Sv: Alla som är ute o tävlar idag....
vi har åxå varit ute på dressyr i helgen, samma tävling som flera andra här (fast jag lyckades med att inte träffa en enda bukare vad jag vet
)
första klassen, LA:5, kändes ok. hästen hade glömt att man faktiskt ve och fasa kan ha dressyrstaket inne i ridhus, och trodde även att domaren skulle äta upp honom (min modiga fälttävlanshäst
).
trots det lyckades vi genomföra programmet utan några större missar (tappade lite tramp i en bakdelsvändn. + dåliga travökningar, fast det har vi alltid
så det var väl ingen direkt miss eg.) och skrapade ihop drygt 65% vilket gav en 3:e plats
är - hör och häpna - väldigt överens med domaren om det mesta, tyckte att hon var väldigt klarsynt, utom vad det gäller galoppökningarna
alla som sett min häst vet att hans ökningar är enorma, han länger verkligen hur mkt som helst, med bra takt och nu funkar även upptagningarna, så där var jag lite sur för jag bara fick 6or, borde rimligtvis haft 8or - minst
i den andra klassen (LA:6) var väl hästen eg bättre, iaf i det avseendet att han insett att domaren nog inte skulle äta upp honom, och han var allmänt väldigt avspänd (kanske lite för mkt dock).
tyckte jag fick överlag lite dåligt betalt, särskilt för det som var riktigt bra (bla en vänstersluta som var grymt fin). vi fick ihop drygt 62% och fick en 5e plats.
hade väldigt bra känsla i galopprogrammet, min tränare som såg ritten tyckte att jag borde haft mer tryck i hästen, medan domaren verkade gilla det hon såg (fick typ 7or). men sen på galoppökningarna, som tränaren tyckte var väldigt bra med undantag för en lite tidig upptagning, fick jag 5 resp 6
med kommentaren "skall länga mer". hur
a mkt ska man då länga för att få 7 el mer? ta hela diagonalen på två galoppsprång?? inte ens tränaren (tillika dressyrdomare under utbildning) förstod kommentaren...
(får trösta mig med att mannen som är domarutbildare i distriktet tycker att mina galoppökningar är bra...och det sa han till alla de blivande domarna på kursen, så nästa generation domare kanske uppskattar det iaf)
aja nu blev det väl mest gnäll på slutet
jag är faktiskt väldigt nöjd med dagen och med hästen - också väldigt trevligt att ha sin tränare på plats så vi vet vad vi ska trimma vidare på (händer inte så ofta eftersom jag mest rider fälttävlan) får hem och trimma lite mer i veckan så vi blir ännu bättre till nästa helg!