinen, 4 generationer bak hos Wojvoj, hade ett namn som jag kände igen och jag rotade fram stamtavlan till hanen ovan och visst sjutton var det samma djur som låg längst bak i hans stam!
En av mina ungar med helt satinfri stam på både mammas och pappas sida har gett satin med helt fri hona, det är ett helsike att bli av med :(

Förhoppningsvis är ett totalförbud på väg även i Sverige, reg.förbudet för satiner efter satinförälder är bara en början.

Lite filmer på sjuka satiner

Hugo, 51 månader http://www.youtube.com/watch?v=RV2sSV23An8
Fiffe, 26 månader http://www.youtube.com/watch?v=JiGYA5gwqmc

Jag har märkt att man (oftast) märker symtomen snabbast om man försiktigt stretchar benen som jag gjorde på Fiffe i filmen. Det ser även ut som om han hoppar en bra bit ner men det är för att jag filmar uppifrån. Har fler filmer som jämförelse också

Tack för ett informationsrikt svar! Jag är ny i marssvinsvärlden men jag vill lära mig allt! Kan satin dyka upp hos peuran och alpacka? Isåfall ska jag gå igenom mina pälsklingars stammtavlor!
Eftersom man fortfarande får ställa ut satin som har icke satinföräldrar - finns det inte en risk att mindre seriösa kan medvetet para två satinbärande föräldrar bara för att få utställningsdjur?
Satinanlaget måste väl finnas någonstans i leden? Även om det är låååångt tillbaka? Eller kan det pluppa upp? Jag ska kolla in dina videor när jag sitter vid en riktig dator!

Tack för ett informationsrikt svar! Jag är ny i marssvinsvärlden men jag vill lära mig allt! Kan satin dyka upp hos peuran och alpacka? Isåfall ska jag gå igenom mina pälsklingars stammtavlor!
Eftersom man fortfarande får ställa ut satin som har icke satinföräldrar - finns det inte en risk att mindre seriösa kan medvetet para två satinbärande föräldrar bara för att få utställningsdjur?
Satinanlaget måste väl finnas någonstans i leden? Även om det är låååångt tillbaka? Eller kan det pluppa upp? Jag ska kolla in dina videor när jag sitter vid en riktig dator!

Satin finns överallt, dock verkar det vara väldigt ovanligt inom lunkarya (vet bara en och den är utavlad på satinsheltie), peruan och alpaca har jag hört några men det verkar inte vara lika vanligt som på de andra variaterna. Om du vill kan jag kolla stamtavlan på dina djur :)

Tyvärr finns det fortfarande många människor som förnekar att satinsjukan existerar så medveten bäraravel finns säkert :(

Min sista kull var jag medveten om att det fanns risk för satin eftersom mamma och farmor var bärare men valde ändå att chansa för att inte förlora mina linjer. Tyvärr föddes en satin och pappan är dragen ur avel eftersom jag nu är säker på att han är bärare. Jag har två honor kvar ur den kullen och när de ska paras till hösten kommer jag vara extremt noga med val av hane. Ett problem är att satinet kan försvinna på en generation om man har tur men har man otur kan det ligga kvar i många många år!

Satin måste finns någonstans i stamtavlan för att djuret ska vara bärare men satinen kan finnas så långt bak att den är omöjlig att spåra.

Gärna! Vad snällt!
Det räcker väl om jag skriver de äldsta leden jag känner till? För det står väl i stammtavlan om de är satin?
Här kommer de äldsta leden jag känner till för båda. Puff överst och Pip nederst.

Farfars far;
Happy Day´s Zim Zala Bim
Starfire von Nitouche

Farfars mor;
Carismas High Ele Galance
Carismas Extrem Ester

Farmors far;
Piwers Austin Power
Candelight von Nitouche

Farmors mor;
Happy Day´s Lalamika Lubaya
She is the one von Nitouche

Morfars far;
Carismas Fear No Evil
Candlelight von Nitouche

Morfars mor;
Little Sandy Sleighfoot von Nitouche
Chardins Roma

Mormors far;
Golden Artist von Nitouche
Vibys Tantroll

Mormors mor;
Bells will be ringing von Nitouche
Vibys Scarlett

Någon som har någon släkting?

Det är inget jag känner igen som har med satin att göra iallafall :) Vibys har haft satin för många år sedan men det är inget som har med Tantroll att göra.

Tack! Vad häftgt att du har sådan kolla! Jag vill också kunna allt om härstammningar och genetik. Du råkar inte bo i Skåne? :angel:

Tack! Vad häftgt att du har sådan kolla! Jag vill också kunna allt om härstammningar och genetik. Du råkar inte bo i Skåne? :angel:

Så långt väster i blekinge som det går ;) Brukar åka på sydvästs utställningar fast nu blir det inget förrän i augusti

Fy på mig som höll på att glömma :eek:

Idag fyller ju Lisen 3år :banana:

Grattis gumman!

i41096244-szw530h275_shrink-398x600.jpg

Hälsa henne grattis i efterskott! Så söt :)
Då syns vi nog i augusti! Tänkte prova att ställa ut mina då! Vet inte om de är utställningsmaterial men man kan ju testa.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?