Alla med eget stall?

loobah

Trådstartare
Nu har jag undrat jättelänge, varför det är så många här i landet som har egna stall för sisådär två till tre egna hästar. Jag skulle nämnligen dö av tristess i bristen på ridsällskap. Och att man dessutom får sköta allt själv.

Känner inte ni er extremt ensamma, och är inte det lite tråkigt? :eek:

Lollo

Sv: Alla med eget stall?

Nej jag tycker att det går jätte bra. Hela familjen brukar hjälpas åt i stallet.

Jag hyr ett eget stall, men då jag har fler hästar så har jag även medryttare till dessa hästar. Ibland är det trevligt med sällskap, men jag tycker det är minst lika trevligt ibland att få vara helt själv.

Nu har jag lite fler hästar än tre men har eget stall där jag sköter allt själv. Klart det blir ensamt, tycker det är mer påtagligt på vintern än på sommaren. När allt i stallet är färdigrenoverat är tanken att jag ska ha några inackorderade just för sällskapets skull.

åke: Men blir det inte en avsaknad på stallkompisar som inte tillhör familjen? Jag skulle iallafall inte vilja dela stall med min egen familj, tyvärr. :o

shampiz: Men då funkar det ju bättre, men jag blev nästan uttråkad hos min förra medryttarhäst. Där stod åtta hästar, och fyra inklusive "min" reds, men inte riktigt på mina tider. Men det kanske bara är jag som vill ha folk att snacka med hela tiden?

Skulla: Jo, precis. Det är ju skönt att ha någon att diskutera med osv...

:bump: :bump: :bump: :bump:

Gärna mer svar, någon som verkligen känner sig ensam?

Nej det är så skönt...:smirk: Har två hästar i stallet och de gåtr utmärkt! Visst.. Extra jobb menmen....
Föredrar att vara HELT ensam i stallet. Blir irriterad om pappa/syrran/nån anna håller på och fixar med nåt..

Tycker att det är otroligt skönt med eget stall. Man får bestämma allt själv, ingen som ifrågasätter varför man gör si och så hela tiden, slipper en massa tjaffs om olika saker, man har alltid sina grejer på den plats man lämnat dom mm finns många fördelar tycker jag. Sen är det klart att det även finns fördelar med att ha hästen inackorderad! Jag trivs dock (och hästarna oxå för den delen) trivs väldigt bra i eget stall!

Tycker att det är skönt att vara i stallet alldeles själv och pula och greja som man vill!!
Men det är jättetråkigt att behöva rida själv, nu har jag ju min dotter med på sin ponny, men jag saknar lite vuxet sällskap när jag rider...

Jo, precis. Det gjorde jag också när jag red. Eller snarare ett sällskap i min ålder, dvs 16-18 ca.

Egentligen är jag en sådan som ska stå på en lite större anläggning, men jag tycker generellt sett att deras hagsystem är för dåliga. Små leriga hagar med en häst i varje. Nej tack!

Men mycket människor vill jag gärna ha! :D

Nej, det är inte ett dugg tråkigt! Tvärtom! (är så dj*la glad att slippa tjafs och skitsnacket!!).
Desutom är det jag och min dotter ihop samt en medhjälpare, så det är bara görkul! :love:

Jo, skitsnacket kan man ju hålla med om att det är härligt att få bort. Det förekommer ju hela tiden, känns det som. Alla har synpunkter på nästan allas hantering. Eller inte de som verkligen verkligen sköter sina hästar, men dock på olika sätt. Fast jag tycker nog att det är mindre skitsnack än i tidigare stall jag varit i. :D

Tycker det är underbart att vara själv i stallet !

Visserligen har mamma & syrran sina hästar här oxå, men oftast är det jag som är i stallet & mysslar..
Föredrar faktiskt att rida själv i de flesta lägen oxå..
Kan vara kul med sällskap ibland, men inte för ofta.

Tror inte min häst skulle "klara av" att var i ett stall med en massa människor..
Hon blir ju grinig här om det blir för mycket folk:o

Jag har eget stall för mina två hästar och trivs väldigt bra med det. Känner mig inte så ensam, bara för att man har eget stall betyder det ju inte att man inte kan rida med andra från stall i närheten. Har dessutom medryttare som kommer och rider ibland och då får man ju sällskap. Är också skönt att slippa tjafs och skitsnack som uppstår då man delar stall.
Har dessutom för tillfället en häst med lättare luftvägsproblem vilket innebär att jag är väldigt nogrann med stallmiljön och strör med papper, blöter höet, undviker att sopa när hästarna är inne också vidare...... Är ju rätt mycket extra arbete och jag tror inte att några eventuella stalldelare skulle uppskatta att få göra det.

Jag har två hästar i mitt stall, med plats för fyra om jag vill.

Bägge är mina och jag sköter allt själv.

Det är underbart att få rå sig själv utan att någon lägger sig i!!

Har haft några inackorderingar och med den första gick det jättebra!

Den andra var det lite problem med, men problemen hade inte så mycket med stallet eller hästarna att göra.

Hon försökte väl styra lite i bland men det satte jag stopp för omgående och sen var det inte mer med det.

Problemet var att hon blev som ett klistemärke och på något vis trodde hon att vårt hus ingick i stallhyran....men det är en annan historia.

Jag jobbar i ett stort stall så det kan ju också göra att jag inte saknar sällskapet.

Tar med min pålle till jobbet med jämna mellanrum eftersom de har ett STORT ridhus där man kan träna riktiga ökningar osv.

Det är lite skillnad på 20x40 som vi har i padocken hemma och 30x80 som det är i ridhuset på jobbet....

Jag ha rsatll med 5 boxar.3 upptagna vara v 2 hästar är mina.Det skönaste med eget stall är att JAG BESTÄMMER!!Det värsta med inackorderinag är ev tjafs och att dom inte kan acceptera vad som gäller.

Har eget, men det är stort med 18 boxar och vi har 10 st inhyrda, så det blir lite folk som kommer under dan. Men vi har en egen stalldel där vi är ensamma, vilket är hur skönt som helst, bara kunna sköta om sig själv och om man vill prata går man in i de andra delarna!!

Men hade nog inte tyckt det vart så kul om det bara var familjens hästar och ingen utomstående kom hit ibland!!

Har eget stall med fyra boxar,två egna och två inackorderingar, fungerar utmärkt. Tycker det är skönt att ha det som jag själv vill. Bli irriterad i större stall där det snackas mycket, någon sopar inte, nån annan skottar inte undan på gödselhögen, en trdje har för många täcken, en fjärde för få... Läs här på Buke så ser ni! Vad det gäller ridningen finns det flera stall i närheten om man vill ha sällskap.

Nej, friden är skön. Bara att ta med en kompis om det känns trist och tomt, vilekt det sällan känns!

Jag hade min häst i eget stall i 2 år innan jag flyttade till småland för ca 2 veckor sen.. Och periodvis hyrde jag ut boxar och periodvis hade jag stallet helt själv.. Och helt ärligt tycker jag det är skönast att ha min häst själv.. Utan en massa spring från andra människor.. Det finns för och nackdelar med båda allternativen..
Att ha häst själv betyder att jag aldrig får sovmorron och det blir iland stressigt med jobbets timmar då jag jobbar med väldigt varierande skift..

Nackdelen med att hyra ut är att saker inte blir på MITT sätt i stallet.. Jag har haft riktigt härliga karaktärer i mitt stall.. En ung tjej som hade jättesvårt med att följa regler och rutiner. Tillslut va det hon som fick flytta ut sin häst.. Söt tjej privat.. Men inte nära min häst tack...

Så klart har jag haft härliga häst tjejer i mitt stall oxå.. Och rider gör jag hellst själv.. Ibland är det trevligt att ha andra med på en tur..

Idag bor jag hos min mor nere i småland och delar då stall med henne.. Och vi hjälps ju åt med det mesta.. Men 90% av mina ridturer gör jag ensam då hennes häst är knappt inriden.. Jag tycker det är skönt..

du behöver ju inte åka nånstans. stallet och hästarna finns ju utanför dörren. och du har dina egna regler. perfekt:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka