Alla vi med kaniner!

Sv: Alla vi med kaniner!

Den 4 augusti fick vi åka in och avliva våran kanin. Han fick en hjärnblödning som sedan gjorde att bakbenen slutade fungera. Usch, allt gick så snabbt. :(

2cfr6ef.jpg

Snuffan fick en annan mindre "höhäck" för att hon inte skulle hoppa upp och sätta sig och kissa i höet och förstöra det och sen jaga mig runt i hela huset och nafsa mig i hälsenorna för att "hon inte har någon mat"... vad möts man av då? Jo:

DSC_1083_zps36e7c445.jpg

If I fits I sits... Att jag ens trodde att denna kanske skulle fungera gör att jag känner mig bra dum.
Nu har hon en annan... en upp och nervänd hög cykelkorg som hon bara kan drömma om att sätta sig i!!!

DSC_1085_zpscde93b14.jpg

Jag har ju faktiskt en till kanin också. Han har varit i fällning ett tag och är det fortfarande så han är inte direkt fotogenisk. Han fäller något förskräckligt och på det fulaste sättet jag någonsin sett på en kanin, långt till kort hår och stötvis med tussar som sticker ut här och där, att han är viltgul och har tickade hårstrån gör det ju inte bättre utseendemässigt - här är det värsta över men fortfarande mycket päls kvar att göra sig av med! Barnens favorit - Konohamaru:

DSC_1092_zpsad2c2e0e.jpg

kl

Vad är mest ekonomiskt att ge för att få upp en kanin i vikt?

Vi har en hane som ganska nyligen flyttat till oss och han är ganska tunn, pga bristfällig utfodring hos tidigare ägare. Jag har läst att vissa ger solrosfrön, men vad funkar egentligen bäst?

*kl*

18dgrRocky2_zps9860a2d4.jpg

En av mina 2 kaninungar jag har hemma, han som kommer få stanna. Järnblå harkorsning, hane - på bilden 3 veckor gammal. Nu är dom 3,5 vecka :)

Eftersom min hona inte äter hö längre och har magrat ur så fruktansvärt kommer hon tas bort så har införskaffat en ny liten!
Dock ska hon bli ca 10 kg som vuxen så är ganska stor för sina 7 veckor:D
DSC_1029_zps1wubyv5y.jpg

Min heter Angelicus och hittades den 27 Maj.
Ingen har kontaktat oss om honom, men enligt lagen så är han den 27 Augusti min.
Han är av färgen järnblå, och är runt 6/7/8 månader.
Jag tror också att han är en Hermelin.
(Kan inte lägga upp bilder, kan någon förklara hur?)

C392FC83-636B-471C-8745-0BE6689329F4_zpshayamwuc.jpg

Denna vackra Rex-hona flyttade hem till oss igår.
Superfin och verkar komma överens med min kastrerade hane även om de bara möts lite grann än :)

Jag har gotlandskaniner i genbank och för kött. Fn två unga honor och en hane som jag ska gå i avel i vår, en ung hona som jag ska sälja, samt några få slaktdjur från årets kull.

Här är våran lilla kanin, 10 v gamla junior, korsning löwen/hermelin.
En social liten kille som bor på sonens rum och går lös där dagtid, rumsren och flyttar mattan med sina galna race :)
936093_10153011978622656_4586042042715773532_n.jpg

Hej, vi har blivit med kanin. Vi hyrde en på prov under sommaren och har nu valt att behålla honom.

Nu undrar jag, håller på att klippa äppleträden på alla vattskott. Kan jag hänga upp dem och torka dem för att sedan ge under vintern, eller försvinner allt gott när de torkas?
Kan man göra det samma med hallon buskar? Han älskar idag hallonbuskar.

Har under sommaren gett honom kvistar av hallon och äpple att gnaga på, vad mer för olika träda kan jag ge honom under vintern?

Har mycket persilja i landet, kan jag frysa in den och sedan ge frysta knippen under vintern?

En bild på min frassegubbe Laban, 4 år. En ganska sur farbror med starka åsikter. :p Vi gillar honom ändå!

Fram tills augusti hade vi en hona också, som var världens ljuvligaste. Fick tyvärr ta bort henne då hon slutade äta, magrade bort och inte svarade på antibiotikan. :cry: Hon är djupt saknad varje dag!

Skaffade dom när jag flyttade hemifrån och dom var innekaniner under hela min studietid, förgyllde varje dag! :love: När vi flyttade från stan fick dom en utebur deluxe, passar hanen väldigt bra men honan var verkligen en innekanin ut i klospetsarna.

Numera är jag ju kaninlös, men är lite kaninnostalgisk idag så tänkte dela med mig av en bild på ett fluffmonster jag hade en gång i tiden :D:

1927747_62230020989_3357_n.jpg

Jag hämtade hem en liten kaninbäbis igår. En viltblå herre på 8 veckor. Han tycker livet är lite läskigt för tillfället men jag tror att det kommer bli en cool kille! Det är min första kanin så jag har massor att lära.

10704059_10202804615292510_8694082561961867300_n.jpg

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar