Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Jag tror att det för de allra flesta människor inte är någon större uppoffring att skippa alkoholen för att få behålla körkortet.

Det är ju 2 prov så om första är för högt så håller man sig nykter fram till nästa prov.
Och om provet ändå är för högt trots nykterhet så är det väl läge att utreda det.
Hur många är det som kan drabbas av det?
Nykter och höga värden ändå?
Källa på att det alltid är 2 prov (eller mer)?

Och källa på att det alltid utreds om provet är högt trots påstådd nykterhet?

För många är det ett dyrt pris att aldrig dricka alkohol. Även för mig som dricker sällan är det ett högt pris att inte få skåla till nyår och aldrig få ta ett glas vin till maten vid en finare middag eller på semestern och då dricker snarare en veckoranson eller tre om året än i veckan.

Senast ändrad:
Alkoholism klassas som sjukdom, så det är gränsfall.
Risken vid kombination av alkohol och bilkörning går ut över omgivningen.
Det övriga som du räknar upp är en personlig risk som är en privat angelägenhet.
Nu är det ingen som kallar de med ett förhöjt blodprov för alkoholist, förutom du. Feta ska inte få köra bil heller eftersom fetma är en risk för diverse följdsjukdomar, som t ex skrumplever, vilket för övrigt är vanligare bland överviktiga än alkoholister.

Vad tycker du om förslaget att ingen med barn ska få ha körkort? Risken för felbedömningar i trafiken lär vara betydligt högre för en person med en unge i bilen än en som kör nykter utan barn men som tar några glas vin i veckan och aldrig kör berusad.

Denna tråd har kanske redan hamnat i skyttegravarna och ingen kommer att ändra åsikt ;) men jag håller med flera här, det är orimligt att körkortet dras in för ett alkoholmissbruk som aldrig påverkar ens bilkörning.
Att köra bil med ”trianglade” läkemedel är också farligt (numera är ju triangeln borttagen) så då skulle vi behöva dra in körkort för alla som har tillgång till sådana läkemedel med. Inte för att de kört med läkemedel i kroppen, men de skulle ju KUNNA göra det?

Däremot är jag mer positiv till att vården gör peth-tester, likt att man kollar blodtryck och blodfetter kan det vara bra kunskap för både individen och sjukvården att ha. En ”lagom” alkohol konsumtion är inte farlig men vi vet att runt 15% har en alkohol konsumtion som är farlig i längden (för dem själva). Så att prover tas och att sjukvården försöker hantera rådgivning och rekommendationer, såsom de gör med t ex övervikt eller dåliga matvanor, är väl bra?
Men att bli de som rapporterar till Transportstyrelsen, arbetsgivaren och ens familj om att man är ”farlig” eller ”olämplig” när man faktiskt inte gjort något är väl hur konstigt som helst?

Men då så vet man ju att viss medicin ger den effekten.
Vi kan då undanta dessa individer som har recept på dessa mediciner.

Det kan väl inte vara så svårt?
Jo det är svårt eftersom det inte går att bevisa om det är medicin eller alkohol. Du kan ju missbruka alkohol trots medicin. Så många åker med på samma bananskal.
Detta är en stor del av debatten som även läkare vänder sig emot. Inte ens vprden själv tycker dessa tester är pålitliga.

Men fortfarande (som också sagts tidigare i tråden): 1) testen är inte tillförlitliga och 2) mängden alkohol som ger/kan ge utslag är t o m under socialstyrelsens syn på när det börjar närma sig riskbruk. Vi pratar alltså inte om alkoholister här, eller ens om folk med riskbruk. O_o

/ Gillar vin. Ganska ofta, men i SMÅ mängder. Det blir nog för det mesta nån flaska i veckan. PS. Oroa er inte. Jag har inte körkort samt bor i annat land.

Dyker det upp på blodprov att man att dricker så dricker man för mycket. Så tycker egentligen inte att det är så konstigt. Jag tycker dessutom att 1,5 flaska vin i veckan är mycket..även 10 starköl är i mina ögon mycket att dricka i veckan..
Så är det ju inte, det var en kille i Svd artikeln som fick göra testet precis efter en semester och ett party och fick kortet indraget. Man behöver ju inte ens ha haft med sig bilen till den semestern, kanske utomlands.

Dessutom skulle de sänka gränsen ytterligare eftersom gränsen för riskbruk sjunkit rejält.

Fast jo, det är faktiskt inte "lagligt" att vara ute full och påverkad. Som sagt, hemma är det tyvärr okej att dricka sig redlös om man vill varje dag men bilar ska sådana hålla sig borta från.
Du blir ju inte redlös på 1,5 flaska vin på en vecka dvs 7,5 glas vin på en vecka, -ett glas vin om dagen, speciellt inte om det är bara en vecka på året du dricker så mycket.

Och socialstyrelsen skulle sänka gränsen från det. Så tex drick 5 glas vin på en semestervecka, dvs ett halvt glas vin två dagar och ett helt glas vin några dagar=körkort taget.

Farligaste platsen är i hemmet. Ska vi ha kameror i våra hem för att fånga upp eventuella risker?
Självklart inte!!
Detsamma gäller detta.
Man ska inte tvingas ta prover och stämplas som olämplig för något som är en risk.
En risk är inte att jämnställa med att faktiskt utföra en felaktig handlig.
Jag tycker det är horribelt att övervaka i privatlivet och dömma människor INNAN något fel har begåtts. Oavsett vad det handlar om.

För många är det ett dyrt pris att aldrig dricka alkohol. Även för mig som dricker sällan är det ett högt pris att inte få skåla till nyår och aldrig få ta ett glas vin till maten vid en finare middag eller på semestern och då dricker snarare en veckoranson eller tre om året än i veckan.
Då är inte körkortet tillräckligt viktigt.

Man får göra sina egna prioriteringar.

Jo det är svårt eftersom det inte går att bevisa om det är medicin eller alkohol. Du kan ju missbruka alkohol trots medicin. Så många åker med på samma bananskal.
Detta är en stor del av debatten som även läkare vänder sig emot. Inte ens vprden själv tycker dessa tester är pålitliga.
Jag tänker att det ändå är så få att det borde gå att hantera dessa individer på sidan om.
Om de undantas så måste det ju finnas något annat sätt att utreda?

För er som nu inte får svar från mig, så beror det på att jag tycker att ni försvarar bruk av alkohol tillsammans med innehav av körkort alldeles för mycket.
Körkort skall inte hanteras så slarvigt.
Min åsikt är att körkort inte är för alla utan bara för dem som är beredda att avstå från sådant som kan bedömas som riskfaktorer i trafiken.

Jag tänker att det ändå är så få att det borde gå att hantera dessa individer på sidan om.
Om de undantas så måste det ju finnas något annat sätt att utreda?
Du tänker det ja. Men så ser det inte ut och så fungerar det inte.
Min kollega fick inte göra 2 tester heller. Och hur motbevisar man att man inte dricker över vad staten tycker att vi ska?

Vi pratar alltså inte om alkoholister här, eller ens om folk med riskbruk.
Riskbruk i kombination med körkort.
Inte fristående som i hälsorisk.

Jag lägger mig faktiskt inte i hur mycket någon utan körkort dricker när den kan göra det utan att det blir dumt.
Lärare som kommer full till jobbet är väl inte så bra.

Hade det inte varit för att det är mars hade jag trott att detta var ett april skämt.
Kan vi inte bara lägga pengarna på att ha trafik kontroller som tar idioterna som kör som jubel idioter och/eller med alkohol i kroppen.

Detta påverkar inte dom som kör som jubel idioter men knappt dricker.

För er som nu inte får svar från mig, så beror det på att jag tycker att ni försvarar bruk av alkohol tillsammans med innehav av körkort alldeles för mycket.
Körkort skall inte hanteras så slarvigt.
Min åsikt är att körkort inte är för alla utan bara för dem som är beredda att avstå från sådant som kan bedömas som riskfaktorer i trafiken.
Jag vill inte ha ett svar av dig. Jag misstänker att de flesta här med din (eller liknande) åsikt har någon erfarenhet av alkoholism på nära håll eftersom det är så laddat för er. Det är självklart tragiskt. Men långt ifrån alla som dricker på ett måttligt sätt blir sjuka i alkoholism. Det är, som mycket annat i livet inte svart eller vitt… Vad jag vänder mig emot är att man kan bli av med körkortet för något man inte gjort i fallet med alkohol, medans ingen säger till de nyblivna föräldrarna att ”nu kommer vi preventivt att ta era körkort tills ungen har blivit lite större eftersom det är troligt att ni kommer vara jättetrötta och/eller distraherade av en skrikande bebis i bilen”. Det går inte ihop med en rättsstat enligt mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka