Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Det blir inget rättvist test om man ska hålla sig spiknykter. Ett test ska rimligen hålla för normal konsumtion och kan folk åka dit trots låg till måttlig konsumtion så blir man dömd till absolutism. Jag förstår om folk väljer att inte dricka, men för rättssäkerheten ska inte vanligt folk med måttlig konsumtion ens kunna åka dit. Okej om det ger utslag vid hög konsumtion men aldrig vid låg till måttlig.
Jag håller inte med dig där.

Det jag tycker känns konstigt är att jag inte upplever att man fått information om vad som kan bli konsekvenserna. Jag har tex när jag sökt vård ibland fått frågan om jag röker eller dricker. Jag gör knappt något av detta men det känns märkligt att om någon svarar att de dricker 1,5 flaska i veckan så kan detta leda till konsekvenser. Självklart bör en olämplig person inte köra bil men varken när jag tog körkort eller senare har jag fått information om att gränsen skulle gå vid 1,5 flaska utan det som förs fram under körkortsutbildningen handlar ju om att inte köra när du har druckit eller dagen efter. Men att någon kan förlora körkortet utan att vara alkoholist och utan att ha kört full känns märkligt för mig.

Jag tror folk här som tycker det är absurt att folk som dricker 1,5 liter vin i veckan kan bli av med körkortet inte inser HUR MÅNGA som är alkoholister utan att veta om det. Ni fattar inte hur många "medelsvenssons" som super till FÖR OFTA !
Varje gång jag läser polisens "facit" efter kontroller de haft på vägarna har OFTA 1-3 som blåser över. Och då jar de kanske inte ens kollat 50 bilar. Det är ALLDELES för många som kör onyktra i trafiken. Och nej jag är inte säker på att alkolås hjälper alla... Men fine. Installera det i alla bilar så kan vi diskutera när det utvärderats, men än så länge är det inte alkolås i alla bilar och då måste vi ha nåt annat sätt att hålla koll på ...

Men det är inte olagligt att vara alkoholist. Så länge personen i fråga inte kör påverkad så anser jag att körkortet ska vara kvar.

Vad håller du inte med om? Att man ska ha ett test som är rättvist och förutsägbart och visat på det man mäter? Det är mitt budskap nämligen.

Det låter konstigt om du vill ha ett felaktigt oförutsägbart test som inte mäter risken för att köra onykter.
Att det skall vara möjligt med någon alkoholkonsumtion alls för att testet skall vara rättvist.
Vissa människor kan behöva hålla sig spik nyktra för att klara testet och det får de hantera.
Det blir deras pris för att ha körkort.

Att det skall vara möjligt med någon alkoholkonsumtion alls för att testet skall vara rättvist.
Vissa människor kan behöva hålla sig spik nyktra för att klara testet och det får de hantera.
Det blir deras pris för att ha körkort.
Varför då? Vad jag vet är det inte olagligt att dricka alkohol. Kan testen inte visa rätt när man dricker inom lagens ram är det fel på testet. Då är det verkligen dags att sluta använda det.

Det blir som att ta ett alkotest och använda en slumpgenrator. Lägg på 0,5 promille på var tionde för att förebygga riskbeteende.De kunde ju ha druckit på fastande mage eller tagit ett glas till (eller ett glass alls).

Varför då? Vad jag vet är det inte olagligt att dricka alkohol. Kan testen inte visa rätt när man dricker inom lagens ram är det fel på testet. Då är det verkligen dags att sluta använda det.
Varför drar du in om det är olagligt eller inte?
Det hör faktiskt inte hit.

Det handlar om en licens för att köra fordon och reglerna för den licensen är inte samma sak som lagen.
Det är inte olagligt att ha epilepsi men ändå får man inte ha körkort om man har det.
Det är inte alls säkert att man skulle råka få något anfall medan man kör, men det finns risk för det.
Och den risken diskvalificerar för körkort helt utan att vara olaglig.

Jag tycker det blir lite märkligt att tycka att folk nästan ska vara nykterister för att få ha körkort. Dessutom om folk vet att det kan bli konsekvenser av att svara att man dricker 1,5 flaska i veckan så lär ju ingen svara det framöver. Helt plötsligt kommer alla svara att de aldrig dricker. Och jag tänker att är det inte viktigast att få fast de som är farliga i trafiken dvs som kör fulla eller de som pga sin alkoholism är olämpliga. Men bara för att du dricker 1,5 flaska i veckan är det inte säkert att du har ett alkoholberoende eller att du inte kan klara av att låta bli att köra de gångerna.

Det handlar om en licens för att köra fordon och reglerna för den licensen är inte samma sak som lagen.
Det är inte olagligt att ha epilepsi men ändå får man inte ha körkort om man har det.
Det är inte alls säkert att man skulle råka få något anfall medan man kör, men det finns risk för det.

Skillnaden är att du inte kan låta bli att köra när det finns risk för ett epilepsianfall, men det går utmärkt att låta bli att köra när man druckit. Det går faktiskt alldeles utmärkt att dricka flera dagar i veckan, men aldrig någonsin varken köra påverkad eller dagen efter.

Skönt att inte du sätter dom här reglerna kan man lugnt säga. Om du vill bo i ett land där myndigheterna bestämmer att du inte ska dricka öht så finns det sådana land att flytta till, eftersom du nu tycker att folk ska flytta om man dricker öl då och då och bor på landet

Regeringsformen kap 2:

6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.

Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten, om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden. Lag (2010:1408

Det var väl förslag på att alla blodproven på detta går direkt till transportstyrelsen utan bedömning. + att gränsen för när körkortet dras ska sänkas från nuvarande nivå. Dvs tex om man tagit dem pga en annan hälsorisk med alkohol

Åter igen.
Jo du kan visst körkort även om du har Epilepsi.
Jag har sjukdomen sen 39 år tillbaka, medicinerar 3 ggr om dagen och har körkort.

Skönt att inte du sätter dom här reglerna kan man lugnt säga. Om du vill bo i ett land där myndigheterna bestämmer att du inte ska dricka öht så finns det sådana land att flytta till, eftersom du nu tycker att folk ska flytta om man dricker öl då och då och bor på landet
Men det handlar ju bara om dem som har problem med levervärden som inte är godkända för körkort.
De flesta kan alldeles säkert både dricka några öl då och då, ha körkort och bo på landet.
Deras levervärden klarar sig ändå.

Men i de sällsynta fall när levervärdet är fel trots låg konsumtion av alkohol så kan valet blir mellan nykter och körkort eller kunna dricka några öl då och då.
Men de är så oändligt få att man kan hitta lösningar för det också.
Alkolås t.ex.

Ingenstans förordar jag något heltäckande förbud mot alkohol.

Åter igen.
Jo du kan visst körkort även om du har Epilepsi.
Jag har sjukdomen sen 39 år tillbaka, medicinerar 3 ggr om dagen och har körkort.
Ja du har anpassat sig.
En anpassning för fel levervärden kan antingen vara total nykterhet eller alkolås.
Beroende på vad som fungerar.

Om du misslyckas med din medicinering och får ett anfall så blir det karenstid utan körkort tills att du har fått ordning på det hela igen.
Det går att hantera likadant.

Som någon redan skrivit så får man visst ha körkort om man har epilepsi.

Men det handlar ju bara om dem som har problem med levervärden som inte är godkända för körkort.
De flesta kan alldeles säkert både dricka några öl då och då, ha körkort och bo på landet.
Deras levervärden klarar sig ändå.

Men i de sällsynta fall när levervärdet är fel trots låg konsumtion av alkohol så kan valet blir mellan nykter och körkort eller kunna dricka några öl då och då.
Men de är så oändligt få att man kan hitta lösningar för det också.
Alkolås t.ex.

Ingenstans förordar jag något heltäckande förbud mot alkohol.

Ja det är ju jättestor skillnad mellan att va för förbud mot alkohol och att säga att man måste va helnykterist för att få köra bil.

Men det är som vanligt, du säger något du anser och sedan vägrar du ta in all fakta som presenteras för dig. Ingenting av det du påstår i ditt inlägg här stämmer vilket har förklarats för dig i flera sidor nu, du är endast nedvärderande och tvärsäker på saker du har fel om

Om du inte kan visa på normalvärden pga medicin så får du aldrig tillbaka ditt körkort och du kan ha hunnit förlora ditt jobb under tiden.
Det ÄR inte rättssäkert

Ergenyl numera Absenor är en av de mediciner som ger samma utslag. Den har vi båda ätit.
Det är däremot inte bra.
Men går att lösa med villkoret alkolås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka