Alla ni som dricker celsius...?

nangiialaa

Trådstartare
Jaha, jag är ett "såndäringa" träningsfreak och då kommer väl celsiusdrickandet som ett brev på posten antar jag. Dricker dock bara en om dagen och det är på jobbet till min lunch för att hålla mig vaken om eftermiddagarna ;) (Får väl tillägga här att jag vet att jag sover för lite och jag vet varför så det där behöver ni inte kommentera)
Mitt "bekymmer" är dock att efter jag dricker min dagliga celsius får jag en sådan nedrans huvudvärk, vad kan detta bero på? Jag har i övrig relativt mkt huvudvärk och för det mest spänningshuvudvärk och har därför koll på vad min huvudvärk för det mesta beror på och därför drar jag direkt parallelen till celsiusen jag dricker då jag inte har haft just denna huvudvärken på eftermiddagarna innan. Dessutom kommer den så distinkt 15 - 30 minuter efter att jag satt i mig den där.

Är det någon mer som kan dra denna parallelen? Vad kan det bero på? Och tja, några andra tanka och funderingar över detta välkommnas :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Spänningshuvudvärk i allmänhet är ganska dåligt förstått rent medicinskt, eller det var det senaste gången jag hade föreläsning om det iaf, kan inte säga att jag är någon större expert. Är du säker på att du inte har vätskebrist? Är du spänd i ansiktets och nackens muskler?

Sen är nog inte celsiusdrycken något som de facto ökar fettförbränningen. Det mesta i den genren brukar vara båg om man inte ger sig på typ amfetaminderivat eller piller som minskar upptaget av fett. Om jag vore du skulle jag sluta med drycken och se vad som händer med huvudvärken :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Spänningshuvudvärk i allmänhet är ganska dåligt förstått rent medicinskt, eller det var det senaste gången jag hade föreläsning om det iaf, kan inte säga att jag är någon större expert. Är du säker på att du inte har vätskebrist? Är du spänd i ansiktets och nackens muskler?

Sen är nog inte celsiusdrycken något som de facto ökar fettförbränningen. Det mesta i den genren brukar vara båg om man inte ger sig på typ amfetaminderivat eller piller som minskar upptaget av fett. Om jag vore du skulle jag sluta med drycken och se vad som händer med huvudvärken :)

Alltså, spänningshuvudvärk har jag i stort sätt alltid. Jag får en annan typ distinkt huvudvärk efter att jag dricker celsiusen.

Jag dricker inte celcius för att förbränna fett. Jag dricker den för att det är gott om vitaminer i och den är sötat med sucralos (sukrin och stevia) som är ett natrurligt sötningsmedel som inte är dåligt för kroppen på det viset som t.ex. aspartam är och sedan dricker jag den för att jag får den energikicken på eftermiddagen som jag annars inte får, vilket resulterar att jag knappt håller mig vaken på jobbet på eftermiddagen.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jo men om du mår dåligt av den är det väl ganska onödigt att dricka den? :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jo men om du mår dåligt av den är det väl ganska onödigt att dricka den? :)

Detta låter kanske knäppt men jag har hellre lite extra huvudvärk på eftermiddagarna och är vaken än somnar sittandes framför datorn på jobbet. (Jaaa, jag borde sova mer och jag försöker vareviga kväll men utan resultat.) Vill bara se ifall det finns något samband eller om det är något i den som triggar det hela så jag kan göra en förändring som INTE innebär att sluta dricka den. Förstår du mitt resonemang? :P
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Alltså, spänningshuvudvärk har jag i stort sätt alltid. Jag får en annan typ distinkt huvudvärk efter att jag dricker celsiusen.

Jag dricker inte celcius för att förbränna fett. Jag dricker den för att det är gott om vitaminer i och den är sötat med sucralos (sukrin och stevia) som är ett natrurligt sötningsmedel som inte är dåligt för kroppen på det viset som t.ex. aspartam är och sedan dricker jag den för att jag får den energikicken på eftermiddagen som jag annars inte får, vilket resulterar att jag knappt håller mig vaken på jobbet på eftermiddagen.

Jag vet en sak som har gott om vitaminer, är naturligt sötat och som ger en energikick utan huvudvärk...

Frukt.

Förövrigt skulle jag gissa att du är överkänslig för koffein, vilket denna dryck verkar innehålla mycket av. Ät en bättre lunch så håller du dig pigg på eftermiddagen också.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag vet en sak som har gott om vitaminer, är naturligt sötat och som ger en energikick utan huvudvärk...

Frukt.

Förövrigt skulle jag gissa att du är överkänslig för koffein, vilket denna dryck verkar innehålla mycket av. Ät en bättre lunch så håller du dig pigg på eftermiddagen också.

Nej, frukt är inget alternativ. Innehåller för mkt socker, och nej, fruksocker är inte bra socker, se själv: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring :)

Kan direkt säga att jag inte är överkänslig för koffein. Jag kan dricka kaffe, andra energidrycker och knapra koffeintabletter utan någon effekt :) Jag äter bra lunch på jobbet med mycket energi och protein i :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Byt energidryck då? Du mår inte bra av den, varför fortsätta? Använder du stevia i annat? Kanske inte det du tål, kanske ämnena som är tillsatta för hållbarhet osv.
Ta kaffe och en brustablett med vitaminer?
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Alltså, det där jävla tjatet som kostdoktorn kommer med och LCHF-hysteri... Kolhydrat-/sockerhysteri eller vad det nu kan handla om.

Jag säger att frukt är naturligt, fruktsocker finns och det är naturligt för oss. Det är inte lika med raffinerat socker. Ät frukt om det är gott, ser inte hur det kan vara onyttigt. Allt är onyttigt i orimliga mängder, även vatten.

För det andra. Skit i Celsius, drick kaffe efter maten istället eller ta en Redbull light om man nu är rädd för socker eller kalorier. Celsius är bara falsk marknadsföring. Har du inte några problem med andra energidrycker tycker jag nog att du kan byta till dem.

Lite väl raka och hårda ord men här har du min åsikt.

(Och ja, jag har koll på det mesta, jag har haft ätstörningar och provat diverse bantningsmetoder, bland annat LCHF och följde slaviskt kostdoktorn, men idag tycker jag att det är mycket bullshit på hans sida, mycket för han inte är objektiv. Och idag är jag frisk från mina ätstörningar och vet hur ofarligt fruktsocker är. Och ja jag vet att allt funkar olika för alla, men att sitta och säga att fruktsocker är onyttigt, det gör mig lite trött, nämligen.)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Nej, jag förstår inte ditt resonemang och håller med både lillkumpula och muppia.
Men men, lycka till! :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Nej, frukt är inget alternativ. Innehåller för mkt socker, och nej, fruksocker är inte bra socker, se själv: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring :)

Kan direkt säga att jag inte är överkänslig för koffein. Jag kan dricka kaffe, andra energidrycker och knapra koffeintabletter utan någon effekt :) Jag äter bra lunch på jobbet med mycket energi och protein i :)


Men socker ger en energikick, det var ju det du ville ha? En mindre direkt energikick är ju såklart att äta ett rejält mellanmål/extra lunch när du börjar känna dig trött. Om du är ute efter energi utan kalori så får du nog tänka om, för det går emot energiprincipen; energi kan inte skapas. Självfallet kan man pumpa i sig stimulanter som koffein för att hålla igång utan energi, oftast dock med ett resultat som du känner igen... Huvudvärk.

Celsius innehåller mer koffein än kaffe per portion; nästan det dubbla. Och enbart två andra energidrycker är starkare än denna; cocaine och spike. Jag tror helt klart att du reagerar på koffeinet, då koffein kan ge huvudvärk.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

muppia: Håller med.

TS, det känns som att du bara vill ha medhåll. Mitt förslag är att äta ett mellanmål istället för att hälla i dig någon överreklamerad energidryck.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Om du slutar dricka energidryck på eftermiddagarna kanske du får lättare för att somna på kvällen. Hade jag druckit en energidryck per dag varje dag hade jag aldrig kunnat sova.

Skippa celciusen, ät frukt, ta en kopp kaffe efter lunchen om du är seg och få ordning på sömnen. Och är du så trött att du bokstavligt talat somnar på eftermiddagarna tycker jag du antingen ska byta jobb eller gå till doktorn.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag tycker inte om kaffe så det är uteslutet!
Jag vill inte hälla i mig/äta en massa onödigt socker. Socker som inte förbränns sätter sig direkt som fett, jag har tillräckligt med fett.
Av socker får jag en ännu värre sockerdipp senare och det vill jag inte heller.
Ja, jag använder både stevia och sukrin i annat och har inga problem med det där.

Nej, jag vill inte ha medhåll. Jag vill mest veta om det är fler som kännt av det här av Celcisu eller någon annan form av "energidricka" och löst "problemet". Jag läser och tar in noggrant det ni säger och jag kommer med konkreta svar som inte verkar accepteras av er. Jag, ett träningsfreak ut i fingerspetsarna, vill bara komma på de bästa sätten att ta mig dit jag vill, somna på jobbet under eftermiddagarna tar mig varken dit jag vill i karriären, livet eller träningen.
Kan även säga att jag får duktigt med matkoma efter i stort sätt alla mina mål mat, även om jag äter flera gånger under dagen.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag ides inte ens kommentera kostdoktorn... Gillar man sött och är sugen på något sött vågar jag slå knytnäven i bordet och säga "därmed basta" över att en frukt är bättre än vilken annan socker/sötningsprodukt som helst. Det ger även en fin energikick, tycker jag själv. Sådär lagom!

Och kalorimässigt är det inte ens något att käbbla om... Vad innehåller ett äpple per 100g? Typ 50-60 kcal?
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Sömnen har inte med det att göra.
Har sökt flera gånger till läkare för min trötthet/sömn"problem" men dem hittar inga fel/bryr sig inte.
Mitt jobb trivs jag ypperligt med och det är heller inte riktigt aktuellt att byta jobb.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag äter frukt (ett äpple på eftermiddagen på jobbet brukar det bli), det är inte det, men jag äter det absolut inte i tid och otid.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag, ett träningsfreak ut i fingerspetsarna, vill bara komma på de bästa sätten att ta mig dit jag vill, somna på jobbet under eftermiddagarna tar mig varken dit jag vill i karriären, livet eller träningen.

Sök medicinsk hjälp om du är så trött, det ska man inte vara.

Två andra lösningar (som gärna kan kombineras) är:

* Sluta drick något som du får ont i huvudet av, det är väl enda lösningen? Vad annars förväntar du dig att folk ska säga? "Ja om jag hoppar tre varv runt matbordet på höger ben samtidigt som jag hummar nationalsången när jag dricker celciusen slipper jag huvudvärken!"?

* Sov mer. Att sova ordentligt är skitviktigt för kroppen, speciellt om man tränar så mycket som du säger att du gör.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Allt socker sätter sig inte som fett, där har du fel. Det där ger mig varningssignaler, du bör tänka om där. Det är fett som sätter sig som fett direkt. Socker (kolhydrater) tar längre tid på sig att omvandlas till fett. Protein tar ännu längre tid på sig och kostar energi att omvandlas till fett. Det som sätter sig direkt är enbart vätska.

Men jag rekommenderar ändå inte att äta socker, inte raffinerat socker. Men frukt kan du absolut äta, gärna sura sorter. Ät apelsin eller grönt syrligt äpple ihop med keso och kanel till mellanmål. Det är så himla lite socker i frukt att det är försumbart. Egentligen.

Jag är också ett träningsfreak men klarar mig utan Celsius ;) Det enda jag dricker är Redbull Light när jag vill ha lite energi utan kalorier. Eller koffeintablett. Och ja, jag håller med, kaffe är äckligt. Det behöver du inte dricka, det lät som att du inte hade problem med det innan bara, därför åkte förslagen om kaffe fram.

Jag drack lite Celsius i början. Det slutade med att jag skakade och inte kunde tänka klart, jag blev helt enkelt chockad av koffeinet. Och sedan jag läst på så är det ingen som helst skillnad egentligen mellan Redbull light och Celsius, vitaminer får man i sig via mat om man äter allsidigt. Jag tar inga tillskott utöver protein och jag äter dåligt med sallad och frukt. Men det funkar uppenbarligen för mig ändå, jag är ganska så frisk *tar i trä*.

Vill du ha bra resultat på din träning får du också se till att sova bättre (åtminstone prioritera sömn), kroppen håller igång bättre också. Sömn är viktigt i alla sammanhang.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

. Jag, ett träningsfreak ut i fingerspetsarna, vill bara komma på de bästa sätten att ta mig dit jag vill, somna på jobbet under eftermiddagarna tar mig varken dit jag vill i karriären, livet eller träningen.

Du säger att sömnen är ett problem för dig. Som "träningsfreak" borde du veta att sömn är väldigt viktigt ihop med träning. Spelar ingen roll hur mycket koffein du trycker i dig för att kunna träna och hålla nere kalorierna, när din kropp aldrig får chansen att bygga kvalitativ massa och kondition.

Så även om du inte vill höra det... Sluta upp att hetsa så mycket, lägg av med energidryckerna och ta hellre en frukt, SOV sen när du får chansen och försök ta tag i dina sömnproblem.

Jag råkar också vara ett "träningsfreak", och fast mycket frukt i gröten och kvargen blev jag av med 10 kg fläsk. Sluta hetsa, på allvar alltså, det om något är inte nyttigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 841
Kropp & Själ Jag har drabbats av en ordentligt jobbig huvudvärk det senaste (året?). Den är väldigt förutsägbar och jag undrar om någon här har någon...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp