Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Min pappa var alkoholist med körkort.
Och aldrig att han var någon risk i trafiken.
Som jurist så kunde han sin lagbok och körde bara när han var i skick för det.
Det hände aldrig någon alls.
Han fick så småningom körkortet återkallat p.g.a. den synnedsättning som hans alkoholutlösta diabetes gav honom.
Jag anser att detta var fullständigt korrekt hanterat - han höll sig nykter när han skulle köra bil och fick därför behålla sitt körkort! Och det var säkerligen också alldeles korrekt att dra in hans körkort pga synnedsättning.

Jag tycker att du är fräck som inte vill ha något svar från mig
Det hade då varit bättre att inte adressera mig

Så därför tänker jag svara ändå.

Min pappa var alkoholist med körkort.
Och aldrig att han var någon risk i trafiken.
Som jurist så kunde han sin lagbok och körde bara när han var i skick för det.
Det hände aldrig någon alls.
Han fick så småningom körkortet återkallat p.g.a. den synnedsättning som hans alkoholutlösta diabetes gav honom.

Det är ändå inte alkoholen i sig som är mitt problem utan själva körkortet.
Körkort skall kräva att man håller sig till de regler som sätts för att få "licensen".
Och i dag så är min personliga åsikt att det är för låga krav.
Trafiken är inte för alla och väldigt många skall inte vara ute i den och köra runt.
Den åsikten har jag skaffat mig under många år som yrkesförare på tung trafik.
Det borde bara vara en liten elit som kör runt själva med bil.
Det får du gärna tycka. Jag tycker det är lika fräckt i såfall att säga att min åsikt inte behöver besvaras eftersom den är så orimlig. 🤷‍♀️

Men om det ändå inte handlar om alkohol utan om trafiksäkerhet (som självklart är viktigt) varför är det då just alkohol som särbehandlas. Utan att ha några som helst referenser, så vågar jag nog ändå lova att någon som dricker ca 1,2 dl vin var eviga kväll till middagen kl 18 och sedan (vilket är självklart) inte sätter sig i bilen efteråt, utan går och lägger sig i tid och sover gott, kommer att ha noll påverkan på sin förmåga att köra bil när denne kör till jobbet morgonen därpå… Till skillnad från exempelvis bebisföräldern som raglar upp och kör till jobbet efter månader med 3h sömn per natt? Ser du verkligen inte orimligheten i tänket?

Jag är självklart med på båten när det gäller konstaterad rattfylla. Det är en helt annan sak.

Jag låter bli att köra bil när jag inte är i skick för det.
Och det vill jag att andra också skall göra.
Det blir säkrare på vägarna så.
Och det gör de flesta. Även de som nyttjar alkohol. Ändå ska jusst dessa fråntas rättigheten att fatta det beslutet själv och du tycker att det är rätt.
Så varför ska vi inte idiotförklara hela samhället och låta staten fatta besluten åt oss?
Vem vet, du kanske inte är lämplig i någon annans ögon?

Jag gör det i varje fall
Eftersom att jag nyligen klarade den trafikmedicinska undersökningen för läkarintyget på mina tunga behörigheter.
Min sambo vet jag inte säkert.
Jag skulle tro det, han håller i varje fall koll på synen och sina glasögon.

Men vilken himla överraskning!! Du är helt ok att ta ifrån andra möjligheten att köra bil utan några som helst bevis på att dom skulle köra dåligt men Du själv skulle inte påverkas av detta.

Vilken jävla tur alltså

Men va? Du anser alltså att det är rimligt med krav att vara helnykterist för att inneha körkort? Eller hur menar du?
Ja om det är vad som behövs.

Körkort är ingen rättighet, det är en licens för att få köra bil.
Vi kan ha redigt hårda krav på det eftersom att det inte behövs för att klara sig i samhället.
Det är inte alls fel att ha det som en spetskompetens för de entusiastiska.
Som med flygcertifikat och dykcert.
Där man antingen underkastar sig villkoren eller åker kollektivt i stället.
För oss som bor ute på vishan är det en förutsättning att ha körkort för att kunna bo och verka här och då får man agera därefter också. Punkt!

Jag har inte druckit alkohol på många-många år och innan var det mycket måttliga mängder vid enstaka tillfällen i form av en likör till kaffet om jag blev bortbjuden, jag tycker varken om vin, sprit eller öl så valet är skitlätt. Tacka vet jag hemkokt blåbärssaft, det är grejer det. :d

Men det är ett straff att bli av med sitt körkort permanent och kanske sitt jobb. Utan ens bevis på att man faktiskt kommer bryta mot någon lag.
Tom fortkörare och folk som kör rattfulla klarar sig bättre undan, med tillfälligt indragna kort.
Det känns säkert så.
Men att bli av med en licens som man inte längre kvalificerar till fungerar så.
Resultatet är samma även för den som drabbas av epilepsi, svår diabetes, synnedsättning eller något annat som är diskvalificerande.
Det är en konsekvens men inget straff.

Det känns säkert så.
Men att bli av med en licens som man inte längre kvalificerar till fungerar så.
Resultatet är samma även för den som drabbas av epilepsi, svår diabetes, synnedsättning eller något annat som är diskvalificerande.
Det är en konsekvens men inget straff.

Nej för din man tex blir inte av med körkortet för att han skulle kunna se för dåligt i FRAMTIDEN, det hade varit samma sak som det du förespråker

Säger lagstiftningen att ett värde på blodprovet=riskbruk=anmäla? Jag tolkar det som riskbruk, och det ser man inte på bara ett prov. Det krävs en bedömning.
Det var väl förslag på att alla blodproven på detta går direkt till transportstyrelsen utan bedömning. + att gränsen för när körkortet dras ska sänkas från nuvarande nivå. Dvs tex om man tagit dem pga en annan hälsorisk med alkohol som högt blodtryck.

Jag låter bli att köra bil när jag inte är i skick för det.
Och det vill jag att andra också skall göra.
Det blir säkrare på vägarna så.
Ja framförallt när man också måste köra åt andra, jisses vilka galna grejer jag såg när jag hämtade moppen i Halmstad i söndags, vi undvek 2 frontalkrockar på smågator och 1 sidokollision i en rondell bara pga. att vi förväntade oss att dom vi mötte inte visste vart dom var på väg pga. deras körsätt så det är många som skulle vara passagerare och inte förare.

Jag har druckit cider någon gång då och då tidigare, samma som du, två tre gånger om året. När jag lämnat PEth har jag fått samma värde som @corzette även om det varit betydligt närmare mellan jag drack och provet än du har.
Så hur kan det vara faktafel? Numera sedan flera år dricker jag inget och provet visar lika.
Olika personer får olika utslag på provet.

Men om det ändå inte handlar om alkohol utan om trafiksäkerhet (som självklart är viktigt) varför är det då just alkohol som särbehandlas.
Därför att den är ett så stort problem.

"Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 52 personer omkom i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka år 2023, vilket motsvarar 23 procent av alla omkomna i trafiken. Av dessa personer omkom 35 i olyckor som enbart var alkoholrelaterade, 12 i olyckor som enbart var drogrelaterade och 5 i olyckor som var både alkohol- och drogrelaterade."

https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-pa-vag/alkohol-och-narkotika-i-vagtrafiken/

Men vilken himla överraskning!! Du är helt ok att ta ifrån andra möjligheten att köra bil utan några som helst bevis på att dom skulle köra dåligt men Du själv skulle inte påverkas av detta.

Vilken jävla tur alltså
Jag underkastar mig de läkarundersökningar som krävs.
Vid anställning så är det ännu hårdare.
När jag inte längre klarar av kraven så blir det på ett annat sätt.
Det finns både buss, tåg och taxi.
Och jag får acceptera att vara passagerare.

Fast Socialstyrelsen och Transportstyrelsen är olika myndigheter ... Och transportstyrelsen tycker inte det, den har satt gränsen där för ett riskberoende.

Jag fattar nog inte heller hur detta kan bli sån "debatt" ... Varför måste det vara ok att dricka hela tiden OCH få köra bil ?
Jag ser onyktra bilförare som MYCKET STÖRRE fara än skolskjutningar av personer med egna vapen ALLA DAGAR I VECKAN ! Dels för att ALLA vet att det definitivt är fler rattonyktra än det är skolskjutningar... Så ni som nu tycker det ÄR ok med att dricka 10 starköl eller 1,5 flaska vin i veckan - go ahead... Det är ok från Socialstyrelsen, kan tom va nyttigt med ett glas vin till maten varje dag, vad vet jag, det är ju vanligt i frankrike med flera länder. Om nu att dricka detta är viktigare än att ha körkortet vid eventuell vc kontakt som sagt kör bara kör...
Men transportstyrelsen anser INTE att det är "hälsosamt" att dricka dessa volymer varje vecka... Så valet är upp till var och en. Vilket anses vara viktigast ? Att få dricka det man vill eller kunna köra bil ?

Och ja alkoholfrågan är laddad.
Och för mej personligen ser jag inte "tjusningen" med att dricka alkohol. "För att det är gott" ??? Ja då dricker jag saft ! Det kan jag dricka hur mkt som helst utan att förlora körkortet... Vill jag bli onykter så väljer jag valfri dricka som jag kan dricka, men inte sjutton är det ENBART för att det är gott, för det är det inte ofta i början för mej, då jag enbart dricker för att bli lite rund under fötterna. Därav att jag dricker så sällan, det är inte värt att dricka alkohol mer än när jag verkligen vet att jag inte ska iväg dan efter, som midsommar hos svärföräldrarna eller nåt.
Jag drack inte ens som ung direkt. Jag va alltid den som körde, utan knussel. Jag kan ha roligt utan alkohol och jag kan dricka annat som är billigare och godare än alkoholdrycker.
Man kan vara emot övervakning och förbud som inte drabbar en själv också...

Därför att den är ett så stort problem.

"Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 52 personer omkom i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka år 2023, vilket motsvarar 23 procent av alla omkomna i trafiken. Av dessa personer omkom 35 i olyckor som enbart var alkoholrelaterade, 12 i olyckor som enbart var drogrelaterade och 5 i olyckor som var både alkohol- och drogrelaterade."

https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-pa-vag/alkohol-och-narkotika-i-vagtrafiken/
Och hur många olyckor berodde på sömnbrist? Nä, just det ja. Det går inte att mäta. 💡

Eller också kriminaliserar vi alkoholen likt narkotikan och klipper navelsträngen till nappflaskan, personligen skulle jag inte ha några som helst problem med detta eftersom jag lägger pengarna på helt andra saker än alkohol och droger.
Ja för det har vi ju aldrig försökt tidigare med usla resultat...? historielöst! Både Sverige och USA (byggde upp maffian från grunden) har gjort det och fått helt tvärtom effekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka