Nej men, en kanin tråd, jippie! (ja, jag är en kanin nörd som älskar trådar om kaniner)
Dags att presentera mina då;
Uppe till vänster ser ni vår lilla goa vita kanin (snällare kanin finns inte, lovar). Han låter dig verkligen göra allt med honom och säger han ifrån så gör han det mycket försiktigt. Han är 2 ½ år gammal, kastrerad i våras, är en lejonhuvad dvärgvädur och har äntligen fått en flickvän. Tjejen brevid honom är en omplacerings kanin vi köpte i somras som kompis till Itzac (den vita), hon heter Smilla och är väldigt egen. Allting ska gå på hennes vilkor och annars händer det inte alls
Hon är som ni kanske ser en dvv, 1 ½ år gammal och kastrerad hon med. När hon kom var hon otroligt tjock eftersom i förra hemmet blev hon bortskämd med godis istället för tid och just därför letade de ett nytt hem till henne (talar inte illa om hennes förra ägare alls, man märkte verkligen att hon brydde sig om henne, hon hade bara inte tid med barn och så i bilden). Trots deras personligheter så är Itzac helt klart den dominanta och hon springer bara hur lätt ifrån honom som helst om han blir sur någon gång (hände mest när vi precis satt ihop de), något de har gemensamt är att båda älskar att pussas och ska göra det hela tiden på alla och på varandra.
Det franska väduret till höger hade vi i 2 år innan hon blev ihjäl skrämd av en hund i hennes hage.
Hon var verkligen världens bästa kanin, betedde sig verkligen som en hund och räddade mig från många ångest attacker. Saknar henne jättemycket men jag vet i alla fall att hon hade det bra ända in till slutet. Det gick fort i alla fall.
De två längst ner är de två vi har haft längst. Hela 4½ år firar de (
) och de två verkar inte ha förstått hela det här med att hannar inte kan gå ihop utan att döda varandra. Självklart är de kastrerade och helbröder och har varit tillsammans hela livet. De är nästan lite vilda nu i och med att vi inte håller på mycket med de i famnen utan de har en ramp de skuttar upp och ner själva på och de verkar trivas bäst så. Ända gångerna vi tar upp de är när den stora fluffen Sixten måste få pälsvård och sen självklart vid kloklippning eller under fällperioder. Den andra till vänster heter Filur.
Sen det här är Arya Lillkanin (Jag ville att hon skulle heta Arya men mamma ville att hon skulle heta lill-kanin). Bilden är tagen kanske en månad sedan nu och måste bara påpeka att hon är mycket större nu.
Hon har fått tagit över platsen efter Ullis (det franska väduret) och hon är verkligen go. Verkligen en nyfiken och social bebis som älskar att springa runt. Det bästa som finns i världen för henne är mat. Verkligen mat. Det finns inget stopp i den här lilla kaninen.
Hon är en tysk jättescheck och väger just nu cirka 2,5-3 kg och är 4 månader gammal.