Alla vi med kaniner!

Hej, vi har blivit med kanin. Vi hyrde en på prov under sommaren och har nu valt att behålla honom.

Nu undrar jag, håller på att klippa äppleträden på alla vattskott. Kan jag hänga upp dem och torka dem för att sedan ge under vintern, eller försvinner allt gott när de torkas?
Kan man göra det samma med hallon buskar? Han älskar idag hallonbuskar.

Har under sommaren gett honom kvistar av hallon och äpple att gnaga på, vad mer för olika träda kan jag ge honom under vintern?

Har mycket persilja i landet, kan jag frysa in den och sedan ge frysta knippen under vintern?
Det är nog bättre med torkad persilja än fryst. Kaniner kan bli sjuka av frusen mat, den måste vara helt tinad. De gillar torrt bättre än sladdrigt.
Rönn är mums på vintern och torkade maskrosor o torkade hallonblad/grenar.

Ni som har kaniner som matvägrar, jag vill tipsa om Critical care från Oxbow. Säljs hos veterinärer o på nätet.
Det får igång en mage som är i olag inom ett dygn! Det kan också vara pensionärsföda :)
Min kanin är 9,5 år och har tappat några molarer så han kan ej tugga hö längre. Han lever på critical care för att få i sig fibrer och så äter han lite torrfoder, lite blad och frukt och någon brödbit då och då. Vi trodde det var slutet, men han mår toppen nu igen och skuttar och busar som aldrig förr. Rund är han också igen, kanske tom ett trivselhekto. ;):love:

dsc_3528_5434d6adddf2b327d2f2d74d.jpg

I helgen ska jag och Minikanini aka Swayze (riktiga namnet är Trollsländans Oceana) på vår första utställning!
Jag hoppas att hon inte lyfter något öra av misstag där..

dsc_3536_5436d60b9606ee3fdb0e3640.jpg

Hon är ju galet söt så borde vinna. 30 g för lätt när jag vägde henne men hoppas hinna göra på lite ;)

Vilken mysig tråd!:)
Jag är ny här, kaninlös några timmar till men hämtar snart en sexmånaders liten hona som ska bo som innekanin här.
Alltså, jag är 54 år gammal, häst och hundmänniska, köpte kaninen till barnbarnen och är nästan löjligt lycklig och förväntansfull!:banana:

En liten kanin, alldeles luddig, gosig och söt, som faktiskt blir min trots att barnbarnen teoretiskt äger henne! Bild kommer så snart hon är här. Bur är införskaffad, hö finns i massor på gården, och jag planerar att ge hö och grönsaker och ha koll på att hon håller sig fin på det. Något mer jag ska tänka på? Kommer att hänga i den här tråden en hel del! :D

Här är hon, lilla Nina, av rasen Löwen, även om jag tror att hon inte är renrasig. Söt som en sockerbit och väldigt lugn och vänlig.

1889020_838275726203992_6781736327490735578_o.jpg

Hur är det med hasselnötsgrenar/löv till kaniner? Vi ska klippa ner ngr hasselnötsbuskar och jag funderar pa om jag ska spara grenarna för att ge till kaninerna under vintern.

Har en skit på 3 år som heter Fluffy. Om du tror du har sett ett bortskämt djur har du aldrig sett min kanin;) Hon är en dvärgvädur(och troligen lite hermelin) som älskar andra djur och att hoppa. Hon blir lätt svartsjuk och älskar jordgubbar så vakta skålen på midsommar:laugh: Hon är värdens sötaste och brukar hoppa upp till än i sängen och sova vid huvudet och slicka än på kinden då och då:p

Jag älskar mina små smådjur, enda nackdelen är att de inte älskar varandra för tillfället :(
Funderar starkt på kastrering av honan till våren, även om hon då aldrig kommer bli någon utställningsstjärna. Å andra sidan är hon rätt bra på att gå i koppel så kanske blir en bra hoppekanin istället? :angel:

Även minifom mot spädbarnskolik är bra enligt vet. Och egen erfarenhet :-)
Ni som har kaniner som matvägrar, jag vill tipsa om Critical care från Oxbow. Säljs hos veterinärer o på nätet.
Det får igång en mage som är i olag inom ett dygn! Det kan också vara pensionärsföda :)
Min kanin är 9,5 år och har tappat några molarer så han kan ej tugga hö längre. Han lever på critical care för att få i sig fibrer och så äter han lite torrfoder, lite blad och frukt och någon brödbit då och då. Vi trodde det var slutet, men han mår toppen nu igen och skuttar och busar som aldrig förr. Rund är han också igen, kanske tom ett trivselhekto. ;):love:

Nämen- det där har jag aldrig sett förut, en simmande kanin! :)
Vår lilla Nina vet numera hur hon vill ha det. Morot varje dag, och en bit knäckebröd. Springa lös i huset på kvällarna- får hon inte det så skakar hon galler. Vänslas med gammelkatten Alex, 18 år, som alltid kommer springande när vi släpper ut henne men som är lite rädd för henne när hon buffar med huvudet på honom och helst vill krypa in mellan hans ben.
Tror nog att hon snart tar sig an hundarna också, men där är jag lite försiktig ännu. Vill inte att något oförutsett ska inträffa ...

Nej men, en kanin tråd, jippie! (ja, jag är en kanin nörd som älskar trådar om kaniner)
Dags att presentera mina då;
PicMonkeyCollage_zps33f47dbe.jpg

Uppe till vänster ser ni vår lilla goa vita kanin (snällare kanin finns inte, lovar). Han låter dig verkligen göra allt med honom och säger han ifrån så gör han det mycket försiktigt. Han är 2 ½ år gammal, kastrerad i våras, är en lejonhuvad dvärgvädur och har äntligen fått en flickvän. Tjejen brevid honom är en omplacerings kanin vi köpte i somras som kompis till Itzac (den vita), hon heter Smilla och är väldigt egen. Allting ska gå på hennes vilkor och annars händer det inte alls ;) Hon är som ni kanske ser en dvv, 1 ½ år gammal och kastrerad hon med. När hon kom var hon otroligt tjock eftersom i förra hemmet blev hon bortskämd med godis istället för tid och just därför letade de ett nytt hem till henne (talar inte illa om hennes förra ägare alls, man märkte verkligen att hon brydde sig om henne, hon hade bara inte tid med barn och så i bilden). Trots deras personligheter så är Itzac helt klart den dominanta och hon springer bara hur lätt ifrån honom som helst om han blir sur någon gång (hände mest när vi precis satt ihop de), något de har gemensamt är att båda älskar att pussas och ska göra det hela tiden på alla och på varandra. :love:
Det franska väduret till höger hade vi i 2 år innan hon blev ihjäl skrämd av en hund i hennes hage. :cry: Hon var verkligen världens bästa kanin, betedde sig verkligen som en hund och räddade mig från många ångest attacker. Saknar henne jättemycket men jag vet i alla fall att hon hade det bra ända in till slutet. Det gick fort i alla fall. :cry:
De två längst ner är de två vi har haft längst. Hela 4½ år firar de (;)) och de två verkar inte ha förstått hela det här med att hannar inte kan gå ihop utan att döda varandra. Självklart är de kastrerade och helbröder och har varit tillsammans hela livet. De är nästan lite vilda nu i och med att vi inte håller på mycket med de i famnen utan de har en ramp de skuttar upp och ner själva på och de verkar trivas bäst så. Ända gångerna vi tar upp de är när den stora fluffen Sixten måste få pälsvård och sen självklart vid kloklippning eller under fällperioder. Den andra till vänster heter Filur. :)
IMG_5635_zpse3accdc7.jpg

Sen det här är Arya Lillkanin (Jag ville att hon skulle heta Arya men mamma ville att hon skulle heta lill-kanin). Bilden är tagen kanske en månad sedan nu och måste bara påpeka att hon är mycket större nu. ;) Hon har fått tagit över platsen efter Ullis (det franska väduret) och hon är verkligen go. Verkligen en nyfiken och social bebis som älskar att springa runt. Det bästa som finns i världen för henne är mat. Verkligen mat. Det finns inget stopp i den här lilla kaninen. :rofl:
Hon är en tysk jättescheck och väger just nu cirka 2,5-3 kg och är 4 månader gammal. :D

och har äntligen fått en flickvän.

Hur fick ni ihop dem? Är hon också kastrerad? Jag fick, efter många om och men, ihop mina smådjur. De var liksom :love: Sen fick Mini något ryck, de slogs och efter att Sylvester hamnade på akuten med skadat öga har jag haft dem delade igen.. :(

Hur fick ni ihop dem? Är hon också kastrerad? Jag fick, efter många om och men, ihop mina smådjur. De var liksom :love: Sen fick Mini något ryck, de slogs och efter att Sylvester hamnade på akuten med skadat öga har jag haft dem delade igen.. :(
Hon är kastrerad ja, det var hon redan innan. Det blir automatisk enklare utan hormoner som ställer till saker. Men det viktigaste när man sätter ihop två kaniner är att båda inte är dominanta (kan vara svårt att veta i förväg). Men STORT område för de att springa på, många gömställen med två utgångar och sen kommer de jaga varandra lite men i regel är det ingen fara så länge ingen kanin biter sig fast i den andra.
Dessa två gick lätt tillsammans då Smilla bara sprang ifrån Itzac hela tiden, flera varv ibland så han orkade inte jaga. Han är alltså den dominanta och hon är den i lägre rang. Så Smilla kommer aldrig försöka utmana rangen bland de (det är då det blir bråk). Mina två hanar har också en tydlig rangordning. Den fluffiga är den som bestämmer och den andra springer undan. :)

Hon är kastrerad ja, det var hon redan innan. Det blir automatisk enklare utan hormoner som ställer till saker.

Kastrering får det bli då tror jag. De älskar ju varandra egentligen! Släppte ihop dem i stallet i en box, det gick bra, de har en inhägnad på typ 3-4 kvadrat hemma men sen fick Mini något ryck.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar