Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

För er som nu inte får svar från mig, så beror det på att jag tycker att ni försvarar bruk av alkohol tillsammans med innehav av körkort alldeles för mycket.
Körkort skall inte hanteras så slarvigt.
Min åsikt är att körkort inte är för alla utan bara för dem som är beredda att avstå från sådant som kan bedömas som riskfaktorer i trafiken.
Jag tycker i så fall att körkort ska dras in om man inom ett år två gånger klagat på cyklister på något nätforum. Tex skrivit -de kommer så snabbt -de dyker upp så plötsligt (aldrig över 30 km i timman) -man borde inte få cykla utan körkort (ingen under 18 år eller med olika sjukdomar ska få cykla) -cyklister kan lika gärnra dö om de inte har hjälm osv.

För det tycker jag är ett riskbeteende.

Iom att det finns bilförare som hatar cyklister så mycket att de med flit kör in i dem och touchara med backspegeln eller sprutar spolarvätska på dem så att de riskerar deras liv och hälsa.

För man ska vara rädd om sitt körkort osv.

Jag låter bli att köra bil när jag inte är i skick för det.
Och det vill jag att andra också skall göra.
Det blir säkrare på vägarna så.
Men det handlar inte om det. Det handlar om att få körkortet indraget för att man cyklade eller red runt i Champagne och provsmakade ett glas varje kväll under två veckors semester. Där bilen inte ens var med på resan. Och så nästa test efter julhelgerna. Och testen behöver inte alls vara gjorda för att läkaren misstänker ett alkoholmissbruk, det kan vara högt blodtryck eller ont i magen.

Riskbruk i kombination med körkort.
Inte fristående som i hälsorisk.

Jag lägger mig faktiskt inte i hur mycket någon utan körkort dricker när den kan göra det utan att det blir dumt.
Lärare som kommer full till jobbet är väl inte så bra.
Den som kommer full till jobbet överhuvudtaget har helt klart problem, men så länge personen inte kör dit så är det inte körkortet som ska ryka utan arbetsgivaren är skyldig att försöka hjälpa till med alkoholproblemet.

Jag tror folk här som tycker det är absurt att folk som dricker 1,5 liter vin i veckan kan bli av med körkortet inte inser HUR MÅNGA som är alkoholister utan att veta om det. Ni fattar inte hur många "medelsvenssons" som super till FÖR OFTA !
Varje gång jag läser polisens "facit" efter kontroller de haft på vägarna har OFTA 1-3 som blåser över. Och då jar de kanske inte ens kollat 50 bilar. Det är ALLDELES för många som kör onyktra i trafiken. Och nej jag är inte säker på att alkolås hjälper alla... Men fine. Installera det i alla bilar så kan vi diskutera när det utvärderats, men än så länge är det inte alkolås i alla bilar och då måste vi ha nåt annat sätt att hålla koll på ...

Jag tror folk här som tycker det är absurt att folk som dricker 1,5 liter vin i veckan kan bli av med körkortet inte inser HUR MÅNGA som är alkoholister utan att veta om det. Ni fattar inte hur många "medelsvenssons" som super till FÖR OFTA !
Varje gång jag läser polisens "facit" efter kontroller de haft på vägarna har OFTA 1-3 som blåser över. Och då jar de kanske inte ens kollat 50 bilar. Det är ALLDELES för många som kör onyktra i trafiken. Och nej jag är inte säker på att alkolås hjälper alla... Men fine. Installera det i alla bilar så kan vi diskutera när det utvärderats, men än så länge är det inte alkolås i alla bilar och då måste vi ha nåt annat sätt att hålla koll på ...
Nej det har inte med saken att göra.

Jag är i så fall som person som cyklar till tåget varje dag faktiskt mycket mer intresserad av att folk får körkortet indraget för att de avskyr och hatar cyklister offentligt. Vidrig trend att önska livet ur andra trafikanter. Faktiskt förresten detsamma med bilförare som tycker att barn och gångrafikanter som en dag glömde reflex lika gärna kan dö. Så hemska saker att skriva.

Snarare än att ridtanterna som ska till Champagne och rida mellan gårdar i sommar får körkorten indragna om de sedan besöker vårdcentralen för högt blodtryck.

För er som nu inte får svar från mig, så beror det på att jag tycker att ni försvarar bruk av alkohol tillsammans med innehav av körkort alldeles för mycket.
Körkort skall inte hanteras så slarvigt.
Min åsikt är att körkort inte är för alla utan bara för dem som är beredda att avstå från sådant som kan bedömas som riskfaktorer i trafiken.

Då missuppfattar du flertalet. Ingen vad jag sett har förespråkat att någon någonsin ska komma undan med att köra onykter. Folk visar sin skepsis då utredningar är godtyckliga och man straffas för ett potentiellt brott, ibland så hårt att man förlorar körkortet och helt utan att ha begått ett enda brott, då är något skevt.

JAg misstänker att du skulle blivit väldigt ledsen om du tillhört skaran där det ger ett stort utslag trots att du knapps druckit alls, en läkare slentrianmässigt anmälde dig utan din vetskap och du plötsligt fick förlita dig till conflakespaketen för att få köra bil det närmsta halvåret och då först efter flera undersökningar och att du aldrig ens tänkt tanken på att köra ens dagen efte du druckit minsta glas vin.

Jag är helt medveten om att det finns MASSOR med människor som helt klart dricker mer alkohol än vad som är nyttigt för dem och även om kanske inte alla de är alkoholberoende så är de iaf inne i ett riskbruk. Men RISKEN här gäller i första hand att få alkoholrelaterade skador och även om det såklart är olyckligt för den enskilde så är det verkligen ingenting som säger att man kommer att sätta sig berusad bakom ratten för det! Och man kan inte - eller bör inte, tycker jag! - bara dra in körkortet för alla som dricker lite för mycket så länge de sköter sig i trafiken! Alkolås vore såklart det bästa, men fram till det införs (om det ens händer) så tycker jag att vi kan lägga pengarna på fler och frekventare kontroller ute på vägarna istället för att bevaka folks blodprover!

16% av vuxna har en riskkonsumtion enligt Folkhälsomyndigheten.

Det jag vänder mig mot är att Transportstyrelsen använder ett referensvärde på ett prov baserat på en experimentell studie på vad jag förstår 11 pers med fokus på bingedrinking (åstadkomma 1 promille/dag i 5 dagar). Det säger inte mycket om regelbundet drickande, och de etiska aspekterna förhindrar att göra en ny större studie. Om det ingår en bedömning med minst två prover, anamnestagning, undersökning och att hänsyn tas till individuell variation, tex de som är GBP-opererade, då är det en sak. Det är inte så det till synes används, utan det är två prover med minst 5 veckor emellan som gäller.

Om bara folk som kör onyktra i trafiken åker dit så lär ingen här protestera. Lägg pengarna på fler trafikkontroller så vi kan stoppa dem.

Klart din alkoholiserade pappa var en risk i trafiken och borde fått både körkortet och licensen indragen, vem vill bli representerad av en alkoholist som kanske just druckit lunch före en förhandling eller kanske rentav kört till domstol/tingsrätten?
Jag tycker ju inte att han borde ha haft kvar körkortet.
Och håller verkligen med om det där med "full jurist".
Nu så var han inte advokat, så det fanns ingen licens att dra in.
Han arbetade med utlandskontrakt för stora företag samt försäkringsfrågor.
Och det fungerade överraskande bra ändå.
Men till slut så föll ju även det isär.
Och han fortsatte att köra bil, vilket egentligen var helt vansinnigt.

JAg misstänker att du skulle blivit väldigt ledsen om du tillhört skaran där det ger ett stort utslag trots att du knapps druckit alls, en läkare slentrianmässigt anmälde dig utan din vetskap och du plötsligt fick förlita dig till conflakespaketen för att få köra bil det närmsta halvåret och då först efter flera undersökningar och att du aldrig ens tänkt tanken på att köra ens dagen efte du druckit minsta glas vin.
Ja absolut.
Jag förespråkar ju inte heller den hanteringen.

Läkaren måste naturligtvis informera om provet.
Sedan så skatt det gå ytterligare en tid för ett kompletterande prov.
I mellantiden så håller man sig spik nykter.
Hela tiden.

Det är nog inte många som skulle fallera då.
Och de som fallerar kan få åka vidare med alkolås som villkor.
Den som inte kör kommer ju då inte att behöva bry sig.

Alkolås vore såklart det bästa, men fram till det införs (om det ens händer) så tycker jag att vi kan lägga pengarna på fler och frekventare kontroller ute på vägarna istället för att bevaka folks blodprover!
Alkolås finns som möjlighet för att behålla körkortet även vid onykterhet.
Det är väl bra att börja där det statiskt behövs bäst.
Att alla skall ha alkolås för att några har förhöjda levervärden tycker jag är att överdriva.
Det räcker väl med att de som kan misstänkas ha problem med alkohol har alkolås?

https://www.indraget-korkort.se/rattfylleri-villkor-alkolas/

Ja absolut.
Jag förespråkar ju inte heller den hanteringen.

Läkaren måste naturligtvis informera om provet.
Sedan så skatt det gå ytterligare en tid för ett kompletterande prov.
I mellantiden så håller man sig spik nykter.
Hela tiden.

Det är nog inte många som skulle fallera då.
Och de som fallerar kan få åka vidare med alkolås som villkor.
Den som inte kör kommer ju då inte att behöva bry sig.
Det blir inget rättvist test om man ska hålla sig spiknykter. Ett test ska rimligen hålla för normal konsumtion och kan folk åka dit trots låg till måttlig konsumtion så blir man dömd till absolutism. Jag förstår om folk väljer att inte dricka, men för rättssäkerheten ska inte vanligt folk med måttlig konsumtion ens kunna åka dit. Okej om det ger utslag vid hög konsumtion men aldrig vid låg till måttlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka