Alla ni som klagat...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dramatik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 356

dramatik

Trådstartare
...På Corlensky G`s "käftighet" och ridbarhet.

Gå in på hans hemsida och kolla på hans video.

Är detta vad ni kallar en käftig hingst med obefintlig ridbarhet?
En hingst som säkerligen kommer nedärva sina dåliga egenskaper till alla sina avkommor?
En hingst som inte borde få finnas i avlen?

Dags att huka?

:cool:

Sv: Alla ni som klagat...

Tror knappast det...På videon hoppas den på Pelhamstång och är 5-år gammal! Detta är inte tillåtet i Sverige på unghästtävlingar, championat etc, så här hade han haft det svårt att bevisa någon ridbarhet...Sen har han ju tappat sin bakbensteknik som var så spektakulär! Antagligen pga den skarpa betslingen, hinderhöjden på den banan på videon är väl ca 0.90-1m, inte heller imponerande, 5-åringar kvalar i 1.20m.

tror inte att det är någon idé att starta en sån här tråd, de som inte gillar Corlensky gillar inte honom and that´s a fact.. :devil: han kommer nog tyvärr alltid ha ett dåligt rykte, dels pga bruksprovet och dels pga hans pappa och farfar.. (ska bli spännande att se vad Corlensky och Mynta lämnar förresten och vad folk tycker då om Corlensky :angel: )

jag har själv en åring efter Corlensky och jag känner mig inte alls orolig för henne. Hon har ju trots allt en mamma oxå.. som fick en 9:a på ridbarheten.. :)

Corlensky ser dock väldigt fin ut på videon :love: :bump: Hade gärna betäckt om stoet med Corlensky om hon hade levt fortfarande. :cry::( är kanonnöjd med min åring :love:

Jo jag vet...han kommer aldrig duga i folks ögon, vad han än gör kommer någon alltid hitta massa fel på honom tyvärr.

Jo vi fick ett jättefint stoföl e. honom förra året, men det dog tyvärr.

Men vi väntar ett nytt föl e. honom om ganska exakt en månad. ska bli så kul om den nu överlever:crazy:

jag frågade inte om ni tyckte han hoppade tillräckligt högt.

Men ser du någon käftighet på videon?
Eller ser han dum ut övh?

Visst, pelham...men han är inte ensam om det isf...

va tråkigt att fölet dog.. :( men du ska se att fölet som föds i år kommer att överleva och bli ännu finare :) vad är det för stam på stoet?

Stoet som är dräktig med honom nu är e.Pontus - Indus - Harras

Stoet som fick fölet som dog är e.Nactus - Magini - Bonaparte

Vem är din mer e.?

Jag tycker att den har ett fantastiskt hopp, har sett den flera ggr i Sverige, och jag hade inte tvekat att bet mitt ena sto med honom som var fantastisk att rida, men han får nog bevisa sin storhet på banorna innan det är aktuellt med honom. Pappan hoppar ju fantastiskt, när den känner för det, har ju också mun och ridbarhetsproblem, trots ett stort scope och på väg mot OS...Ja, kombinationen Mynta och CG kommer vi spänt att följa om 5-6år, då kanske någon har uppfunnit något nytt bett?

Magritte - Anart - Callaghan - Cosmos xx

förlorade tyvärr stoet i somras när fölet var 11 veckor gammalt :cry: känns så overkligt att skriva det :( kan fortfarande inte tro att det är sant. Hon var även dräktig när hon dog, med Careful. Skulle ha fölat om lite mer än en månad.
Kommer aldrig äga ett sånt fint sto igen, var syster med RS Isac (Jens Fredricsons häst). Hade gått svår hoppning, vann sin kvalitet med 8-8-8-8-8 på exteriören, 8-8-8-9 på gången och 9-9 i hoppning. Kom 3:a på Elmia efter Flippan. Ska ge hennes avkomma alla chanser i världen att bli lika duktig som sin mamma! :)

Oj vilket fint sto du hade, verkligen synd att det dog.
Men alla ska de den vägen vandra:(

Hmmm...mjoo...isac den gamla huggormen har man ju känt:angel:
Fast din var kanske snäll?

Jag har inte hört snacket alls, men när jag tittar på videosarna så tycker jag att han ser fin ut. Gillar hingsten! Men han är inte lättriden. Kolla händerna på killen i dressyren och sen en stor stark man i 80 cm hoppning som håller stenhårt i honom.

Skulle inte sätta upp en 14-årig tjej på honom i alla fall, det är klart.

Men jag tycker att han ser schysst ut. Fin i typen och trevlig att titta på.

Jag tycker att den har ett fantastiskt hopp, har sett den flera ggr i Sverige, och jag hade inte tvekat att bet mitt ena sto med honom som var fantastisk att rida, men han får nog bevisa sin storhet på banorna innan det är aktuellt med honom. Pappan hoppar ju fantastiskt, när den känner för det, har ju också mun och ridbarhetsproblem, trots ett stort scope och på väg mot OS...Ja, kombinationen Mynta och CG kommer vi spänt att följa om 5-6år, då kanske någon har uppfunnit något nytt bett?
:rofl::rofl::rofl:

jag håller med... om eller när han visat sin storhet på banorna så ska jag gärna kika en gång till på honom. Tycker även jag att han redan börjar "tappa" den underbara tekniken med sina ben som han visade som 3 åring...hoppas det är en tillfällighet.

Men hörni, min erfarenhet är att bentekniken inte är spektakulär på pyttehinder på en häst som är riden lite mer. Bebisar överhoppar gärna och har superteknik även på små hinder, men när de blir lite mer rutinerade har de lärt sig. Det intressanta hade ju varit att se om han hoppar bra på högre hinder och det lär ju komma vad det lider.

Hästen rids kraftigt uppbettslad

Är det det du menar med ridbarhet??

5år gammal och riden på pelham i en knappt 90cm hoppning :crazy: där han dessutom hoppar med noll ryggverksamhet och bakben som kniper (antagligen pga bettet)

Och det är väl ingen som sagt att han inte skulle vara i avel?? Men att skriva att han har bra ridbarhet är ju en sanning med modifikation och något man bör ta med i beräkningen när man använder honom

Senast ändrad:

Tycker även jag att han redan börjar "tappa" den underbara tekniken med sina ben som han visade som 3 åring...hoppas det är en tillfällighet.
Det är väl ingen ovanlighet att 3-åringarna är barrerade heller inför diverse test och uppvisningar.

Det ser jag lite mer som otroligt...Att barrera en 3-åring som ska löshoppa tror jag inte det tillhör det vanliga. Det är ju svårt att påverka dom när dom springer lösa och skall hoppa, blir dom för försiktiga av att göra fel ellr få slå sig så är ju risken stor att dom stannar och inte vill hoppa mer. Min erfarenhet av löshoppning är, att dom lär sig av att göra rätt, inte av att slå sig. Däremot så kan man finslipa bentekniken med hjälp av schyssta serier, studs etc.

Alltså, jag är ingen förespråkare av barrering, men det är inte alls ovanligt att unghästar barreras inför diverse löshoppningstävlingar och visningar. Vet inte varför du tror att det hör till ovanligheterna.

Risken att de stannar och inte vill hoppa mer är givetvis befintlig, det är ju därför man inte fortsätter att barrera upp i åldern = de tappar sin "fina" teknik när de blir sig själva igen. Sen när hindrena blir i GP klass så börjas det barreras lite mer igen.

En av mina bästa kompisar har jobbat på minst 15 st större internationella stall över hela världen och han har verkligen fått lära sig tekniken i barrering, det är en sak som är säker. :crazy: Han berättar allehanda historier från Tyskland och Holland, där det verkar vara värst. USA, Irland och Australien verkar vara lite lugnare, medans England ligger mitt i mellan.

De stall där de har hingstar och de första avkommorna skall visas barreras det flitigt någon vecka innan visningen. Sen hoppar man inte hästarna som skall visas alls på några dagar så att de överhoppar sig rätt så bra och drar upp benen illa kvickt.

Det ska dock tilläggas att det inte handlar om några barreringsmaskiner à la Schockemöle, utan mer bamboo eller longerpisk. Det är dock ingen ovanlighet eller på någotvis otroligt!

Jag kan inte annat än att hålla med dig Ramona...tyvärr... Jag har själv jobbat i hoppstall i både Holland och Belgien och visst barrerades unghästarna när de löshoppades. Mycket skickligt barrerande och jag tror inte ens att de själva kallade det för barrering.

Det gav MYCKET spektakulära hopp sedan som imponerade stort på utländska köpare. Och visst misslyckades det i bland och hästarna blev osäkra och stannade, men det var en kalkylarad risk. I vanlig ordning handlar det om pengar, pengar, pengar... Kom det italierare t ex som skulle handla hästar så kunde det handla om mycket pengar om man kunde visa hästar som nästan vek sig själva ut och in i sprången när de visades.

Jag var och kollade på auktionen på Flyinge i samband med Breeders förra året och jag kan sätta en stor slant på att en del av de hästarna som löshoppades var "preparerade" om man så säger....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 591
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 306
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna