Alla våra konstiga dressyrfrågor...

T

tahoi

Ja, i dressyren har vi ju många regler. Skrivna som oskrivna. Därför tänkte jag liva upp (jo för jag tänkte att detta kanske kan bli en rätt kul tråd att följa :angel: ) forumet med en tråd där man får ställa alla dessa underliga frågor som kan dyka upp och som bara måste få ett svar :D

Till exempel vad bokstäverna står för, varför man inte får prata med hästen på banan eller varför i hela friden poliser får tävla i arbetskläder :laugh:

Jag kan börja: Vid "halt, hälsning" har jag hört att det faktiskt är fullt tillåtet att vinka till domaren, vad säger ni? Får man köra med lite egna påhitt? ;)

Sv: Alla våra konstiga dressyrfrågor...

Bokstäverna har jag hört följer inget logisk ordning utan är mer eller mindre slumpvis placerade. Att prata med hästen ger avdrag för din inverkan då det klassas som ett otillåtet hjälpmedel.

Varför skulle man vinka till domaren? Skulle aldrig ens tänka tanken...

Eller käckt ropa "Hej hej domarn!". Måste ju räknas som "hälsning"! ;)

Kul tråd! Jag kan inget om dressyrregler men stämmer det att man måste ha sporrar på dressyrtävling och i såfall varför??

från regional (är det väl fortfarande?)

Vet inte hundra men skulle tro att det är för att visa att man kan hantera de och/eller att hästen "klarar det".

"Öj, Domaaaaarn!" Haha, vad förvånade alla skulle bli :D

*letar frenetiskt efter gilla-knappen*

Vad gäller bokstäverna och ridbanans storlek har jag hört att på nåt kavalleriregemente nånstans nångång så var planen mellan husen 20x40 meter och på alla hus satt det bokstäver över dörrarna så att man skulle hitta rätt. Då föll det sig rätt naturligt att man kanske kunde höra någon skrika "vänd rätt över från B till E". Så det låter ju logiskt :)

Det har jag länge funderat på ;) Man lär ju fånga domarens uppmärksamhet iaf! :D

Det är sant att man inte måste hälsa på något speciellt vis, men själv tycker jag att man ska göra det traditionellt. Ser mycket bättre ut.

Varför inte läsa TR eller läsa befintliga trådar här inne? Där hittar du svar på det mesta....

*KL*

Jag har en seriös (mja...) fråga som kanske inte är specifik för just dressyren, jag vet inte.

Detta har hänt flertalet gånger för mig: rider fram på ex. A volten, helt plötsligt är det vääldigt många på samma volt - i princip tomt i andra halvan av ridhuset. Jag rider över och SJÄLVKLART kommer alla efter och efter ett tag är vi tillbaka på ruta ett... Jag vet att hästar är flockdjur men är inte detta att ta i? Någon som har en teori ang. detta fenomen?

Har också tänkt på det, kan inte bero på annat än att jag rider helt perfekta volter och alla andra måste rida i närheten för att se hur jag gör! :D

KL.
Och varför måste man ha nosgrimma på hästen??

Undrar också om domarna ger avdrag för helheten om man väljer att rida sin häst med lång, tjock vågig man utan att fläta den...

Fler frågor:

Varför får man inte ha svansrem på stor häst? Hur skulle det inverka menligt på ens dressyrframträdande? Med tanke på hur skönt det måste vara att knalla runt med en sadel som halkar fram (vissa hästar är svåra att hitta en bra sadel till hur mycket man än försöker. Skapade som tunnor utan manke:laugh:).

Varför är det inte OK med pullargrimma, men den vanliga snokremmen kan få dras hur hårt som helst?

Varför envisas man med att tvätta, rykta och pälsglansa sin häst under varma sommartävlingar när man ändå har läst att framridningen är på grus? Domaren kommer ändå tro att hästen har rymt från ett grustag :angel:.

Hej Fiskmos!!

Du får ha svansrem på stor häst, upp till lokal tävling.

Även pullargrimma är numer godkänd om den ser ut som i TR och spänns som så visar.

Snokremmmen får inte vara hur hårt åtdragen som helst.

Till TS, trevlig tråd.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 542
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 536
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 686
Senast: qitis
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar