Status
Stängd för vidare inlägg.
37 dagar klarade jag av. Det är lång tid. Nästan en hel livstid.
Dricker vin. Inte mycket. Smuttar bara. Måste berätta för mamma om mina problem. Det är ju hon som köpte den. Har känt på den innan. Nästan helt full var den.

Det är inte så gott som jag minns det. Jag borde klara av ett liv utan alkohol. Det jag gör just nu är självmedicinering.
Funderar hur jag ska lägga upp det. Samtidigt kanske jag bara fått för mig att jag är alkoholist. Problemen kanske sitter nån annanstans?
Jag vet inte om jag ska skälla eller gråta

Är det periodare du siktar på? Dricka ibland?

Du vet lika bra som vi att alkoholister inte kan dricka ens lite.
Du har slängt bort mer än en.månads nykterhet :cry::cry::cry:

Jag vet inte om jag ska skälla eller gråta

Är det periodare du siktar på? Dricka ibland?

Du vet lika bra som vi att alkoholister inte kan dricka ens lite.
Du har slängt bort mer än en.månads nykterhet :cry::cry::cry:
Nej siktar inte på att bli nånting periodare eller vad det nu är. Det enda fokuset har varit att inte dricka alls.
Har inte ens något direkt sug nu men är så ledsen så långt in. Nej vin kommer inte att hjälpa mig och jag vet att jag ska inte dricka. Men det är kaos.
Dricker bara litegrann, inga mängder.

Detta svar nyss var klockrent. Exakt så här är det det jag borde göra vs vad jag gör:
Citat ur meddelande:

Du är förmodligen nervös och panikslagen samt ledsen. Fungerar ju lite så du att när du inte har nån uppgift så blir du alldeles förvirrad istället och otroligt osäker på hur du ska lägga upp vardagen. Det var självklart inte bra att dricka löser ingenting faktiskt. Rätt hade varit tagit kontakt med kyrkan och bokat tid med en präst eller diakonist för du behöver samtala om sorgen för att förstå den och sedan gå vidare i sorgearbetet.

Inget svar från kyrkan.. inget svar från sponsorn. Men hon brukar alltid ringa upp sen när hon har tid ❤️

Nästan lite komiskt men börjar faktiskt redan bli lite påverkad av vinet 😂
Märks med mitt fokus börjar bli sämre. Men jag mår faktiskt bättre! Det känns lättare nu! Alltså hjälper vinet! Så som det också gjort så många gånger tidigare ❤️
Men den är också lömsk. Jag vet. Ska inte dricka. Blir ju knäpp. Abstinensen var hemsk där i början av nykterheten. Vill INTE behöva gå igenom det igen! Fy! Nej tack.

Inget svar från kyrkan.. inget svar från sponsorn. Men hon brukar alltid ringa upp sen när hon har tid ❤️

Märks med mitt fokus börjar bli sämre. Men jag mår faktiskt bättre! Det känns lättare nu! Alltså hjälper vinet! Så som det också gjort så många gånger tidigare ❤️
Men den är också lömsk. Jag vet. Ska inte dricka. Blir ju knäpp. Abstinensen var hemsk där i början av nykterheten. Vill INTE behöva gå igenom det igen! Fy! Nej tack.
Häll ut resten nu kära du. Vinet förgiftar ditt sinne ...

Du förskönar det deluxe. Gå tillbaka och läs i tråden.
Och ja abstinensen lär komma tillbaka som ett brev på posten eftersom du dricker nu.

Häll ut det som är kvar, för din egen skull.

Ett par av dina första inlägg i tråden. Kan vara värt att läsa igen nu när du sitter och förskönar ditt drickande.

Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?

I sället för att starta en sextråd som ändå blev snurrig hade det varit bättre att fokusera på det verkliga problemet. Jo jag är ts. Orkar inte längre vara anonym. Det som är det är. Väggarna rasar. Fasaderna står med nöd och näppe upp.

Jag är inte alkoholist. Jag är inte narkom… ehhh

Jo jag behöver hjälp. Jag är INTE stark. Jag vill ha hjälp! Och jag vill leva!

Jag är faktiskt inte särskilt förvånad. Du är en solklar alkoholist och det kändes liksom för enkelt att du skulle ta dig igenom ditt första riktiga försök utan ett enda återfall. Särskilt när du plötsligt drabbats av en kris mitt i allt. Det är ju en svår sjukdom du lider av, inte bara lite dålig karaktär.

Den här gången har du alla dina verktyg att ta till och du kan ta dig upp på fötter igen rätt snabbt om du vill. Dessutom har du tagit det otroligt svåra steget att börja berätta för mamma.

Det som har hänt de senaste 37 (!) dagarna är att du har gått från att må uppenbart skit nästan hela tiden till att faktiskt må helt okej och långsamt hitta nya copingstrategier för dåligt mående. Du har lyckats ta dig igenom fysisk abstinens och allt mindre har du uttryckt ett behov av alkohol för att klara av vardagen. Genom dina olika verktyg och rätt mycket kämpande har alkoholen fått allt mindre kontroll över ditt liv. Du har själv konstaterat att alkoholen har varit en starkt bidragande orsak till ditt dåliga mående. Även om det har känts bättre för stunden så har du förstått att det är en ond spiral där du i längden mått allt sämre och samtidigt skapat dig ett fysiskt alkoholberoende.

Nu kör du igång en ny omgång med möten, coach, behandling och ärlighet.

Du kommer behöva gå igenom abstinensen en gång till nu, tyvärr. Det är en av konsekvenserna av att ta ett återfall.

Försköna det inte, du är alkoholist och är beroende av alkohol. Vinet hjälper faktiskt inte, det förskönar bara din nuvarande situation och kommer med värre ångestkänslor senare för att fånga dig i ditt beroende.

Häll ut och sök hjälp på direkten. Du börjar springa på en bekant väg som kommer ta ifrån dig allt du värderar högt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 766
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sällskapsspel om hästar
  • Föl 2023