Status
Stängd för vidare inlägg.
En grej hade väl varit att ta sig igenom abstinensen. Men sen den där ihåliga känslan av hopplöshet och tomhet. Den som kommer när jag inte dricker. Den som jag tydligen måste lära mig att leva med. Inklusive ångesten.
Den försvinner ju inte utan växer snarare. Den enda tillfälliga lindringen är när jag dricker.
Nej jag vet att det är inte bra och jag vill sluta helt.
Det ger mer skuldkänslor och detta smusslade hatar jag. Vill inte ha något sådant i livet alls.
Förr kunde jag iaf njuta av att dricka men inte ens det kan jag göra längre. Kanske är det bra jag vet inte. Men det är en konstant viljornas kamp inom mig som ingen har den blekaste aning om. Ibland vinner den förnuftiga sidan och ibland begäret.

Jag har fattat att jag ska inte dricka mer. Jag klarar inte av det. Blir knäpp och kan inte sluta.
Jag vill inte heller. Inte egentligen.
Det finns hjälp för de känslorna. Som hjälper utan att döva och/eller "droga". Medicin som ersätter alkoholen MEN utan de destruktiva och, i slutänden, livsfarliga konsekvenserna.

Och, abstinensen och de 10 veckorna du pratar om, är bara en pyttebit av det stora problemet. Tio veckor är ingenting i det stora hela. Du blir inte fri efter 10 veckor om du inte tagit hand om allt annat,

Läkarsamtalet gick bra. Och fort. Ska höja doseringen av medicinen något. Sen uppföljning om 3 veckor.

Ringde AA nyligen. Fick prata med en snubbe som verkligen lät som en gammal A-lagare 😅
Men trevlig och han poängterade att kom lite innan mötet så får man kaffe. Det bästa han hade gjort i sitt liv var att börja gå på dessa mötena.
Finns tex redan en ikväll jag skulle kunna gå på och imorgon. Vi får se måste fundera lite men tänkte på på ett iaf denna vecka och se hur det känns.

Funderar om vilket som är bäst? En vanlig grupp eller en kvinnogrupp?
För min del känns det ju viktigaste att det är icke dömande människor och inte vilket kön de har. Och alla borde vara där av samma anledning dvs sluta dricka?

För min del känns det ju viktigaste att det är icke dömande människor och inte vilket kön de har. Och alla borde vara där av samma anledning dvs sluta dricka?

Jag har ingen erfarenhet av AA, men tänker som du att det kanske inte spelar så stor roll eftersom alla är där i samma syfte. Gå dit ikväll och känn efter!

Det är nog individuellt! Testa gå på både och tycker jag 😊 ingen där kommer döma dig, som du skriver, alla är där av samma anledning.

...-och där kom dina fördomar i dagen igen :)

Han som svarade lät som en A_lagare.
Är det bättre med kvinnor eller män?

Det viktigaste är väl stödet du får?

(såvida du inte har bagage av övergrepp från män i bagaget?)

Jag tycker du ska gå ikväll, bara för att bryta ditt motstånd, du behöver göra det så fort som möjligt och efter det kan du fundera på om du vill va i kvinnogrupp eller ej.

...-och där kom dina fördomar i dagen igen :)

Han som svarade lät som en A_lagare.
Är det bättre med kvinnor eller män?

Det viktigaste är väl stödet du får?

(såvida du inte har bagage av övergrepp från män i bagaget?)
Kanske är det fördomar men det är ju ingen person som skulle suttit i någon växel på något annat ställe. Både sättet han pratade på och allmänt så skrek det jag har druckit massor tidigare i livet.

Övergrepp finns men det var länge sedan och inget jag tänker på idag eller som påverkar mig på något sätt.

Läkarsamtalet gick bra. Och fort. Ska höja doseringen av medicinen något. Sen uppföljning om 3 veckor.

Ringde AA nyligen. Fick prata med en snubbe som verkligen lät som en gammal A-lagare 😅
Men trevlig och han poängterade att kom lite innan mötet så får man kaffe. Det bästa han hade gjort i sitt liv var att börja gå på dessa mötena.
Finns tex redan en ikväll jag skulle kunna gå på och imorgon. Vi får se måste fundera lite men tänkte på på ett iaf denna vecka och se hur det känns.
Gå ikväll, nu när du har ångan uppe. Ju fortare du har deltagit i ditt första möte, desto bättre.

Kanske är det fördomar men det är ju ingen person som skulle suttit i någon växel på något annat ställe. Både sättet han pratade på och allmänt så skrek det jag har druckit massor tidigare i livet.

Övergrepp finns men det var länge sedan och inget jag tänker på idag eller som påverkar mig på något sätt.
Fast du förstår fortfarande inte.
Varför klassa en person som högst troligt är nykter som "tidigare alkis".
Det tyder ju bara på att du nedvärderar personen. Av en enda anledning - hur han pratade. Och varför koppla in växeltelefonist i det? Varför skulle han jobbat som det? Du ringde en organisation. Inte kommunens växel. Och även växelpersonal är utbildade. Det är troligtvis inte han.

Du behövde hålla en distans till nån som han?

Släpp dina fördomar.
Gå dit med öppna ögon och öppet sinne.

Fast du förstår fortfarande inte.
Varför klassa en person som högst troligt är nykter som "tidigare alkis".
Det tyder ju bara på att du nedvärderar personen. Av en enda anledning - hur han pratade. Och varför koppla in växeltelefonist i det? Varför skulle han jobbat som det? Du ringde en organisation. Inte kommunens växel. Och även växelpersonal är utbildade. Det är troligtvis inte han.

Du behövde hålla en distans till nån som han?

Släpp dina fördomar.
Gå dit med öppna ögon och öppet sinne.
Det var mer ett konstaterande att jag hörde på honom att han tidigare hade druckit. På vissa människor hörs det. Lite som med vissa rökare som rökt sedan tidernas begynnelse

Åh vad glad jag blir över att du ringde! Lite stolt faktiskt. Kanske inser du efter några möten att det inte är något för dig men då ger du dig iallafall en ärlig chans. Och efter mötet har du ju något konkret att berätta för din mamma. Gå dit ikväll innan du hinner tänka för mycket!

Det var mer ett konstaterande att jag hörde på honom att han tidigare hade druckit. På vissa människor hörs det. Lite som med vissa rökare som rökt sedan tidernas begynnelse
Bara släpp det där nu, det spelar ingen roll vad hans historia är. Nu är det du som är dömande men jag tror att du kommer över det när du börjar gå på mötena och känna igen dig i andras historier.

Bara släpp det där nu, det spelar ingen roll vad hans historia är. Nu är det du som är dömande men jag tror att du kommer över det när du börjar gå på mötena och känna igen dig i andras historier.
Han började ju prata själv om sig själv. Inget jag frågade om öht. Sen tyckte @tanten jag var dömande och hade fördomar.
Ok det kanske jag har. Men jag har aldrig sagt att jag skulle vara bättre än någon annan. För det tycker jag inte. Snarare tvärtom.

Han började ju prata själv om sig själv. Inget jag frågade om öht. Sen tyckte @tanten jag var dömande och hade fördomar.
Ok det kanske jag har. Men jag har aldrig sagt att jag skulle vara bättre än någon annan. För det tycker jag inte. Snarare tvärtom.
Alla alkoholister och nyktra alkoholister har en historia, liksom precis alla andra levande människor. Vad spelar det för roll för dig hur mannen på AA lät? Han har tagit tag i sitt liv (kan vi anta) och det är jättebra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
313
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 768
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama