Alla ni som dricker celsius...?

Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Det beror nog på vad du äter sent också. När jag är "duktig" med maten äter jag kolhydrater på morgon och lunch och minskar kolhydraterna ordentligt till kvällen för jag sover bättre på det. Du som sitter på tåget på eftermiddagen-kvällen kan ju äta middag på tåget och backa upp den med ett mellanmål som t.ex kokt ägg och lite grönt efter träningen.

Grönsaksstavar kan nog bli en räddning för dig under lunch och eftermiddagen. Råa grönsaker såsom paprika, vitkål, morot etc går lätt att äta med händerna vid dagorn och vill man gotta till det så kan man dippa i en filmjölksdipp. Bara att krydda med vad som finns i skåpet. Perfa efter lunchen!
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

kethets: Äter jag mindre protioner hettsäter jag inte riktigt lika mycket, blir lagom mätt och håller mig mätt längre. Jag vet, en logik som inte går ihop någon stans men jag har hittat ett sett som fungerar med det där. Sedan att jag får matkoma, det har nog snarare med det faktum att jag hettsäter ändå att göra. Dock har jag saktat ner ganska mycket, iaf med mindre portioner även om jag fortfarande äter snabbare än någon annan jag vet :P haha

deathslyna: Jag försöker att bara äta kött och grönsaker på kvällen, alltså i stort sätt inga snabba kolhydrater som håller mig vaken. Jag är inte heller speciellt imponerad av pasta/potatis/ris som många är och har därför inte heller några bekymmer alls med att plocka bort detta :)
Ååh, morötter! Det hade jag helt glömt bort att det existerade, haha! Jag avgudar moröter, något av det godaste som finns. Blir nog att köpa en mindre påse och lägga i väskan till tåget hem i eftermiddag :)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Bra där! Och så börja med avvänjningen från de där sockerersättarna. Det kan inte vara nyttigt någonstans! Om du tränar så mycket som du ger sken av och äter så nyttigt som du säger behöver du verkligen inte vara rädd för att ta t.ex en banan på dagen. Banan är sött och mättar bra så man kommer igång igen och du kommer garanterat förbränna den under dagen.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag funderar på hur du får i dig 2 300 kcal/dag om du äter tre mindre mål mat, och dessutom nyttig mat, om dagen. Det går inte riktigt ihop i min värld.

Om du vill ha ut maximal effekt av din träning bör det inte gå 6 timmar från lunch till träning, och ett äppla räknar jag inte som någon större energikälla.

Kött är, om jag minns rätt, svårt att bryta ned för mag/tarmsystemet. Och kan därför störa sömnen mer än lättare mat.

Här är ett par länkar med "sömnhygientips":

http://www.capiolakargruppen.se/upload/specialiteter/Patientinfo LGAB/Sömnhygien.pdf

http://www.lio.se/upload/86561/Råd-Sömnhygien.pdf

Lycka till!
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag kan inte äta tidigare, har inte tid till det. Jag kommer hem klockan 18 från jobbet, då går jag och killen och tränar direkt. När vi kommer hem igen, runt 20 tiden gör jag mat helt enkelt :)
Dessutom har jag pratat med flera Personliga tränare som är bodybuilders och tävlar med jämna mellanrum under året och dem säger att det där med att äta sent och sedan sova bara är myt. Jag har inte heller haft problem med det tidigare :)

Hela ditt upplägg är ju bara FEL, ur både sömn- och matperspektiv! Om du äter så sent är det väl inte konstigt att du sedan inte kan somna i vettig tid? Om du verkligen vill må bättre, så får du lägga om ditt liv. Inte hinna äta efter jobbet, stressa till träningen, träna hårt (?) alldeles för sent på kvällen, och sedan stressa hem och laga mat och äta middag. Inget av detta är bra för kroppen i längden. Det går inte att använda sig av genvägar, såsom energidrycker och annat skräp!
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

KL
TS skippa att dricka celsius, ska du dricka något så ta en smoothie eller nåt istället. Gå upp och gå en stund på eftermiddagen, såvida du inte jobbar fastkedjad vid datorn borde det inte vara omöjligt att alla fall gå runt skrivbordet, fram och tillbaka i korridoren om ni har en sådan, ut och ta luft osv.
Ett par minuters paus kan göra mycket.

Jag överkonsumerade Monster förut, även det en energidryck innehållandes lite allt möjligt. Nu har jag inte druckit det på länge och har inte haft huvudvärk heller, så visst påverkas man av dem.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Hela ditt upplägg är ju bara FEL, ur både sömn- och matperspektiv! Om du äter så sent är det väl inte konstigt att du sedan inte kan somna i vettig tid? Om du verkligen vill må bättre, så får du lägga om ditt liv. Inte hinna äta efter jobbet, stressa till träningen, träna hårt (?) alldeles för sent på kvällen, och sedan stressa hem och laga mat och äta middag. Inget av detta är bra för kroppen i längden. Det går inte att använda sig av genvägar, såsom energidrycker och annat skräp!

Men att äta middag runt 20 är väl ändå inte så konstigt egentligen? jag undrar hur alla som äter middag kl 18 varje dag lever? iaf jag skulle inte må bra av att stressa i mig middag direkt när jag kommer hem och sen träna eller ner till stallet och rida.
Äter man mellan 20 och 21 är det ju ett par timmar tills man ska sova! (antar jag...)
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Hela ditt upplägg är ju bara FEL, ur både sömn- och matperspektiv! Om du äter så sent är det väl inte konstigt att du sedan inte kan somna i vettig tid? Om du verkligen vill må bättre, så får du lägga om ditt liv. Inte hinna äta efter jobbet, stressa till träningen, träna hårt (?) alldeles för sent på kvällen, och sedan stressa hem och laga mat och äta middag. Inget av detta är bra för kroppen i längden. Det går inte att använda sig av genvägar, såsom energidrycker och annat skräp!

Jag varken stressar hem, stressar med träningen eller stressar med maten. Det tar den tid det tar sedan att det blir lite senare än kanske du äter kan inte jag hjälpa. Det tar mig 1h 20min att komma hem från jobbet, om tågen går i tid, så äta någon riktig middag tidigare än så går inte. Dessutom vill jag inte äta en ordentlig middag innan jag ska gå och träna för då kommer jag inte orka ett jota alternativt spyr på gymmet, inte att rekomendera precis.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag tror ändå att du behöver något slags mellanmål mellan 12-20 som många andra skrivit. Och att detta ska vara mer än ett äpple eller en morot. Käka ett kokt ägg, nötter, kvarg eller annat?
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

:D det är koffein i det, men en mindre mängd jämfört med Celsius, rättare sagt normal mängd för att vara energidricka. :)

Lagom dum jag känner mig nu då! :D
Men vad kan det då vara i kaffe som gör att jag inte kan dricka det (illamående, overklighetskänslor, otroligt skakig även om jag bara får i mig litegrann)? Samma med Pre Workout-produkter som innehåller stimulantia. Det funkar inte alls.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Lagom dum jag känner mig nu då! :D
Men vad kan det då vara i kaffe som gör att jag inte kan dricka det (illamående, overklighetskänslor, otroligt skakig även om jag bara får i mig litegrann)? Samma med Pre Workout-produkter som innehåller stimulantia. Det funkar inte alls.
För att jämföra med en kopp starkt kaffe (ca 150 cl) är det ca 120 mg koffein mot ca 80 mg i en burk Redbull (250 cl) skulle jag påstå att det är för mycket koffein för dig. Och i preworkoutprodukter är det mycket koffein där också. Jag har inte vågat prova, jag klarar ca 100 mg åt gången (tabletter) utan att skaka. Celsius ger mig de symptomen du nämner och då är det typ sådär 200-250 mg koffein i en burk om jag inte missminner mig grovt nu.

Jag blir sådär skakis om jag köper den dära stora burken på typ 375 cl, Redbull alltså. :D
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Men att äta middag runt 20 är väl ändå inte så konstigt egentligen? jag undrar hur alla som äter middag kl 18 varje dag lever? iaf jag skulle inte må bra av att stressa i mig middag direkt när jag kommer hem och sen träna eller ner till stallet och rida.
Äter man mellan 20 och 21 är det ju ett par timmar tills man ska sova! (antar jag...)

Jag kan bara prata för mig själv, men ett större mål alldeles för nära sänggående fungerar inte. Vanligtvis lägger jag mig ca kl 22 (ibland även tidigare eftersom jag stiger upp allt mellan 4:30 och 6, beroende på hur jag jobbar). Om jag äter middag efter ca kl 19 så påverkar det mig. Självklart går jag inte och lägger mig hungrig, det fungerar ju inte heller, men alldeles för mätt fungerar inte alls. Då ligger jag vaken och snurrar...

Och samma sak med motion. Bra för sömnen, men inte för intensivt för nära man ska gå och lägga sig. 1177.se, t.ex., säger: "Regelbunden fysisk aktivitet är bra för sömnen. En promenad innan man går och lägger sig är ofta bra. Men man bör inte motionera intensivt för sent på kvällen, till exempel träna på gym timmarna innan man ska sova."
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag kan inte äta tidigare, har inte tid till det. Jag kommer hem klockan 18 från jobbet, då går jag och killen och tränar direkt. När vi kommer hem igen, runt 20 tiden gör jag mat helt enkelt :)
Dessutom har jag pratat med flera Personliga tränare som är bodybuilders och tävlar med jämna mellanrum under året och dem säger att det där med att äta sent och sedan sova bara är myt. Jag har inte heller haft problem med det tidigare :)

Så du menar att du inte äter någonting innan du går och tränar. Du äter lunch vid 12, äpple vid 15 och sen tränar du mellan 18-20, hinkar i dig celsius och äter efter det?

Och du undrar varför du får ont i huvudet?

Att äta middag vid 20 är ju inget problem - problemet är att du inte fyller på energi innan du tränar. Vore jag du skulle jag äta en burk keso eller kvarg med t ex en banan innan träningen. Ska du dessutom dricka celsius så är ju det något man ska dra i sig innan eller under träningen, inte efter.

Jag är också ett träningsfreak, jag och sambon tränar ca 6 ggr/vecka och jag skulle då aldrig gå runt med den mängden mat du äter. Som en jämförelse så äter jag frukost på jobbet vid 7.30 tiden, sen en frukt vid 10, lunch vid 11.30, frukt vid 14, middag vid 17.30-18.30 sen träning och efter träningen en keso/kvarg eller dyl.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Fast hur mycket "träningsfreak" är du om du inte ens vet hur kroppen funkar eller vad den behöver?

Fattar inte.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

För att jämföra med en kopp starkt kaffe (ca 150 cl) är det ca 120 mg koffein mot ca 80 mg i en burk Redbull (250 cl) skulle jag påstå att det är för mycket koffein för dig. Och i preworkoutprodukter är det mycket koffein där också. Jag har inte vågat prova, jag klarar ca 100 mg åt gången (tabletter) utan att skaka. Celsius ger mig de symptomen du nämner och då är det typ sådär 200-250 mg koffein i en burk om jag inte missminner mig grovt nu.

Jag blir sådär skakis om jag köper den dära stora burken på typ 375 cl, Redbull alltså. :D

Ja det är ju faktiskt 30% mer så det är klart att det kan göra skillnad. Då kanske jag ska våga mig på att testa en latte igen, för första gången på flera år. Jag älskar kaffesmaken men har undvikit det länge, men det kanske är dags att prova nu :D

För övrigt riktigt bra inlägg av Zoya, jag håller med henne till 100%. Sen om du väljer att ta in det eller inte är ditt val TS, men hon har helt rätt. Jag är helt säker på att ingen av dina bodybuildervänner skulle tycka att din kostplanering ser bra ut. Man behöver energi och framförallt protein för att bygga muskler.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Så du menar att du inte äter någonting innan du går och tränar. Du äter lunch vid 12, äpple vid 15 och sen tränar du mellan 18-20, hinkar i dig celsius och äter efter det?

Och du undrar varför du får ont i huvudet?

Att äta middag vid 20 är ju inget problem - problemet är att du inte fyller på energi innan du tränar. Vore jag du skulle jag äta en burk keso eller kvarg med t ex en banan innan träningen. Ska du dessutom dricka celsius så är ju det något man ska dra i sig innan eller under träningen, inte efter.

Jag är också ett träningsfreak, jag och sambon tränar ca 6 ggr/vecka och jag skulle då aldrig gå runt med den mängden mat du äter. Som en jämförelse så äter jag frukost på jobbet vid 7.30 tiden, sen en frukt vid 10, lunch vid 11.30, frukt vid 14, middag vid 17.30-18.30 sen träning och efter träningen en keso/kvarg eller dyl.

Jag hinkar inte i mig celsius, jag dricker EN tillsammans med min lunch på jobbet vid 1130 ungefär.

Jag äter frukost ca: 0515, äter på jobbet vid 0900, lunch ca: 1130, frukt eller något annat litet vid ca: 1500, kommer hem 1800, ibland om jag är riktigt hungrig kokar jag två ägg och äter innan annars blir det inte mat förens efter träningen vid ca: 20.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Kolla om du kan få svagt kaffe i latten och drick bara lite. Eller dela med en kompis :) själv hatar jag kaffe så jag behöver inte fundera på det där :D
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

En frukt eller "något litet" är inte tillräckligt för ett mellanmål. Ät mer mellanmål helt enkelt.

Sen yttrar jag mig inte om att du äter middag igen vid 20-tiden eftersom det går så många timmar för mig också om jag äter kl 15 och tränar kl 18. Men jag hade inte orkat med ett ordentligt styrkepass om jag bara åt en frukt vid 15-tiden. Jag äter alltid keso med bär/frukt till mellanmål om nu inte jag tar kaseinprotein på mjölk. Förvisso vet jag inte vad du tränar egentligen men kan tänka mig att du får bättre resultat ändå om du äter lite till.
 
Sv: Alla ni som dricker celsius...?

Jag är helt säker på att ingen av dina bodybuildervänner skulle tycka att din kostplanering ser bra ut. Man behöver energi och framförallt protein för att bygga muskler.

Eftersom jag har fått ett kostschema av en av dem och som är utbildad PT och kostrådgivare tror jag inte det är något större fel på det heller. Jag har även pratat med henne om mina "tidsproblem" och hon ansåg att om jag håller mig mätt och orkar med träningen är det okey, även om det inte precis är optimalt.

muppia: Jag hade gärna velat äta mer än jag gör men jag kan verkligen inte äta om jag inte är hungrig. Gör jag det ändå för "att jag måste" mår jag illa, får ordentligt ont i magen o.s.v.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 841
Kropp & Själ Jag har drabbats av en ordentligt jobbig huvudvärk det senaste (året?). Den är väldigt förutsägbar och jag undrar om någon här har någon...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp