Alla ni som dricker celsius...?

Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Min sömn vet jag är ett av mina större bekymmer. Jag går och lägger mig ungefär vid 10 på kvällen men somnar aldrig förens tidigast klockan tolv på natten, sedan ringer alarmet klockan 0500 var eviga måndag - fredag. Åker tåget till jobbet 0612, får sova en timme på tåget, som inte är någon speciell kvalité på den sömnen, åker hem från jobbet 1633, får sova en timme på vägen hem, kommer hem, tränar, äter, duschar och går och lägger mig i hopp om att få somna i tid, men icke. Har provat med tabletter som ska göra att man sover bättre (inte sömntabletter, utan tabletter man kan köpa på t.ex. gymgrossisten) utan något resultat. Sömntabletter är totalt uteslutet för då vaknar jag inte när jag ska + att jag får en sjuhelvetes äcklig smak i käften av dem.

Jag vet att man klarar sig bra utan celsius, men det är väl en "nödlösning" jag har tagit till mig antar jag, jag orkar med att jobba trots min knappa sömn ;)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Min sömn vet jag är ett av mina större bekymmer. Jag går och lägger mig ungefär vid 10 på kvällen men somnar aldrig förens tidigast klockan tolv på natten, sedan ringer alarmet klockan 0500 var eviga måndag - fredag. Åker tåget till jobbet 0612, får sova en timme på tåget, som inte är någon speciell kvalité på den sömnen, åker hem från jobbet 1633, får sova en timme på vägen hem, kommer hem, tränar, äter, duschar och går och lägger mig i hopp om att få somna i tid, men icke. Har provat med tabletter som ska göra att man sover bättre (inte sömntabletter, utan tabletter man kan köpa på t.ex. gymgrossisten) utan något resultat. Sömntabletter är totalt uteslutet för då vaknar jag inte när jag ska + att jag får en sjuhelvetes äcklig smak i käften av dem.

Jag vet att man klarar sig bra utan celsius, men det är väl en "nödlösning" jag har tagit till mig antar jag, jag orkar med att jobba trots min knappa sömn ;)

Har du provat att meditera, yoga, mindfullness ex? Det låter ju onekligen som att ditt problem inte har med en viss typ av dricka att göra, utan sömn. Jag skulle också försöka sluta sova på väg till/från jobbet. Sånna korta sovsnuttar kan verkligen förstöra sömnrytmen, speciellt om man reda har svårt att sova. Att ta tabletter, hälla i sig annat konstgjort är enligt mig ENDAST en sista utväg, som jag inte kallar hälsosam. (Och nu menar jag inte att man inte ska ta sin medicin om man har en sjukdom, utan jag talar om att ta ex. sömntabletter för att man inte "orkar"/"har tid" att ändra sin livsstil.)

Jag är förövrigt också ett sånt där hälsofreak och just därför undviker jag sånt som celcius. ;)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Nej, det har jag iofs inte provat, kan vara värt det. Har du några tipps på sätt att gå till väga? :)
På vägen till jobbet är det omöjligt för mig att hålla mig vaken. Jag somnar oftast direkt efter vi lämnat Centralen även om jag försöker hålla mig vaken... På vägen hem är det lättare även om jag vissa dagar däckar direkt, får väl ta med mig en bok eller något att ha på eftermiddagen att sysselsätta mig med. Sitta och stirra apatiskt ut genom ett tågfönster i en timme och 20 minuter håller nog ingen vaken ;)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Prova att inte sova något på dagen så kanske du får en bättre nattsömn.
Om jag sover det allra minsta lilla på dagen är min känsliga nattsömn helt förstörd sen.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Sitta och stirra apatiskt ut genom ett tågfönster i en timme och 20 minuter håller nog ingen vaken ;)

Men gör inte det då! ;) Sysselsätt dig och bestäm dig för att hålla dig vaken. Spela "snabba" spel på mobilen, upp och gå lite, ring en vän, ta med dig datorn och gör sånt du ändå måste (typ betala räkningar) etc. vad som nu passar. :) Om det bara är 20 min så kanske det till och med finns stå-platser på tåget, då är ju risken att somna liten?

http://www.1177.se/Kalmar-lan/Tema/Liv-och-halsa/Ma-bra-i-vardagen/Mindfulness/

Här är lite information om mindfullness och även några övningar + ljudfiler att lada ner. Ge det en tid. Det tog nog i alla fall 2 veckor för mig innan jag märkte nån skillnad.

Edit: kanske viktigast av allt om det ska funka; sluta dricka den där skiten. Och drick det åtminstone inte på eftermidagen/kvällen!!
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Du verkar vara väldigt rädd för socker och kolhydrater. Svält är aldrig ett bra alternativ.
Med tanke på att du tränar, är jag säker på att du behöver minst 2000 kcal per dag. Kroppen förbränner även när du är still.

Klarar du dig på din "lunch" fram till middag på kvällen? Eller äter du mellanmål?

Kan du inte slänga ihop en sallad, med lite ägg och tonfisk/räkor? Med keso/kesella/low fat dressing?

Det är ju någonting i celciusen som du inte mår bra av, så byt ut energi mot annan energi
Som även mättar...

Jag har själv levt på sallad och vatten - det håller inte i längden. Nu är jag snyggare än någinain och äter bra mat (och minst 2 äpplen och en banan per dag) och rör mig mycket.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Men gör inte det då! ;) Sysselsätt dig och bestäm dig för att hålla dig vaken. Spela "snabba" spel på mobilen, upp och gå lite, ring en vän, ta med dig datorn och gör sånt du ändå måste (typ betala räkningar) etc. vad som nu passar. :) Om det bara är 20 min så kanske det till och med finns stå-platser på tåget, då är ju risken att somna

Du läste nog fel, det är en timme OCH 20 min det tar med tåget :) men ska försöka hålla mig vaken i fortsättningen och se ifall det gör skillnad :)
Och jag ska kika på länken när jag kmr hem, sitter på tåget nu och försöker hålla mig vaken ;)

Jag är inte rädd för kolhydrater men jag vill äta rätt och bra sorts kolhydrater, socker är ingen av dem. Jag äter ungefär 2300kcal om dagen. Jaa, jag håller mig oftast mätt från lunchen på jobbet vid 12 tills det att jag äter mat vid 20-tiden igen, dock äter jag som sagt ofta ett äpple vid 15-tiden på jobbet :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Har du testat såna simpla saker som att stå upp framför datorn på eftermiddagarna och att ta en promenad efter lunchen när du känner dig trött och okoncentrerad? Kanske dela upp lunchen i en mindre lunch och ett eftermiddagsmål och se om det hjälper mot matkoman?
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Kan ju bara säga som så att jag vet ingen som blivit fet av att äta frukt... Inte ens de som går upp 10 kg bara de tänker på mat. Så blir man tjock är det inte frukten det är fel på.

Kan tipsa om torkade frukter om man känner att man vill äta något smått. Torkade aprikoser och plommon är en personlig favorit. Jag klarar inte att äta för mycket på jobbet. Äter jag en "riktig" måltid blir jag astrött och dåsig efteråt. Om jag ska hålla mig vaken hela dagen och vara någorlunda allert i huvudet får det bli något litet, en sallad med fetaost, lite frukt eller liknande. Bröd, pasta, potatis och allt sånt som mättar "på riktigt" gå bort, då kommer paltkoman som ett brev på posten.

Sömn är också asviktigt. Jag måste sova minst 7½ timmar (ja, så noga är det) annars är jag som ett lik nästa dag. Det idealiska är 8 timmar eller mer, annars sitter jag och hotar att somna när som helst resten av dagen, speciellt på eftermiddagen. Har jag sovit ordentligt kan jag skippa lunch helt och klarar mig fram till kl 19 på kvällen när jag kommer hem utan att äta något alls, inte ens frukost. Så för min del är sömn A och O.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Drick redbull istället, du slipper koffeinet men blir ändå pigg.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Men är det sant? :eek: Jag kan nämligen inte dricka någon annan produkt som innehåller koffein, Red Bull går däremot bra och jag fick höra att det var för att det var taurin och inte koffein i. Har inte brytt mig om att kolla upp det noggrannare, vad märkligt!
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

:D det är koffein i det, men en mindre mängd jämfört med Celsius, rättare sagt normal mängd för att vara energidricka. :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Celsius innehåller massa koffein - koffein är vätskedrivande, vätskebrist ger huvudvärk!

Förstår inte hur det kan tipsas om som träningsdryck, liksom, tränar man förlorar man vätska, då är det ju bättre att dricka vatten och eller vätskeersättning, typ resorb, brukar själv dricka powerade som är just sportdryck på sommaren på jobbet just för vi har så kollosalt varmt + fysiskt jobb så man förlorar mängder med vätska, men liksom en energidryck innehållande koffein ökar ju snarare problemet med att man förlorar vätska, enda är väl ett koffein ökar förbränningen lite.

Kan tilläggas att jag är p.g.a. skiftjobb rätt kraftigt energidryck (mest Burn) beroende själv.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jaa, jag håller mig oftast mätt från lunchen på jobbet vid 12 tills det att jag äter mat vid 20-tiden igen, dock äter jag som sagt ofta ett äpple vid 15-tiden på jobbet :)

Där behöver du nog göra en förändring tror jag. Det är på tok för lång tid mellan måltiderna. Dessutom har din kropp fullt upp med att ta hand om 20-målet när du går och lägger dig och väntar på att somna. Testa med att äta några timmar tidigare istället, det kan bli lättare att somna då.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

lilstar:Stå upp och jobba är inget alternativ. Promenad på lunchen, jovisst det hade jag gärna tagit en men där räcker tyvärr inte tiden till /:

inhale: Jag påstår inte att man blir fet av frukt, bara att det är mycket onödigt socker.
Det kvittar även om jag äter mycket eller lite så får jag matkoma ändå. Jag brukar äta mindre (iaf mindre än normen) till lunch för jag kan inte med den där ruggigt mätta känslan. Får väl tillägga att jag äter i rekordfart så har jag en stor portion sätter jag i mig den på två röda och sedan sitter jag där med en sjuklig mättnadskänsla, ont i magen och illamående för att två timmar senare vara hungrig som ett as igen. Har jag en "lagom" portion kommer jag aldrig bli sådär proppmätt :)

centaur: Oj då. Jag har bara hört detta av en kollega som, vanligtvis, brukar ha järnkoll på sådant här. Får erkänna att jag inte tittat närmare på det eftersom jag vet att att han ingående brukar ta fram fakta att ha på fötterna om någon säger emot. Jag får ursäkta, precis som LLaika, kan man vara allt för godtrogen emellanåt :)

Jeayl:Jag vet att det är vätskedrivande och det har jag inga problem med. Jag dricker rikligt med vatten och diverse annat så jag garderar mig där :)
En parantes är väl att CocaCola tillsätter en mängd salt i sina drycker, som de sedan täcker över smaken av med socker, för att man ska bli mer törstig och dricka mer av deras produkter. Det är ett fult knep men lite samma sak som energidrycksbolagen gör med att tillsätta koffein som, som sagt, är vätskedrivande. Slutsats, tänker man sig inte för dricker man en till energidryck (eller CocaCola för den delen) och så vidare :P
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Där behöver du nog göra en förändring tror jag. Det är på tok för lång tid mellan måltiderna. Dessutom har din kropp fullt upp med att ta hand om 20-målet när du går och lägger dig och väntar på att somna. Testa med att äta några timmar tidigare istället, det kan bli lättare att somna då.

Jag kan inte äta tidigare, har inte tid till det. Jag kommer hem klockan 18 från jobbet, då går jag och killen och tränar direkt. När vi kommer hem igen, runt 20 tiden gör jag mat helt enkelt :)
Dessutom har jag pratat med flera Personliga tränare som är bodybuilders och tävlar med jämna mellanrum under året och dem säger att det där med att äta sent och sedan sova bara är myt. Jag har inte heller haft problem med det tidigare :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Hur går du om du tänker på att äta långsammare? Se om maltkoman går bort och mättnaden håller sig längre?
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Det bästa för dig är nog att fortsätta precis som du gör nu. Visserligen kommer dina problem att kvarstå, men du kan i alla fall trösta dig med att du lever så som du anser är bäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 841
Kropp & Själ Jag har drabbats av en ordentligt jobbig huvudvärk det senaste (året?). Den är väldigt förutsägbar och jag undrar om någon här har någon...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp