Alla dessa SM?

sasucatu

Trådstartare
Hur många SM finns egentligen inom westernridningen. Fattar ingenting. Ser att det är en till SM klass i reining på september rundown. En om är öppen för alla raser. Var inte öppna SM nyss? Kan ngn förklara...:confused:

Sv: Alla dessa SM?

Sveriges westernryttare gillar SM,SM,SM,SM:angel:
Wras SM, SQHA SM (Nationals) SPHA SM, NRHA SM (September Roundown) så vill man försöka sig på att slå rekord i att få flest SM medaljer under ett år är det bara att anmäla sig... till alla förbunden/klubbarna:rofl: det är väl lite det här som har diskuterats en längre tid om att slå i hop alla SM till ETT gemensamt SM men än har det inte blivit av...

Senast ändrad av en moderator:

:rofl:
Sveriges westernryttare gillar SM,SM,SM,SM:angel:
Wras SM, SQHA SM (Nationals) SPHA SM, NRHA SM (September Roundown) så vill man försöka sig på att slå rekord i att få flest SM medaljer under ett år är det bara att anmäla sig... till alla förbunden/klubbarna:rofl: det är väl lite det här som har diskuterats en längre tid om att slå i hop till ETT gemensamt SM men än har det inte blivit av...
:rofl::rofl::rofl::banana:

ja, det är verkligen en soppa! Frågan blir ju VEM som egentligen blir svensk mästare då...:smirk:

Precis, tycker det är skitdumt, hr mycket värde har en SM-medalj när det finns typ sju sm-medaljörer i reining var år ? Vet inte om det räcker.. de blir ju en på öppna Sm, en på srha.s SM, en på paintarnas och en på quarter och sen har väl araberna ett eget western-SM också ?? Å sen har vi ju både amatör, open, ungdom.ojojoj. Medaljerna tappar lite värde kan man tycka och vem är då egentlgen bäst i Sverige? Ska man ha ett Sm för alla SM-medaljörer kanske i slutet på året kanske.
Jackpot

Tycker inte att man ska slå ihop SM för quarterhästar(Nationals) med SM för paintar(Paint championatet) och SM i westernridning(En hel massa olika raser).

Hur vet du då att du och din häst verkligen är bäst?

Men SQHA's nationals är en rasshow för quarterhästar och då ska inte andra raser vara med, för då bedöms de bästa av quarterhästarna i sverige.
Samma med SPHA's championat, det är en tävling där de bästa paintarna tas fram.
Detta är rena rasshower där andra hästar inte hör hemma.

Precis som med morgan riks, connemara riks och allt va det heter.

Sen finns ju wras sm och där kan ju vem som helst vara med, men det intresserar inte mig.

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna) Fast jag har inget emot att gå in i en Allbreedsklass bara för tävlandets skull.

Precis...då är det "Riks" det handlar om;)...inte SM. För många SM-tecken förtar liksom värdet av det.

Personligen skulle jag dock ha föredragit att de olika organisationerna samarbetade om ett SM totalt. Att de eftertraktade poängen utdelades även på WRAS-tävlingar. Att varje placering var meriterande, helt enkelt.

Ack ack denna diskussion har ju inget slut. Håller fullständigt med dig Piraja. Ett SM vore tacknämligt, då absolut bästa ekipage segrade oavsett ras men som kvalat in på meriter under året.
Alla ras"SM" är ju riksuttagningar eller sk nationals.
Ett SM ska vara något som det inte gått inflation i. Tänk om friidrottarnba haft ett SM för alla som tävlade i Nike- skor och ett för de som tävlar i Adiddas osv - sagt med glimten i ögat!

Haha! Men de hade ju vart kanon! Då hade man ju kunnat heja på sitt favorit märke!!!!!:banana:

Men SQHA's nationals är en rasshow för quarterhästar och då ska inte andra raser vara med, för då bedöms de bästa av quarterhästarna i sverige.
Samma med SPHA's championat, det är en tävling där de bästa paintarna tas fram.
Detta är rena rasshower där andra hästar inte hör hemma.

Precis som med morgan riks, connemara riks och allt va det heter.

Sen finns ju wras sm och där kan ju vem som helst vara med, men det intresserar inte mig.

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna) Fast jag har inget emot att gå in i en Allbreedsklass bara för tävlandets skull.

Om alla ni "snobbar" inget illa menat, som inte vill vara med på wras SM för att det är travare med, ställde upp så skulle klassen på ekipagen och tävlingen höjas avskyvärt.

Kl*
Ingen som funderat på om dessa "rasryttare" är lite rädda för att bli slagna av ex. en travare eller en arab ?!:confused:

Enligt mig ska det finnas ett SM och ingen annan får kalla sina tävlingar för SM. En häst är en häst och en välriden häst oavsett ras skall kunna tävla mot och vinna över såväl andra "ick fina" hästar och även mot de "lyxiga" quartrarna ocg paintsen.

Alla har inte råd med en fin,dyr quarter. Är man ändå duktig och rider sin häst väl så borde det väl vara möjligt att få tävla på ett BRA sm mot likvärdiga RIDNA (ej ras) ekipage. Alla kanske inte vill ha en kvarting heller och då ska man väl inte behöva det, det viktigaste på ett SM tycker jag är att det är BRA ridning inte vad som är under rumpan på ryttaren.;)

Nu skiljer vi på folk och folk eller kanske man ska säga häst och häst... INTE bra.

Håller helt med dig!!! Inom alla andra raser kallas det för riksmästerskap men tydligen inte inom westernraserna!!!:p
Egentligen kan nog inget westernförbund idag göra anspråk på SM, då det brukar arrangeras av idrottsförbund anslutna till Riksidrottsförbundet.... Likaså ska representanter till EM och VM tillhöra Riksidrottsförbundet....
Det är därför det vore så bra att ena grenarna under ett gemensamt förbund och sen låta rasföreningarna härja bäst dom vill, utan att kunna lägga beslag på olika mästerskapstitlar!
Kommer åter tillbaka till att jämför med övrig ridsport, ett ridsportförbund gör inte att rasshowerna därför försvinner!!!

Tycker dessutom att det talar emot sig självt att inte vilja tävla mot andra raser i ett SM, är det månne rädsla för att inte vinna???OM nu t ex en vbl-travare skulle vinna så innebär det ju att den är bäst, hur skulle det kunna SÄNKA standarden på quartern, det skulle väl i såna fall bara BEKRÄFTA att den inte var bäst???

Håller helt med dig!!! Inom alla andra raser kallas det för riksmästerskap men tydligen inte inom westernraserna!!!:p
Egentligen kan nog inget westernförbund idag göra anspråk på SM, då det brukar arrangeras av idrottsförbund anslutna till Riksidrottsförbundet.... Likaså ska representanter till EM och VM tillhöra Riksidrottsförbundet....
Det är därför det vore så bra att ena grenarna under ett gemensamt förbund och sen låta rasföreningarna härja bäst dom vill, utan att kunna lägga beslag på olika mästerskapstitlar!
Kommer åter tillbaka till att jämför med övrig ridsport, ett ridsportförbund gör inte att rasshowerna därför försvinner!!!

Tycker dessutom att det talar emot sig självt att inte vilja tävla mot andra raser i ett SM, är det månne rädsla för att inte vinna???OM nu t ex en vbl-travare skulle vinna så innebär det ju att den är bäst, hur skulle det kunna SÄNKA standarden på quartern, det skulle väl i såna fall bara BEKRÄFTA att den inte var bäst???

:bow::bow::bow:
Tänk att det finns fler än jag som tänker någolunda lika..!!!:eek:
:bow::bow::bow:

Håller helt och hållet med dig....

Om alla ni "snobbar" inget illa menat, som inte vill vara med på wras SM för att det är travare med, ställde upp så skulle klassen på ekipagen och tävlingen höjas avskyvärt.

Kl*
Ingen som funderat på om dessa "rasryttare" är lite rädda för att bli slagna av ex. en travare eller en arab ?!:confused:

Enligt mig ska det finnas ett SM och ingen annan får kalla sina tävlingar för SM. En häst är en häst och en välriden häst oavsett ras skall kunna tävla mot och vinna över såväl andra "ick fina" hästar och även mot de "lyxiga" quartrarna ocg paintsen.

Alla har inte råd med en fin,dyr quarter. Är man ändå duktig och rider sin häst väl så borde det väl vara möjligt att få tävla på ett BRA sm mot likvärdiga RIDNA (ej ras) ekipage. Alla kanske inte vill ha en kvarting heller och då ska man väl inte behöva det, det viktigaste på ett SM tycker jag är att det är BRA ridning inte vad som är under rumpan på ryttaren.;)

Nu skiljer vi på folk och folk eller kanske man ska säga häst och häst... INTE bra.

håller ocks¨å med erik! har själv en korsning och är Jä**igt nöjd med henne, hon är super bra, och alla frågar med om det är en paint men nej, hon är korsning och är bra iallfall..:) *tummen upp för det*

Ja men det är ju så bra att de finns för alla raser samt bara för tex quarter... då kan man ju välja vad man vill! Är inte det bra? Då får ju alla som de vill!

håller med:bow::bow: ETT SM, ger högst värde i medaljerna. AQHA points kan man samla på de andra arrangerade tävlingarna av SQHA.

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarar på ditt inlägg Jackpot men riktar mig till i stort sett alla i tråden.:smirk:
Skall vi prata SM så skall rätt vara rätt!
Quarter Nationals (i folkmun kallat Quarter SM) korar precis som vanligt bara de bästa quartrarna på DEN tävlingen inte den som är bäst i Sverige, Norden eller något annat.:crazy:
Att tävlingen i folkmun kallas för SM betyder inte att det är det!
Det finns inga krav på att något skall vara Svenskt för pristagarna i Nationals. Endast ett medlemskap i Svenska Quarter häst föreningen och at man tävlar en Quarter häst.

När det gäller Paintarnas Championat så är det samma sak där det är ett Championat och inget SM, stor skillnad!
För att bli Championats vinnare i klassen på tävlingen krävs bara att ryttaren och ägaren är medlemmar i SPHA och rider en Painthäst. Vilket inte kräver vare sig att du är Svensk eller annat.

Kravet som "ni" och många andra ställer på ett SM är att det skall vara öppet för alla raser och utan krav på medlemskap eller licenser. Vad är det som säger att det är WRAS SM som är det enda sanna om det nu arrangeras ett lika dant utav någon annan?::confused:
För att det skall bli rätt så skall det SM som avgörs på September Rundown inte vara vare sig NRHA eller SRHA utan ett "öppet" Svenskt Mästerskap i Reining. Ett Mästerksap som avgörs där de ryttare som valt reining som sin huvudsport finns!

Monke:smirk:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka