Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Vi har nog olika åsikter om vad som är "för mycket".
Det där tycker ju jag är väldigt mycket och definitivt något att oroa sig för.

Är man rädd om körkortet så skippar man det där med "varje dag" och kör mer sällan.
Det går att dricka alkoholfritt 2 av 3 dagar.
Så stort offer kan ju inte det vara?
En gång i sitt liv så dricker man en drink eller två i 14 dagar?
Drinkar på 4 cl.
Då är du väldigt mycket striktare än socialstyrelsen :laugh:

Inte ens dom klassar det i närheten av riskbeteende

Vidare kan jag också berätta att det finns människor som absolut dricker mycket på riktigt över tid på daglig basis och tom kör berusade och det syns inte på blodprov.
Jag förstår tanken med proven. Men de är inte alls säkra.
Ja frågan är ju om proven är ett för trubbigt test eller inte.
Men det går ju att lösa med kompletterande undersökningar.

Kanske inte med de som slinker igenom, men det är eventuellt en annan fråga?

En gång i sitt liv så dricker man en drink eller två i 14 dagar?
Drinkar på 4 cl.
Då är du väldigt mycket striktare än socialstyrelsen :laugh:

Inte ens dom klassar det i närheten av riskbeteende
Ja om man vet att det kan riskera körkortet så.

Vad är det värt?
Hur nykter är man beredd att hålla sig för att få ha körkort?

Jag skulle för egen del välja körkortet före att kunna dricka alkohol.
Minsta risk att förlora körkortet skulle få mig helnykter.
Nu så begränsar jag mig bara riktigt ordentligt.
Det handlar om personliga prioriteringar.

Ja frågan är ju om proven är ett för trubbigt test eller inte.
Men det går ju att lösa med kompletterande undersökningar.

Kanske inte med de som slinker igenom, men det är eventuellt en annan fråga?
Detbär ju bevisat att det är ett för trubbigt test. Det är precis det som läkare har uttalat sig om de närmsta dagarna i media.
Och det har framkommit i mängder av inlägg i tråden. Ändå används det för att dömma människor och det får stor påverkan i deras liv.
Jag är på riktigt förvånad över att folk tycker det är okej.

Det är inte ett straff utan en konsekvens av att hälsan inte räcker till.

Om det är oerhört viktigt med körkortet så avstår man ju helt från alkohol i de fall där det behövs för att få ner värdet i blodprovet.

Körkort är en licens som man har på vissa villkor.
Om man inte vill följa dessa villkor så blir man av med licensen.
Det har inte med brott och straff alls att göra.
Det handlar inte om att hälsan inte räcker till utan det talas om ett riskbeteende, som att ha sex med okända utan preventivmedel, att åka utförsåkning, rida fälttävlan, köra motorcykel mm.

Jag tycker inte att personer som äger en mobil ska få ha körkort. De skulle ju kunna fippla med den när de kör (många gör det också). Folk som är trötta någon gång i livet ska inte heller få ha körkort. Eller de som kan tänkas bli gamla och skruttiga, ingen vet ju precis när det börjar bli farligt att köra.

Ja om man vet att det kan riskera körkortet så.

Vad är det värt?
Hur nykter är man beredd att hålla sig för att få ha körkort?

Jag skulle för egen del välja körkortet före att kunna dricka alkohol.
Minsta risk att förlora körkortet skulle få mig helnykter.
Nu så begränsar jag mig bara riktigt ordentligt.
Det handlar om personliga prioriteringar.
Men hallo. 4 cl är en så otroligt liten mängd att det är faktiskt orimligt att tro att det öht ska visas på ett blodprov. Men ibland sker det helt osannolika.

Jag håller med de som säger att stigman är större hos er som inte dricker.

Du får inte tillbaka tung behörighet vid ep el stoke.
Har du källa på det?
Jag har inte lyckats med att hitta just det.

Jag hade en kollega som körde buss eftersom ett EP-anfall hade diskvalificerat honom som pilot.
Flygcertet var borta för evigt.
Det gör mig osäker på hur det verkligen förhåller sig.

Men hallo. 4 cl är en så otroligt liten mängd att det är faktiskt orimligt att tro att det öht ska visas på ett blodprov. Men ibland sker det helt osannolika.

Jag håller med de som säger att stigman är större hos er som inte dricker.
Nej jag är bara hysteriskt rädd om mitt körkort.

Och det visade sig ju på hennes levervärden.
Så det var för mycket för henne ur den aspekten.
Jag skulle nog inte heller må så bra av den mängden varje dag, men jag är känslig.

Att det skall till ytterligare utredning om orsaken till de avvikande blodproverna innan körkortet återkallas.
Och att det vid tveksamhet kan vara befogat med att villkora med alkolås.
Villkora med alkolås eller ta körkortet fast personen aldrig ertappats (eller kört onykter) dricker lite enstaka gånger, utan bara har oturen att ha en kropp som levererar utslag?

Det är så gott som omöjligt att bevisa att man inte dricker om man inte sitter inlåst under mycket strikta förhållanden. KAn du förtydliga vad menar med tveksamheter? Jag misstänker att jag skulle förlora jobbet om jag hade ett körkort med vilkorat alkolås pga säkerhetsklassning, de med högre säkerhetsklass har ännu mer risk. För mig är det för rättsosäker, att riskera att bli av med jobb och körkort pga ett blodprov som inte är helt konsekvent. Jag dricker mycket lite, senast var till nyår (2 flaskor cider) och har aldrig kört med alkohol i kroppen.

Har du källa på det?
Jag har inte lyckats med att hitta just det.

Jag hade en kollega som körde buss eftersom ett EP-anfall hade diskvalificerat honom som pilot.
Flygcertet var borta för evigt.
Det gör mig osäker på hur det verkligen förhåller sig.
Jag känner personer och jobbar i hemsjukvården och har där sett mängder med fall.

Om din kollega hade konstaterad Epilepsi som sjukdom och inte ett tillfälligt anfall pga omständighet så har det begåtts ett fel. Men har han gjort ett EEG som inte påvisar någon epiltisk aktivitet så är han friskförklarad.

Nej jag är bara hysteriskt rädd om mitt körkort.

Jag skulle nog inte heller må så bra av den mängden varje dag, men jag är känslig.
Om du är hysteriskt rädd om ditt körkort kanske du inte ska förorda att folk bara blir av med sitt körkort utifrån att de har ett bevisat riskbeteende och inte bara något som någon misstänker utifrån ett blodprov som inte alltid är konsekvent. Det kan ju vara ditt som ryker nästa gång.

Detbär ju bevisat att det är ett för trubbigt test. Det är precis det som läkare har uttalat sig om de närmsta dagarna i media.
Och det har framkommit i mängder av inlägg i tråden. Ändå används det för att dömma människor och det får stor påverkan i deras liv.
Jag är på riktigt förvånad över att folk tycker det är okej.
Jag tror att det för de allra flesta människor inte är någon större uppoffring att skippa alkoholen för att få behålla körkortet.

Det är ju 2 prov så om första är för högt så håller man sig nykter fram till nästa prov.
Och om provet ändå är för högt trots nykterhet så är det väl läge att utreda det.
Hur många är det som kan drabbas av det?
Nykter och höga värden ändå?

Det handlar inte om att hälsan inte räcker till utan det talas om ett riskbeteende, som att ha sex med okända utan preventivmedel, att åka utförsåkning, rida fälttävlan, köra motorcykel mm.
Alkoholism klassas som sjukdom, så det är gränsfall.
Risken vid kombination av alkohol och bilkörning går ut över omgivningen.
Det övriga som du räknar upp är en personlig risk som är en privat angelägenhet.

Jag tror att det för de allra flesta människor inte är någon större uppoffring att skippa alkoholen för att få behålla körkortet.

Det är ju 2 prov så om första är för högt så håller man sig nykter fram till nästa prov.
Och om provet ändå är för högt trots nykterhet så är det väl läge att utreda det.

Då antar jag att du är helt ok att bli av mitt ditt körkort för att det blivit fel någonstans. Jag menar hur många är det som drabbas av det? att just du faller mellan stolarna kan ju inte va något problem

Men nu blir man av med körkortet för att man anses ha ett riskbeteende, inte för att det är ohälsosamt för en.

Du kan inte på fullaste allvar mena att en person som dricker 1-2 cider vid 2-3 tillfällen per år har ett riskbeteende och löper så hög risk att köra rattfull att hon inte ska ha kvar körkortet?

Resan till Mexico var en engångsgrej på 14 dagar och hon löpte knappas risk att förbli en olämplig förare sen hemma i Sverige när semestern var slut.

Jösses.

Jag tycker inte att personer som äger en mobil ska få ha körkort. De skulle ju kunna fippla med den när de kör (många gör det också). Folk som är trötta någon gång i livet ska inte heller få ha körkort. Eller de som kan tänkas bli gamla och skruttiga, ingen vet ju precis när det börjar bli farligt att köra.
Om jag läser reglerna rätt så behöver inte läkare anmäla om personen lovar att låta bli att köra bil.

Precis som vi har plikt i att inte köra bil när vi är för trötta eller fipplar med mobilen.

Åter igen så behövs ingen alkohol öht för att få höga värden. Medicin kan räcka. Men du tycker alltså att det är helt okej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka