Alla vi med kaniner!

@Aionee Sylvester är kastrerad hane sedan länge och Mini är okastrerad hona (tanken var att hon skulle bli min utställningskanin. Men det kanske bara blev en utställning :angel:)

@Aionee Sylvester är kastrerad sedan länge och Mini är okastrerad hona (tanken var att hon skulle bli min utställningskanin. Men det kanske bara blev en utställning :angel:)
Då tror jag att hon skulle lugna sig vid kastrering, dessutom kan hon inte dö av livmodercancer (hört att det är cirkus 60% chans att kaniner dör pga det). Låter som om hon var brunstig och blev sur. :)

Då tror jag att hon skulle lugna sig vid kastrering, dessutom kan hon inte dö av livmodercancer (hört att det är cirkus 60% chans att kaniner dör pga det). Låter som om hon var brunstig och blev sur. :)

Det är nog min högst kvaliciferade gissning också, hon är typ 8 månader nu så det vore ju inte konstigt. Det där med cancer/tumörer har jag också läst.. Enda som talar emot är ju att jag inte får ställa ut mer då :cry:

Ni som har innekaniner, hur fungerar det rent praktiskt? Bor de i en bur som ni har inomhus då eller går de lösa? Hur stort?
Jag är uppvuxen på landet och hade kaninerna ute i stallet när jag var liten, nu har jag inte haft kaniner på många år och bor i en liten lägenhet men är lite sugen på att ha en liten lurvig sötnos igen... Hur dumt är det egentligen när man bor i en lägenhet?

Ni som har innekaniner, hur fungerar det rent praktiskt? Bor de i en bur som ni har inomhus då eller går de lösa? Hur stort?
Jag är uppvuxen på landet och hade kaninerna ute i stallet när jag var liten, nu har jag inte haft kaniner på många år och bor i en liten lägenhet men är lite sugen på att ha en liten lurvig sötnos igen... Hur dumt är det egentligen när man bor i en lägenhet?

Nu har jag ingen kanin längre, men när jag hade det lät vi han hoppa omkring fritt i huset. Det jobbiga var väl att man fick passa på honom så han inte började bita på några sladdar. På senare år blev en i familjen allergisk så kaninen fick hålla sig i en viss del av huset. Vi satte upp ett litet staket för att gränsa av ett område till kaninen. Han hade en bur som stod öppen för det mesta. När han fick vara lös i hela huset fick han vara i buren när vi inte var hemma och passade på honom, men när han fick sitt egna område stod den öppen jämt. Fast på nätterna brukade han få vara i buren vilket han tyckte var rätt skönt.

Det som jag tror är viktigast är att man ser till att kaninen inte kommer åt några sladdar. Att man gör huset/lägenheten kaninvänligt. Det som var rätt jobbigt när vi hade kanin var allt hår som flög omkring i luften. Vi fick dammsuga rätt ofta.

Jag har två innekaniner, de bor i "burar" av kompostgaller och får gå lösa i lägenheten när vi är hemma. Sladdar finns inte i vårt hem längre :D
Däremot vågar jag inte ha dem helt lösa alltid, min stora är alldeles för smart och nyfiken och ingenting är kaninsäkert - har hittat honom på skrivbord, bakom byrån och liknande.. Den lilla är lite korkad och har trillat ner från soffan och jag vill ha lite koll på dem så inget allvarligt händer.

Vårt problem är inte kaninhår utan hö.. Det är hö lite överallt (inte optimalt när man är pollen/gräs allergiker :banghead:).

wp_20141120_19_48_54_pro_546ef4d6e087c354b02ea8e6.jpg

Så här bodde mina. Sen började de slåss och har således halva ytan var. Hoppas att de snart kan bo ihop igen!

Två matplatser, två lådor, två hus och två vattenskålar till två kaniner.

Har en inomhuskanin som bor i största storleken av "köpebur" i köket, öppnar buren flera gånger varje dag. Då hoppar hon omkring i köket och in i vardagsrummet en stund, sedan hoppar hon tillbaka in i buren och lägger sig och vilar. Hon kan få riktiga bus- ryck på kvällarna och hoppa ut ur buren och in i buren en massa gånger, skutta och kränga och göra rusningar så spån och hö yr åt alla håll. :D Så lite städtålamod får man ha! :grin:

Jag har min hane inomhus nu i vinter. Han är helt fri i huset, har en kaninbur i köket som står öppen och där finns en bolåda och en kattlåda för toalett, och en höhäck+vattenflaska. I buren har jag bara en handduk istället för strö, förutom i toalettlådan. Han gör sina behov i toaletten, aldrig i huset, inte ens en ynka bajsplutt. Ibland hamnar bajs i buren bredvid toaletten dock, men inte kiss. Jag byter lådan varannan dag undefär, har hampaströ i den. Däremot stänger vi in honom i buren på natten för då har hunden fri tillgång på mat och den äter kaninen gladerligen om han får möjlighet. Och när vi inte är hemma brukar han ofta vara i buren mest för att det känns säkrast så att han inte får för sig att kissa i kökssoffan eller nåt - det har aldrig hänt men om det händer måste den kläs om och det kostar många tusen så det är lika bra att vara petig. Han har bitit av en kabel, i övrigt ingenting sånt. Vi har inte kaninsäkrat huset.

Jag tycker att det är jättemysigt med kanin inne faktiskt. Det trodde jag aldrig om mig själv. :p Men han är otroligt social och följer en i hälarna hela tiden. Visst kan man ha kanin i lägenhet! Var noga med att välja en kanin som är social så blir det mkt roligare. :)

Nån här inne som har/har haft belgisk jätte? Hade egentligen inte tänkt skaffa nån fler kanin efter att min frassehona avlivades i höstas, men nu är jag sjukt sugen! :o Det finns ju liksom en tom bur av jättekanin-mått, och dom är ju så mysiga! Så ska åka och titta på en kull som blir leveransklara i april, lagom till min födelsedag! :D Sen gäller det bara att övertala maken också, han har liksom tagit fasta på det jag sa i höstas om att jag inte skulle ha nån ny. :cautious::angel:

Mini blev kastrerad nyligen och tur det, hon hade bara ett livmoderhorn och tumörer istället för äggstockar! :eek: Inte ens ett år gammal min lilla Miniskrutt :( Känns så himla bra att jag tog det beslutet ändå, tänk om hon gått med det där länge och fått ont eller att det spridit sig eller... :yuck:
Jaja, nu gick allting bra (hon åt till och med metacamen efteråt om man blandade med critical care och morötter) så glad över det! :)

Mini blev kastrerad nyligen och tur det, hon hade bara ett livmoderhorn och tumörer istället för äggstockar! :eek: Inte ens ett år gammal min lilla Miniskrutt :( Känns så himla bra att jag tog det beslutet ändå, tänk om hon gått med det där länge och fått ont eller att det spridit sig eller... :yuck:
Jaja, nu gick allting bra (hon åt till och med metacamen efteråt om man blandade med critical care och morötter) så glad över det! :)
Oj, vilken tur att ni valde att kastrera. :)

Har funderat på att kastrera vår lilla hona på ett år, men har hört en del om att det kan vara knepigt att söva kaniner....Inga problem med det, ni som har gjort det?

Har funderat på att kastrera vår lilla hona på ett år, men har hört en del om att det kan vara knepigt att söva kaniner....Inga problem med det, ni som har gjort det?
Det är ju ganska vanligt att man kastrerar kaniner. Men givetvis finns det risker med att söva och man ska gärna göra det hos ngn som är kunnig på just kaniner. Det är få veterinärer som är det.

Hej :p
Vi funderar på att lägga två kaniner till vår djursamling, jag har själv ingen erfarenhet men min man hade mycket kaniner när han var yngre. Nu har frågan blivit högaktuell då en i vår närhet fått två kullar dvärgvädur, jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Maken säger att honor brukar vara lugnast och tycker vi ska skaffa två sådana. Är det så? Är det lätt att se skillnad när de är små?
Kan de äta hösilage? Det är torrt, 81,9% TS.
Vad behöver de i matväg? Jag har ovan nämnda hösilage att erbjuda, bra "hästvärden" och hög hygienisk kvalitet, dessutom ekologiskt.
Något mer vi ska tänka på?

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar