Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Syn är ändå en rimlig jämförelse tycker jag; för att framföra ett fordon i trafik måste du både se tillräckligt bra och vara nykter. Men det finns inga krav på perfekt syn hela tiden - det räcker med att du ser bra med glasögon, och att du har glasögon/linser på dig när du kör. Vi tar inte körkortet från glasögonbärare med hänvisning till att de skulle kunna sätta sig bakom ratten halvblinda om de glömmer glasögonen. På samma sätt bör det rimligtvis vara med alkoholbruk; vill man köra måste man se till att vara i skick för det när man kör. Om man tar av sig glasögonen, tar en öl, eller somnar när man inte kör är det helt ok, så länge man ser till att vara vaken, nykter och seende bakom ratten.

I inlägg #112? Om jag inte missuppfattat?
Det har du tyvärr.
Det inlägget var i en diskussion angående vårdslöshet i trafik pga saker som kan påverka ens uppmärksamhet. Inlägget nämner bland annat depression, som ju kan göra uppmärksamheten nedsatt, så har man något som påverkat ens uppmärksamhet och orsakat en olycka just pga det så kan man dömas som ansvarig för att ha orsakat olyckan. Det var så den diskussionen gick.

Jag blev nyfiken och kollade och de senaste 10 åren(längre tillbaka ser jag inte) har det tagits 5 prov som testar alkoholmarkörer hos mig. Det har skett i samband med andra prover som tas ungefär en gång om året.

De två första gångerna var det CDT-prov , efter det PEth. Inte vid något tillfälle har resultatet visat i närheten av regelbundet högt alkoholintag. PEth har indikerat på måttlig(0,05-0,06) konsumtion, precis över gränsen till låg/sporadisk konsumtion eller nykterhet. Det stämmer överens med vad jag angett när jag blivit tillfrågad allmänt om levnadsvanor/fyllt i standardformulär och mina alkoholvanor har aldrig diskuterats.

Bara en gång, den senaste, har jag blivit informerad om att ett sånt här test har tagits och att resultatet varit ok. Ingen av gångerna har provet tagits i samband med att narkotikaklassad medicin satts in eller liknande.

Jag har absolut inga problem med att man tagit prov som ger indikation på min alkoholkonsumtion, det kan vara relevant. Men varför sker ingen kommunikation om detta? Och om det finns oro för att jag ökar min konsumtion(varför annars ta prov flera gånger?) är det väl ännu mer rimligt att man pratar med mig om hur viktigt det är att jag håller nere alkoholintaget?

Det känns faktiskt riktigt illa.
Jag var tvungen att kolla i journalen men hittar inga spår av såna provtagningar de senaste 10 åren, trots besök och medicinska utredningar där frågor om alkohol också ställts och mina 5-7 standardglas i veckan noterats som svar.

Är det medicinska kodordet PEth i journalen?

Eller döljs det i något annat i min lista av provtagningar:
1741779820505.webp

Nä men alkohol är väl också en drog?
Och drogmissbruk är ett problem för många med depression?
Men jag kanske missförstod det första inlägget helt? Varför tycker du att man inte ska drogtesta och med det testa både droger och alkohol den som är deprimerad? Jag tycker du tidigare i denna tråd snarare försvarat att ta peth-tester brett på alla individer?
Jag har överhuvudtaget inte försvarat att ta PEth-tester brett på alla individer utan på de individer där det finns ett medicinskt behov. Det används ju inte för att leta framtida rattfyllerister utan för att leta sjukdomar som orsakar symptom man söker för. Det verkar vara en missuppfattning att högt blodtryck, trötthet, magproblem och liknande inte kan bero på förhöjt alkoholbruk. Det kan det, därför tas det.

Har man en pågående depression utan ett tidigare eller nuvarande missbruk och blir inlagd i slutenvården (så är man ofta (men inte alltid dock) redan omhändertagen antingen av öppenvården eller av vc angående utredning och medicinering för sin depression) så tycker inte jag att man slentrianmässigt ska ta PEth-test eller drogtest "bara för att" som @parellikusken beskriver, sjukdomen finns redan utredd, man blir inlagd för symptomen. Misstänker man drogpåverkan är det annan sak, men då tycker jag att man ska lite mer än en depressionsdiagnos på fötterna, tex tydliga tecken på påverkan.

Men hur många läkare skriver du åt och på hur många vårdcentraler jobbar du? Gissningsvis inte för mer än 50% av Sveriges läkare och vårdcentraler. Så de övriga läkarna och vårdcentralerna kan ju ha fler läkare som inte "klickar" med sina patienter. De är ju inga gudar. (själv har jag haft en som inte "klickat" vid ett missfall. -Japp ingenting här! (ton av vad gör du ens här superpucko du är ju inte gravid -obviously!) Det är missfall, behöver inte skrapas, du kan gå. Jag närmar mig dörren. Hum, hon ser blöt ut i ansiktet, hon tänker, Ah! kursen i medkänsla... -Blev du leeeeeedsen? här är en broschyr om ledsen.)

Jag har inga som helst problem att tänka mig andra läkare som inte är gudar utan lider av vanligt mänskligt beteende.
Jag är ledsen att du råkat ut för det, det ska inte få förekomma. Jag vet förstås att det gör det.

Jag blev nyfiken och kollade och de senaste 10 åren(längre tillbaka ser jag inte) har det tagits 5 prov som testar alkoholmarkörer hos mig. Det har skett i samband med andra prover som tas ungefär en gång om året.

De två första gångerna var det CDT-prov , efter det PEth. Inte vid något tillfälle har resultatet visat i närheten av regelbundet högt alkoholintag. PEth har indikerat på måttlig(0,05-0,06) konsumtion, precis över gränsen till låg/sporadisk konsumtion eller nykterhet. Det stämmer överens med vad jag angett när jag blivit tillfrågad allmänt om levnadsvanor/fyllt i standardformulär och mina alkoholvanor har aldrig diskuterats.

Bara en gång, den senaste, har jag blivit informerad om att ett sånt här test har tagits och att resultatet varit ok. Ingen av gångerna har provet tagits i samband med att narkotikaklassad medicin satts in eller liknande.

Jag har absolut inga problem med att man tagit prov som ger indikation på min alkoholkonsumtion, det kan vara relevant. Men varför sker ingen kommunikation om detta? Och om det finns oro för att jag ökar min konsumtion(varför annars ta prov flera gånger?) är det väl ännu mer rimligt att man pratar med mig om hur viktigt det är att jag håller nere alkoholintaget?

Det känns faktiskt riktigt illa.

Detsamma för mig. Har aldrig haft anmärkningsvärda värden (trots mediciner som kan ge rätt konstiga utslag i alla möjliga prover inkl drogtester) men ändå kollas det varje år. Utan att ha upplyst mig på något sätt och utan att det är relevant för den medicinering jag har.

(Jag fick reda på det genom att en BMA berättade det vid provtagning, för att hen tyckte att det var märkligt att inte läkaren hade sagt något om vilka prover som tas. Man har tex inte heller upplyst mig om att det är fasteprover jag ska lämna, utan det har jag fått lista ut själv. Den andra läkaren jag har skriver å andra sidan ut mediciner som ska följas upp varje år utan att jag har lämnat ett enda prov dit någonsin... :banghead: Olika kliniker, olika aktörer, lika dålig ordning. Kan väl sammanfattas med att vården inte gör någonting för att jag ska lita på att man har en vettig provhantering.)

Det finns många anledningar till anses vara olämplig till mig få framföra motorfordon, och att dra upp att det inte är olagligt att dricka alkohol, och att man därför inte ska kunna bli av med körkortet. Det är inte olagligt att bli blind heller, men jag tror inte det är så många som tycker det är lämpligt att en sådan person har kvar körkortet heller? Som exempel.

Sedan kanske det finns vissa problem med implementationen här, eller att vissa tjänstepersoner inte följer uppsatt regelverk, eller annat, men fortfarande, det är ett privilegium att ha körkort, inte en rättighet.
Fast du är ju inte blind ibland?
Typ ibland på helgen men inte på vardagar. Det är ju det som jag ser som största problemet här. Att även de som sköter sig och absolut inte kör när de druckit blir drabbade. Tex om jag kör till jobbet på vardagar och sen dricker fredagar och lördagar när jag inte ska köra på flera dagar. Eller dricker på semestern och sen kör jag inte på en hel vecka efter det.

Jag blev nyfiken och googlade vad de sager har om PEth tester. Det papekas ocksa att vissa "forkylnings mediciner," munvatten, och annat kan ge utslag pa en test.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka