Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Om samhället bestämmer sig att godtyckligt, utan att jag begått minsta fel eller utgör minsta risk, efter 30 års prickfri framförande av fordon, dra in min licens för att kunna jobba enkom för att jag sökt vård så är det ett åt helvetes skitsamhälle. Och lösningen på skitsamhällets system ska vara att jag flyttar nån annanstans där jag inte vill vara.

Nej tack.

Förlängningen av det här resonemanget är riktigt, riktigt otäck.
Jag förespråkar ändå folkhälsoarbetet avseende alkohol vi har med Systembolaget, högre skatter mm. Men jag håller helt med dig, det här är så långt förbi rimligt. Hej George Orwell och 1984!
 
Jag är helt enig.
Det är att övervaka, kontrollera, utfärda reprisalier, inskränka, påverka människor liv utan att ens göra det rättssäkert.
Det för tankarna till vissa diktaturer.

Min pappas fru som är uppväxt i öst Berlin och bor här i Sverige idag är inte superimpad av det här kan man säga..
 
Varför drar du in om det är olagligt eller inte?
Det hör faktiskt inte hit.

Det handlar om en licens för att köra fordon och reglerna för den licensen är inte samma sak som lagen.
Det är inte olagligt att ha epilepsi men ändå får man inte ha körkort om man har det.
Det är inte alls säkert att man skulle råka få något anfall medan man kör, men det finns risk för det.
Och den risken diskvalificerar för körkort helt utan att vara olaglig.
Och villkoren för licensen är att man ska vara avsolutist? Om inte kan man inte kräva det.Jag drar in laglighet då bestämmelserna kring körkort är en lag.https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488/
 
Min pappas fru som är uppväxt i öst Berlin och bor här i Sverige idag är inte superimpad av det här kan man säga..
Det förstår jag och det är en farlig väg att gå. Vad blir nästa seg i att kontrollera oss?
Vad mer kan den här informationen användas till?

Vi har nykterhetskontroller och staff och konsekvenser för det när någon begår brott.

Vill vi leva i ett land med ”storebror” ser allt och där vi kontrolleras?
 
Hur många sådana olyckor per år har vi i trafiken?
Och vad skulle en årlig skanning ge för förbättrad trafiksäkerhet?

Det måste vara kostnadseffektivt också.
Att förbjuda alla att köra bil skulle förbättra trafiksäkerheten enormt. Det skulle troligen ge bra effekt att höja körkortsålsen till 30 för kvinnor och 55 för män och automatiskt dr in körkortet vid 75.
 
Det förstår jag och det är en farlig väg att gå. Vad blir nästa seg i att kontrollera oss?
Vad mer kan den här informationen användas till?

Vi har nykterhetskontroller och staff och konsekvenser för det när någon begår brott.

Vill vi leva i ett land med ”storebror” ser allt och där vi kontrolleras?

Det är en "om man har rent mjöl i påsen" inställning där många verkar tro att om dom inte är kriminella så kommer sånt här aldrig drabba dom. Det är inte mycket historia man behöver läsa för att veta att det inte är så det funkar när det blir mer och mer storebror i samhället
 
Det är en "om man har rent mjöl i påsen" inställning där många verkar tro att om dom inte är kriminella så kommer sånt här aldrig drabba dom. Det är inte mycket historia man behöver läsa för att veta att det inte är så det funkar när det blir mer och mer storebror i samhället
Precis.
Detta handlar inte om alkohol. Det handlar om att okeja ett förfarande som undergräver vår personliga integritet och rättssamhället.
Jag begriper inte hur det ens är möjligt att staten gått med på det. Det skrämmer mig.
 
Att förbjuda alla att köra bil skulle förbättra trafiksäkerheten enormt. Det skulle troligen ge bra effekt att höja körkortsålsen till 30 för kvinnor och 55 för män och automatiskt dr in körkortet vid 75.
Det enklaste och säkraste sättet för just rattfylla är ju lagkrav på alkoblås i alla bilar.

Sen kan man samtidigt jobba på att få ned alkoholkonsumtionen i samhället rent allmänt utan att riskera att konsekvenserna för att söka vård blir så stora att folk inte vågar söka hjälp.

