Fast Socialstyrelsen och Transportstyrelsen är olika myndigheter ... Och transportstyrelsen tycker inte det, den har satt gränsen där för ett riskberoende.
Jag fattar nog inte heller hur detta kan bli sån "debatt" ... Varför måste det vara ok att dricka hela tiden OCH få köra bil ?
Jag ser onyktra bilförare som MYCKET STÖRRE fara än skolskjutningar av personer med egna vapen ALLA DAGAR I VECKAN ! Dels för att ALLA vet att det definitivt är fler rattonyktra än det är skolskjutningar... Så ni som nu tycker det ÄR ok med att dricka 10 starköl eller 1,5 flaska vin i veckan - go ahead... Det är ok från Socialstyrelsen, kan tom va nyttigt med ett glas vin till maten varje dag, vad vet jag, det är ju vanligt i frankrike med flera länder. Om nu att dricka detta är viktigare än att ha körkortet vid eventuell vc kontakt som sagt kör bara kör...
Men transportstyrelsen anser INTE att det är "hälsosamt" att dricka dessa volymer varje vecka... Så valet är upp till var och en. Vilket anses vara viktigast ? Att få dricka det man vill eller kunna köra bil ?
Och ja alkoholfrågan är laddad.
Och för mej personligen ser jag inte "tjusningen" med att dricka alkohol. "För att det är gott" ??? Ja då dricker jag saft ! Det kan jag dricka hur mkt som helst utan att förlora körkortet... Vill jag bli onykter så väljer jag valfri dricka som jag kan dricka, men inte sjutton är det ENBART för att det är gott, för det är det inte ofta i början för mej, då jag enbart dricker för att bli lite rund under fötterna. Därav att jag dricker så sällan, det är inte värt att dricka alkohol mer än när jag verkligen vet att jag inte ska iväg dan efter, som midsommar hos svärföräldrarna eller nåt.
Jag drack inte ens som ung direkt. Jag va alltid den som körde, utan knussel. Jag kan ha roligt utan alkohol och jag kan dricka annat som är billigare och godare än alkoholdrycker.