Läkare har länge haft skyldighet att anmäla om någon inte bör köra bil, vilket är jättebra. Men inte på hur lösa grunder som helst.
 
Det enklaste och säkraste sättet för just rattfylla är ju lagkrav på alkoblås i alla bilar.

Sen kan man samtidigt jobba på att få ned alkoholkonsumtionen i samhället rent allmänt utan att riskera att konsekvenserna för att söka vård blir så stora att folk inte vågar söka hjälp.

Läkare har länge haft skyldighet att anmäla om någon inte bör köra bil, vilket är jättebra. Men inte på hur lösa grunder som helst.
Och tester en gång i månaden för att säkerställa att det funkar?
 
Jag funderar på det här med 1,5 flaska i veckan. Är det inte ganska lätt att komma upp i det? Jag dricker inte mkt idag men hade en period då jag gick på en del middagar. Säg att det såg ut ungefär såhär:
Ett glas fördrink, sen två glas till huvudrätten, sen någon drink till efterrätt/kaffe. Efter det kanske 1-2 glas senare på kvällen om man satt och pratade lite. Säg att man gör det fredag och lördag. Hur mkt är man uppe i då? Berot ju på storleken men säg standardglas...

Jag kände ju inte att jag hade något riskbruk då jag aldrig drack annars förutom det. Och detta var ju fredag - lördag och jag körde sen bil först på onsdag -torsdag.
 
Det enklaste och säkraste sättet för just rattfylla är ju lagkrav på alkoblås i alla bilar.
Det är en dålig ide på andra vis.
Priset skulle göra att många bilar skrotades i onödan och de allra flesta människor behöver inget alkolås.


Läkare har länge haft skyldighet att anmäla om någon inte bör köra bil, vilket är jättebra. Men inte på hur lösa grunder som helst.
Grunderna och genomförandet verkar behöva jobbas på i det här fallet.
Men helt fel ute tycker jag inte att de är.
Information, uppföljning och användning av regeln att kunna låta bli att anmäla om personen lovar att låta bli att köra bil tills utredningen är klar.

Jag tror att det är väldigt få fall som är tveksamma när man har vaskat igenom det hela ordentligt.
Och då kan man kräva alkolås som lösning.
 
Det enklaste och säkraste sättet för just rattfylla är ju lagkrav på alkoblås i alla bilar.

Sen kan man samtidigt jobba på att få ned alkoholkonsumtionen i samhället rent allmänt utan att riskera att konsekvenserna för att söka vård blir så stora att folk inte vågar söka hjälp.

Läkare har länge haft skyldighet att anmäla om någon inte bör köra bil, vilket är jättebra. Men inte på hur lösa grunder som helst.

Håller med. Detta kan absolut landa i att personer som bör söka vård väljer att inte göra det.
 
Sverige har väldigt slappa straff över lag på trafikbrott.
Vi borde ta efter Danmark på alla avseenden när det gäller rattonykterhet, fortkörning och övriga trafikbrott. Det funkade för dem så det borde funka för oss. Bättre att straffa de som faktiskt begår brotten än de som avstår från att göra dem.
 
Jag tror att det är väldigt få fall som är tveksamma när man har vaskat igenom det hela ordentligt.
Och då kan man kräva alkolås som lösning.

Tveksamma i vilket avseende? Det är fortfarande så att inte ens ett högt alkoholbruk är likställt med rattfylla och att testerna påverkas av individuella faktorer.

Krav på alkolås är ett effektivt sätt att också få in en klassaspekt på detta. Det är inte alla som har råd med de 20 000-40 000 som alkolås kostar under den tid som blir aktuell. Det är en sak om man begått ett brott, en annan om man bara sökt läkarvård.
 
Jag tror folk här som tycker det är absurt att folk som dricker 1,5 liter vin i veckan kan bli av med körkortet inte inser HUR MÅNGA som är alkoholister utan att veta om det. Ni fattar inte hur många "medelsvenssons" som super till FÖR OFTA !
Varje gång jag läser polisens "facit" efter kontroller de haft på vägarna har OFTA 1-3 som blåser över. Och då jar de kanske inte ens kollat 50 bilar. Det är ALLDELES för många som kör onyktra i trafiken. Och nej jag är inte säker på att alkolås hjälper alla... Men fine. Installera det i alla bilar så kan vi diskutera när det utvärderats, men än så länge är det inte alkolås i alla bilar och då måste vi ha nåt annat sätt att hålla koll på ...
Jag som är "i branschen" när det gäller rattfylla så att säga, håller med dig om att folk skulle få mardrömmar om dom visste hur många som är påverkade i trafiken.

Men jag tror mycket mer på obligatoriskt alkoblås i alla bilar än att läkare rutinmässigt ska kontrollera alla som besöker sjukvården. Det är så mycket fler praktiska och etiska problem med det.
 
Att det skall vara möjligt med någon alkoholkonsumtion alls för att testet skall vara rättvist.
Vissa människor kan behöva hålla sig spik nyktra för att klara testet och det får de hantera.
Det blir deras pris för att ha körkort.
Och när de klarat det testet och sen fortsätter dricka ett glas vin om dagen?

Alltså det blir ju precis som vanligt en absurd diskussion som inte leder någon vart och det vet vi allihopa.
 
Bland alkoholens många risker är en av de mest kända att den kan få politik och myndigheter att balla ur.

Sverige har många generande erfarenheter av detta. Vi är ett land som till och med hindrar pensionärer att ta med sig en flaska vin till en festmåltid. Och i Halmstad har nyligen en nattklubb efter kommunens order försökt upprätthålla en alkoholfri fyrkant mitt på dansgolvet.

Det stannar inte där. Som Skånska Dagbladet nyligen avslöjat (17/2) dras tusentals körkort in varje år för personer vars blodprov hos läkaren indikerar ett ”riskbruk” av alkohol. Transportstyrelsen menar nämligen att Socialstyrelsens riktlinjer för hälsosamt drickande bör vara vägledande också för om man ska få ha körkort.
Läkare åläggs av Transportstyrelsen att anmäla personer vars blodprov när de sökt vård för exempelvis yrsel, hjärtflimmer eller högt blodtryck visar ett PEth-värde över 0.3. Då anses man i några veckor ha legat över gränsen för vad Socialstyrelsen anser är hälsomässigt optimalt, mer än motsvarande tio 33 cl starköl eller en och en halv flaska vin i veckan.

Detta är absurt av flera skäl. Framför allt för att ett ”riskbruk” av alkohol har svag koppling till trafiksäkerhet. Det handlar inte om personer som druckit innan de kör bil, eller som missbrukar eller är beroende av alkohol. Att dricka kring gränsen för riskbruk kan – enligt ifrågasatta studier – i någon mån höja risken för exempelvis cancer. Det är en ren hälsorekommendation.

Drar man in körkortet för riskbruk av alkohol kan man alltså lika gärna börja dra in körkortet för rökare, fetlagda och människor som inte rör sig tillräckligt.

Det är nu
inget jag förespråkar. Och den som envisas med ett snävt hälsoperspektiv på frågan bör beakta att risken för indraget körkort kan få måttlighetsdrickare att avstå från att söka vård i tid. Det är ungefär 40 procent av alla vuxna män och var fjärde kvinna som anses uppfylla kriterierna för ”riskbruk” av alkohol.

Centerpartisten Niels Paarup-Petersen (C) har med anledning av det uppdagade reagerat och ställt en riksdagsfråga till det ansvariga statsrådet Andreas Carlsson (KD). Den senare har anledning att omedelbart agera. Transportstyrelsens bruk av myndighetsmakten är mer än ett riskbruk – det är ett missbruk.


Om man nu drar in körkorten för att några personer har ett förhöjt värde från ett blodprov, utan att ha begått en olaglig handling, vad ska man då göra med alla de som inte har körkort och ev har en förhöjd alkoholkonsumtion? Bötfälla? Frihetsberöva? Tvångsvårda?
 
Alkolåset bör väl ingå i besiktningen årligen?
Ja, våra på jobbet kalibreras en gång om året. Jag tänker att det hade kunnat ingå i besiktningen om det var krav.
Problemet med alkolås för privatpersoner idag, (i vartfall när det är krav från transportstyrelsen) är att de är dyra, men det som man har i tjänstebilar brukar vara betydligt billigare.
Att läkare rutinmässigt ska agera kontrollorgan för hela befolkningen är problematiskt på många fler vis än så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp